Parisuhdekriisi marjamieltymyksistä en jaksa enää
En tiedä mistä aloittaa, mutta en kestä tätä enää yksin. Olen ollut naimisissa seitsemän vuotta, ja kaikki on ollut enimmäkseen vakaata, ehkä vähän turruttavaa välillä, mutta turvallista. Nyt kuitenkin tilanne on ajautunut johonkin, mitä en olisi koskaan osannut ennakoida.
Kaikki alkoi oikeastaan viime viikolla, kun keskustelimme mieheni kanssa siitä, kumpi on parempi marja: mustikka vai mustaherukka. Minulle mustaherukka on ollut aina se marja lapsuudesta asti. Se maistuu vahvemmalta, siinä on kirpeyttä, se on rehellinen ja suorasukainen. Ei mielistele ketään, ei pyri olemaan kaikkien makuun. Mustaherukka on rehellinen marja. Se ei yritä olla makea tai lempeä, se vain on. Ja ehkä juuri siksi se puhuttelee minua.
Mieheni taas pitää mustikkaa parempana. "Monikäyttöisempi", hän sanoo. "Kauniimpi väri, miedompi maku." Hänen mielestään mustaherukka on "liian hyökkäävä", eikä hän kestä sen tuoksua tai sitä "kitkeryyttä", kuten hän sitä nimittää. Totesin siihen vain, että ehkä ongelma ei ole marjassa vaan siinä, että hän ei halua kohdata mitään, mikä ei ole helppoa ja miellyttävää. Tästä syntyi riita.
Aluksi se tuntui pieneltä ja vähän naurettavaltaki, mutta kun aloin ajatella asiaa tarkemmin, huomasin, että tämä ei ole enää pelkkä marjakeskustelu. Se on vertauskuva jostain paljon syvemmästä. Miten voi elää yhdessä ihmisen kanssa, joka ei halua edes yrittää ymmärtää miksi jokin niin yksinkertainen asia kuin mustaherukka merkitsee minulle jotain? Minulle kyse ei ole vain mausta. Kyse on identiteetistä. Minä olen mustaherukka, ja hän taas on... mustikka. Se kaikki, mitä minä en ole.
Viime päivät ovat olleet todella vaikeita. Me emme juuri puhu toisillemme. Hän toi kaupasta mustikkakeittoa, ja minä koin sen suoraan sanottuna loukkauksena. Hän taas pitää minua dramaattisena. "Kyse on marjoista", hän sanoi eilen. Mutta miten hän ei näe, että kyse ei ole vain marjoista? Kyse on siitä, miten me kohtaamme toisemme, tai emme kohtaa. Minä analysoin ehkä liikaa, mutta en voi olla ajattelematta, että tämä marjakysymys on vain jäävuoren huippu.
Tänään hän sanoi, että ehkä meidän pitäisi pitää taukoa. Se sattui. Samalla en voi olla ajattelematta, että ehkä hän on oikeassa. Miten voi rakentaa yhteistä tulevaisuutta, jos ei pysty edes sopimaan pakastimen marjavalikoimasta? Tai jos kokee, että toisen valinnat kyseenalaistavat oman olemassaolon? Tiedän, kuulostan nyt ehkä järjettömältä, mutta tämä tilanne ei tunnu enää hallittavalta.
Jos joku on kokenut jotain vastaavaa, ehkä ei juuri marjoista, mutta jostain yhtä "mitättömästä", joka paljastaakin isommat kuilut, niin kuulisin mielelläni, miten siitä voi selvitä. Vai voiko?
Kiitos kun jaksoitte lukea. En odota, että kaikki ymmärtävät. Mutta toivon, että joku ehkä tuntee edes pienen kaiun siitä ristiriidasta, jossa nyt elän.
Kommentit (106)
On sulla ongelmat.
Mä ja mies väitellään joskus vitsillä ja nauraen siitä, kumpi kuuluu päällimmäiseksi leivän päälle: juusto vai leikkele
Mä laitan ensin juuston ja sitten leikkeleen. Mies tekee päinvastoin ja aina on tehnyt niin.
Mutta mitä sitten? Ei tuota tarvitse miettiä sen kummemmin.
Vierailija kirjoitti:
No voihan...! Te ap:n kaltaiset yliajattelijat ja kaikesta piilomerkityksiä löytävät ihmiset olette ihan helvetin rasittavia.
Kaikesta piilomerkityksiä löytäville ei kannata puhua, kun aina on muka tarkoittanut jotain, mitä ei ole sanonut. Mutta jotenkin sanomisen merkityksen voi niin väännellä
Tutkimusten mukaan samankaltaisuus tällaisissa asioissa (makutottumukset, jne.) ei ole kovin tärkeää parisuhteen kestävyyden tai onnellisuuden kannalta.
"Viime päivät ovat olleet todella vaikeita. Me emme juuri puhu toisillemme. Hän toi kaupasta mustikkakeittoa, ja minä koin sen suoraan sanottuna loukkauksena."
Kiitos päivän nauruista! 😂
Vierailija kirjoitti:
0/5
Oli tää nyt parempi mitä täällä yleensä on. Sanon 3,5/5
Vierailija kirjoitti:
Spermaviemäreiden miesvihaketju
Palsta ei pääse yllättämään
Sinäkään et pääse yllättämään näillä väsyneillä kommenteillasi
Vierailija kirjoitti:
"Viime päivät ovat olleet todella vaikeita. Me emme juuri puhu toisillemme. Hän toi kaupasta mustikkakeittoa, ja minä koin sen suoraan sanottuna loukkauksena."
Spermaviemärit nauramassa miesvihaa levittäville postauksille. Klassikkoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkään et pääse yllättämään näillä väsyneillä kommenteillasi
Olisiko täällä mitään keskusteluja jos ette haukkuisi miehiä??
Aloit ap haastamaan riitaa, ja ihmettelet, kun tunnelma on sen jälkeen on jäätävä.
Jos mies tykkää miedosta, turvallisesta ja helposta, niin mitä sitten. On ihan kunniallista pitää mustikasta, sen helppoudesta ja turvallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spermaviemärit nauramassa miesvihaa levittäville postauksille. Klassikkoja
Voisitko oikein tarkentaa että mikä tuossa aloituksessa oli miesvihaa?
Vierailija kirjoitti:
Itselläsi joka kommentti tihkuu naisvihaa. Tässäkään aloituksessa ei mitään miesvihaa ollut mutta sinä harhaisena kullitelineenä näät sitä joka paikassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ei osaa puhua syvällisesti, siitä tää vähättely kumpuaa. Ymmärrän sua ap oikein hyvin, jos pienistä mitättömistä asioista kumpuaa tällaista, on vika jossain paljon syvemmässä. Tsemppiä ottaa selvää mikä oikeasti kaivaa ja mies koville tunteittensa kanssa, vaikka kuinka kipeää tekisi.
Ap:sta ongelma kumpuaa, ei miehestä. Ap:han keskustelun on vääntänyt päässään ihan muuksi mistä on puhuttu.
Moisen vääntelijän kanssa ei kannata puhua mitään, kun keksii sanoille ihan muita merkityksiä mitä ne on keskustelussa ollut
Ai, se on aina sen vika joka ei ole tyytyväinen olotilaansa? Ap huomasi että mustikkakeskustelu nosti esiin kipeämpiä asioita, kun ukko haluu vaan keskustella mustikoista. Tyypillinen mies, joka olettaa, että kaikki on hyvin, kun hänen ei tarvitse vaivata päätään ja ero tulee täytenä yllätyksenä. Niin nähtyä.
Meillä mies laittaa kurkut eka ja sitten vasta juuston päällimmäiseksi
Sinähän olet ihan pimeä ap. Ei lainkaan tervettä änkyröidä lillukanvarsista.
Kysehän on pohjimmiltaan ihan muusta kuin marjoista, mutta vain te itse tiedätte mikä hiertää. Marjoista on helpompi puhua kuin vaikeista asioista.