Lapseni lokkeileva kaveri
Heti alkuun täsmennys. En siis niinkään ole äreä kyseiselle lapselle, vaan enemmänkin tämän äidille.
Lapsi 13vuotta, samanikäinen siis kuin meidän esikoinen. Lisäksi meillä alakouluun menevä toinen lapsi.
Ongelma se, että tämä kaveri on meillä päivittäin. Yleensä aamupäivästä lähtien, jolloin me aikuiset ollaan töissä. Kuopus on useimmiten mummolassa, ellei satu olemaan vapaata tai etäpäivää.
Tämä kaveri on kuin kotonaan. Syö meillä välipalaa, pari kertaa päivässä, tämän lisäksi lounaan ja aika usein jäisi mielellään myös päivälliselle.
Asiasta ollaan sanottu hänen äidilleen useampaan otteeseen. Hän suuttuu asiasta.
"Tehän käytte molemmat töissä, itse teen vaan keikkatyötä, eikös se kaveruus ole tärkeintä?!"
Jotenkin ärsyttävä tilanne. Ei haluaisi kaveria pihallekaan heittää. Mies on tehnyt tämän pari kertaa ruoka-aikaan kotona ollessaan.
Kommentit (445)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä antaisin mitä tahansa, jotta mun lapsella ois paras kaveri, ei haittaisi vaikka muuttaisi meille asumaan. Mun lapsi kärsii yksinäisyydestä.
Pitäisikö tehdä jotain?
Mitä pitäisi tehdä? Ei ketään voi pakottaa toisen kaveriksi. Jos lapsi on ujo ja hiljainen, ei sellainen saa helposti kaveria. Eikä luonnettaan pysty kovin paljoa muuttamaan erilaiseksi. Oon eri kelle vastasit, mutta itsekin olen ujo ja lapseni myös ja haastavaa on saada ystäviä, yleensä ihmiset tykkäävät hauskoista ja puheliaista ihmisistä, mutta ei sellaiseksi ole helppo tulla jos ei oo syntynyt sellaiseksi.
Onko sinulla ystäviä? Sosiaalisia taitoja voi aina opetella. Olen itse sosiaalinen. En ole kuitenkaan koko ajan esillä tai hauskuuta muita. Sosiaaliset taidot on laaja käsite,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut kuinka sukulaisperheen lapset toi koulupäivien jälkeen kaverinsa heille syömään.
Perheen äiti kielsi lapsiaan päästämästä kotiin kavereita kun hän ei ole paikalla. Se loppui siihen se perseily.
Ei kukaan halua ruokkia naapuruston lapsia omasta pussistaan.
Aika moni on tähänkin ketjuun kirjoittanut ettei muiden lasten ruokkiminen ole mikään ongelma.
Joo, ja sillä oikein bsassaillaan. Täällähän on helppo kehuskella ruokkivansa koko asuinalueen lapset.
Onpa hauska kommentti. Mitä brassailua siinä on? Minä pidän tuota ainakin ihan normaalina. Lapsellani ei ole sentään niin paljon kavereita että pitäisi koko asuinaluetta ruokkia, harvalla lapsella kai nykyään on. -eri
Mikseivät ne kaverit syö omissa kodeissaan ja omien perheidensä kanssa? Sitähän varten ne ovat. Ja vanhemmat käyvät töissä että pystyvät lapsensa elättämään.
Miksi sinä puutut toisten asioihin?
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä tuo on outoa , että se lapsi on teidän asunnossa *joka päivä* . Miksei sun lapsi ole koskaan sen lapsen kotona? Oikeastaan sen kaverin vanhempien pitäisi alkaa maksaa teille jotain elatusmaksuja.
Vähän ohis, mutta aina ei ole välttämättä kyse siitä, että lapsi itse tuppautuu kaverinsa luokse jatkuvasti. Esimerkiksi minun lapsuudessani minulla oli ystävä, joka halusi mieluummin tavata kotonaan. Heillä sai olla vapaammin, kun molemmat vanhemmat oli töissä. Meillä oli liian valvottua, liian vähän tilaa ja lisäksi vielä koira, jota ystäväni vähän pelkäsi. Siitä muodostui siis tavaksi, että oltiin heillä, kun kaveri ei tykännyt tulla meille. Tai sitten pihalla tuntikausia, etenkin kesällä. Se kai on nykyään harvinaisempaa.
En kylläkään syönyt tuon perheen ruokia, vaan kävin kotona syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos meillä menee vieras tyhjentämään ruokakaappia, niin sanon sille vieraalle, että ruokakaapeille ei saa mennä.
En siis soita vieraan äidille, vaan sanon suoraan sille lokille mitä ei saa tehdä.
Raukkamaista soittaa sille äidille, jos ei lasten kanssa käynyt asiaa läpi ensin. Me aikuiset olemme sanassa veneessä ja meillä on velvollisuus puuttua, jos joku perseilee.
No niinhän aiempi tekikin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut kuinka sukulaisperheen lapset toi koulupäivien jälkeen kaverinsa heille syömään.
Perheen äiti kielsi lapsiaan päästämästä kotiin kavereita kun hän ei ole paikalla. Se loppui siihen se perseily.
Ei kukaan halua ruokkia naapuruston lapsia omasta pussistaan.
Aika moni on tähänkin ketjuun kirjoittanut ettei muiden lasten ruokkiminen ole mikään ongelma.
Joo, ja sillä oikein bsassaillaan. Täällähän on helppo kehuskella ruokkivansa koko asuinalueen lapset.
Onpa hauska kommentti. Mitä brassailua siinä on? Minä pidän tuota ainakin ihan normaalina. Lapsellani ei ole sentään niin paljon kavereita että pitäisi koko asuinaluetta ruokkia, harvalla lapsella k
En ole oikeastaan keksinyt syytä sille mikseivät saisi syödä meillä, en ole asiaa sillä tavalla ajatellutkaan. Onko se nyt siis sinusta brassailua vai muiden asioihin puuttumista?
Kaipa ne kommunikaatiovälineet edelleen toimivat meillä päin. Saa ottaa yhteyttä jos asia häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Tää on tätä. Jengi ei taaskaan osaa lukea alusta tätä ketjua. Tylytetään alottajaa vaikka kyllä se ihan varmasti on parhaansa tehny. Jengi nillittää rahasta vaikka täshän on asia niin ettei perheen sääntöjä kunnioiteta eikä vanhemmat voi olla päiviä kotona vahvimassa. Siksi se kai otti yhteyttä kaverin mutsiin??!!
Äijä, VM78
Jos oma lapsi ei kunnioita sääntöjä, niin ei kannata kavereiden äitiin olla yhteydessä. Kyllä se ongelma täytyy hoitaa ihan sen oman lapsen kanssa.
Jos olisin hankkinut lapsia, en edes tykkäisi, jos lapseni söisi harva se päivä kaverillaan. Haluaisin, että ollaan koko perhe kotona ruoka-aikaan ja syödään yhdessä ja kerrotaan kuulumiset. Siksihän se perhekin on perustettu, että ollaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No luulisi että on varaa ruokkia lapsensa tuolla kaverin äidillä. Sillä sentään on jotain työtä. Itse opiskelija ja kesällä ei muita tuloja kuin lasten tuet ja yksin olen heidän kanssaan. Ja ruokaa kyllä saadaan ostettua. Asuminen onneksi täälläkin halpaa. Käydään telttailemassa, siitä ei paljon ylimääräistä kulua tule. Tai uimassa käyvät. Kavereiden kanssa ovat myös, mutta kotiin pitää tulla syömään. Ehkä pari kertaa yhteensä tässä vuosien aikana ovat jossain kaverin luona syöneet. Sääntö on myös että ei kavereita tänne jos itse en ole kotona, nyt toki kesän olen, kun ei kesätöitä löytynyt.
Ei kenenkään velvollisuus ole ruokkia muiden lapsia, oli varaa tai ei!
Ei ruokkia, mutta velvollisuus kuitenkin kertoa jos joku asia mättää. Perheitä on erilaisia ja v itun paskoj
Miksi otat noin itseesi? Ei ne vanhemmat mitään paskoja ole, vaikka eivät suostu ottamaan muista lapsista vastuuta. Ap oli kertonut mielipiteensä teinin äidille, mikä oli lopputulos?! Nyt ap miehensä kanssa on siinä tilanteessa, että joutuu ottamaan järeämmät otteet. Miksikö? No siksi, koska apn lapsen kaverin äiti on niin vi-tun ääliö paska, että ei kykene ottamaan jälkikasvustaan vastuuta!
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin hankkinut lapsia, en edes tykkäisi, jos lapseni söisi harva se päivä kaverillaan. Haluaisin, että ollaan koko perhe kotona ruoka-aikaan ja syödään yhdessä ja kerrotaan kuulumiset. Siksihän se perhekin on perustettu, että ollaan yhdessä.
Sosiaaliset suhteet perheen ulkopuolella ovat myös lapsille iän karttuessa yhä tärkeämpiä. Ei sitä lasta oteta miksikään kotileikkinukeksi kuitenkaan. Ja ennen kun joku vetoaa vanhoihin hyviin aikoihin: ennen yhteisöt olivat suurempia kuin nykyinen perhe, ja ruokailutottumukset olivat muutenkin hyvin erilaisia, samoin sosiaaliset tavat ja aikuistuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä tuo on outoa , että se lapsi on teidän asunnossa *joka päivä* . Miksei sun lapsi ole koskaan sen lapsen kotona? Oikeastaan sen kaverin vanhempien pitäisi alkaa maksaa teille jotain elatusmaksuja.
Vähän ohis, mutta aina ei ole välttämättä kyse siitä, että lapsi itse tuppautuu kaverinsa luokse jatkuvasti. Esimerkiksi minun lapsuudessani minulla oli ystävä, joka halusi mieluummin tavata kotonaan. Heillä sai olla vapaammin, kun molemmat vanhemmat oli töissä. Meillä oli liian valvottua, liian vähän tilaa ja lisäksi vielä koira, jota ystäväni vähän pelkäsi. Siitä muodostui siis tavaksi, että oltiin heillä, kun kaveri ei tykännyt tulla meille. Tai sitten pihalla tuntikausia, etenkin kesällä. Se kai on nykyään harvinaisempaa.
En kylläkään syönyt tuon perheen ruokia, vaan kävin kotona syömässä.
Lisään vielä, että minulle on kyllä tullut palstaa lukiessa monesti mieleen, että mahtoikohan tuon ystäväni vanhemmat edes tajuta tätä, vaan luulivatko että olen maanvaiva joka ei lähde heiltä kulumallakaan pois :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa, että nämä lokkipennut eivät pelkästään syö ruokianne, vaan myös käyttävät vessojanne. Tulee lisää siivottavaa, kun kavereiden pennut pistävät menemään teillä kuin kotonaan.
Saranatkin kuluvat
Kerran kaverilla käväistessä siellä juoksi lauma lapsensa kavereita. Yksi niistä kaivoi nenäänsä. Ja sitten kosketeltiin joka paikkaan ja mentiin keittiöön ruokapöydän ääreen 🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V ittu näitä nykyajan vanhempia. Lapsen syömisestä tehdään ongelma.
Hyvä kun tietää missä on. Hyvä kun syö.
Jotkut maleksii missä lie. Anoreksiaa eikä muuten vaan maistu.
Liian hyvin asiat niin maristaan.
Ei kai konkkaan kukaan mene tuosta. Tuon voi ottaa puheeksikin sopivassa tilaisuudessa. Jäitä hattuun.
Jäitä hattuun?! Vastaatko naapurin lasten ongelmista? Jokainen vanhempi ottaa vastuun omistaan. Mikäli huoli herää, on siihen oma taho. Oli tilanne mikä hyvänsä, en lusikkaani soppaan pistäisi. Ja en, en ole lapsivihaaja. Toimin sijaisvanhempana.
Vastaan, olen aikuinen.
Valitettavasti se ei sinulle kuulu. Aikuinen tiedostaa, että vastaa vain omista asioistaan. Mikäli napurissa asiat perseellään, et vastaa niistä, vaan sälytät vastuun sinne, minne se kuuluu. Täydellisyyteen ei kannata tällaisessa asiassa pyrkiä. Nyt puhutaan vakavista asioista.
Vierailija kirjoitti:
V ittu vaan sullekkin. En minä ainakaan haluaisi VIERAITA kakaroita syöttää ja elättää omassa ruokapöydässäni! Kakarat syököön kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun tietää missä on. Hyvä kun syö.
Jotkut maleksii missä lie. Anoreksiaa eikä muuten vaan maistu.
Liian hyvin asiat niin maristaan.
Ei kai konkkaan kukaan mene tuosta. Tuon voi ottaa puheeksikin sopivassa tilaisuudessa. Jäitä hattuun.
Jäitä hattuun?! Vastaatko naapurin lasten ongelmista? Jokainen vanhempi ottaa vastuun omistaan. Mikäli huoli herää, on siihen oma taho. Oli tilanne mikä hyvänsä, en lusikkaani soppaan pistäisi. Ja en, en ole lapsivihaaja. Toimin sijaisvanhempana.
Toimit tuossa roolissa siis rahasta.
Ei, vastaan niistä lapsista, jotka ovat meille sijoitettu. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö olisi lastensuojeluilmoituksia muiden lapsista tehnyt. Tosiasia on se mihin vastasin, en ruoki naapureiden lapsia.
Meillä lasten kaverit kutsutaan pöytään, jos sattuvat ruoka-aikaan paikalla olemaan. Aika monet sanoo, että ei kiitos- syön sitte kotona. Jos kesällä täällä ovat, niin juotavaa ja välipalaa hakevat ihan keskenään. Samoin oma tenavani on toisinaan syönyt naapurissa jätskiä tai mitä lie. Tämä kaikki on kuitenkin VASTAVUOROISTA ja SATUNNAISTA, se on se jutun ydin. Jos olis kyse siitä, että jollain lapsella ei olis kotona ruokaa, antaisin vaikka oman osani päivittäin jos se siitä kiinni olisi. Mutta jos tilanne lipsahtaa selkeästi vanhempien hyväksymän lokkeilun puolellle, kuten Ap:n tapauksessa on selvästi kyse, niin onhan se ihan eri asia. Helppo mennä ite miten tykkää ja vaan muka vahingossa olla tietämätön että tenava syö kaverilla koko kesän. Ja toki tämä kaverin vanhempi varmasti tietää, että ap:lla ei ole mahdollisuutta puhaltaa kilttinä ihmisenä peliä poikki. Jos vielä kyseessä vähänkin pienempi paikka, niin käyttää tämä kaverin vanhempi ihan selkeesti tilannetta hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lasten kaverit kutsutaan pöytään, jos sattuvat ruoka-aikaan paikalla olemaan. Aika monet sanoo, että ei kiitos- syön sitte kotona. Jos kesällä täällä ovat, niin juotavaa ja välipalaa hakevat ihan keskenään. Samoin oma tenavani on toisinaan syönyt naapurissa jätskiä tai mitä lie. Tämä kaikki on kuitenkin VASTAVUOROISTA ja SATUNNAISTA, se on se jutun ydin. Jos olis kyse siitä, että jollain lapsella ei olis kotona ruokaa, antaisin vaikka oman osani päivittäin jos se siitä kiinni olisi. Mutta jos tilanne lipsahtaa selkeästi vanhempien hyväksymän lokkeilun puolellle, kuten Ap:n tapauksessa on selvästi kyse, niin onhan se ihan eri asia. Helppo mennä ite miten tykkää ja vaan muka vahingossa olla tietämätön että tenava syö kaverilla koko kesän. Ja toki tämä kaverin vanhempi varmasti tietää, että ap:lla ei ole mahdollisuutta puhaltaa kilttinä ihmisenä peliä poikki. Jos vielä kyseessä vähänkin pienempi paikka, niin kä
Mikset lahjoita omaisuuttasi Afrikan köyhille lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lasten kaverit kutsutaan pöytään, jos sattuvat ruoka-aikaan paikalla olemaan. Aika monet sanoo, että ei kiitos- syön sitte kotona. Jos kesällä täällä ovat, niin juotavaa ja välipalaa hakevat ihan keskenään. Samoin oma tenavani on toisinaan syönyt naapurissa jätskiä tai mitä lie. Tämä kaikki on kuitenkin VASTAVUOROISTA ja SATUNNAISTA, se on se jutun ydin. Jos olis kyse siitä, että jollain lapsella ei olis kotona ruokaa, antaisin vaikka oman osani päivittäin jos se siitä kiinni olisi. Mutta jos tilanne lipsahtaa selkeästi vanhempien hyväksymän lokkeilun puolellle, kuten Ap:n tapauksessa on selvästi kyse, niin onhan se ihan eri asia. Helppo mennä ite miten tykkää ja vaan muka vahingossa olla tietämätön että tenava syö kaverilla koko kesän. Ja toki tämä kaverin vanhempi varmasti tietää, että ap:lla ei ole mahdollisuutta puhaltaa kilttinä ihmisenä peliä poikki. Jos v
Wanha kunnon väärin autettu -argumentti, kun ei muuta keksitä
Meillä kyllä ihan itsestäänselvyys, että vieraat syövät silloin kuin oma perhekin. Jos tuo on sinulle ongelma, niin rajoita vierailun kestoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliset suhteet perheen ulkopuolella ovat myös lapsille iän karttuessa yhä tärkeämpiä. Ei sitä lasta oteta miksikään kotileikkinukeksi kuitenkaan. Ja ennen kun joku vetoaa vanhoihin hyviin aikoihin: ennen yhteisöt olivat suurempia kuin nykyinen perhe, ja ruokailutottumukset olivat muutenkin hyvin erilaisia, samoin sosiaaliset tavat ja aikuistuminen.
Sosiaalisia taitoja opitaan päiväkodissa ja koulussa. Siellä ruokaillaan yhdessä viitenä päivänä viikossa. Jokainen vanhempi vastaa oman lapsen kasvatuksesta ja ruokailutottumuksista ja tavoista. Typerintä, mitä kirjoititit oli tuo kotileikkinukke, jopa halpamaista.
Aika moni lapsuusmuisto liittyy ruokaan. Jännitta kun kaverin veli oli samassa ruokapöydässä. Toisen kaverin isä laittoi aina vähän erilaisia ruokia kuin kotona. Omat vanhempani toivat usein välipaloja huoneeseeni kun joku kaveri oli viipynyt pidempään.