Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk
TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio.
Kommentit (1415)
Vierailija kirjoitti:
Oletko saamassa perintöä ennen eläköitymistä? Se voi pelastaa.
Itsellä pieni eläkekertymä, mutta tulen perimään vanhempani (sisarukseni kanssa), ennen eläkeikääni. Noh, olettaen ettei vanhempani elä 100+ vuotiaiksi molemmat.
Vamhemmat on yritystoiminnasta velkaa enkä oo ottamas velkasta kuolinpesää. Ex-mies ei halua mitenkään tukea elämääni, joten tässäpä nyt sitten ollaan. Kylmäävää menoa...
AP
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
Tuossa iässä vielä se lopullinen ei näy
Varmaan jos uskoo tällaiseen juoksuoravanpyöräsysteemiin vuosikymmeniä, tulee joillekin järkytyksenä. Muille se ei tule, kun on aina tiennyt asioita. Vaikka kauheahan tämä systeemi on rahassa ja muutosta vailla.
"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."
Kaikille:
1. Tiedän, että on takuueläke, 900 euroa ei riitä mitenkään mihinkään.
2. En ole saamassa perintöä, koska vanhemmat velkaa.
3. Ex-mies ei auta mitenkään omaa elämää, vaan juopottelee jossain Rivieralla...
AP
Mulla meni just tonni rikki eläkekertymässä, ikää 46 vuotta ja ollut työelämässä lukuunottamatta kolmea vuotta, jotka olin äitiyslomalla/hoitovapaalla. Aloitin palkkatyöt 19 -vuotiaana, mutta mulla eläkettä kertyy vasta 23 vuotiaasta.
Eläkeikään on vielä 21 vuotta, toivottavasti pysyn työkuntoisena ja saan pitää työpaikkani.
Töitä ei ole eikä ole rahaa tehdä lapsia.
Tulevaisuudessa ei pystytä maksamaan Suomessa eläkkeitä.
Tarkista otteesta onko työnantaja muistanut maksaa kaikki eläkkeet mitkä hänen kuuluu maksaa sinulle.
Olen ikäisesi ja minulla on eläkekertymä tällä hetkellä 2300€/kk. Tosin olen ollut asiasta huolissani nuoresta pitäen 90-luvun laman kokeneena ja tehnyt ehjän, sekä hyväpalkkaisen työuran. Syytä on näköjään ollutkin, kun nyt se uhkaa terveyshuoliin päättyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.
T. P. Orpo
Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?
Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?
AP
Eläkkeelle pääsy ei tarkoita, että pääsisi nauttimasan yhtään mistään. Köyhiä eläkeläisiä on paljon.
Muutama ehdotus, ala säästämään. Tämä on tärkeä oikeastaan kaikille, jos ei tehnyt uraa jossain huippuduunissa.
Puoliso auttaa, koska kaksilla pienilläkin tuloilla pärjää paremmin kuin yhdellä huonolla.
Tee töitä eläkkeellä.
Sulla on AP ainakin 15 vuotta aikaa painaa pitkää päivää ja tukevoittaa eläkettä. Takuueläkkeet ja kansaneläkkeet huolehtivat sinusta kyllä lopulta - kävi miten kävi, mutta nyt oikeasti se ruusunpunainen idealismi mäkeen ja onni omiin käsiin.
Eläkkeellä pärjäämiseen tarvitset työikäisenä loppuun maksetun asunnon. Sen jälkeen se tonni riittää. Jos haluat elää leveästi, säästät ja sijoitat työuran aikana. Yksinkertaista.
Tätä sontaa se hallitus teettää. Vaikka tekisit töitä ahkerasti joka päivä niin ei sitä eläkettä kerry jos palkka on ihan sysipaska. Köyhyys on sitten kiitos kaikista uhrauksista.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä vielä se lopullinen ei näy
Laskureilla voi melko hyvin arvioida myös tulevaa.
Tyhmästä päästä kärsii: "mä luulin, että suomi on joku hyvinvointivaltio" - eläke kertyy työssäkäynnistä ja hyvin hitaasti muutoin, se opettiin jo koulussa yhteiskuntaopin tunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on AP ainakin 15 vuotta aikaa painaa pitkää päivää ja tukevoittaa eläkettä. Takuueläkkeet ja kansaneläkkeet huolehtivat sinusta kyllä lopulta - kävi miten kävi, mutta nyt oikeasti se ruusunpunainen idealismi mäkeen ja onni omiin käsiin.
Olen tehnyt jo ihan tarpeeksi töitä, olen kuule viiskymppinen akka jo. Tiedä itekin ettei tuo tonni riitä mihinkään.
AP
Vierailija kirjoitti:
Takuueläke on noin 900, joten jos jäät alle sen erotus maksetaan takuueläkkeenä ja sen lisäksi on asumistuki ja vielä toimeentulotukiin, joten pärjäät kyllä. Lisäksi jos jatkat vielä 10 vuotta tuo summa tulee kasvamaan roimasti! Suomi on edelleen hyvinvointivaltio. Terveisin köyhä eläkeläinen
No en kyllä yhtään laskis sen varaan, että saa eläkkeellä ollessa toimeentulotukea saati asumistukea. Edelleen niitäkään ei saa edes nyt kuin tietyin ehdoin, jatkossa ne kiristetään vielä entisestään.
Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki
"Vuoden 2024 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai yli 200 000 henkilöä."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
Ap, mikä on arvio vanhuuseläkkeestä tai eläkkeestä tavoitteellisen eläkeiän kohdalla? Tuo 417 € on tämänhetkinen eläke, joten vanhuuseläkkeeseen lienee aikaa vielä lähemmäs 15 vuotta.