Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pian koossa 5 000 euroa

Vierailija
27.01.2023 |

Aloitin nelisen vuotta sitten sijoittamisen indeksirahastoihin summalla, jonka puuttumista en taloudessani huomaa. Tämän vuoden aikana kokonaissumma nousee yli viiden tuhannen. Melko hyvin minulta, joka en ole aiemmin varsinaisesti säästänyt mitään.

Olen nelikymppinen nainen, ja säästöprojektini nimi on "Rikas mummo". Tavoitteena ei ole siis myydä rahastoja vielä aikoihin. Jos kävisi niin, että kupsahdan ennen säästöistä hyötymistä, varat jäävät lapsilleni.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt jatkan samalla kuukausisummalla, laskurin mukaan summa ylittää 50 000 ollessani kuusikymppinen vaikka alhaisellakin vuotuisella korolla. Ns. oletuskorolla lähemmäs 70 000.

Jos nyt lopetan kuukausisäästämisen ja jätän pääoman vain omiin oloihinsa, olemassa oleva summakin kasvaa korkoa korolle -ilmiön siivin 15 000:een siihen mennessä kun täytän 60 v.

Sijoittaminen for dummies ja kaikki muukin on lukematta, mutta tärkeintä on, että tuli aloitettua!

Vierailija
2/16 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun pääsemiseksi kuuntelin Julia Thurenin Melkein kaikki rahasta -podcastia, ja avasin arvo-osuustilin Nordnetiin Mimmit sijoittaa -blogin ohjeilla.

Julia Thurén: Melkein kaikki rahasta

https://areena.yle.fi/podcastit/1-50013298

Video: Näin aloitat sijoittamisen alle 10 minuutissa

https://www.mimmitsijoittaa.fi/blogi/aloita-sijoittaminen-alle-10-minuu…

En ole Julia enkä mikään mimmi, mutta laitan nämä tähän, jos joku muukin haluaa olla vanhana vähän rikkaampi mummo :) Juuri nyt on taloustilanteen vuoksi rahastokurssit alhaalla, on siis ostajien (säästäjien) ale-aika!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret virratkin saavat alkunsa pienistä puroista.  Säästämisessä on tärkeää, että pidemmällä aukavälillä tuoto ylittävät rahan arvon alenemisen.

Vierailija
4/16 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko laitat kuussa?

Vierailija
5/16 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno suoritus! Tällä palstalla saa aina lukea todella suurista säästösummista, mutta todellisuudessa hyvin suurella osalla ihmisistä kaikki menee, mitä tulee. Minulla myös, 2000€ on säästössä pahan päivän varalle, mutta siinä se. Tuollaisesta pienten summien sijoittamisesta olen haaveillut sitten, kun mies pääsee opiskeluista töihin enkä enää ole ainoa tienaaja perheessä.

Vierailija
6/16 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/16 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap! Kiitos kiinnostavista linkeistä, pitääpä vilkaista niitä. Mä olen säästänyt viime syksystä asti, ja kun tämän kuun palkka tulee tilille, on säästössä jo 7400 euroa. Tavoitteena on säästää 10 000 kesään mennessä. Sijoittaminen olisi kyllä järkevää. Voisin itsekin kokeilla rahastosijoittamista.

Vierailija
8/16 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut, hyvin on säästöjä kertynyt! Näihin neljään vuoteen onkin mahtunut koronakriisi ja Ukrainan sota, jotka ovat saaneet osakekursseja sukeltamaan ja olet varmasti saanut halvalla uusia omistuksia. Ja nyt kun vielä ollaan taloudellisesti huonossa jamassa, mitään ei todellakaan kannata tällä hetkellä myydä pois. Kun alkaa paremmat ajat, omistustesi arvo tulee todennäköisesti nousemaan aika paljon, mikä tuskin haittaa sinua yhtään!

Itse en ole rahastojen avulla saanut kovinkaan paljon tuottoja, kun malttamattomana nostin voittoja pois mm. syksyllä 2020 kun korona alkoi hellittää ja olin reippaasti plussalla. Olisi pitänyt vain jättää sinne kasvamaan pidemmäksi aikaa. :D Nyt kuitenkin on hyvä työpaikka firmassa joka tekee voimakasta kasvua, ja hyvä määrä kyseisen firman osakkeita salkussa. Niitä ei toistaiseksi saisi myytyä kovinkaan helposti, mikä sopii näin malttamattomalle ihmiselle hyvin. Mutta mikäli firma saavuttaa tavoitteensa ja osakkeista pääsee joskus vuosien päästä eroon, sieltä pitäisi irrota lähemmäs miljoona euroa. Motivoi kyllä kummasti tekemään töitä!

Vierailija
9/16 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja vie puolet.

Vierailija
10/16 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jo pääsisin 100K:n seuraavan 30 vuoden aikana, olisin tyytyväinen. Nyt 38K rahastoissa ja 6K osakkeissa. Olen 37v. Aika on siis puolellani.

Vierailija
11/16 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nostan kaiken ylimääräisen ja laitan kenkälaatikkoon, olen tehnyt sitä toistakymmentä vuotta.. nyt mennään jo toista laatikkoa

Vierailija
12/16 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nostan kaiken ylimääräisen ja laitan kenkälaatikkoon, olen tehnyt sitä toistakymmentä vuotta.. nyt mennään jo toista laatikkoa

Toivottavasti ei tule tulipaloa tms. Kotivakuutus ei taida korvata kenkälaatikkoon jemmattuja rahoja.

Vierailija
13/16 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aihe. Meillä myös harrastetaan rahastosäästämistä. Takana noin 13 vuotta ja rahaston arvo 28000€. Tämän lisäksi ASP-tilille säästetty kolmessa vuodessa noin 15000€.

Aina ei ole ollut näin auvoisaa. Nuorena kaikki raha mitä tuli meni nopeaa eikä aina riittänyt, vaan kulutusluotoista ja pikavipeistä haettiin lisää, kunnes luottotiedot meni. Kumpikaan ei ollut kotoa saanut oppia taloudenpitoa kohtaan. 

Kun lapset oli pieniä aloimme miettiä, että mistä rahat, jos he isompana haluaa vaihto-opiskella, ajokorttia tai muuta isompaa. Aloitimme kuukausisäästämisen pienellä summalla. Pikkuhiljaa tämän innostamana syntyi kiinnostusta taloudenpitoa kohtaan. Tämän surauksena säästösummaa on muutamaan kertaan korotettu. 

Suunnitelmallisuuden vuoksi nykyään onnistuu isommatkin hankinnat, eikä talous kaadu myöskään yllättäviin menoihin. Kolme isoa muutosta on vapauttanut rahaa muuhun elämään:

1.) Lottomisen lopettaminen

2.) Tupakoinnin lopettaminen

3.) Autosta luopuminen

Vierailija
14/16 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vähintään jokin pieni summa vaikka 50 e. Tuo 5000 on sopiva pohjatavoite. Rauhallinen elämäntyyli ja unelmat rikastumisesta pois.

Vierailija
15/16 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ap, kuulostaa hyvältä! Itsellä on pienen riskin sijoitussäästötili ja tällä hetkellä säästössä 3000 e. Isoja summia ei ole kuukaudessa mahdollista tuonne laittaa koska kuten joku aiempi kommentoija sanoi suurella osalla kaikki menee mikä tulee, mutta aina jotain kuitenkin.

Vierailija
16/16 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ! Täällä toinen. Laitan rahastoon 150 kuussa, ennen 100 mutta nostin nyt keväällä summaa. Kasassa nyt 22 000. Minulla ei ole tavoitetta. Ostan, pidän ja unohdan.

Säästän myös tavalliselle pankkitilille 300 kuussa.

Ihan hyvin ajan saatossa säästöä ja sijoituksia on kertynyt.

Olen sinkku ja minulla on lapsia. Koti maksettu. Enempää en pysty. Tuokin minulle hyvä tulos näillä resursseilla

Tärkeintä on että aloittaa !

..ja jatkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä