Parisuhdekriisi marjamieltymyksistä en jaksa enää
En tiedä mistä aloittaa, mutta en kestä tätä enää yksin. Olen ollut naimisissa seitsemän vuotta, ja kaikki on ollut enimmäkseen vakaata, ehkä vähän turruttavaa välillä, mutta turvallista. Nyt kuitenkin tilanne on ajautunut johonkin, mitä en olisi koskaan osannut ennakoida.
Kaikki alkoi oikeastaan viime viikolla, kun keskustelimme mieheni kanssa siitä, kumpi on parempi marja: mustikka vai mustaherukka. Minulle mustaherukka on ollut aina se marja lapsuudesta asti. Se maistuu vahvemmalta, siinä on kirpeyttä, se on rehellinen ja suorasukainen. Ei mielistele ketään, ei pyri olemaan kaikkien makuun. Mustaherukka on rehellinen marja. Se ei yritä olla makea tai lempeä, se vain on. Ja ehkä juuri siksi se puhuttelee minua.
Mieheni taas pitää mustikkaa parempana. "Monikäyttöisempi", hän sanoo. "Kauniimpi väri, miedompi maku." Hänen mielestään mustaherukka on "liian hyökkäävä", eikä hän kestä sen tuoksua tai sitä "kitkeryyttä", kuten hän sitä nimittää. Totesin siihen vain, että ehkä ongelma ei ole marjassa vaan siinä, että hän ei halua kohdata mitään, mikä ei ole helppoa ja miellyttävää. Tästä syntyi riita.
Aluksi se tuntui pieneltä ja vähän naurettavaltaki, mutta kun aloin ajatella asiaa tarkemmin, huomasin, että tämä ei ole enää pelkkä marjakeskustelu. Se on vertauskuva jostain paljon syvemmästä. Miten voi elää yhdessä ihmisen kanssa, joka ei halua edes yrittää ymmärtää miksi jokin niin yksinkertainen asia kuin mustaherukka merkitsee minulle jotain? Minulle kyse ei ole vain mausta. Kyse on identiteetistä. Minä olen mustaherukka, ja hän taas on... mustikka. Se kaikki, mitä minä en ole.
Viime päivät ovat olleet todella vaikeita. Me emme juuri puhu toisillemme. Hän toi kaupasta mustikkakeittoa, ja minä koin sen suoraan sanottuna loukkauksena. Hän taas pitää minua dramaattisena. "Kyse on marjoista", hän sanoi eilen. Mutta miten hän ei näe, että kyse ei ole vain marjoista? Kyse on siitä, miten me kohtaamme toisemme, tai emme kohtaa. Minä analysoin ehkä liikaa, mutta en voi olla ajattelematta, että tämä marjakysymys on vain jäävuoren huippu.
Tänään hän sanoi, että ehkä meidän pitäisi pitää taukoa. Se sattui. Samalla en voi olla ajattelematta, että ehkä hän on oikeassa. Miten voi rakentaa yhteistä tulevaisuutta, jos ei pysty edes sopimaan pakastimen marjavalikoimasta? Tai jos kokee, että toisen valinnat kyseenalaistavat oman olemassaolon? Tiedän, kuulostan nyt ehkä järjettömältä, mutta tämä tilanne ei tunnu enää hallittavalta.
Jos joku on kokenut jotain vastaavaa, ehkä ei juuri marjoista, mutta jostain yhtä "mitättömästä", joka paljastaakin isommat kuilut, niin kuulisin mielelläni, miten siitä voi selvitä. Vai voiko?
Kiitos kun jaksoitte lukea. En odota, että kaikki ymmärtävät. Mutta toivon, että joku ehkä tuntee edes pienen kaiun siitä ristiriidasta, jossa nyt elän.
Kommentit (106)
Tuli mieleen tarina, taisi olla Aapelin käsislaa: Kaksi kulkuria istui tien poskessa ja rupesivat haaveilemaan kinkkuvoileivästä. Hetken päästä kurmoottivat toisiaan kun eivät päässeet yksimielisyyteen siitä pitäisikö haaveilla myös sinapista.
Aihe kuin aihe niin naista ahdistaa ja nainen alottaa riidan jos mies tykkää eriasiasta kuin nainen eikä mies muuta mieltymstään naisen haluamaksi
Ja naiset kehtaavat ihmetellä miksi miehet ei halua sitoutua parisuhteeseen kun nainen aloittaa riidan jopa siittä kun mies tykkää eri marjasta kuin nainen ja nainen ei kestä sitä
Teillä on vaihdevuodet. Olisin kyllä itse revennyt nauramaan, kun olisin nöhnyt mustikkakeiton 🤣
Ihan helvetin turha riita, koska mansikka on paras.
P.S. Jos huushollista löytyy 2 muumikulhoa, laittakaa toiseen mustikoita ja toiseen m-herukoita.
Vierailija kirjoitti:
Minkäslainen marja on vadelma? Kiinnostaisi tietää.
Vatun näköinen, mutta olevinaan hienompi.
Tämähän on ihan tosi tyypillinen kuvio, minä ainakin saan kiinni tästä ihan täysin. Voisi tapahtua meilläkin. Naurettavaksihan tämän tekee tilanteen yksityiskohdat - tässä hyvinkin tarkkaan kuvaillut marjat. Mutta eihän tässä ole kyse siitä. Vaan erilaisista keskustelutyyleistä, luonteenpiirteistä, ja siitä että tässä ilmeisesti molemmat kokevat ettei heitä arvosteta sellaisenaan. Marjat ovat sivuseikka. Tässähän olisi voitu keskustella automerkeistä, kesämökin laittamisesta, kattoremontista, lomasuunnitelmista, ihan mistä vaan. Riita on lähtenyt tölväisystä toisen nössöydestä, eikä tämä ole varmastikaan ensimmäinen kerta kun ajatus on ap:n mielessä käynyt. Nyt se vain pulpahti esiin.
Uskoisin että enemmistö pariskunnista on joskus kehittänyt riidan jostain pikkuasiasta, mikä pintaa raaputtamalla olikin riita ihan jostain muusta.
Ei tarvitse olla samanlainen marjamaku parisuhteessa/avioliitossa. Toinen voi syödä herukat ja toinen mustikat eikä niistä tai niiden paremmuudesta tarvitse yhtään riidellä. Pätee muihinkin syömisiin.
Ap on ongelma. Hän teki tästä identiteettikysymyksen sanomalla, että mies ei halua kohdata mitään, mikä ei ole helppoa ja miellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Ap on ongelma. Hän teki tästä identiteettikysymyksen sanomalla, että mies ei halua kohdata mitään, mikä ei ole helppoa ja miellyttävää.
Niinhän se ei haluakaan
Meilläkin mies aina loukkasi minua mustikkakeitolla. 20 vuoden avioliitto päättyi eroon viime vuonna.