Miksi lääkärit tekee edelleen sihteerien töitä, vaikka lääkäripulasta on valitettu vuosikausia?
Lääkäreitä oon liian vähän ja hoitoon ei pääse, mutta silti lääkärit tekee vuodesta toiseen paljon sellaisia töitä joita sihteerit, siivoojat ym. teki wanhoina hyvinä aikoina. Kuka siitä oikein hyötyy, kun lääkäreiden avuksi ei palkata sihteereitä ja muita apukäsiä? Vai miksei päättäjät tajua, että lääkäreiden työpanosta olisi helppo käyttää paljon tehokkaammin?
Kommentit (194)
Koska bisnes. Tässä tullut useampi kerta käytyä tänä vuonna lääkärissä ja pääosin törkeää yliveloitusta.
Eli kun käynti kestää vaikka vartin, niin "laskulla" (työterveys, niin ei maksa itselle) lukee "käynti max.45 min". Kyllähän se lääkärin kannattaa veloittaa ns. sihteeriaikakin 400€/h - js tietty oman firman kautta vero-optimoiden. Ahneita paskiaisia ovat lääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen lääkärinä mm. Huoneen tarvikkeiden täydennystä koska sitä ei kukaan muukaan tee. Tavarat huoneeseen pitää hakea toisesta päästä taloa ja pitää itse tehdä listoja, mitä kaikkea puuttuu. Lisäksi pitää huolehtia että tulostimessa on paperia ja mustetta, tilata itse musteet jos loppuu jne. Kirjeet pitää itse tulostaa ja laittaa sihteerin lokeroon jotta ystävällisesti postittaa. Aika menee muuhun, kuin siihen mihin minut on koulutettu.
Paljonko sinulta säästyisi aikaa potilastyöhön, jos pyytäisit jonkun muun henkilön tulostamaan tai tarkistamaan onko tulosteessa paperia?
Varmaan ainakin yhden vastaanoton verran/työpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaihtui potilastietojärjestelmä. Hoidettujen potilaiden määrä on 50% alkuperäisestä, koska esim. Reseptin uusinta on kymmenen klikkauksen päässä kun ennen riitti yksi klikkaus. Ajanvarauskirjojen pyöritykseen asian loppuun saattamiseksi menee myös useita klikkauksia, kun ennen riitti yksi klikkaus. Nyt en voi hoitaa potilaita, koska hoidan potilastietojärjestelmää. Jännä, kun jonot kasvaa ja hoitotakuut paukkuu.
T. Perähikiän lääkäri
Ei tuo liity mitenkään sihteereihin. Teille tarvitaan käyttäjäystävällisempi potilastietojärjestelmä.
Liittyy siten, että ennen sihteerit tekivät ajanvaraukset määräysosioon kirjatun määräyksen perusteella. Nyt ei ole sihteeriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreille tuskin sihteereitä olisi mitään hyötyä, vaan lääkärin ammattitaitoon tulisi nykyään kuulua/vaatia hyvä tietotekniikan hallinta, yhtälailla kuin laitteiden ja koneiden käyttö. Ihan samalla tavalla kuin muissakin ammateissa.
Ja tulevaisuudessa yhä enemmän lääketiett. hoitoa voi tehdä etänä tietotekniikan. avulla , eikä potilas tarvitse tulla lääkärille näyttämää. Itseään ja se lääkäri voi tehdä töitä vaikka kotona esim. jos hoito perustuu labratuloksiin. Myös lääkärien on muututtava ajassa ja olla mukana kehityksessä. Sihteerit eivät ole tätä päivää.
Tekeekö lääkäri itse ajanvaraukset? Vastailee potilaiden jonninjoutaviin puheluihin? Tilailee tietoja toisista hoitopaikoista, skannailee niitä sähköisiksi?
Monissa paikoissa potilas/a
Väitätkö että teidän sotessa potilas itse päättää että minusta otetaan se ja se labra ja sitten sen jälkeen tulen siihen ja siihen tutkimukseen ja sen jälkeen lääkärin tarkastukseen ja ITSE omatoimisesti varaa näihin ajat? Sekä jos potilas muuttaa vaikka Kuopiosta Jyväskylään, Jyväskylän Nova saa automaattisesti tämän muuttaneen potilaan tiedot ja jatkohoitosuunnitelmat ilman että yhtäkään paperia siirtyy Kuopiosta uuteen kotisairaalaan?
Tällaisten ihmisten kanssa väittelyyn menee aivan hukka-aikaa jotka eivät tiedä terveydenhuollon toiminnasta oikeasti yhtään mitään.
Jo se, että potilas pystyy itse varaamaan jonkin ajan, vaatii teknisen lisäämisen tähän kyseiseen systeemiin. Lääkäri sitä ei tee. Yksityisellä potilas näkee ajanvarauskirjat aivat eri tasolla kun itse maksaa. Julkisella potilas ei päätä että otanpa tuohon vaikka tunnin ajan sitten haluan tulla kuukauden päästä 20 min ajalle jne vaan sihteeri koodaa potilaan lääkärin suunnitelman mukaisesti tiettyyn aikaikkunaan ja tiettyyn jonoon josta potilas sitten "itse" varaa tarjotuista ajoista sen yhden itselleen. Nämä ovat käytännössä perus vuosikontolleja jos niitäkään. Kaikki muut ajat varataan manuaalisesti jonkin suunnitelman mukaisesti (esim. lähetteen tai potilaan yhteydenoton perusteella)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreille tuskin sihteereitä olisi mitään hyötyä, vaan lääkärin ammattitaitoon tulisi nykyään kuulua/vaatia hyvä tietotekniikan hallinta, yhtälailla kuin laitteiden ja koneiden käyttö. Ihan samalla tavalla kuin muissakin ammateissa.
Ja tulevaisuudessa yhä enemmän lääketiett. hoitoa voi tehdä etänä tietotekniikan. avulla , eikä potilas tarvitse tulla lääkärille näyttämää. Itseään ja se lääkäri voi tehdä töitä vaikka kotona esim. jos hoito perustuu labratuloksiin. Myös lääkärien on muututtava ajassa ja olla mukana kehityksessä. Sihteerit eivät ole tätä päivää.
Tekeekö lääkäri itse ajanvaraukset? Vastailee potilaiden jonninjoutaviin puheluihin? Tilailee tietoja toisista hoitopaikoista, skannailee niitä sähköisiksi? <
Sosiaalityössä ainakin sossu varaa itse joka itsensä ajan ja tekee joka ikisen lähetteen, kirjauksen ja yhteenvedon. Arkistointia ja skannailua myöten. Koko ajan kirjattava lisääntyy, koska kunnat haluavat kerätä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Koska poliitikko/virkamies ei tee virheitä joten lääkärin laittaminen sihteerin hommaan ei voi olla virhe joten sitä jatketaan. Silleen tää maa pyörii. Surkeitakaan päätöksiä ei peruta koska jonkun ego estää sen myöntämisen että ne on surkeita.
Lääkärit itse ovat pullonkaulana opiskelijamäärien kaavattamiselle, eli he ylläpitävät tarkoituksella lääkäripulaa.
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/laakariliitto-laaketie…
Tekemällä omasta välttämättömästä ammattikunnasta harvinaisuuksia saadaan pidettyä parhaiten huolta omien etuisuuksien suuruudesta. Lääkäriliitto roudaa mieluummin suomea osaamattomia lääkäreitä itäisestä Euroopasta kuin päästää suomalaisia nuoria lääkäriopintoihin. Tämä on kyllä todella erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen lääkärinä mm. Huoneen tarvikkeiden täydennystä koska sitä ei kukaan muukaan tee. Tavarat huoneeseen pitää hakea toisesta päästä taloa ja pitää itse tehdä listoja, mitä kaikkea puuttuu. Lisäksi pitää huolehtia että tulostimessa on paperia ja mustetta, tilata itse musteet jos loppuu jne. Kirjeet pitää itse tulostaa ja laittaa sihteerin lokeroon jotta ystävällisesti postittaa. Aika menee muuhun, kuin siihen mihin minut on koulutettu.
EI sihteerit muutenkaan tee huoneiden tarvikkeiden täydennystä. Tai jos tekee, niin joudut joka tapauksessa itse tekemään listan, jotta tietää mitä pitää täydentää. Eikä sihteeri tiedä, milloin sinulta on muste tai paperi loppu. Tulostaminenkin sujuu yleensä nopeiten, kun jokainen tulostaa omat tekstinsä ja kirjeensä. Näin se on muillakin työpaikoilla. Koita nyt vaan kestää, vaikka lääkärinä varmaan on vaikeaa, koska moni lää
Sulta Nyt varmaan meni pointtini ohi.
Haluaisin pitää enemmän vastaanottoja ja se olisi mahdollista, jos olisi palkattu avustavaa henkilökuntaa. Minähän voin seistä vaikka päälläni koko työpäivän jos pomo näin määrää ja se on ihan ok minulle, mutta tällöin jonot kasvavat kun päälläseisonta-aika on pois potilastyöstä.
Lähihoitajat ovat ennen täydentäneet huoneita, muttanyt heitäkin on niin vähän, että tämä ei enää ole mahdollista.
Missä ihmeen maailmasta täällä monet elävät, oletettavasti myös lääkärit.
Jos lääkärit eivät pysty elämään ajassa, eivätkä ole tietoisia työnsä muutoksista, niin miten sitten potilaat, kun monet sote-alueet ovat vaatineet jopa iäkkäistä potilailta sopeutumaan/siirtymään "nykyaikaan" ja opettelemaan digitaidot.
Ainakin meidän sote alueella iäkkäätkin potilaat huolehtivat ihan itse omista labra-ajoistaan, varaavat ajat sähköisesti, tarkistavat tulokset OmaKannasta jne. Ja mahdollisimman moni sairaus yritetään hoitaa etänä sähköisesti. Ja erityisesti maaseudulla, jossa pitkät matkat lääkäriin. Ja iäkkäiden digitaitoihin yritetään antaa opetusta ja neuvontaa.
Nyt etähoidolta putoaa pohja pois, jos lääkäreillä ei ole siihen valmiuksia, eikä kommenteista päätellen myöskään halua ja se asenne vamma on se pahin.
Olisiko aika laittaa tekoäly hoitamaan kansanedustajien työt? Tuskin se siltä huonommin sujuisi kuin nykyisiltä kahdeltasadalta hillotolpan vartijalta. Ajatelkaa mikä säästö siitä syntyisi.
Vierailija kirjoitti:
Sihteerit kuuluvat aikaan, jolloin teksti syntyi mekaanisella kirjoituskoneella, tulostettiin kopiokoneella, tietoliikenteen hoiti Posti ja lankapuhelin.
Sihteerit ei ole tätä päivää, ei myöskään lääkäreillä, jo potilasturvallsuuden vuoksi.
Sanelu on 100x nopeampaa kuin se, että kirjoittaa itse. Lääkäri tarkistaa kirjauksen, kun sihteeri on sen purkanut.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen maailmasta täällä monet elävät, oletettavasti myös lääkärit.
Jos lääkärit eivät pysty elämään ajassa, eivätkä ole tietoisia työnsä muutoksista, niin miten sitten potilaat, kun monet sote-alueet ovat vaatineet jopa iäkkäistä potilailta sopeutumaan/siirtymään "nykyaikaan" ja opettelemaan digitaidot.
Ainakin meidän sote alueella iäkkäätkin potilaat huolehtivat ihan itse omista labra-ajoistaan, varaavat ajat sähköisesti, tarkistavat tulokset OmaKannasta jne. Ja mahdollisimman moni sairaus yritetään hoitaa etänä sähköisesti. Ja erityisesti maaseudulla, jossa pitkät matkat lääkäriin. Ja iäkkäiden digitaitoihin yritetään antaa opetusta ja neuvontaa.
Nyt etähoidolta putoaa pohja pois, jos lääkäreillä ei ole siihen valmiuksia, eikä kommenteista päätellen myöskään halua ja se asenne vamma on se pahin.
Sitä labrapyyntöä ei mene edes labrajärjestelmään ilman sihteeriä/hoitajaa. Lääkäri laittaa määräyksen otetaan potilaalta nämä: (tässä 20 labralyhennettä) ja sitten hoitaja/sihteeri syöttää ko. pyynnöt labraan kun eihän labra edes muuten tiedä mitä labroja on tarkoitus ottaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sihteerit kuuluvat aikaan, jolloin teksti syntyi mekaanisella kirjoituskoneella, tulostettiin kopiokoneella, tietoliikenteen hoiti Posti ja lankapuhelin.
Sihteerit ei ole tätä päivää, ei myöskään lääkäreillä, jo potilasturvallsuuden vuoksi.
Sanelu on 100x nopeampaa kuin se, että kirjoittaa itse. Lääkäri tarkistaa kirjauksen, kun sihteeri on sen purkanut.
Nykyään lääkäri sanelee ja kursori kirjoittaa samalla ruutuun joten tarkistuskin hoituu heti ja jää se tekstinkäsittelyn työvaihe kokonaan pois.
Ei ole näköjään ihmistä joka ei vaatisi muutosta että pääsee itse helpommalla. Lääkärit tienaa suomessa aivan järkyttävän paljon niin kyllä ne saa sen korkean palkkansa eteen tehdä töitä ja maksaa veroja kun verorahoista hänet on koulutettu. Eihönnkukaan rikas haluaisi veroja maksaa vaikka JOKAINEN vaatii verovaroista itselleen hyötyjä. Rikkaat on kuin naisia ainoastaan oma etu kiinnostaa eikä millään muulla ole mitään merkitystä
Kommentti 101, jossa väitetään, ettei potilaat voi varata aikaa julkisella puolella,
Näin Pohjois-Karjalan hyvinvointi alueella jo varmaan 2010-luvulta alkaen
https://www.siunsote.fi/asiakkaan-opas/nain-voit-asioida/ajanvaraus-ja-…
Lääkärien palkat ovat lääkäripulan takia nousseet niin suuriksi, ettei ole varaa sihteereihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit tekemässä sihteerintöitä puolet työajastaan. Sehän se vasta kalliiksi tuleekin.
Jonkun ne sihteerin työt on kuitenkin tehtävä. Kenen älykääpiön mielestä se, että lääkäri tekee kalliilla tuntipalkallaan sihteerintöitä, tulee halvemmaksi kokonaiskuvassa?
Mitä ovat näitä lääkärin tekemiä "sihteerin" töitä? Reseptin kirjoittaminen/uusiminen?
-Lähetteen teko oman tekstin pohjalta,joka on usean klikkailun päässä (ennen riitti kun saneli saneluun että tämä teksti lähetteeksi sinne ja sinne, kiireellisyysluokka nönnönnnöö)
-labrapyyntöjen teko
-ajanvaraukset jatkoja varten esim. Röntgeniin ja hoitajalle
-kirjeiden tulostus ja postitus
-tarvikkeiden täydennystä ja tilausta, esim. Juuri nuo musteet jne
Vierailija kirjoitti:
Kommentti 101, jossa väitetään, ettei potilaat voi varata aikaa julkisella puolella,
Näin Pohjois-Karjalan hyvinvointi alueella jo varmaan 2010-luvulta alkaen
https://www.siunsote.fi/asiakkaan-opas/nain-voit-asioida/ajanvaraus-ja-…
OSAN PALVELUISTAMME. Luuletko todella että kaikki potilaat itse päättävät minkä mittaisia aikoja varaavat ja millä aikaikkunoilla? Tuossakin systeemissä potilas laitetaan esim. tohtori Virtasen listalle ja sitten aikaikkunaksi vaikka elo-syyskuu 2025 ja sitten potilas saa ilmoituksen ajan varaamisesta johon on vaihtoehdoiksi listattu muutama hassu ajankohta. Kaikki loput 8 tuntia lääkärin työpäivästä on muiden varaamia aikoja, niin lähetteiden perusteella ensikäyntejä, niin kontrolleja, niin vaikka jonkin röntgentutkimuksen lausunnon tulkitseminen potilaalle ja jatkohoitosuunnitelma kirjeitse/soittona. jne.
Jos potilaat itse saisivat varata aivan täysin mitä aikoja itse ikinä vaan keksisivät, vastaanotot olisivat täynnä kaikkea sellaista mille lääkäri itse ei ole antanut hoitosuunnitelmaa eli ns. turhaa. Tähänkö sitten olisi hyvä käyttää lääkärin työaikaa?
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan töitä? Kerro mitä he siivoavat työpäivän aikana?
Täytän tiskikonetta taukohuoneessa ja tyhjennän.
L
HUSsilla osastosihteeri osa-aikaistettiin, säästö noin 1100€/kk. Hänen työnsä tekevät nyt erikoislääkärit, lisääntyneet kulut laskennallisesti lääkärien palkkoina 5000€/kk. Luvussa ei ole huomioitu muita tekijöitä, kuten johdon lukuisia palavereja päätöksen teossa.
Yhtään mitään järkeä tässä ei tietenkään ole.
Ei, potilas ei varaa julkisella yhtä ainoatakaan aikaa itse, ei tutkimusta, ei labraa, ei soittoa, ei käyntiä, ei toimenpidettä, ei jälkitarkastusta. Jatketaan keskustelua sitten kun ymmärrät mistä puhutaan.