Lapseni lokkeileva kaveri
Heti alkuun täsmennys. En siis niinkään ole äreä kyseiselle lapselle, vaan enemmänkin tämän äidille.
Lapsi 13vuotta, samanikäinen siis kuin meidän esikoinen. Lisäksi meillä alakouluun menevä toinen lapsi.
Ongelma se, että tämä kaveri on meillä päivittäin. Yleensä aamupäivästä lähtien, jolloin me aikuiset ollaan töissä. Kuopus on useimmiten mummolassa, ellei satu olemaan vapaata tai etäpäivää.
Tämä kaveri on kuin kotonaan. Syö meillä välipalaa, pari kertaa päivässä, tämän lisäksi lounaan ja aika usein jäisi mielellään myös päivälliselle.
Asiasta ollaan sanottu hänen äidilleen useampaan otteeseen. Hän suuttuu asiasta.
"Tehän käytte molemmat töissä, itse teen vaan keikkatyötä, eikös se kaveruus ole tärkeintä?!"
Jotenkin ärsyttävä tilanne. Ei haluaisi kaveria pihallekaan heittää. Mies on tehnyt tämän pari kertaa ruoka-aikaan kotona ollessaan.
Kommentit (445)
Vierailija kirjoitti:
No luulisi että on varaa ruokkia lapsensa tuolla kaverin äidillä. Sillä sentään on jotain työtä. Itse opiskelija ja kesällä ei muita tuloja kuin lasten tuet ja yksin olen heidän kanssaan. Ja ruokaa kyllä saadaan ostettua. Asuminen onneksi täälläkin halpaa. Käydään telttailemassa, siitä ei paljon ylimääräistä kulua tule. Tai uimassa käyvät. Kavereiden kanssa ovat myös, mutta kotiin pitää tulla syömään. Ehkä pari kertaa yhteensä tässä vuosien aikana ovat jossain kaverin luona syöneet. Sääntö on myös että ei kavereita tänne jos itse en ole kotona, nyt toki kesän olen, kun ei kesätöitä löytynyt.
Ei kenenkään velvollisuus ole ruokkia muiden lapsia, oli varaa tai ei!
Jos meillä menee vieras tyhjentämään ruokakaappia, niin sanon sille vieraalle, että ruokakaapeille ei saa mennä.
En siis soita vieraan äidille, vaan sanon suoraan sille lokille mitä ei saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos meillä menee vieras tyhjentämään ruokakaappia, niin sanon sille vieraalle, että ruokakaapeille ei saa mennä.
En siis soita vieraan äidille, vaan sanon suoraan sille lokille mitä ei saa tehdä.
Raukkamaista soittaa sille äidille, jos ei lasten kanssa käynyt asiaa läpi ensin. Me aikuiset olemme sanassa veneessä ja meillä on velvollisuus puuttua, jos joku perseilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V ittu näitä nykyajan vanhempia. Lapsen syömisestä tehdään ongelma.
Hyvä kun tietää missä on. Hyvä kun syö.
Jotkut maleksii missä lie. Anoreksiaa eikä muuten vaan maistu.
Liian hyvin asiat niin maristaan.
Ei kai konkkaan kukaan mene tuosta. Tuon voi ottaa puheeksikin sopivassa tilaisuudessa. Jäitä hattuun.
Jäitä hattuun?! Vastaatko naapurin lasten ongelmista? Jokainen vanhempi ottaa vastuun omistaan. Mikäli huoli herää, on siihen oma taho. Oli tilanne mikä hyvänsä, en lusikkaani soppaan pistäisi. Ja en, en ole lapsivihaaja. Toimin sijaisvanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No luulisi että on varaa ruokkia lapsensa tuolla kaverin äidillä. Sillä sentään on jotain työtä. Itse opiskelija ja kesällä ei muita tuloja kuin lasten tuet ja yksin olen heidän kanssaan. Ja ruokaa kyllä saadaan ostettua. Asuminen onneksi täälläkin halpaa. Käydään telttailemassa, siitä ei paljon ylimääräistä kulua tule. Tai uimassa käyvät. Kavereiden kanssa ovat myös, mutta kotiin pitää tulla syömään. Ehkä pari kertaa yhteensä tässä vuosien aikana ovat jossain kaverin luona syöneet. Sääntö on myös että ei kavereita tänne jos itse en ole kotona, nyt toki kesän olen, kun ei kesätöitä löytynyt.
Ei kenenkään velvollisuus ole ruokkia muiden lapsia, oli varaa tai ei!
Ei ruokkia, mutta velvollisuus kuitenkin kertoa jos joku asia mättää. Perheitä on erilaisia ja v itun paskoja vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitä naapurin äitiä estää tarjoilemasta näille kaveruksille ruokaa naapurin pihalla. Kesä kauneimmillaan.
Voishan se naapuri antaa välkkäpalaa ulos.
Toivottavasti kuitenkin tarjoaisi omalla pihallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai konkkaan kukaan mene tuosta. Tuon voi ottaa puheeksikin sopivassa tilaisuudessa. Jäitä hattuun.
Jäitä hattuun?! Vastaatko naapurin lasten ongelmista? Jokainen vanhempi ottaa vastuun omistaan. Mikäli huoli herää, on siihen oma taho. Oli tilanne mikä hyvänsä, en lusikkaani soppaan pistäisi. Ja en, en ole lapsivihaaja. Toimin sijaisvanhempana.
Vastaan, olen aikuinen.
Olen eri ihminen. Kerro mistä niitä töitä saa? Jokainen siivousliike ,määrä noin 50 kpl joihin olen hakenut tarjoaa vain 4 - 10 h vk. Tiskaajia ei oteta ollenkaan. Että kun sitä päätäsi siellä auot niin ota ja anna puh.num.johon voin soittaa että saan työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ehkä erilainen ja 'vanha', mutta musta oli kivaa kun lapsien kaverit söi meillä. Oispa niin nytkin kun nuorin vielä kotona. Toki he saivat vuorostaan myös. Näin että kaikki olivat turvassa ja mahat täynnä. Kiva sosiaalinen tapahtuma ja samalla kysellään kuulumisia ja höpistään niitä näitä.
VASTAVUOROISUUS näkyi myös sinun tarinassa. T. Neljän pojan vastavuoroinen äiti
Vierailija kirjoitti:
Et osaa käyttää verbejä. Kannattaisi aloittaa suomen kieliopin opiskelu siinä samalla kun ruokit niitä lastesi kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimit tuossa roolissa siis rahasta.
Ajatelkaa, että nämä lokkipennut eivät pelkästään syö ruokianne, vaan myös käyttävät vessojanne. Tulee lisää siivottavaa, kun kavereiden pennut pistävät menemään teillä kuin kotonaan.
Lokkiteini ulos. Teidän kotinne ja ruokanne on teitä varten.
Sinuna alkaisin tarkkailemaan tilannetta lapsen näkökulmasta ajattelen. Onko kotona hyvä olla ? Saako tarpeeksi ruokaa? Onko millainen teillä? Pelokas ? Arka ? Millaiset vanhemmat ovat? Käyttävätkö päihteitä? Heijastuuko lapsesta turvattomuus? Riittävätkö rahat ruokaan Jne. Ja sit tietty suosittelen juttelemaan vanhempien kanssa että mikä todella on ? Ja jos yhtään sen jälkeen tulee vahva sellainen olo että nyt kaikki ei ole hyvin. Niin sitten ehdottomasti lastensuojeluun yhteys. Sinne tilanne suoraan kerrottuna. Ei minkäänlaista vähättelyä. Vaan puhut suoraan ihan kaikki.
Älä pelkää turhaa lastensuojeluilmoituksen tekoa. Se on hyvä tarkistaa ihan tälleen lasta ajattelen.
Mä itse näen lasten kannalta sen niin, että jos lapsi saa olla jatkuvasti jonkun huushollissa niin sitten saa syödä kaverin perheen kanssa. Jos se on jatkuvaa niin sitten voi miettiä, että tarvitseeko sen kaverin jatkuvasti siellä teillä olla.
Jos on kutsuttu oman lapsen toimesta iltaan asti niin tulisiko sopia pelisäännöt, että hengaavat tiety ajan x ja ruoka-aikaan mennessä täytyy kaverin lähteä kotiin.
Te määrittelette omat pelisääntönne, ja jos ne ei toimi niin sitten rajaatte sen kaverin teillä oleskelun oman näkemyksenne mukaan. Mutta en lähtisi kyllä kaveria laittamaan istumaan yksin johonkin huoneeseen perheen ruokailun ajaksi. Se olisi lapselle aika nöyryyttävää.
Eli rajat nyt vaan sinne kaverin äiskälle ja lapsi kotiin aikaan x-mennessä, jos se kaverin ruokailu teille ei ole ok. Tai oma lapsi kaverin luo vastavuoroisesti välillä.
Tää on tätä. Jengi ei taaskaan osaa lukea alusta tätä ketjua. Tylytetään alottajaa vaikka kyllä se ihan varmasti on parhaansa tehny. Jengi nillittää rahasta vaikka täshän on asia niin ettei perheen sääntöjä kunnioiteta eikä vanhemmat voi olla päiviä kotona vahvimassa. Siksi se kai otti yhteyttä kaverin mutsiin??!!
Äijä, VM78
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut kuinka sukulaisperheen lapset toi koulupäivien jälkeen kaverinsa heille syömään.
Perheen äiti kielsi lapsiaan päästämästä kotiin kavereita kun hän ei ole paikalla. Se loppui siihen se perseily.
Ei kukaan halua ruokkia naapuruston lapsia omasta pussistaan.
Aika moni on tähänkin ketjuun kirjoittanut ettei muiden lasten ruokkiminen ole mikään ongelma.
Joo, ja sillä oikein bsassaillaan. Täällähän on helppo kehuskella ruokkivansa koko asuinalueen lapset.
Onpa hauska kommentti. Mitä brassailua siinä on? Minä pidän tuota ainakin ihan normaalina. Lapsellani ei ole sentään niin paljon kavereita että pitäisi koko asuinaluetta ruokkia, harvalla lapsella kai nykyään on. -eri
Vierailija kirjoitti:
EI ,vaan v..ttu näitä vanhempia ilman käytöstapoja ja moraalia.ÄLKÄÄ tehkö niitä lapsia,jos ette kykene niitä kasvattamaan ja syöttämään ITSE.
SIVUSTA
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa, että nämä lokkipennut eivät pelkästään syö ruokianne, vaan myös käyttävät vessojanne. Tulee lisää siivottavaa, kun kavereiden pennut pistävät menemään teillä kuin kotonaan.
Saranatkin kuluvat
Sepä se. Ne säännöt tehdään selviksi sekä omille että lasten kavereille kertomalla heille mitä heiltä odotetaan.