Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lääkärit tekee edelleen sihteerien töitä, vaikka lääkäripulasta on valitettu vuosikausia?

Vierailija
27.06.2025 |

Lääkäreitä oon liian vähän ja hoitoon ei pääse, mutta silti lääkärit tekee vuodesta toiseen paljon sellaisia töitä joita sihteerit, siivoojat ym. teki wanhoina hyvinä aikoina. Kuka siitä oikein hyötyy, kun lääkäreiden avuksi ei palkata sihteereitä ja muita apukäsiä? Vai miksei päättäjät tajua, että lääkäreiden työpanosta olisi helppo käyttää paljon tehokkaammin? 

Kommentit (194)

Vierailija
81/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit tekee rahansa yksityisellä ja lyhyttä työaikaa julkisella. Yksityisellä osaavat laskun tulostaa ihan hyvin.

Vierailija
82/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös sihteereistä on pulaa.

Tätä korostettu meidän hyvinvointialueellamme. Sihteereitä on niin vähän, että heille pitää tehdä hommat mahdollisimman valmiiksi. Siksi siis ylilääkärit tilaa kahvimaitoja, täyttää simppeleitä lomakkeita, kopioi, vie kirjekuori postiin jne. Sihteereitä ei saa häiritä, kun heillä niin kiire ja vaikea löytää töihin.

Vaikea löytää töihin? Minua kyllästyttää työelämässä se, että jos joku tekeytyy idiootiksi niin häneltä ei jatkossa edes vaadita mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreille tuskin sihteereitä olisi mitään hyötyä, vaan lääkärin ammattitaitoon tulisi nykyään  kuulua/vaatia hyvä tietotekniikan hallinta, yhtälailla kuin laitteiden ja koneiden käyttö. Ihan samalla tavalla kuin muissakin ammateissa.

Ja tulevaisuudessa yhä enemmän lääketiett. hoitoa voi tehdä etänä tietotekniikan. avulla , eikä potilas tarvitse tulla lääkärille näyttämää. Itseään ja se lääkäri voi tehdä töitä vaikka kotona esim. jos hoito perustuu labratuloksiin.  Myös lääkärien on muututtava ajassa ja olla mukana kehityksessä. Sihteerit eivät ole tätä päivää. 

Vierailija
84/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit tekee rahansa yksityisellä ja lyhyttä työaikaa julkisella. Yksityisellä osaavat laskun tulostaa ihan hyvin.

Varmaan joku oman kodin takahuoneessa vastaanottoa pitävä lääkäri toimii näin. :D

Vierailija
85/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös sihteereistä on pulaa.

Tätä korostettu meidän hyvinvointialueellamme. Sihteereitä on niin vähän, että heille pitää tehdä hommat mahdollisimman valmiiksi. Siksi siis ylilääkärit tilaa kahvimaitoja, täyttää simppeleitä lomakkeita, kopioi, vie kirjekuori postiin jne. Sihteereitä ei saa häiritä, kun heillä niin kiire ja vaikea löytää töihin.

Vaikea löytää töihin? Minua kyllästyttää työelämässä se, että jos joku tekeytyy idiootiksi niin häneltä ei jatkossa edes vaadita mitään.

Jep. Todella vaikeaa löytää töihin. Väitän, että lähihoitajille, millä nimellä nykyään sihteeriksi koulutetaan, tuo on yksi suosituimmista työpaikoista. Siisti sisätyö ja työaika arkipäivisin.

Vierailija
86/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insinöörit ja juristitkin tekevät sihteerin töitä koska sihteerejä ei enää ole.

Samoin kuin yliopistossa proffat. 

Kuin myös papit.

Vierailija
87/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansa aina vaatii, että hallinnosta (eli noista sihteereistä) pitää säästää. 

Tässä sitten lopputulos. Kallis lääkäri tekee matalapalkkaisten työt. Fiksua? 

Vierailija
88/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreille tuskin sihteereitä olisi mitään hyötyä, vaan lääkärin ammattitaitoon tulisi nykyään  kuulua/vaatia hyvä tietotekniikan hallinta, yhtälailla kuin laitteiden ja koneiden käyttö. Ihan samalla tavalla kuin muissakin ammateissa.

Ja tulevaisuudessa yhä enemmän lääketiett. hoitoa voi tehdä etänä tietotekniikan. avulla , eikä potilas tarvitse tulla lääkärille näyttämää. Itseään ja se lääkäri voi tehdä töitä vaikka kotona esim. jos hoito perustuu labratuloksiin.  Myös lääkärien on muututtava ajassa ja olla mukana kehityksessä. Sihteerit eivät ole tätä päivää. 

Tekeekö lääkäri itse ajanvaraukset? Vastailee potilaiden jonninjoutaviin puheluihin? Tilailee tietoja toisista hoitopaikoista, skannailee niitä sähköisiksi? 

Vierailija
89/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lausuntopalvelussa meni jo käsittelyyn tuo, että tekoäly tekee sairaaloiden työvuorolistat jatkossa. Ei tarvitse apulaisosastonhoitajia siihen hommaan enää kohta.

En sairaalassa töissä, mutta olen ollut siinä käsityksessä, että yhä enemmän on siirrytty autonomiseen työvuorosuunnitteluun. Meillä ainakin tehdään listat itse.

Vierailija
90/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pienellä yksityisellä lääkäriasemalla lääkärit todellakin lisäävät itse tulostimiinsa paperia (niin kuin joku lääkäri täällä aiemmin ihmetteli..), täyttävät omat tarvikekaappinsa ja tulostavat lausuntonsa (vievät kyllä sihteerille postitettavaksi). Keittävät jopa kahvia jos muita kahvinjuojia ei ole töissä. Ei lääkärit ole vapautettuja täysin työtehtäviinsä liittyvistä askareista vain siksi että ovat korkeammin koulutettuja. Lääkäriliiton sairas vaikutusvalta on nostanut lääkäreiden palkkiot ihan pilviin, yleislääkäri alle 10v. työkokemuksella tienaa 15 tonnia/kk virkatyöajalla, joten tällä palkalla voi kyllä ihan vaihtaa itse mustekasettinsa tulostimeen...

Vierailija
91/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä erikoistuneet lääkärit perustaa oman klinikan jossa tekevät yksin esim. pelkkiä vasektomioita. Palkkaavat ympärille muutaman sihteerin ja sairaanhoitajan jotka hoitavat kaiken muun paitsi lääkärin homman. Lääkäri tekee liukuhihnalta kymmeniä/sata vasektomiaa päivässä kun prosessi on äärimmilleen hiottu. Lääkäri tekee vain lääkärin hommat. Ja rahaa tulee taloon, jolla on varaa palkata työntekijät.

Vierailija
92/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliisiko syynä teknologia ja sen kehittyminen, joka säästää aikaa. 

Nykyään sihteerit eivät tarvitse kantaa paperisia potilasarkistoja lääkärille selattavaksi, eikä lääkäri levitellä niitä pöydälleen, vaan tiedot löytyvät koneen kuvaruudulla järjestyksessä nappia klikkaamalla sekunnin murto-osassa. 

:d :D : D hörähdin ääneen :D

Oletkohan tietoinen potilastietojärjestelmien ja esim OmaKannan tietoarkkitehtuurista? Niiden hakuominaisuuksilla menee ihan pikkasen enemmän kuin sekunnin murto-osa saada tiedot, eikä järjestyskään aina ole ihan niin justiinsa sitä mikä tilanteessa palvelisi...

Miten jotkut lääkärit sitten kuvittelevat, että se esim. 96v potilas  onnistuu katsoa  itse OmaKannasta  labratulokset tai hoito-ohjeet tai lääkemu

Eihän se ole lääkärin ongelma onko jollain 90+ potilaalla avustaja vai ei. Jotkut ei tarvitse tuossa iässä ja toiset tarvitsee. Ei tuo kuitenkaan mikään yleinen sosiaalihoitaja ole jonka tehtävä olisi tuollainen hommata.

Vierailija
93/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä lailla muutkin akateemiset ns sihteerin töitä tekevät. Ei minullekaan kukaan mitään kopioi tai kirjeenvaihtoa tai muistiinpanoja päivitä. Tai arkistojani järjestä.

t. Aineenopettaja

Vierailija
94/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö lääkäri itse ajanvaraukset? Vastailee potilaiden jonninjoutaviin puheluihin? Tilailee tietoja toisista hoitopaikoista, skannailee niitä sähköisiksi? 

Monissa paikoissa potilas/asiakas varaa itse aikansa sähköisesti , näin omassa sotessa . Eikö toisesta hoitopaikasta tiedot ole siirtyneet sähköisesti jo 90-luvulta alkaen, eikä niitä sihteerit ole skannanneet.  Ja ainakin yksityisellä ne ovat asiakkaan omistuksessa, eikä niitä kukaan siirtele. 

Vierailija
95/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosiaalipuolella töissä ja valitettavasti tämä digitalisaatio ja jatkuvasti muuttuvat tietojärjestelmät (jotka eivät toimi kunnolla) ovat lisänneet kaiken maailman kirjaamista hurjasti. Vaikka sen asiakkaan pitäisi mun työssä olla se tärkein, niin käytännössä mun työaika menee papereiden pyörittelyyn ja kohtaan sen ihmisen vain paperilla. Tosi harmi sen ihmisen kannalta, mutta kuten joku täällä sanoi, niin on pakko ottaa asenne, että tämä on nyt mun työtä ja tästä mulle maksetaan. 

Vierailija
96/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insinöörit ja juristitkin tekevät sihteerin töitä koska sihteerejä ei enää ole.

Näi tekee, mutta niitä on koulutettu niin paljon, että niistä ei ole pulaa. Silloin on sama vaikka välilä esim siivoaisivat työpaikalla. 

Vierailija
97/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansa aina vaatii, että hallinnosta (eli noista sihteereistä) pitää säästää. 

Tässä sitten lopputulos. Kallis lääkäri tekee matalapalkkaisten työt. Fiksua? 

Ei vaadi vaan tuo on ihan kuntapoliitikkojen aloitteellisuutta kun terveydenhoitoa "tehostetaan" miettimättä ollenkaan seurauksia. Ja terveyskeskusten asiakasmäärät pidetään kätevästi kurissa tekemällä jo ajanvarauksesta niin hankalan sirkuksen että sekin alkaa haitata kansan hengissäsäilymistä, mutta mitä väliä kun kunnassa "säästetään". Sama säästösirkus ambulanssien saatavuuden kanssa, viis seurauksista.

Suomalainen terveydenhoito ei ole kokonaisuudessaan missään huipputason likikään paitsi poliitikkojen itsensä mainospuheissa. Toki poliitikot itse saa nopeaa ja asiantuntevaa hoitoa oman työpaikkaterveyshoitonsa kautta jota ei tehdä terveyskeskuksissa :D

Vierailija
98/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilas varaa ajat, ei he saa lääkäriä edes kiinni. Tiedot on koneella tai potilas toimittaa ne.

Vierailija
99/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne "sihteerin työt" kuuluvat myös lääkärin työhön. On jo potilasturvallisuus- ja vastuukysymys, että lääkäri vastaa teksteistään.

Vierailija
100/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siivoojana ymmärrä mitä voin tehdä lääkärintyön helpottamiseksi? Taitaa lääkäreitä vaivata sellainen uusavuttomuus ja erinomaisuusharha