Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lääkärit tekee edelleen sihteerien töitä, vaikka lääkäripulasta on valitettu vuosikausia?

Vierailija
27.06.2025 |

Lääkäreitä oon liian vähän ja hoitoon ei pääse, mutta silti lääkärit tekee vuodesta toiseen paljon sellaisia töitä joita sihteerit, siivoojat ym. teki wanhoina hyvinä aikoina. Kuka siitä oikein hyötyy, kun lääkäreiden avuksi ei palkata sihteereitä ja muita apukäsiä? Vai miksei päättäjät tajua, että lääkäreiden työpanosta olisi helppo käyttää paljon tehokkaammin? 

Kommentit (194)

Vierailija
61/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly purkaa nykyään sanelut ja jatkossa tekoäly tekee sairaaloiden työvuorolistat.

Vierailija
62/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Resepti tulostetaan edelleen potilaalle vaikka se toimitetaan myös sähköisesti. -eri"

Siun Sote alueella ei ole lääkäri tulostanut reseptejä varmaan pariin kymmeneen vuoteen. Kaikki toimii sähköisesti. Ja eikö paperiresepti ole turha? Ja käytän useampaa lääkettä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausuntopalvelussa meni jo käsittelyyn tuo, että tekoäly tekee sairaaloiden työvuorolistat jatkossa. Ei tarvitse apulaisosastonhoitajia siihen hommaan enää kohta.

Vierailija
64/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen lääkärin palkasta tosiaan napsaista sellaisen pari tonttua sihteerikölle kuukaudessa. Lääkäri voi ehdottaa tätä esimiehelleen vaikka itse?

Vierailija
65/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten niin monet lääkärit ovat avuttomia ja haluaisivat aina hoitajan tai sihteerin apulaiseksi omiin töihinsä, kun ovat kuitenkin älykkäitä, osaavia ihmisiä. Lähinnä se on laiskuutta, jos ei viitsi kävellä pöytänsä äärestä varastoon hakemaan sellaisia puuttuvia tarvikkeita, mitä itse omassa työssään tarvitsee. Kaikki pitäisi tulla valmiina kuin Manulle illallinen. Koska minä olen lääkäri ja oikeastaan Jumala. 

Vierailija
66/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojan töitä? Kerro mitä he siivoavat työpäivän aikana?

Vierailija
67/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä säästöä kun toimistyöntekijöitä ei tarvitse palkata. Muillakin aloilla työt ovat lisääntyneet niistä hyvistä ajoista. Miksi ei lääkäreilläkin?

Vierailija
68/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan hoonosoomilääkäri kokeilemaan puheentunnistusta ja vielä korjaamaan omaa tekstiään. Siinä saa potilas kyllä hetken miettiä, kun lukee Omakantaansa, että mitä v ittua. Ihan on myös näitä suomalaisia lääkäreitä, jotka eivät pysty tuottamaan puhetta selkeästi ja kirjallinenkin suomenkielentaito on järkyttävän huonoa.

Ja sihteerikö siis osaa noiden sanelut purkaa selkosuomeksi? Onko se todella sihteerin toimenkuva, kääntää lääkäreitten muminoita potilaille vai eikö lääkärillä itsellään ole minkäänlaista vastuuta omista tuotoksistaan?

Näinhän se menee. Vaikka vastuu on lääkärillä, niin kyllä sihteerin täytyy kirjoittaa tekstin ihan suomeksi.

Vierailija
69/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliisiko syynä teknologia ja sen kehittyminen, joka säästää aikaa. 

Nykyään sihteerit eivät tarvitse kantaa paperisia potilasarkistoja lääkärille selattavaksi, eikä lääkäri levitellä niitä pöydälleen, vaan tiedot löytyvät koneen kuvaruudulla järjestyksessä nappia klikkaamalla sekunnin murto-osassa. 

:d :D : D hörähdin ääneen :D

Oletkohan tietoinen potilastietojärjestelmien ja esim OmaKannan tietoarkkitehtuurista? Niiden hakuominaisuuksilla menee ihan pikkasen enemmän kuin sekunnin murto-osa saada tiedot, eikä järjestyskään aina ole ihan niin justiinsa sitä mikä tilanteessa palvelisi...

Vierailija
70/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten hauska että lääkäri saa olla ulkomaan kielinen ja samoin hoitajankaan suomen kielitaidolla ei ole niin väliä mutta sihteerin täytyy osata suomi 100% eikä ulkomaalainen pärjää 

Vierailija
71/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen lääkärinä mm. Huoneen tarvikkeiden täydennystä koska sitä ei kukaan muukaan tee. Tavarat huoneeseen pitää hakea toisesta päästä taloa ja pitää itse tehdä listoja, mitä kaikkea puuttuu. Lisäksi pitää huolehtia että tulostimessa on paperia ja mustetta, tilata itse musteet jos loppuu jne. Kirjeet pitää itse tulostaa ja laittaa sihteerin lokeroon jotta ystävällisesti postittaa. Aika menee muuhun, kuin siihen mihin minut on koulutettu.

EI sihteerit muutenkaan tee huoneiden tarvikkeiden täydennystä. Tai jos tekee, niin joudut joka tapauksessa itse tekemään listan, jotta tietää mitä pitää täydentää. Eikä sihteeri tiedä, milloin sinulta on muste tai paperi loppu. Tulostaminenkin sujuu yleensä nopeiten, kun jokainen tulostaa omat tekstinsä ja kirjeensä. Näin se on muillakin työpaikoilla. Koita nyt vaan kestää, vaikka lääkärinä varmaan on vaikeaa, koska moni lää

Ei hyvänen aika että osaa periaattellinen jurnutus mennä laskutaidon ohi. Vahva veikkaus että tämä ei ole siellä päättävässä portaassa, onneksi. -sihteeri

Vierailija
72/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se tekoäly voisi kirjoittaa saman tien lähetteen labratutkimuksiin tai kuvantamistutkimuksiin? Tai kirjoittaa sairaslomalapun, kun sen nykyäänkin saa puhelimen kautta soittamalla. Samoin kaikki reseptien uusimiset voisi hoitaa tekoälyn avulla. Suurin osa on kuitenkin ihan mekaanista uusimista, kun ihmiset syövät lääkkeitä perussairauksiinsa. Jäisi enemmän aikaa sille potilastyölle.

Ja käytännössä menee niin, että jos aikaa jää enemmän teknologian ansiosta, niin silloin vähennetään henkilökuntaa. 

Vierailija
73/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Husissa 60% lääkäreistä on hallinnossa.

Vierailija
74/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös hoitajille ajat sitten tullut sihteerin , osin siivoojan, vanhuspaikoissa pyykki- ja ruokahuolto tiskit, roskat yms kaiken hoitamisen lisäksi..

Vierailija
75/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025.

Usein paikallisella sopimisella tarkoitetaan työpaikkakohtaista sopimista jostakin työehtosopimuksen määräyksestä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista."

https://tem.fi/paikallisen-sopimisen-lisaaminen

Vierailija
76/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus haluaa työntekijöitä Suomeen ulkomailta esim palomiehiä ja puheterapeutteja ja lääkäreitä ja hoitajia."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011230572.html

Vierailija
77/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satonen lähti rekrytoimaan hoitajia ulkomailta heti kun paikallinen sopiminen tuli voimaan. 

Vierailija
78/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään sihteerit eivät tarvitse kantaa paperisia potilasarkistoja lääkärille selattavaksi, eikä lääkäri levitellä niitä pöydälleen, vaan tiedot löytyvät koneen kuvaruudulla järjestyksessä nappia klikkaamalla sekunnin murto-osassa. 

Oletkohan tietoinen potilastietojärjestelmien ja esim OmaKannan tietoarkkitehtuurista? Niiden hakuominaisuuksilla menee ihan pikkasen enemmän kuin sekunnin murto-osa saada tiedot, eikä järjestyskään aina ole ihan niin justiinsa sitä mikä tilanteessa palvelisi...

Miten jotkut lääkärit sitten kuvittelevat, että se esim. 96v potilas  onnistuu katsoa  itse OmaKannasta  labratulokset tai hoito-ohjeet tai lääkemuutokset ja toimia annettujen mukaan, jos itseään työkykyiset lääkärit eivät itse sitä hallitse ja osaa. 

Olen 74v ja asun Jumalan selän takana ja luojan kiitos, minulla on lääkäri joka hallitsee niin OmaKannan, kuin sähköisen hoitotyön ja on onnistunut sähköinen hoitotyö jo lähes 2v ajan, hyvin tuloksin ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen, kun en tarvitse mennä lääkäriin 80km päähän. 

On se kumma, kun jotkut työkykyiset lääkärit eivät vaivaudu pitämään yllä ammattitaitoaan, vaan vaativat sihteereitä, kun meiltä potilailta sitä vaaditaan, vaikka kaikilla ei olisi rahaa laitteisiin, kun lääkäreille ne tulee työn puolesta. 

Vierailija
79/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän hämmentävä kommentti, kun sotket omakannan mukaan, mutta kyllä mun mielestä potilas tietojärjestelmistä on helppo hakea tietoja, jos ne on sinne kirjattu oikeille paikoilleen. Aika paljon on tyhjää ja sitten asioita pitää etsiä tekstin joukosta, esim. diagnooseja tai lääkitystietoja, mitkä on aika oleellinen osa potilaan hoitoa. Ja toki välillä koneet "jumittaa". Mutta ei näistä kumpikaan sen syytä ole, että hakutoiminnot olisivat huonot.

Vierailija
80/194 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös hoitajille ajat sitten tullut sihteerin , osin siivoojan, vanhuspaikoissa pyykki- ja ruokahuolto tiskit, roskat yms kaiken hoitamisen lisäksi..

Voi olla mutta myös laitoshioltajien työt ovat lisääntyneet. 90-luvulla töiden määrää alettiin lisäämään. Ei ole enää aikaa niiden sivutöiden tekemiseen.