Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lääkärit tekee edelleen sihteerien töitä, vaikka lääkäripulasta on valitettu vuosikausia?

Vierailija
27.06.2025 |

Lääkäreitä oon liian vähän ja hoitoon ei pääse, mutta silti lääkärit tekee vuodesta toiseen paljon sellaisia töitä joita sihteerit, siivoojat ym. teki wanhoina hyvinä aikoina. Kuka siitä oikein hyötyy, kun lääkäreiden avuksi ei palkata sihteereitä ja muita apukäsiä? Vai miksei päättäjät tajua, että lääkäreiden työpanosta olisi helppo käyttää paljon tehokkaammin? 

Kommentit (194)

Vierailija
1/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska poliitikko/virkamies ei tee virheitä joten lääkärin laittaminen sihteerin hommaan ei voi olla virhe joten sitä jatketaan. Silleen tää maa pyörii. Surkeitakaan päätöksiä ei peruta koska jonkun ego estää sen myöntämisen että ne on surkeita. 

Vierailija
2/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös sihteereistä on pulaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä kysymys

Vierailija
4/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästö syistä,sairaaloissa sihteerit nähdään vain kulueränä ( ei toki niitä johdonsihteereitä,jotka ei perustyössä lääkäriä auta).Ja tämä on fakta.

Vierailija
5/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörit ja juristitkin tekevät sihteerin töitä koska sihteerejä ei enää ole.

Vierailija
6/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Lääkäripula pitänyt liittyä lääkärien vähyyteen. vaan siihen, ettei he tee täysiä päiviä ja viikkoja.

Vierailija
7/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insinöörit ja juristitkin tekevät sihteerin töitä koska sihteerejä ei enää ole.

Samoin kuin yliopistossa proffat. 

Vierailija
8/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä valtavaa säästöä.

Vierailija
9/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästetty ymmärtämättä sitä, että lääkärin palkka on isompi kuin sihteerin ja, että jokainen työtehtävä vie ihan konkreettisesti aikaa. Tämä valitettavasti on se taso, jolla tätä maata pyöritetään.

Vierailija
10/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaihtui potilastietojärjestelmä. Hoidettujen potilaiden määrä on 50% alkuperäisestä, koska esim. Reseptin uusinta on kymmenen klikkauksen päässä kun ennen riitti yksi klikkaus. Ajanvarauskirjojen pyöritykseen asian loppuun saattamiseksi menee myös useita klikkauksia, kun ennen riitti yksi klikkaus. Nyt en voi hoitaa potilaita, koska hoidan potilastietojärjestelmää. Jännä, kun jonot kasvaa ja hoitotakuut paukkuu.

T. Perähikiän lääkäri

Vierailija
11/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä korostettu meidän hyvinvointialueellamme. Sihteereitä on niin vähän, että heille pitää tehdä hommat mahdollisimman valmiiksi. Siksi siis ylilääkärit tilaa kahvimaitoja, täyttää simppeleitä lomakkeita, kopioi, vie kirjekuori postiin jne. Sihteereitä ei saa häiritä, kun heillä niin kiire ja vaikea löytää töihin.

Vierailija
12/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän Lääkäripula pitänyt liittyä lääkärien vähyyteen. vaan siihen, ettei he tee täysiä päiviä ja viikkoja.

No olen se joka äsken kirjoitti potilastietojärjestelmästä. Teen kyllä täysiä päiviä mutta nyt leijonanosa työpäivästä menee muuhun, kuin potilastyöhön.

Vierailija
13/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska "on halvempaa ja tehokkaampaa" maksaa 10k ja yli lääkärille että se toimii sihteerinä, kuin palkata joku työtön 1800 e / kk palkalla toimimaan sihteerinä. Kokoomuslaista suurta viisautta!

Vierailija
14/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti ei ole pulaa!

Vierailija
15/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä. Olen sihteeri, onneksi on vielä töitä. Rakastan työtäni, mutta sitä on aivan liikaa. Meitä on vähennetty vuosi vuodelta. Kummallista, yksi ammattiala ajettu alas. Toki tietotekniikka on osaltaan vähentänyt töitä, mutta kaikenlaista järjestämistä, raportointia ja hankintaa, kilpailutusta yms. riittää joka lafkassa. Nykyään niitä vain tekee esimiehet toisella kädellä kiireessä.

Ne kenellä on töitä, niitä on aivan liikaa. Päätöntä menoa, joka tulee kalliiksi.

Vierailija
16/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen lääkärinä mm. Huoneen tarvikkeiden täydennystä koska sitä ei kukaan muukaan tee. Tavarat huoneeseen pitää hakea toisesta päästä taloa ja pitää itse tehdä listoja, mitä kaikkea puuttuu. Lisäksi pitää huolehtia että tulostimessa on paperia ja mustetta, tilata itse musteet jos loppuu jne. Kirjeet pitää itse tulostaa ja laittaa sihteerin lokeroon jotta ystävällisesti postittaa. Aika menee muuhun, kuin siihen mihin minut on koulutettu.

Vierailija
17/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä , kun ennen lääkäri luki ja nauhoitti potilastiedot nauhurille ja sihteeri purki ja kirjoitti ne puhtaaksi.  Ja virheiden mahdollisuus todella iso ja aikaa meni monikertaisesti, jos vertaa, että lääkäri naputtelee ne potilastietoihin suoraan, jolloin virheiden mahdollisuus pienebee. 

Nykyään jopa suuret pörssiyhtiöt toimitusjohtajat tekevät itse muistiinpanonsa ja raportit, eikä kukaan enää sanele. 

Vierailija
18/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästetty ymmärtämättä sitä, että lääkärin palkka on isompi kuin sihteerin ja, että jokainen työtehtävä vie ihan konkreettisesti aikaa. Tämä valitettavasti on se taso, jolla tätä maata pyöritetään.

Niin on. Jos joku muistaa wanhan ajan hölmöläistarinat, niin niitä suomalainen yhteiskunta on nykyään tännä, eli esimerkkejä riittää. Yhdessä tarinassa joku hölmö keksi miten liian lyhyt peitto saadaan pidemmäksi, että sitä riittää pään yli. Hän leikkasi peiton alaosasta 20 cm ja ompeli sen kiinni yläosaa. Tällä menetelmällä Suomea nykyään johdetaan.

Toisessa tarinassa hölmöt rakensivat talon ilman ikkunoita ja koettivat kuljettaa päivänvaloa säkissä sisälle pimeään taloon...

Vierailija
19/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneiden piti aikoinaan vähentää paperia ja helpottaa työtä.

Kävi niin. Että lätkittiin 15 eri järjestelmää ja systeemiä. Joita ei voi ohjelmoida yhteen.

Yksi suurin terveydenhuollon kirjaamisen ongelma on eri paikkojen eri järjestelmät. Jos ysärillä olisi rakennettu yksi joista olisi matkan myötä kehittynyt kolme. Olisi tilanne aivan eri.

Tekoäly purkaa saneluita ja siihen palkattuja sihteereitä potkitaan ulos.

Pitäskö tekoäly opettaa tekemään ohjelma joka ottaa tiedot potilaasta alusta loppuun asti ja lääkäri käy ne sen pohjalta läpi. Eikä kirjaa ja tutki sataa eri alustaa. Eikä eri terveydestä alueilla olisi eri järjestelmää. Tärkeä tieto menisi digitaalisesti heti. Ilman paperin pyöritystä oikeaan kuntaan.

Matkalla sydäri. Posti hukkasi paperit. 

Vierailija
20/194 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen lääkärinä mm. Huoneen tarvikkeiden täydennystä koska sitä ei kukaan muukaan tee. Tavarat huoneeseen pitää hakea toisesta päästä taloa ja pitää itse tehdä listoja, mitä kaikkea puuttuu. Lisäksi pitää huolehtia että tulostimessa on paperia ja mustetta, tilata itse musteet jos loppuu jne. Kirjeet pitää itse tulostaa ja laittaa sihteerin lokeroon jotta ystävällisesti postittaa. Aika menee muuhun, kuin siihen mihin minut on koulutettu.

Paljonko sinulta säästyisi aikaa potilastyöhön, jos pyytäisit jonkun muun henkilön tulostamaan tai tarkistamaan onko tulosteessa paperia?