Miksi lääkärit tekee edelleen sihteerien töitä, vaikka lääkäripulasta on valitettu vuosikausia?
Lääkäreitä oon liian vähän ja hoitoon ei pääse, mutta silti lääkärit tekee vuodesta toiseen paljon sellaisia töitä joita sihteerit, siivoojat ym. teki wanhoina hyvinä aikoina. Kuka siitä oikein hyötyy, kun lääkäreiden avuksi ei palkata sihteereitä ja muita apukäsiä? Vai miksei päättäjät tajua, että lääkäreiden työpanosta olisi helppo käyttää paljon tehokkaammin?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä , kun ennen lääkäri luki ja nauhoitti potilastiedot nauhurille ja sihteeri purki ja kirjoitti ne puhtaaksi. Ja virheiden mahdollisuus todella iso ja aikaa meni monikertaisesti, jos vertaa, että lääkäri naputtelee ne potilastietoihin suoraan, jolloin virheiden mahdollisuus pienebee.
Nykyään jopa suuret pörssiyhtiöt toimitusjohtajat tekevät itse muistiinpanonsa ja raportit, eikä kukaan enää sanele.
Juuri näin. Joka niitä vanhoja aikoja haikailee, joutaa eläkkeelle horisemaan. Odotan vain että saadaan käyttöön puheentunnistus, joka luo automaattisesti puheen tekstiksi. Itselle jää vain tarkistaminen, joka on lääkärin pitänyt tehdä ennenkin. Tekoäly kokoaa tekstistä myös yhteenvedon. Sihteereitä ei todellakaan tarvita sotkemaan.
Oliisiko syynä teknologia ja sen kehittyminen, joka säästää aikaa.
Nykyään sihteerit eivät tarvitse kantaa paperisia potilasarkistoja lääkärille selattavaksi, eikä lääkäri levitellä niitä pöydälleen, vaan tiedot löytyvät koneen kuvaruudulla järjestyksessä nappia klikkaamalla sekunnin murto-osassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaihtui potilastietojärjestelmä. Hoidettujen potilaiden määrä on 50% alkuperäisestä, koska esim. Reseptin uusinta on kymmenen klikkauksen päässä kun ennen riitti yksi klikkaus. Ajanvarauskirjojen pyöritykseen asian loppuun saattamiseksi menee myös useita klikkauksia, kun ennen riitti yksi klikkaus. Nyt en voi hoitaa potilaita, koska hoidan potilastietojärjestelmää. Jännä, kun jonot kasvaa ja hoitotakuut paukkuu.
T. Perähikiän lääkäri
Ei tuo liity mitenkään sihteereihin. Teille tarvitaan käyttäjäystävällisempi potilastietojärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Säästö syistä,sairaaloissa sihteerit nähdään vain kulueränä ( ei toki niitä johdonsihteereitä,jotka ei perustyössä lääkäriä auta).Ja tämä on fakta.
Outoa ettei kukaan osaa laskea miten kalliiksi lääkäreiden sihteerityöt tulevat. Potilaita otetaan muutama ja loppuaika värkkäillään ei toimivien potilasohjelmien parissa. Niissäkin näyttää käytettävyys unohtuneen kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen lääkärinä mm. Huoneen tarvikkeiden täydennystä koska sitä ei kukaan muukaan tee. Tavarat huoneeseen pitää hakea toisesta päästä taloa ja pitää itse tehdä listoja, mitä kaikkea puuttuu. Lisäksi pitää huolehtia että tulostimessa on paperia ja mustetta, tilata itse musteet jos loppuu jne. Kirjeet pitää itse tulostaa ja laittaa sihteerin lokeroon jotta ystävällisesti postittaa. Aika menee muuhun, kuin siihen mihin minut on koulutettu.
Paljonko sinulta säästyisi aikaa potilastyöhön, jos pyytäisit jonkun muun henkilön tulostamaan tai tarkistamaan onko tulosteessa paperia?
En ole edellinen kirjoittaja, mutta itselläni menee täysin sihteerille sopiviin töihin yli puolet työajasta viikossa.
Paljonko ennen lääkärillä meni aikaa näihin, jotka olivat pois hoitotyössä esim. potilastietojen/dignoosien sanelu koneelle, potilaan edelliset käynnit, reseptien kirjoittaminen ja tulostaminen, puhelinreseptit lankapuhelimella jne. jotka nyt houdetaan sähköisesti ja teknologian avulla.
Tietokoneohjelmat menevät hyvin usein vikaan jo siinä vaiheessa, että ohjelmien loppukäyttäjiä ei kuulla ollenkaan tai kuullaan liian myöhään. Konsultit, johto ja it myyntipäälliköt juttelevat keskenään ja laskutusta ja sutta syntyy viivästyneillä aikatauluilla.
Vierailija kirjoitti:
Teen lääkärinä mm. Huoneen tarvikkeiden täydennystä koska sitä ei kukaan muukaan tee. Tavarat huoneeseen pitää hakea toisesta päästä taloa ja pitää itse tehdä listoja, mitä kaikkea puuttuu. Lisäksi pitää huolehtia että tulostimessa on paperia ja mustetta, tilata itse musteet jos loppuu jne. Kirjeet pitää itse tulostaa ja laittaa sihteerin lokeroon jotta ystävällisesti postittaa. Aika menee muuhun, kuin siihen mihin minut on koulutettu.
EI sihteerit muutenkaan tee huoneiden tarvikkeiden täydennystä. Tai jos tekee, niin joudut joka tapauksessa itse tekemään listan, jotta tietää mitä pitää täydentää. Eikä sihteeri tiedä, milloin sinulta on muste tai paperi loppu. Tulostaminenkin sujuu yleensä nopeiten, kun jokainen tulostaa omat tekstinsä ja kirjeensä. Näin se on muillakin työpaikoilla. Koita nyt vaan kestää, vaikka lääkärinä varmaan on vaikeaa, koska moni lääkäri näköjään kuvittelee olevansa jumalasta seuraava ja toivoisi että muut palvelisivat. Jotta ei niin tärkeänä ja suuripalkkaisena tarvitsisi tehdä sellaisia töitä, jotka joku pienipalkkaisempikin voisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästö syistä,sairaaloissa sihteerit nähdään vain kulueränä ( ei toki niitä johdonsihteereitä,jotka ei perustyössä lääkäriä auta).Ja tämä on fakta.
Outoa ettei kukaan osaa laskea miten kalliiksi lääkäreiden sihteerityöt tulevat. Potilaita otetaan muutama ja loppuaika värkkäillään ei toimivien potilasohjelmien parissa. Niissäkin näyttää käytettävyys unohtuneen kokonaan.
Ääh, monesti on niin että nuorilla lääkäreillä ne ohjelmat toimivat ihan hyvin ja nopeasti. Vanhat jankkaajat valittavat suureen ääneen. Muutos on monille vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Insinöörit ja juristitkin tekevät sihteerin töitä koska sihteerejä ei enää ole.
Toisaalta totta mutta pöytäkirja on helppo kirjoittaa suoraan läppärille jo kokouksen aikana. Lisäksi asiat tulee oikein kun itse kirjoittaa. Pitää ymmärtää esim. että yhde ei ole yhtye näin liioiteltuna esimerkkinä. Eikä piirtäjiäkään enää tarvita. Nykyohjelmat on edistyneitä ja voi tehdä suoraan koneelle.
Älkääs nyt hermostuko. Olemme siirtymävaiheessa joka kestää viisi vuotta. Tämän jälkeen lääkäri sanelee jutut tietokoneelle ja tarkistaa että AI:n yhteenveto oli oikein.
Vierailija kirjoitti:
Tietokoneohjelmat menevät hyvin usein vikaan jo siinä vaiheessa, että ohjelmien loppukäyttäjiä ei kuulla ollenkaan tai kuullaan liian myöhään. Konsultit, johto ja it myyntipäälliköt juttelevat keskenään ja laskutusta ja sutta syntyy viivästyneillä aikatauluilla.
Ei ne mene vikaan, vaan ne lähtevät vain ehkä vähän raakileina loppukäyttäjälle. Viimeiset viilaukset tehdään parin ensimmäisen käyttövuoden aikana, ja sen jälkeenkin tarpeet usein muuttuvat kun käytänteet muuttuvat, ja taas viilataan ohjelmia. On aivan turha odottaa että uusi tietokoneohjelma olisi "valmis", kun se tulee ensimmäistä kertaa asiakkaalle. Näin tämä maailma tällä hetkellä toimii. Toki auttaa, jos olet aktiivinen ja kerrot toiveesi mahdollisimman tarkkaan IT-tuelle, muutakin kuin vain että "ei toimi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sinulta säästyisi aikaa potilastyöhön, jos pyytäisit jonkun muun henkilön tulostamaan tai tarkistamaan onko tulosteessa paperia?
En ole edellinen kirjoittaja, mutta itselläni menee täysin sihteerille sopiviin töihin yli puolet työajasta viikossa.
<
Eli koska teknologia hoitaa osan työstäni, on järkevää minun tilata kopiopaperia, kahvimaitoa ja vastaanottaa nämä tilaukset fyysisesti ja sähköisesti. Palauttaa turhia monitoimikoneen mustekasetteja, skannata tietojärjestelmään tietoja ja tilata sijaiselle kännykkä ja tietokone. Puhumattakaan kaikenlaisten turhanpäiväisten tietojen keräämisestä kerta toisensa jälkeen.
Sihteerit terveyskeskuksissa ovat usein lähihoitajia ja tai merkonomeja ja lähihoitajia. Siivoojat sairaalassa eivät ole siivoojia vaan laitoshuoltajia. Rokotukset pitää olla kunnossa jos sairaalassa työskentelee. Moni ei ota töihin kun on asennoitunut niin, että ei me tätä piikkiä sinulle pistetä.
Hain toimistosihteeriksi vanhusten puolelle ja siellä sanottiin suoraan päin naamaa, että et sä tätä piikkiä halua. Eli en tullut palkatuksi. Tämä oli siis ennen korona-aikaa.
Eihän se säästäkään aikaa ja sen tietää kyllä kuka tahansa joka on terveydenhuollossa töissä. Aivan älyttömiä määriä työaikaa menee niin lääkäreillä, hoitajilla kuin vaikka fysioterapeutillakin sellaisiin tehtäviin mitkä ovat pois siitä suorasta potilastyöstä. Hoitojonoja saataisiin kaikkein tehokkaimmin purettua sillä että palkattaisiin takaisin sihteereitä tai vaikka apuhoitajia (nyk lähihoitajan) tekemään avustavaa työtä mutta jostain syystä YKSIKÄÄN hyvinvointialue ei ole sille linjalle tainnut lähteä. Aivan uskomatonta järjenköyhyyttä.
Ei se ole se potilas tietojen kirjaaminen
- ne potilastietojärjestelmät on tehty insinöörien märiksi uniksi ja prosessit suunniteltu tietyn toiminnan mukaan... Ja DDR:sisä poikkeuksia ei sallita ja joudut aloittamaan alusta, koska joku toinen tieto/tapahtuma menee toisen prosessikuvauksen mukaan.
- käytät työaikaa työmatkojen varaamiseen ja ne järjestelmät on jostain 2000-luvun alusta. Usein joutui aloittamaan alusta, koska jotain meni vikaan.
- kaikki ylityöt ja hälytystyöt yms. kirjataan käsin järjestelmiin, jotka ovat myös jostain 90-luvulta ja ulkoasu ei ollu muuttunut ainakaan 15 vuoteen. Kuitenkin leimataan sisään ja ulos, mutta ne ei mene automaattisesti minnekään. Bonuksena kaikki listat tehdyistä vuoroista hyväksytään kahteen kertaan. Ensin hyväksyt itse, sitten pomo ja sitten vielä pääsee itse klikkailemaan hyväksy-painiketta
- kaikki matkalaskut liitteineen syötetään järjestelmään, joka on varmaan myös 90-luvulta. Se ei myöskään mitenkään luo automaattista pohjaa silloin kun on hyväksyttänyt työmatkan... Tai että vois kopioida aikaisempia samanlaisia työmatkoja.
Näihin pitää vain asennoitua, että tästä minulle maksetaan. Mutta 2000-luvun alussa isoissa kansainvälisissä yrityksissä nämä meni kyllä aika paljon jouhevamnin.
Sihteerit kuuluvat aikaan, jolloin teksti syntyi mekaanisella kirjoituskoneella, tulostettiin kopiokoneella, tietoliikenteen hoiti Posti ja lankapuhelin.
Sihteerit ei ole tätä päivää, ei myöskään lääkäreillä, jo potilasturvallsuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Sihteerit kuuluvat aikaan, jolloin teksti syntyi mekaanisella kirjoituskoneella, tulostettiin kopiokoneella, tietoliikenteen hoiti Posti ja lankapuhelin.
Sihteerit ei ole tätä päivää, ei myöskään lääkäreillä, jo potilasturvallsuuden vuoksi.
Höpö höpö. Sihteereille voisi ulkoistaa paljonkin työtehtäviä jotka eivät liity millään tavalla saneluihin tai sanelun purkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se säästäkään aikaa ja sen tietää kyllä kuka tahansa joka on terveydenhuollossa töissä. Aivan älyttömiä määriä työaikaa menee niin lääkäreillä, hoitajilla kuin vaikka fysioterapeutillakin sellaisiin tehtäviin mitkä ovat pois siitä suorasta potilastyöstä. Hoitojonoja saataisiin kaikkein tehokkaimmin purettua sillä että palkattaisiin takaisin sihteereitä tai vaikka apuhoitajia (nyk lähihoitajan) tekemään avustavaa työtä mutta jostain syystä YKSIKÄÄN hyvinvointialue ei ole sille linjalle tainnut lähteä. Aivan uskomatonta järjenköyhyyttä.
Olen potilaana käynyt lääkärissä jo 60v ja koskaan aikaisemmin Suomen historiassa mielestäni lääkärit eivät ole tehneet niin tekoaasti työtä,.kuin nykyään. Ja mikä parasta, potilas voi olla luottavaisin mielin, toisin, jos taustalla olisi sihteerit häärimässä.
Nyt voin luottaa lääkärin ammattitaitoon 100% ja niihin tietoihin, mitä sieltä kuvaruudusta näkyy, koko potilashistorian ajalta, jotka pitää huomioida esim. lääkityksessä
Ne jotka haaveilevat näistä sihteereistä, eivät ole eläneet sitä aikaa, kun oli lääkäreillä sihteerit käytössä, sillä virheiden mahdollisuus suuri ja usein potilasturvallusuus vaarantui.
Nykyään teknioogia ei ole se ongelma, vaan liian aikaisin käyttöön otetut ohjelmat, jotka eivät ole valmiiksi kehittyneet. Ja usein nuorempi sukupolvi hallitsee nekin paremmin.
Ja lääkärin työ ei ole pelkkää diagnoosien tekemistä, vaan pieni osa työtä.