Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suosittele sähköautoa - tai kerro mitä et enää ostaisi

Vierailija
23.06.2025 |

Aion vaihtaa autoa ja aion vaihtaa täyssähköön. Nyt kiinnostaisi sekä ruusut että risut täyssähkäreistä kokemusten pohjalta. Onko sulla hyvä vai huono sähkäri?

Budjetti vois olla joku max 40-45 tonnia.  

Kommentit (299)

Vierailija
181/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan vaan uteliaisuudesta on pakko ihmetellä miksi ihmeessä joku haluaa sitoa niin paljon rahaa asiaan minkä arvo tippuu niin nopeasti?"

No ihmiset satsaavat siihen mistä tykkäävät ja mistä saavat ilonsa. Minä tykkään ajaa uudella tai uudehkolla autolla jossa kaikki on siistiä ja toimivaa ja tekniikka sitä uusinta. Ei sitä tarvitse kaikkien ymmärtää. Joku muu laittaa rahansa asumiseen, kalastukseen, matkailuun tai vaikka kitaroihin. Minä saa iloni uudella autolla autoilusta joten laitan rahaa siihen.

Vierailija
182/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä Stadissa on ehkä kymmeniä tuhansia töyssyjä tms hidasteita, jotka kuluttavalta etupään nivelet. 

Yksinkertaistettu Corolla-testi: ajat töyssyyn, ja jos kolahtaa pohjaan, unohda ko malli. 

Kun näihin töyssyihin ajaa tuhansia kertoja, etupää ei kestä.

En tiedä miksi ihmiset pelkäävät niin paljon jousituksen yksinkertaisien kulutusosin vaihtoa? Nehän ovat melkein niitä halvimpia remontteja autossa kun vaihdetaan pari puslaa tai koiranluut. Paljon enemmän minä pelkään isoja moottoriremontteja tai vaihteistojen vikoja. Ne voivat olla oikeasti kalliita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauto manuaalisena tilaustavaraa. Vaimo ei suostu automaattiin, vaikka Helsinginseudulla asutaan. Varmaan hyvä valinta olisi Vw id4. 

Vierailija
184/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta minä suosittelen kaikille täyssähköautoa. Juhannuksen pyhinäkin latauspaikoilla oli vain 5-7 tunnin jonoja. Kyllä juhlapyhät sujuu nopeasti kun kolmena päivänä seisoo yhteensä yli 10 tuntia latausjonoissa ja naureskelee ohiajaville bensa-autoporukoille!

No näinpä joo. Mitään autoa ei ladata noilla julkisilla latureilla tuntitolkulla. 

Ja vaikkapa Forssan abc:lla, jonka kautta usein ajelen, on latauspisteitä 27, ne ei ole ikinä kaikki täynnä vaikka on vilkas liikenneasema. Aika fakiiri saa olla jos siellä olisi sähköautoja 5- 7 tunnin jonoksi asti, eli tarkoittaisiko se 540 -  756 autoa jonottamassa. Tankkauspisteitä siellä on 6.

Jos bensa on halpaa niin kyllä tankeille jonoa muodostuu. Ei ole tavatonta että lähiostoskeskuksen kylmäasemalla on 15 autoa jonottamassa, jos joskus on muutaman sentin halvempaa bensaa. Siinä letkun varressa seisoskellaan muutenkin, ei sekään aika hyötykäyttöön mene. Voihan senkin vaikka laskea. Kauanko kestää tankkaus, 5min? Ja kerta viikossa tankkaus? Siitä tulee neljä tuntia vuodessa letkun varressa seisomista. Se on enemmän, kuin käytän julkisilla latureilla vuodessa aikaa nykyään. ...ajan käytön "järkevyyden" voi kääntää ihan kuinka päin tykkää. En minäkään näe järkevänä että käyttää tankkaamiseen ja auton vieressä seisomiseen aikaa. 

Mutta ei tietenkään mainita näitä arkisia jonotteluita ja letkun äärellä seisomista, menee hassunhauska satu "sähköauton juhannuksesta" ihan reisille. :)

Vierailija
185/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto manuaalisena tilaustavaraa. Vaimo ei suostu automaattiin, vaikka Helsinginseudulla asutaan. Varmaan hyvä valinta olisi Vw id4. 

Mä kysyn uudestaan että mitä. Miten sähköautoon saa vaihteet? Mitä niillä sähkömoottorin kanssa tehdään? 

Sun vaimon ei tarvi "suostua automaattiin" kun sähköautossa ei ole automaattia. Ei - ole - vaihteistoa. Käykää koeajamassa niin ymmärrätte molemmat. 

Oliko tämä viesti tosissaan vai vedätettiinkö mua taas? 

Vierailija
186/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan uteliaisuudesta on pakko ihmetellä miksi ihmeessä joku haluaa sitoa niin paljon rahaa asiaan minkä arvo tippuu niin nopeasti? kun ostaa max 100000e auton ja sijoittaa kaiken sen mitä käyttöön jää niin se raha oikeasti tuottaa rahaa. 

ja heti onnistuin kirjoittamaan asunnon hinnan auton tilalle eli max 10000 autoon.

Jos ja kun monet ostaa rahoituksella, niin eihän ne isoa summaa autoon kerralla sido. Kuten ei leasingissakaan sidota mitään isoa summaa kerralla. Autosta maksetaan kuukausi kerrallaan pieni summa.

Sitä minä en ymmärrä, että täällä moni luulee että uudet autot oikeasti ostetaan käteisellä. 

Vierailija
187/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tesla on Muskvitsh, meluisa, huono ajettava, talvella vaarallinen totesi TM

Aika paradoksaalista sanoa sähköautosta että se on meluisa. Kun siinä ei ole käyntiääntä, se nimenomaan on äänetön. Mikään osa sisällä ei tärise tai resonoi, kun ei ole sitä resonoinnin alkulähdettä eli polttomoottoria. Rengasmelua tulee jos asfaltti alla on huono ja rosoinen, mutta niin se tulee sitten bensa-autostakin huonon asfaltin aiheuttamaa rengasmelua. 

Parkkihallin sileällä betonilattialla sähköautosta ei kuulu yhtään mitään, edes renkaiden vieriminen tee ääntä. ...Eli ulkopuolen alustan vaikutusta, jos kokee "meluisaksi"

Mutta TM saa olla mitä mieltä vaan. Nehän on surullisenkuuluisia pyllistelystä öljy-yhtiöille, samoin Kauppalehti. ....minkähän teslan ne testasi? Aina niputetaan "tesla" yhde

Model 3 se melu tulee siitä kun autoa ei ole eristetty kovinkaan hyvin.

Näin olen kuullut joo. Ja kun model 3 on tällainen, onko "tesla" sitten merkkinä tällainen. Tuo joka vinkkasi TM:n testistä, olisi voinut laittaa tarkemmin kuin kokonaisen automerkin tarkkuudella.

Meillä on arkiajossa ässä, eikä se minusta ole meluinen. Kolmosellakin olen ajanut koeajon verran, oli kyllä eroa ässään. 

Vierailija
188/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🙈🙈🙈🙈🙈🙉🙉🙉🙉🙉

Vierailija
189/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen saa tilattua, yksi vaihde eteen yksi taakse

Vierailija
190/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tesla on Muskvitsh, meluisa, huono ajettava, talvella vaarallinen totesi TM

Aika paradoksaalista sanoa sähköautosta että se on meluisa. Kun siinä ei ole käyntiääntä, se nimenomaan on äänetön. Mikään osa sisällä ei tärise tai resonoi, kun ei ole sitä resonoinnin alkulähdettä eli polttomoottoria. Rengasmelua tulee jos asfaltti alla on huono ja rosoinen, mutta niin se tulee sitten bensa-autostakin huonon asfaltin aiheuttamaa rengasmelua. 

Parkkihallin sileällä betonilattialla sähköautosta ei kuulu yhtään mitään, edes renkaiden vieriminen tee ääntä. ...Eli ulkopuolen alustan vaikutusta, jos kokee "meluisaksi"

Mutta TM saa olla mitä mieltä vaan. Nehän on surullisenkuuluisia pyllistelystä öljy-yhtiöille, samoin Kauppalehti. ....minkä

Näin olen kuullut joo. Ja kun model 3 on tällainen, onko "tesla" sitten merkkinä tällainen. Tuo joka vinkkasi TM:n testistä, olisi voinut laittaa tarkemmin kuin kokonaisen automerkin tarkkuudella.

Meillä on arkiajossa ässä, eikä se minusta ole meluinen. Kolmosellakin olen ajanut koeajon verran, oli kyllä eroa ässään. 

Uudemmissa model 3:ssa on tuplalasit etuovissa. Aika paljon riippuu rengastuksesta se sisämelu, pilot sport 5 on ainakin hiljaisemmat kuin aiemmat hankookit.

Vierailija
191/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan uteliaisuudesta on pakko ihmetellä miksi ihmeessä joku haluaa sitoa niin paljon rahaa asiaan minkä arvo tippuu niin nopeasti? kun ostaa max 100000e auton ja sijoittaa kaiken sen mitä käyttöön jää niin se raha oikeasti tuottaa rahaa. 

Jotkut ihmiset haluaa elämäänsä konkreettisia mukavuuksia, sinä vain kasvavaa numeroa tilillä. Kaltaisesi kuolevat vanhana katkerina kun säästettiin säästettiin ja säästettiin, ja sitten kuoltiin tosi rikkainen. Elämä vaan elettiin köyhäillen.

Vierailija
192/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uudemmissa model 3:ssa on tuplalasit etuovissa. Aika paljon riippuu rengastuksesta se sisämelu, pilot sport 5 on ainakin hiljaisemmat kuin aiemmat hankookit."

-21 Facelift on meluisa tuplalaseistaan huolimatta. Highlandissa on tuplat myös takana ja muutenkin äänieristystä parannettiin rakenteissa.

Vierailija
193/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierrä Teslat kaukaa. Paljon pyöräntuennan vikoja.

Jännää kun mulla ollut jo 3 Teslaa ja olen ajanut niillä yhteensä noin 300t ja yhdessäkään ei ole sellaisia vikoja ole ollut.

Yhdellä Teslalla pääsee siis 100000 km. Mulla oli diesel Rellu ja ajoin sillä yhdellä 350000.

Vierailija
194/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää kun mulla ollut jo 3 Teslaa ja olen ajanut niillä yhteensä noin 300t ja yhdessäkään ei ole sellaisia vikoja ole ollut.

Yhdellä Teslalla pääsee siis 100000 km. Mulla oli diesel Rellu ja ajoin sillä yhdellä 350000.

Hyppäisin junan alle jos pitäis dieselillä piinatulla rellulla ajaa 350t.

Vierailija
195/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset nauraa Teslalle nykyään. Ei ihme että jokapaikassa joku hihittelijä.

Vierailija
196/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Uudemmissa model 3:ssa on tuplalasit etuovissa. Aika paljon riippuu rengastuksesta se sisämelu, pilot sport 5 on ainakin hiljaisemmat kuin aiemmat hankookit."

-21 Facelift on meluisa tuplalaseistaan huolimatta. Highlandissa on tuplat myös takana ja muutenkin äänieristystä parannettiin rakenteissa.

Mutta 2025 Model 3 taas on edeltäjiään aivan selvästi hiljaisempi. Juuri vaihtui aiempi vm 2022 aivan uuteen kolmoseen, niin on aika hyvin vertailupohjaa.

Vierailija
197/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyppäisin junan alle jos pitäis dieselillä piinatulla rellulla ajaa 350t.

Se oli oikein miellyttävä kulkuneuvo. Ja kelpo kunnossa oli edelleen kun siitä luovuin (syystä että en katsonut enää tarvitsevani minkäänlaista autoa).

Vierailija
198/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja heti onnistuin kirjoittamaan asunnon hinnan auton tilalle eli max 10000 autoon.

Jos ja kun monet ostaa rahoituksella, niin eihän ne isoa summaa autoon kerralla sido. Kuten ei leasingissakaan sidota mitään isoa summaa kerralla. Autosta maksetaan kuukausi kerrallaan pieni summa.

Sitä minä en ymmärrä, että täällä moni luulee että uudet autot oikeasti ostetaan käteisellä. 

Eihän käteisellä osta kukaan muu kuin per*aukiset. Kukaan taloudestaan välittävä ei osta mitään isoja hankintoja käteisellä, vaan erilaisin rahoitusjärjestelyin, koska edelleen tänä päivänä saa melkein mistä tahansa rahalleen parempaa tuottoa kuin mitä joutuu mahdollisista rahoituksista maksamaan.

Vierailija
199/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytön arvonalennus, varsinkin Teslassa. Katso youtubesta videoita. 

Yhtä hyvin voit polttaa rahasi nuotiossa.

Vierailija
200/299 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Volkkari, volvo, skoda, audi ehkä luotettavimmat sähköautot suomen pakkaskeleihin.

Teslaan ei saa osia ja käytetyn hinta tippunut roimasti lyhyessä ajassa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä