Suosittele sähköautoa - tai kerro mitä et enää ostaisi
Aion vaihtaa autoa ja aion vaihtaa täyssähköön. Nyt kiinnostaisi sekä ruusut että risut täyssähkäreistä kokemusten pohjalta. Onko sulla hyvä vai huono sähkäri?
Budjetti vois olla joku max 40-45 tonnia.
Kommentit (299)
Kaikki sähköautoaloitukset poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hävettäisi jos jostain syystä joutuisi ajamaan Teslalla, etenkin sillä valkoisella.
Ennemmin hyppäisin junan kuin ajaisin teslalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hävettäisi jos jostain syystä joutuisi ajamaan Teslalla, etenkin sillä valkoisella.
Ennemmin hyppäisin junan kuin ajaisin teslalla.
Meitä on moneen junaan ja junan allekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrä Teslat kaukaa. Paljon pyöräntuennan vikoja.
Jännää kun mulla ollut jo 3 Teslaa ja olen ajanut niillä yhteensä noin 300t ja yhdessäkään ei ole sellaisia vikoja ole ollut.
Olet ilmeisesti ajellut rauhallisesti ja et ole tehnyt kovia kiihdytyksiä,esim nyt myynnissä olevissa käytetyissä S ja X pladeissa on 99% todennäköisyydellä edessä kallis remontti juuri noitten vikojen takia.
Kalliita vikoja? Muutamat puslat vaihtaa tai tukivarret. No, onhan ne tietty pahasti persaukiselle kalliita vikoja.
1000HP+ Tesloissa nuo joutuu vaihtamaan aika monta kertaa jos tykkää käyttää noita tehoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää kun mulla ollut jo 3 Teslaa ja olen ajanut niillä yhteensä noin 300t ja yhdessäkään ei ole sellaisia vikoja ole ollut.
Olet ilmeisesti ajellut rauhallisesti ja et ole tehnyt kovia kiihdytyksiä,esim nyt myynnissä olevissa käytetyissä S ja X pladeissa on 99% todennäköisyydellä edessä kallis remontti juuri noitten vikojen takia.
Kalliita vikoja? Muutamat puslat vaihtaa tai tukivarret. No, onhan ne tietty pahasti persaukiselle kalliita vikoja.
1000HP+ Tesloissa nuo joutuu vaihtamaan aika monta kertaa jos tykkää käyttää noita tehoja.
Se ei tee niistä edelleenkään kalliita ja samoja joutuu vaihtamaan myös tehokkaissa polttiksissa.
Oho, olipa tämä ketju räjähtänyt. En tiedä pystynkö kahlaamaan läpi kaikkia vastauksia. Jotain sellaisiakin kommentteja oli tullut joista varmasti on mulle hyötyä, kiitos niistä!
Mulle tulee kilsoja vuodessa noin 20 tuhatta. Mulla on kotona latausmahdollisuus. Mitään kuormia ei tarvitse vetää.
Sitä ID4:sta olen nyt katsellut. Pääsisi noin 40 tonnilla kun ostaisi vähän ajetun jossa vielä tehdastakuuta jäljellä.
Ap
Ja budjetti on tosiaan 40-45 tuhatta sisältäen vanhasta hyvityksen 15 tuhatta. En haluaisi ottaa rahoitusta vaan säästöillä ostaisin. Siksi tuo rajoitus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Volkkari, volvo, skoda, audi ehkä luotettavimmat sähköautot suomen pakkaskeleihin.
Teslaan ei saa osia ja käytetyn hinta tippunut roimasti lyhyessä ajassa
Mitä tarkoitat "luotettavimmat suomen pakkaskeleihin". Mikä tuo ajatuskuvio tuossa on? Kyllä mikä tahansa sähköauto on luotettava pakkasessa, sähkökone toimii säässä kuin säässä.
Ja miksi listassa on volkkari, jos pakkaskäytettävyydestä puhutaan? Muistelen että niissä ei ole akuston esilämmitystä?
Akuston esilämmitys vaikuttaa vain latausnopeuksiin, ei pakkasenkestävyyteen tai luotettavuuteen.
Joo tiedän, huomaatko että kirjoittaja luetteli "pakkaskeleihin sopivia" autoja, joista yhdessä ei ole tätä ominaisuutta. se ei käy järkeen. Jos ajaa pitkää matkaa, niin volkkari ei silloin kyllä ole listan kärkipäässä "suomen pakkaskeleihin sopiva", siis voihan silläkin ajella, mutta lataaminen on sitten hitaampaa kuin jollain muulla merkillä.
Ja millä perusteella nuo ovat pakkasenkestäviä sähköautoja. Miksi ei esim mersu, nissan tai kia ole kirjoittajan mielestä niin hyviä pakkasessa. ...minusta koko kommentti ontui, sähkötekniikka kun ei välitä onko kuuma vai kylmä keli. Ja akusto itse asiassa pitää kylmästä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Et näistä keskusteluketjuista apua saa, varsinkin mitä tulee autonhankintaan.. Nää autokekeskustelut on täynnä mutua, huhupuheita, tunteellisuutta, omakohtainen kokemus laajennetu universaaliksi totuudeksi yms.
Pääosin sähköautot toimivat hyvin ja akutkin kestää hämmästyttävän pitkään, myös Teslat. Ei ole hyvää tuuria se jos sähköauton kanssa pärjää hyvin. Sen sijaan on huonoa tuuria, jos joudut tekemään siihen kymppitonnin korjauksen. Se on kyllä mahdollista, mutta epätodennäköistä.
Töissä käytössä on sähköauto (toyota)ja se on kyllä mukava ajaa. Todella kovia pakkasiahan on varsinkin etelä-Suomessa hyvin vähän, viime talvena ei kertaakaan.
Sen sijaan mikää ekologinen, huoltovapaa auto ei sähköauto ole. Ei varsinkaan jos otetaan elinkaariajattelu mukaan ja sehän näissä sähköautoissa aina unohtuu, Ei niillä maailmaa pelasteta vaikka hyvä onkin yleisellä tasolla, että öljyriippuvuudesta päästä
"Sen sijaan mikää ekologinen, huoltovapaa auto ei sähköauto ole. Ei varsinkaan jos otetaan elinkaariajattelu mukaan ja sehän näissä sähköautoissa aina unohtuu, Ei niillä maailmaa pelasteta vaikka hyvä onkin yleisellä tasolla, että öljyriippuvuudesta päästäisiin eroon."
"Varsinkaan jos otetaan elinkaariajattelu mukaan. "
Mitä helvettiä oikeasti. Siihenhän sen ekologisuus-laskelmat perustuu, että koko elinkaaren aikana sähköauto on ekologisempi. Jos olisit lukenut yhdenkään elinkaaritutkimuksen.
Sähköauton hiilijalanjäljessä otetaan aina huomioon sähköntuotannon hiilijalanjälki. Bensa-auton hiilijalanjäljessä otetaan huomioon bensan polttaminen, mutta useimimiten ei oteta huomioon öljyntuotannon ja -jalostuksen hiilijalanjälkeä.
Epäloogista. Ja silti tästä epäsuhdasta huolimatta, sähköauto on ekologisempi kun elinkaarta tarkastelet.
"Entä moraalinen puoli? Paljoakaan kärjistämättä kongolaiset pikkupojat kaivavat maasta akkumineraaleja jotka myyvät pilkkahinnalla kiinalaisille. Kiinalaisillahan on lähes täydellinen monopoli mitä tulee sähköautojen akkuihin."
Vähän väritettynä.
Kongolaisten kaivosten liepeillä on aina pyörinyt lapsia, jotka kerää hukkamalmia, kyydistä pudonneita kiviä ym. Jo ennen sähköautoja, silloin kun sitä malmia kerättiin meikäläisiin puhelimiin ja läppäreihin, ne kongolaiset lapset oli kaivosten liepeillä.
Ei ne kaivoksessa sisällä työssä ole, se työ tehdään valtavan isoilla koneilla, eikä käsin. Ne lapset on ulkopuolella, haalii rippeitä.
Ne lapset pitäisi laittaa kouluun. Sähköautojen kieltäminen ei heitä auta, sitä malmia louhittaisiin edelleen, ja ne lapset kerää hukkapaloja siellä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoilijan tyypillinen asennevamma paistaa läpi tästäkin kommentista. Elävät omassa kuplassaan.
No miten se sua närästää? Mitä se haittaa, miten ihan oikeasti? Aja vaan omallasi ja anna muiden ajaa omillaan.
Vierailija kirjoitti:
SUlla on ilmeisen huono itsetunto
Minä en häpeä yhtään millaisella autolla milloin ajan. Auto ei ole mun minäkuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei tee niistä edelleenkään kalliita ja samoja joutuu vaihtamaan myös tehokkaissa polttiksissa.
Jostain syystä tehokas Tesla menee monilla ihon alle. Mutta yhtä tehokas polttis olisikin jotain aivan mahtavaa. Kuola valuen katsottaisiin perään, kun on tehoja.
Yhtä tehokas polttis olisi jo miljoona-auto. Teslan hinta on vain murto-osan siitä. Siksikö se Tesla ärsyttää, se ei oikeasti ole edes kovin kallis (tehokkuuteen nähden) ...käytettyyn olisi varaa kellä vaan työssäkäyvällä, mutta ei uskalleta vaihtaa toisenlaiseen tekniikkaan. Ja ärsyttää, ärsyttää niin vietävästi, kun tehokas auto on käden ulottuvilla, mutta EI VAAN USKALLA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään ymmärä mikä siinä muutama puslan tai koiranluun vaihdossa niin pelottaa. Lukemattomista polttiksistanikin olen niitä vaihdattanut eikä ole koskaan vielä konkurssiin vienyt. Kulutusosia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Oho, olipa tämä ketju räjähtänyt. En tiedä pystynkö kahlaamaan läpi kaikkia vastauksia. Jotain sellaisiakin kommentteja oli tullut joista varmasti on mulle hyötyä, kiitos niistä!
Mulle tulee kilsoja vuodessa noin 20 tuhatta. Mulla on kotona latausmahdollisuus. Mitään kuormia ei tarvitse vetää.
Sitä ID4:sta olen nyt katsellut. Pääsisi noin 40 tonnilla kun ostaisi vähän ajetun jossa vielä tehdastakuuta jäljellä.
Ap
Saksasta saa ID4:ia n. 25 tonnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoilijan tyypillinen asennevamma paistaa läpi tästäkin kommentista. Elävät omassa kuplassaan.
Niin siinä kuplassa jossa näkee ihan oikeasti ne sähköauton hyvät ja huonot puolet. Sinä taas elät kuplassa jossa vain kuvittelet tietäväsi ne.
https://fyndiq.fi/tuote/lasten-sahkoauto-porsche-911-tyyli-12v-1-5-vuot…
Tuota kalliimpaa en ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
"Entä moraalinen puoli? Paljoakaan kärjistämättä kongolaiset pikkupojat kaivavat maasta akkumineraaleja jotka myyvät pilkkahinnalla kiinalaisille. Kiinalaisillahan on lähes täydellinen monopoli mitä tulee sähköautojen akkuihin."
Vähän väritettynä.
Kongolaisten kaivosten liepeillä on aina pyörinyt lapsia, jotka kerää hukkamalmia, kyydistä pudonneita kiviä ym. Jo ennen sähköautoja, silloin kun sitä malmia kerättiin meikäläisiin puhelimiin ja läppäreihin, ne kongolaiset lapset oli kaivosten liepeillä.
Ei ne kaivoksessa sisällä työssä ole, se työ tehdään valtavan isoilla koneilla, eikä käsin. Ne lapset on ulkopuolella, haalii rippeitä.
Ne lapset pitäisi laittaa kouluun. Sähköautojen kieltäminen ei heitä auta, sitä malmia louhittaisiin edelleen, ja ne lapset kerää hukkapaloja siellä edelleen.
Juuri näin. Autoilijoilta pitäisi kerätä kansainvälistä veroa, jolla voisi kehitysapua lisätä tuonnekin. Koulutus on paras tae maapallolle. Tietämättömyys johtaa välinpitämättömyyteen kansalaisuudesta tai väristä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Osta 2v vanha sähköauto niin uuden hinnasta 40-50% pois eikä vielä häpeä uuden rinnalla.
Joo ja kaksi vuotta eteen päin , saat auton romustasi enintään tonnin jos yrität myydä sitä
En omista autoa.
Kuljen julkisilla sekä taksilla.
Pyörällä tai kävellen työmatkat.