Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk

Vierailija
01.07.2025 |

TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio. 

Kommentit (1415)

Vierailija
61/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen siitä sitten saa kun ei ota itseään niskasta kiinni ja MENE parempiin töihin ! Me perussuomalaiset olemme siten tehneet, eikä tartte ulista !

Vierailija
62/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot

Kokoomuksen trolli spämmää tätä joka ketjuun, vaikka puhuttaisiin kukkien kastelusta.

Siitä voinee päätellä, että hallitus suunnittelee eläkkeiden alentamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke on itse ansaittua. Jos teet koko urasi huonopalkkaisia hommia ja vielä olet pitkiä aikoja töistä poissa niin takuuvarmasti eläke jää pieneksi tai olemattomaksi. 

Itse olen ollut töissä 20 vuotiaasta läpi opiskeluaikojen jne ja nyt 50 vuotiaana eläkettä on kertynyt 2300€/kk. Työeläkepalvelun ennuste on, että jos jatkan nykyisellä ansaintatasolla eläkeikään asti niin lopullinen eläke olisi 3500€/kk. 

Toki olen myös itse säästänyt ja sijoittanut muutaman kympin tai satasen joka kk, riippuen kulloisestakin tulotasosta ja rahantarpeesta. Ennakoin että eläkkeelle jäädessä olisi omia säästöjä noin 80.000 euroa, ja saatan käyttää tätä pesämunaa siihen että jään eläkkeelle jo vähän etunojassa. 

Ikävä tilanne jos vasta nyt heräsit siihen että vanhuuteen pitäisi itsekin varautua, mutta ei se mikään salaisuus ole ollut. Eläkejärjestelmä on ollut ansaintaperusteinen vuosikymmeniä.

Tarkoitukseni ei ole elvistellä sinulle miten hyvin olen asiani hoitanut, mutta kerron nuo summat ihan sen takia jos joku nuorempi sattuu näitä viestejä lukemaan. Jos vaikka syntyisi lamppu pään päällä että omista raha-asioista pitäisi huolehtia itse eikö odottaa että joku toinen maksaa aina.  

Vierailija
64/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa, mutta 800 euron työmarkkinatuesta menee 20 %. 

Vierailija
65/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko saamassa perintöä ennen eläköitymistä? Se voi pelastaa.

Itsellä pieni eläkekertymä, mutta tulen perimään vanhempani (sisarukseni kanssa), ennen eläkeikääni. Noh, olettaen ettei vanhempani elä 100+ vuotiaiksi molemmat. 

On tosi typerää rakentaa toimeentuloaan perinnön varaan. Toivottavasti et saa penniäkään vanhemmiltasi. Hanki itse omaisuutesi! 

Vierailija
66/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen siitä sitten saa kun ei ota itseään niskasta kiinni ja MENE parempiin töihin ! Me perussuomalaiset olemme siten tehneet, eikä tartte ulista !

Persuissa on tilastojen mukaan paljon työttömiä.

Vierailija
67/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.

T. P. Orpo

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?

AP

Siten makaa kuin petaa. Työeläkkeen määräytymisperusteet ovat julkiset ja samat kaikille, ja pelasit korttisi huonosti.

Vierailija
68/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.

Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta

Työnantaja maksaa eläkemaksua joka kuukausi, se on 20 % palkastasi.

Pitää vähän korjata

Vuonna 2025 yksityisalojen työntekijöiden eläkelain eli TyEL:n mukainen työeläkemaksu on keskimäärin 24,85 prosenttia työntekijälle maksettavasta palkkasummasta. Työntekijän maksuosuus tästä on alle 53-vuotiailla ja 63 vuotta täyttäneillä työntekijöillä 7,15 prosenttia ja 5362-vuotiailla 8,65 prosenttia. Työnantajan maksuosuus on keskimäärin 17,38 prosenttia.

https://www.tela.fi/tyoelakkeiden-rahoitus/tyoelakemaksut/

Vierailija
69/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot

Kokoomuksen trolli spämmää tätä joka ketjuun, vaikka puhuttaisiin kukkien kastelusta.

Siitä voinee päätellä, että hallitus suunnittelee eläkkeiden alentamista.

No, itse asiassa eläkettä on kertynyt 53-vuotiaille ja vanhemmille 1,7 % vuosipalkasta, mutta ensi vuondesta alkaen vain 1,5 %. 

Vierailija
70/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo on mahdollista? Mä olen ollut mielestäni huonopalkkaisissa hommissa, äitiyslomilla, sairaslomilla, työttömänä ja vasta noin 15 vuotta töissä ja silti 45-vuotiaana mulla on kertynyt eläkettä 844 e/kk. 

Vierailija
71/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläkejärjestelmä pitäski romuttaa. 20 ekaa vuotta työelämässä säästää muuten eläkettä turhaan ku sen sais joka tapaukses. Ei se oo oikeudenmukasta

Vierailija
72/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa, mutta 800 euron työmarkkinatuesta menee 20 %. 

Minulla on pienen työeläkkeen (verotus 19 %) lisäksi pari pientä vapaaehtoista, määräaikaista eläkettä (pääomatuloverotus 30 %) ja taiteilijaeläke (verotus 35 %).

Vierailija
73/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei. Takuueläke tulossa.

Tee jotain äläkä odota yhteiskunnalta lahjaa.

Vierailija
74/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. P. Orpo

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Eikö toimeentulotuki kerrytä eläkettä?

Vierailija
75/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. P. Orpo

Takuueläke tehtiin porvarihallituksen aikana

Orpo oli itse valtiovarainministerinä.

Vierailija
76/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. P. Orpo

Vievät kaiken ja kriminalisoivat vanhuuden. Kusettavat tappiin asti.

Vierailija
77/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon. Toimeentulotukea lääkkeisiin ei saa, jos omistaa kesämökin. 

Mutta jos ei omista kesämökkiä niin saa toimeentulotukea lääkkeisiin. 

Vierailija
78/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2026 vuoden alusta 53 vuotta täyttäneille eläkemaksu alenee 8,65% -> 7,3%

ja alle 53 vuotiailla nousee 7,15% -> 7,3%

Vierailija
79/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmiston suurin valhe omille äänestäjilleen on aina ollut se, että vaurastuminen on pahasta eikä siihen pidä pyrkiä,  vaan kannattaa vain pysyä niissä pienipalkkaisissa duuneissa ja luottaa siihen että SDP ja muut sosialistipuolueet hoitaa asiat 

Todellisuudessa ainoat ketä vasemmisto on vaurastuttanut ovat puoluepomot ja erilaiset byrokraatit jotka kuppaavat järjestelmän kautta ansaitsemattomia etuja itselleen. 

Talousoikeisto on sentään rehellisesti sillä asialla, että jokaisella olisi mahdollisuus parantaa itse omaa taloudellista ja yhteiskunnallista asemaansa omalla työnteollaan. 

Vierailija
80/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki syöpälääkkeet ei kuulu maksukattoon.