Miksi en voi kuolla, miksi olen niin paha
Haluan vain kuolla. Mutta en osaa tappaa itseni. Seisoin jyrkänteen reunalla, en vain uskaltanut hypätä, talvella istuin avannon reunalla mutta en vain pystynyt. Käyn pstkologilla, syön lääkärin määräämät masennuslääkkeet, psykoosinestolääkkeet. Mikään ei muutu. Mikään ei auta. Olo on ollut sietämätön jo kaksi vuotta. Kaksi vuotta sitten mies otti eron kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Rakastin häntä ja yritin kaikkeni perheen eteen. Nuorin lapsi on 12v, muut ovat täysi-ikäiset. Olen niin uupunut. Teen asioita lasten kanssa, vietän aikaa, teen ruoat, huolehdin, vien kesäloma reissulle... Mutta olo on niin paha. Joka päivä itken, joka aamu herään, mitä kaikkea pahaa on edessä. Exä syyttää kaikesta, vaatii rahaa, syyttää että olen kelpaamatpn äiti, hän joutui kärsimään mun kanssa. Nyt hän pyörittää uusia naisia, nauttii elämästään. Hän olisi kuulemma tappanut itsensä jos olisi jatkanut mun kaa, minä yökötän häntä niin että hän haluaa että kuolisin pois. Hän on tehnyt eron jälkeen 4lastensuojelu ilmoitusta jotka kaikki on katsottu perättömiksi, mutta jatkuvasti uuden ilmoituksen myötä täytyy tavata sossut ja käydä läpi palaverit. Kun romahdan ja itken että hän kiusaa mut hengiltä, siitä seuraa lasu. Kun uuvun ja tiskit ja pyykit jää vaiheeseen, hän tekee lasun. Hän parjaa mua lapsille ja nyt nuorin lapsikin toistaa "äiti mä vihaan sua, mä kerron susta sosiaalitädeille". En voi asettaa lapselle rajoja, kun sanon rauhallisella äänellä ei, esim puhelimella olosta tms, hän sanoo " mä kerron tädeille että sä huudat, mä kerron että SÄ puhut pahaa isistä" vaikka en puhu mitään. Tunnen olevani täysi nolla, paska idiootti. Miten kukaan voi olla näin vihattava. En ole kaunis, en viehätä ketään. Olen niin uupunut että saa 10ylimääräistä kiloa pois. Olen vastenmielinen. Näen ympärilläni onnellisia pareja, perheitä.. mikä minussa on niin pahaa että osani on tämä. Rpmahdin täysin kun mies otti eron, en jaksanut muuttaa, lamaannuin ja huolehdin vain että lasten arki pysyisi mahdollisimman tasaisena. Nyt mies vaatii takautuvasti vuokraa kahdelta vuodelta, huonokuntoisesta talosta, josta omistan puolet. Olen itse maksanut miehen puolesta paljon, nyt olen työtön ja sairaslomalla. Mulla ei ole rahaa, saan 500€/kk korvausta. En saa töitä, kukaan ei palkaa mua, kwski-ikäistä nahjusta ja lääkäri katsoo etten ole työkykyinenkään. Miten maksan 24 x 600€/kk "vuokraa". Exä ei itse osallistunut mihinkään, ei talon ylläpitoon, ei mihinkään. Kukaan ei auta, ei sossu ei kukaan. Pelkään miten sairas exä vaikuttaa lapsen psyykkiseen kehitykseen. Olen kertonut sossuille mutta he sanovat että lapsella on oikeus isään. Isään joka tuhoaa lasta vihapuheellaan. Hänellä on diagnosoitu vakavia persoonallisuushäiriöitä.. hän parjaa mua, sukulaisia, ystäviä, työn tekoa ym... Kasvattaa kieroon. Lisäksi hän parjaa mua ystäville, tutuille... En edes tiedä kaikkea, vain mitä olen kuullut kierto teitä. Tää kuullostaa varmaan absurdilta, mutta kaiken tämän takia: miten paljon ihmisen pitää jaksaa. Eikö mistään tule oikeutta ja jotain apua.. olen niin loppu ja umpikujassa. Kertokaa edes joku mikä on helpoin tapa lopettaa kärsimys. Olen jättänyt kotiin paperin jossa toivon että lapsen huoltajuus määrätään kuolemani jälkeen jollekin sukulaisista, joko exän tai minun. Exä ei ole sopiva huoltamaan vakavien mt- ongelmien vuoksi. Se on ainoa asia jota voin pyytää.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Jos sun lapset ne täysi ikäiset asuvat sun kanssa.
Laita ne tekemään ruokaa. Sen ikäisen on jo osattava kokata perusruokaa.
Meidän vanhin poika on tehnyt ruokaa 15 vuotiaasta asti aina kun olen töissä kulkenut.
Sun täysi ikäiset lapset osaa myös siivota.
Jakakaa ne kotihommat.
Se ex. Et maksa mitään vuokria ilman virallisia papereita. Ilman sopimusta ei ole oikeutta vaatia vuokraa. Varsinkin kun hoidat kiinteistöä ja maksat sen kuluja ja omistat siitä puolet.
Se ex pyörittää nyt liikaa sinua itseäsi. Keskustele sossun kanssa yhteydenpidon tavoista ja sopimuksista. Tapaaminen elarit ja huoltajuus.
Sossun tehtävänä on auttaa. Meillä esimerkiksi oli asiakkuus jo olemassa koulussa käymättömyyden vuoksi. Silti mielisairas naapuri tehtaili meistä 3 vuoden aikana 8 tekaistua lasten suojeluilmoitusta. Jotka luettiin läpi keskusteltiin ja heitettiin roskikseen. Niillä ei ollut vaikutusta miten
Vanhemmat lapset: toinen asuu jo omillaan. Toinen osan ajasta isällään. He pesevät omat pyykit, tekevät ruokaa, nuorempikin osallistuu. Mutta eivät hekään ole immuuneja mielisairaan isän vaikutukselle. Isä on heille mukava, mutta mielipiteet ovat sairaat. He ovat kokeneet paljon ristiriitaa. Vanhempi lapsi on masentunut, kipuillut kovasti, halunnut kuolla, käyttänyt huumeita... myös nuoremmalla täysi-ikäisellä on ollut haasteita jaksamisessa. Siksi yritän heitä osaltani tukea että saisivat positiivisia muistijälkiä, hyviä kokemuksia. Kuitenkin he ovat vielä iässä jossa persoonallisuus kehittyy. Yritän tukea että jaksavat tsempata jatko-opintoihin, hyviin sosiaalisiin suhteisiin ym.. että voisivat muodostaa oman terveen ja vahvan identiteetin.
Mutta noista elareista: miten ne menee? Exä ei käy töissä, hän saa sairaseläkettä 1000€/kk. Siitä ei varmaan mitään elareita makseta?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että ap:n exä on narsisti. Ne ovat loistavia manipuloimaan ja satuttamaan läheisiään. Et ole ap paha vaan exäsi on. Joka yrittää manipuloida sinua. Hyvä että käyt psykologilla, onko siitä ollut apua?
Kyllä hän on narsisti. Psykologisessa testissäkin aikoinaan hänellä todettu narsistisia, anti-sosiaalisia, skitsotyyppisiä (psykoosi-piirteisiä) ja passiivis-aggressiivisiä persoonallisuuden piirteitä.
Siksi tuntuukin toivottomalta että hän saa puhua kaikki pyörryksiin, "itkettää sosiaalitätejä", manipuloida lapsia, puhua puppua asianajajalle, valehdella tilanteen mukaan mitä milloinkin kenellekin. Hän osaa olla mukava ja hauska, miellyttävä.
Siksi tuntuu että mikään ei muutu, siksi pelottaa mitä seuraavaksi... Miksi sosiaalitoimi sanoo etteivät he voi muuta kuin "heidän tehtävänsä on tukea meitä molempia vanhemmuudessa."
Kukaan ei voi mitään narsistin pyöritykselle, siltä tämä tuntuu.
Olen saanut kyllä ymmärrystä, esim psykalta ja ystäviltä. Mutta tuntuu että kukaan ei rajoita exän vainoa, kohtuuttomia vaatimuksia, ja sitä miten hän manipuloi ja hallitsee lapsiaan.
En osaa tilanteeseesi muuta sanoa kuin Jumalan sanat Psalmien kirjasta: "Avuksesi huuda minua hädän päivänä. Minä tahdon auttaa sinua ja sinun tulee kunnioittaa minua".
Olen elämässäni koetellut nuo sanat ja pitäviksi todennut.
En lukenut kaikkia kommentteja, ehkä joku jo sanoikin jo tämän: onko mahdollista tehdä hullusta exästä rikosilmoitus, kun kiusaa sinua? Ota yhteyttä oikeusavustajaan ja kysy häneltä. Se on pienituloiselle ilmainen. Tsemppiä 💗
Siunausta elämääsi ap, en osaa neuvoa mutta toivon kaikkea hyvää elämääsi <3
Suosittelen tätä kirjaa:
Läsnäolon voima : tie henkiseen heräämiseen.
Eckhart Tolle, Lauri Porceddu (Translator), Helena Valkee (Narrator)
Huippusuosittu Läsnäolon voima vie lukijansa matkalle henkisiin ulottuvuuksiin. Vaikka matka on haastava, Eckhart Tolle viitoittaa tietä selkeästi kysymysten ja vastausten avulla.
Tällä matkalla sinulle paljastuu, että voit vapautua mielesi kahleista ja sen aikaansaamista ongelmista tässä ja nyt. Nykyhetkelle antautumalla löydät oman todellisen itsesi --- sisäisen rauhan, voiman ja eheyden. Löydät elämäniloa täynnä olevan hiljaisuuden, jossa kärsimys, kiire ja murhe lakkaavat. Elämäsi muuttuu.
Läsnäolon voima on osoittautunut yhdeksi tärkeimmistä viime aikoina kirjoitetuista henkisistä teoksista. Se on viihtynyt New York Timesin bestseller -listalla ja se on käännetty yli kolmellekymmenelle kielelle.
https://www.goodreads.com/book/show/36978845-l-sn-olon-voima
Sossut aina auttaa sitä mielisairasta vanhempaa vieraannuttamisessa. Heihin ei kannata luottaa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.narsisminuhrientuki.fi/
Löytyisikö tuolta apua, vertaistukea?
rahanahneita juristeja voi löytyä
Sinä olet masentunut ja uupunut. Eikä se ole mikään ihme. Kuka tahansa olisi tuossa tilanteessa. Älä kuormita itseäsi. Työt eivät tekemällä lopu. Aina löytyy uutta tekemistä. Ei niillä pidä itseään stressata. Teet jos jaksat ja jatkat joskus myöhemmin.
Voisitko kysyä vaikka perheneuvolasta apua tuohon tilanteeseen lastesi kanssa?
Nyt sinulla ei ole kykyä ajatella positiivisesti, mutta asiat voivat muuttua parempaan suuntaan. Älä soimaan itseäsi. Ei meistä kukaan ole täydellinen, eikä meidän tarvitse ollakaan.
Et pysty tappamaan itseäsi, koska alitajuntaisesti tiedät, että vaikka se olisi 'helppo' ratkaisu se ei ole oikea ratkaisu ja että lapsesi tarvitsevat sinua.
💬 1. Olet kokenut henkistä väkivaltaa ja kontrollia
Se, miten exäsi puhuu sinusta, syyttää sinua, pelottelee, käyttää lastensuojelua aseena se on henkistä väkivaltaa. Näitä asioita ei pidä vähätellä. On hyvä, että sinulla on jo psykologi mutta olisiko mahdollista hakeutua myös väkivaltatyöhön erikoistuneeseen kriisikeskukseen tai Naisten Linjalle? He ovat erikoistuneet tukemaan juuri tällaisissa tilanteissa eläviä naisia.
Naisten Linja: 0800 02400 (ilmainen ja anonyymi)
Rikosuhripäivystys (RIKU): tarjoaa myös tukea ja neuvoja tällaisissa riitatilanteissa, etenkin jos mietit oikeusturvaasi tai exän vaatimuksia
🧠 2. Lapsen käyttäytyminen on reaktio ei totuus sinusta
Kun lapsi sanoo vihaan sua tai uhkailee lastensuojelulla, hän ei puhu omasta viisaudestaan vaan toistaa oppimaansa mallia ja käyttää valtaa, jonka hän on nähnyt toisten käyttävän. Se sattuu, aivan järkyttävästi mutta se ei tarkoita, ettet olisi hyvä äiti. Itse asiassa juuri siksi, että tämä kaikki sattuu sinua niin paljon, kertoo miten paljon välität.
Tämä on myös sellaista, mihin lapsiperheiden kriisikeskukset ja perheneuvolat voivat tarjota apua. He voivat auttaa tukemaan lapsen tunnetaitoja ja auttavat, ettei isän henkinen kuormitus siirry lapseen.
3. Exän vuokravaatimus ei ole automaattisesti pätevä
Hän voi vaatia vaikka mitä, mutta se ei tarkoita, että hänen vaatimuksensa olisi laillisesti perusteltu. Olet yhteisomistaja, ja velvoitteet eivät ole yksisuuntaisia. Jos hän ei ole osallistunut talon ylläpitoon, hänellä ei ole oikeutta vaatia vuokraa sinulta ilman molemminpuolista sopimusta.
Tässä kohtaa velkaneuvonta, oikeusaputoimisto tai vaikka Takuu-Säätiö voi olla kullanarvoinen. Myös maksuttomat oikeusavustajat auttavat tällaisissa tilanteissa.
🌱 4. Olet edelleen tässä vaikka kaikki sinut on yritetty nujertaa
Vaikka nyt tuntuu, että olet nolla niin haluan sanoa jotain selvästi ja suoraan: sinä olet selvinnyt helvetistä, jota harva kestäisi. Se, että tunnet kaiken näin vahvasti, on merkki siitä, että et ole menettänyt kykyä välittää, rakastaa ja haluta parempaa. Sä et ole tyhjä sä olet haavoilla.
Ja juuri siksi sinun ei tarvitse nousta yksin.
🔦 Mitä voit tehdä konkreettisesti nyt (vaikka pienin askelin)?
Ota yhteys Naisten Linjaan tai kriisipalveluun edes keskustelu helpottaa oloa ja antaa suuntaa.
Ota yhteys oikeusaputoimistoon tai RIKUun liittyen exäsi rahavaatimuksiin ja lastensuojeluilmoitusten väärinkäyttöön.
Pyydä psykologia tai lääkäriä arvioimaan mahdollisuus tuettuun vanhemmuuteen tai perheneuvolaan että saisit tukea rajojen asettamiseen nuorimmalle lapselle.
Kirjoita ylös joka päivä, vaikka vain yksi asia, jonka jaksoit tehdä. Se on todistus siitä, ettet ole luovuttanut, vaikka kuinka mieli sanoisi niin.
Kerro yhdelle luotettava ystävä tai sukulainen tilanteestasi vaikka et usko, että he ymmärtävät. Yllättävän moni kuuntelee, kun heille antaa mahdollisuuden.
Ihan itkettää sun puolesta. Olen itsekin joutunut narsistin uhriksi, ja se valheiden ja mustamaalauksen määrä, mihin he turvautuvat, kun eivät saa tahtoaan läpi, on täysin käsittämätöntä. Valitettavasti narsistit osaavat olla hyvinkin hurmaavia silloin, kun se palvelee heidän omaa etuaan. Mutta ennemmin tai myöhemmin se naamio alkaa rakoilla ja kyllä ne muutkin sen lopulta läpi näkee.
Vierailija kirjoitti:
"Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon." Matteus 11:28
"Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi." Joh. 8:36
Jeesus sovitti syntimme sijaisuhrillaan. Synnin valta on nyt kukistettu.
Jeesuksen ylösnousemus kalliohaudasta avasi tien pelastukseen kaikille, jotka ottavat Hänet vastaan. Sinäkin saat aloittaa uuden elämän Jeesuksen kanssa. Saat tulla uskoon ja sitten kasteelle! "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Markus 16:16
Saat pyytää Jeesukselta syntisi anteeksi. "Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan." Matteus 7:7.
Ota siis vastaan Jeesus ja Hänen pelastustekonsa ja anna elämäsi Hänelle! "Kääntykää minun tyköni ja antakaa pelastaa itsenne, te maan ääret kaikki, sillä minä olen Jumala, eikä toista
ole." Jesaja
Todella halpamaista tunkea taikauskoista huuhaata hädässä olevalle ihmiselle. Häpeä, hihhuli.
Vierailija kirjoitti:
En osaa tilanteeseesi muuta sanoa kuin Jumalan sanat Psalmien kirjasta: "Avuksesi huuda minua hädän päivänä. Minä tahdon auttaa sinua ja sinun tulee kunnioittaa minua".
Olen elämässäni koetellut nuo sanat ja pitäviksi todennut.
Toivottavasti tajuat, että oma mielesi tuottaa kokemuksesi. Sen takana ei ole mitään taikaolentoa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet masentunut ja uupunut. Eikä se ole mikään ihme. Kuka tahansa olisi tuossa tilanteessa. Älä kuormita itseäsi. Työt eivät tekemällä lopu. Aina löytyy uutta tekemistä. Ei niillä pidä itseään stressata. Teet jos jaksat ja jatkat joskus myöhemmin.
Voisitko kysyä vaikka perheneuvolasta apua tuohon tilanteeseen lastesi kanssa?
Nyt sinulla ei ole kykyä ajatella positiivisesti, mutta asiat voivat muuttua parempaan suuntaan. Älä soimaan itseäsi. Ei meistä kukaan ole täydellinen, eikä meidän tarvitse ollakaan.
Lisään vielä, että jos sinulla on lääkitys, se ei selkeästikään toimi. Sopivan lääkityksen löytäminen voi viedä aikaa, mutta se auttaa jaksamaan pahimman yli.
Sillä ei ole väliä vaikka pihalla ruoho rönsyää, unohda tuommoiset asiat ja keskity lepäämiseen.
Vierailija kirjoitti:
💬 1. Olet kokenut henkistä väkivaltaa ja kontrollia
Se, miten exäsi puhuu sinusta, syyttää sinua, pelottelee, käyttää lastensuojelua aseena se on henkistä väkivaltaa. Näitä asioita ei pidä vähätellä. On hyvä, että sinulla on jo psykologi mutta olisiko mahdollista hakeutua myös väkivaltatyöhön erikoistuneeseen kriisikeskukseen tai Naisten Linjalle? He ovat erikoistuneet tukemaan juuri tällaisissa tilanteissa eläviä naisia.
Naisten Linja: 0800 02400 (ilmainen ja anonyymi)
Rikosuhripäivystys (RIKU): tarjoaa myös tukea ja neuvoja tällaisissa riitatilanteissa, etenkin jos mietit oikeusturvaasi tai exän vaatimuksia
🧠 2. Lapsen käyttäytyminen on reaktio ei totuus sinusta
Kun lapsi sanoo vihaan sua tai uhkailee lastensuojelulla, hän ei puhu omasta viisaudestaan vaan toistaa o
Kiitos tosi paljon, tämä oli sitä mitä tarvitsin. Jotain konkreettista mitä voin tehdä. En tiennyt rikosuhripäivystyksestä.
Osaatko sanoa, voiko exä vaatia yksipuoleisesti vuokraa koska oikeusavustajansa vetoaa siihen että meillä on ollut vielä yhteinen tili, johon hän on sijoittanut rahaa. Tosiasiassa tililtä on maksettu kaikki lapsen elatus, exän omia menoja, esim bensat, vakuutukset, verot ym. Ja hänellä.on ollut siihen käyttöoikeus. Häneltä on tullut rahaa tilille n.400-500€ /kk. Talossa tarpeelliset remontit on jääneet kaikki tekemättä, pakolliset juoksevat kulut maksettu, esim sähkölämmitys, mikä on kustantanut n.500-700€/kk lämmityskaudella.
"Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon." Matteus 11:28
"Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi." Joh. 8:36
Jeesus sovitti syntimme sijaisuhrillaan. Synnin valta on nyt kukistettu.
Jeesuksen ylösnousemus kalliohaudasta avasi tien pelastukseen kaikille, jotka ottavat Hänet vastaan. Sinäkin saat aloittaa uuden elämän Jeesuksen kanssa. Saat tulla uskoon ja sitten kasteelle! "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Markus 16:16
Saat pyytää Jeesukselta syntisi anteeksi. "Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan." Matteus 7:7.
Ota siis vastaan Jeesus ja Hänen pelastustekonsa ja anna elämäsi Hänelle! "Kääntykää minun tyköni ja antakaa pelastaa itsenne, te maan ääret kaikki, sillä minä olen Jumala, eikä toista
ole." Jesaja 45:22
www.Jeesus-on-Herra.com