Miksi lääkärit tekee edelleen sihteerien töitä, vaikka lääkäripulasta on valitettu vuosikausia?
Lääkäreitä oon liian vähän ja hoitoon ei pääse, mutta silti lääkärit tekee vuodesta toiseen paljon sellaisia töitä joita sihteerit, siivoojat ym. teki wanhoina hyvinä aikoina. Kuka siitä oikein hyötyy, kun lääkäreiden avuksi ei palkata sihteereitä ja muita apukäsiä? Vai miksei päättäjät tajua, että lääkäreiden työpanosta olisi helppo käyttää paljon tehokkaammin?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sihteerit kuuluvat aikaan, jolloin teksti syntyi mekaanisella kirjoituskoneella, tulostettiin kopiokoneella, tietoliikenteen hoiti Posti ja lankapuhelin.
Sihteerit ei ole tätä päivää, ei myöskään lääkäreillä, jo potilasturvallsuuden vuoksi.
Sanelu on 100x nopeampaa kuin se, että kirjoittaa itse. Lääkäri tarkistaa kirjauksen, kun sihteeri on sen purkanut.
Aikoinaan pidin sanelemisesta ja krijoitus/saneluvirheet jouduin toki korjaamaan. Nykytyössä tulee tehtyä varsinaisia sairauskertomusmerkintöjä todella vähän joten olen ne itse kirjoittanut hitaalla tavallani. Apotissa oleva puheentunnistusjärjestelmä ei ole idioottivarma ja tekstiin voi tulla pahojakin virheitä ja siksi ne on vättämätöntä tarkastaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näköjään ihmistä joka ei vaatisi muutosta että pääsee itse helpommalla. Lääkärit tienaa suomessa aivan järkyttävän paljon niin kyllä ne saa sen korkean palkkansa eteen tehdä töitä ja maksaa veroja kun verorahoista hänet on koulutettu. Eihönnkukaan rikas haluaisi veroja maksaa vaikka JOKAINEN vaatii verovaroista itselleen hyötyjä. Rikkaat on kuin naisia ainoastaan oma etu kiinnostaa eikä millään muulla ole mitään merkitystä
Pointti on se, että sinä pääset lääkäriin nopeammin, jos sihteeri tekee sellaiset työt lääkäriltä, mitä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Myös hoitajille ajat sitten tullut sihteerin , osin siivoojan, vanhuspaikoissa pyykki- ja ruokahuolto tiskit, roskat yms kaiken hoitamisen lisäksi..
Nuo kaikki ovat olleet laitoshuoltajan töitä. Yksityinen sektori ulkoisi meidät kalliina jo 25 v sitten, kun alettiin länkyttää miniammatillisuudesta (sama ilmiö johti siihen, että lääkärit tekevät sihteerien töitä). Nythän pyörää on yritetty keksiä uudelleen hoiva-avustajan nimellä. Itse olen edelleen laitoshuoltaja, ja on ollut ilo huomata, että ammatin alennustilavuosien jälkeen (työnkuvaa vain supistettiin ja supistettiin kohti siivoojaa) myös erikoissairaanhoidossa on palattu kohti alkuperäistä, enemmän osaston emännän roolia. Potilasruokailuahan ei kukaan uskalla lakkauttaa edes säästösyistä.
Järki on muutenkin alkanut palailla (erään turkulaisen magneetti-insidentin jälkeen), nykyinen kielitaitovaatimuskin on B2. Ei tapeta ketään jakamalla ruoat miten sattuu, se joojoo ja iloinen hymy kun ei aina oikein riitä. Valitettavasti vanhuksilla ei taida olla niin väliä, hommaa hallitsevat edelleen yksityiset toimijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös hoitajille ajat sitten tullut sihteerin , osin siivoojan, vanhuspaikoissa pyykki- ja ruokahuolto tiskit, roskat yms kaiken hoitamisen lisäksi..
Nuo kaikki ovat olleet laitoshuoltajan töitä. Yksityinen sektori ulkoisi meidät kalliina jo 25 v sitten, kun alettiin länkyttää miniammatillisuudesta (sama ilmiö johti siihen, että lääkärit tekevät sihteerien töitä). Nythän pyörää on yritetty keksiä uudelleen hoiva-avustajan nimellä. Itse olen edelleen laitoshuoltaja, ja on ollut ilo huomata, että ammatin alennustilavuosien jälkeen (työnkuvaa vain supistettiin ja supistettiin kohti siivoojaa) myös erikoissairaanhoidossa on palattu kohti alkuperäistä, enemmän osaston emännän roolia. Potilasruokailuahan ei kukaan uskalla lakkauttaa edes säästösyistä.
Järki on muutenkin alkanut palailla (erään turkulaisen magneetti-insidentin jälkeen), nykyinen kielitaitovaatimuskin
Tsiisus. *MONIammatillisuudesta, vaikka miniammatillisuus kuvaa kyllä noita välivuosia aika hyvin. Oli varsin turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUSsilla osastosihteeri osa-aikaistettiin, säästö noin 1100€/kk. Hänen työnsä tekevät nyt erikoislääkärit, lisääntyneet kulut laskennallisesti lääkärien palkkoina 5000€/kk. Luvussa ei ole huomioitu muita tekijöitä, kuten johdon lukuisia palavereja päätöksen teossa.
Yhtään mitään järkeä tässä ei tietenkään ole.
Vastaavasti on suunnittelussa että lääkärit voivat itse ottaa vastaan potilaan ilmoittautumisen, eli tarkistavat potilaiden puhelinnumerot, osoitteet ja omaiset, infoavat omakannat ja muut. Mitäs sanotte potilaina, haluatteko sinne aulaan mieluummin aspan kyselemään näitä ja katselemaan perään ettet pyörry odotellessasi vastaanottoa, sen lisäksi vaikkapa soittelemaan Kela-takseja ja tekemään muuta neuvontaa ja ohjausta samalla vai pelkkä automaatti ja lääkäri haastattelee myös em. yhteystiedot ja omakannat?
Tuollanen vie paljon aikaa kuten myös lääkkeiden tarkistus. Aina voi sanoa että lääkkeet ovat Reseptikeskuksessa mutta kun tekee haun ja saa kahden vuoden ajalta määrätyt lääkkeet niin mite voi tietää mitä lääkkeitä potilas oikeasti ottaa päivittäin. Jos potilas ei muista niin sitten pitäisi olla annosjakelukortti tai jotain luotettavampaa tietoa. Apotin tullessa tein jonkun verran lääketarkistuksia mutta onneksi työn tekee nykyään omassa työpaikassa osastofarmaseutti ja siitä heille suuri kiitos.
Varaako siellä Pohjois-Karjalassa vuodeoastolla sydäninfarktin hoidossa pötköttelevä potilaskin itse labransa ja tutkimuksensa, leikkaussalinsa, kuljetuksensa näihin ja jatkohoitoon? Niinpä niin.
Vierailija kirjoitti:
Tuollanen vie paljon aikaa kuten myös lääkkeiden tarkistus. Aina voi sanoa että lääkkeet ovat Reseptikeskuksessa mutta kun tekee haun ja saa kahden vuoden ajalta määrätyt lääkkeet niin mite voi tietää mitä lääkkeitä potilas oikeasti ottaa päivittäin. Jos potilas ei muista niin sitten pitäisi olla annosjakelukortti tai jotain luotettavampaa tietoa. Apotin tullessa tein jonkun verran lääketarkistuksia mutta onneksi työn tekee nykyään omassa työpaikassa osastofarmaseutti ja siitä heille suuri kiitos.
Onko lääkärillä halua kirjata esim. pakolaisten maksuluokkien korjauksia tai vastaavaa siinä samalla kun tarkistelevat niitä yhteystietoja? Tilaatteko mielellään tulkitkin itse eikä sihteeri?
Koska leikkauspolitiikka on johtanut tehottomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokoneohjelmat menevät hyvin usein vikaan jo siinä vaiheessa, että ohjelmien loppukäyttäjiä ei kuulla ollenkaan tai kuullaan liian myöhään. Konsultit, johto ja it myyntipäälliköt juttelevat keskenään ja laskutusta ja sutta syntyy viivästyneillä aikatauluilla.
Ei ne mene vikaan, vaan ne lähtevät vain ehkä vähän raakileina loppukäyttäjälle. Viimeiset viilaukset tehdään parin ensimmäisen käyttövuoden aikana, ja sen jälkeenkin tarpeet usein muuttuvat kun käytänteet muuttuvat, ja taas viilataan ohjelmia. On aivan turha odottaa että uusi tietokoneohjelma olisi "valmis", kun se tulee ensimmäistä kertaa asiakkaalle. Näin tämä maailma tällä hetkellä toimii. Toki auttaa, jos olet aktiivinen ja kerrot toiveesi mahdollisimman tarkkaan IT-tuelle, muutakin kuin vain että "ei toimi".
It tuki ei kehitä niitä ohjelmia, vaan kertoo, että tämä näyttää nyt olevan tämän ohjelman ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit tekemässä sihteerintöitä puolet työajastaan. Sehän se vasta kalliiksi tuleekin.
Jonkun ne sihteerin työt on kuitenkin tehtävä. Kenen älykääpiön mielestä se, että lääkäri tekee kalliilla tuntipalkallaan sihteerintöitä, tulee halvemmaksi kokonaiskuvassa?
Tämä.
Lääkäripula johtuu pitkälle ikärakenteesta, koska suuret ikäluokat vanhenevat ja tilanne on yleismaailmallinen.
Jo pari vuotta suurin ikäluokka Suomessa 80-luvulla syntyneet ja seuraavaksi 60-luvulla syntyneet, jotka eivät tarvitse niin paljon hoitoa ja ovat paljon määrältään pienempiä, kuin vanhat ja suuret ikäluokat siirtyvät pois keskuudestamme. Samoin suuri määrä lääkäreitä on suurista ikäluokista on luopunut lääkärin ammatista ikänsä vuoksi.
Kukaan ei tiedä mitä tapahtuu muutaman vuoden päästä, kun suuria ikäluokkia ei ole.
Onko lääkäreitä ja hoitajia liikaa, niin kuin oli 90-luvun alussa, jolloin lääkäreitä ja hoitajia Suomessa oli valtava määrä työttömänä ja joutuivat työn perässä muuttamaan Ruotsiin, Britteihin ja Arabimaihin. Jo nyt merkkejä ilmassa hoitajilla, jotka päättävät opiskelunsa, sitä työpaikkaa ei olekkaan.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäripula johtuu pitkälle ikärakenteesta, koska suuret ikäluokat vanhenevat ja tilanne on yleismaailmallinen.
Jo pari vuotta suurin ikäluokka Suomessa 80-luvulla syntyneet ja seuraavaksi 60-luvulla syntyneet, jotka eivät tarvitse niin paljon hoitoa ja ovat paljon määrältään pienempiä, kuin vanhat ja suuret ikäluokat siirtyvät pois keskuudestamme. Samoin suuri määrä lääkäreitä on suurista ikäluokista on luopunut lääkärin ammatista ikänsä vuoksi.
Kukaan ei tiedä mitä tapahtuu muutaman vuoden päästä, kun suuria ikäluokkia ei ole.
Onko lääkäreitä ja hoitajia liikaa, niin kuin oli 90-luvun alussa, jolloin lääkäreitä ja hoitajia Suomessa oli valtava määrä työttömänä ja joutuivat työn perässä muuttamaan Ruotsiin, Britteihin ja Arabimaihin. Jo nyt merkkejä ilmassa hoitajilla, jotka päättävät opiskelunsa, sitä työpaikkaa ei olekkaan.
Suurimmat ikäluokat ovat syntyneet 90-luvulla https://www.hs.fi/suomi/art-2000011133610.html
Kela vaatii tarkat lausunot ja kykenevyyden töihin ym. Kyllä niitä kirjoitellessa lääkärin aika kuluu rattoisasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lääkäreitä ja hoitajia liikaa, niin kuin oli 90-luvun alussa, jolloin lääkäreitä ja hoitajia Suomessa oli valtava määrä työttömänä ja joutuivat työn perässä muuttamaan Ruotsiin, Britteihin ja Arabimaihin. Jo nyt merkkejä ilmassa hoitajilla, jotka päättävät opiskelunsa, sitä työpaikkaa ei ol
"Suurimmat ikäluokat ovat syntyneet 90-luvulla https://www.hs.fi/suomi/art-2000011133610.html"
Jos näin on, silloin lääkäreitä ja hoitajia tarvitaan yhä vähemmän.
Ja lisäksi koulutus, digitaidot ja tietoa on saatavilla maailmanlaajuisesti, jolloin potilaan itsehoito lisääntyy, sekä reseptilääkkeitä vapautuu myyntiin, ettei lääkäreiden palveluita tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen lääkärinä mm. Huoneen tarvikkeiden täydennystä koska sitä ei kukaan muukaan tee. Tavarat huoneeseen pitää hakea toisesta päästä taloa ja pitää itse tehdä listoja, mitä kaikkea puuttuu. Lisäksi pitää huolehtia että tulostimessa on paperia ja mustetta, tilata itse musteet jos loppuu jne. Kirjeet pitää itse tulostaa ja laittaa sihteerin lokeroon jotta ystävällisesti postittaa. Aika menee muuhun, kuin siihen mihin minut on koulutettu.
Paljonko sinulta säästyisi aikaa potilastyöhön, jos pyytäisit jonkun muun henkilön tulostamaan tai tarkistamaan onko tulosteessa paperia?
Eli jonkun toisen lääkärin? Olet Sherlock.
Vierailija kirjoitti:
Eihän Lääkäripula pitänyt liittyä lääkärien vähyyteen. vaan siihen, ettei he tee täysiä päiviä ja viikkoja.
Vähän sekä että.
Vierailija kirjoitti:
Myös sihteereistä on pulaa.
Ei ole. Säästösyistä ne on potkittu sairaaloista pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Myös sihteereistä on pulaa
Niiden palkanmaksajastako vai mistä, jos laitat sihteerin työpaikan auki saat vähintään 190 pätevän sopivan hakemusta.
Tarkentaisitko mistä on pulaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästö syistä,sairaaloissa sihteerit nähdään vain kulueränä ( ei toki niitä johdonsihteereitä,jotka ei perustyössä lääkäriä auta).Ja tämä on fakta.
Outoa ettei kukaan osaa laskea miten kalliiksi lääkäreiden sihteerityöt tulevat. Potilaita otetaan muutama ja loppuaika värkkäillään ei toimivien potilasohjelmien parissa. Niissäkin näyttää käytettävyys unohtuneen kokonaan.
Ääh, monesti on niin että nuorilla lääkäreillä ne ohjelmat toimivat ihan hyvin ja nopeasti. Vanhat jankkaajat valittavat suureen ääneen. Muutos on monille vaikeaa.
Nuoret eivät sanelua ehkä kaipaa tai tarvitse. Se vanhempi lääkäri, on kuitenkin usein se kokeneempi siinnä lääkärin työssä ja siksi minä potilaana sellaisen mielummin tapaisin. Joten jos sihteeri (palkka 1800€) vapauttaisi lisää potilas aikoja vanhoille lääkärille (palkka +10000 €) niin ehkä olisi kuitenkin kanttavaa.
Joku hyvinvointialue, jonka on vaikeaa saada lääkäreitä töihin voisivat kokeilla rekrytä tyyliin meillä on osastosihteeri hoitamassa tietojärjestelmää, kun sinä keskityt hoitamaan potilasta. Vois olla edullisempaa kuin maksaa keikkalääkäri palkkioita.
Vastaavasti on suunnittelussa että lääkärit voivat itse ottaa vastaan potilaan ilmoittautumisen, eli tarkistavat potilaiden puhelinnumerot, osoitteet ja omaiset, infoavat omakannat ja muut. Mitäs sanotte potilaina, haluatteko sinne aulaan mieluummin aspan kyselemään näitä ja katselemaan perään ettet pyörry odotellessasi vastaanottoa, sen lisäksi vaikkapa soittelemaan Kela-takseja ja tekemään muuta neuvontaa ja ohjausta samalla vai pelkkä automaatti ja lääkäri haastattelee myös em. yhteystiedot ja omakannat?