Miksi en voi kuolla, miksi olen niin paha
Haluan vain kuolla. Mutta en osaa tappaa itseni. Seisoin jyrkänteen reunalla, en vain uskaltanut hypätä, talvella istuin avannon reunalla mutta en vain pystynyt. Käyn pstkologilla, syön lääkärin määräämät masennuslääkkeet, psykoosinestolääkkeet. Mikään ei muutu. Mikään ei auta. Olo on ollut sietämätön jo kaksi vuotta. Kaksi vuotta sitten mies otti eron kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Rakastin häntä ja yritin kaikkeni perheen eteen. Nuorin lapsi on 12v, muut ovat täysi-ikäiset. Olen niin uupunut. Teen asioita lasten kanssa, vietän aikaa, teen ruoat, huolehdin, vien kesäloma reissulle... Mutta olo on niin paha. Joka päivä itken, joka aamu herään, mitä kaikkea pahaa on edessä. Exä syyttää kaikesta, vaatii rahaa, syyttää että olen kelpaamatpn äiti, hän joutui kärsimään mun kanssa. Nyt hän pyörittää uusia naisia, nauttii elämästään. Hän olisi kuulemma tappanut itsensä jos olisi jatkanut mun kaa, minä yökötän häntä niin että hän haluaa että kuolisin pois. Hän on tehnyt eron jälkeen 4lastensuojelu ilmoitusta jotka kaikki on katsottu perättömiksi, mutta jatkuvasti uuden ilmoituksen myötä täytyy tavata sossut ja käydä läpi palaverit. Kun romahdan ja itken että hän kiusaa mut hengiltä, siitä seuraa lasu. Kun uuvun ja tiskit ja pyykit jää vaiheeseen, hän tekee lasun. Hän parjaa mua lapsille ja nyt nuorin lapsikin toistaa "äiti mä vihaan sua, mä kerron susta sosiaalitädeille". En voi asettaa lapselle rajoja, kun sanon rauhallisella äänellä ei, esim puhelimella olosta tms, hän sanoo " mä kerron tädeille että sä huudat, mä kerron että SÄ puhut pahaa isistä" vaikka en puhu mitään. Tunnen olevani täysi nolla, paska idiootti. Miten kukaan voi olla näin vihattava. En ole kaunis, en viehätä ketään. Olen niin uupunut että saa 10ylimääräistä kiloa pois. Olen vastenmielinen. Näen ympärilläni onnellisia pareja, perheitä.. mikä minussa on niin pahaa että osani on tämä. Rpmahdin täysin kun mies otti eron, en jaksanut muuttaa, lamaannuin ja huolehdin vain että lasten arki pysyisi mahdollisimman tasaisena. Nyt mies vaatii takautuvasti vuokraa kahdelta vuodelta, huonokuntoisesta talosta, josta omistan puolet. Olen itse maksanut miehen puolesta paljon, nyt olen työtön ja sairaslomalla. Mulla ei ole rahaa, saan 500€/kk korvausta. En saa töitä, kukaan ei palkaa mua, kwski-ikäistä nahjusta ja lääkäri katsoo etten ole työkykyinenkään. Miten maksan 24 x 600€/kk "vuokraa". Exä ei itse osallistunut mihinkään, ei talon ylläpitoon, ei mihinkään. Kukaan ei auta, ei sossu ei kukaan. Pelkään miten sairas exä vaikuttaa lapsen psyykkiseen kehitykseen. Olen kertonut sossuille mutta he sanovat että lapsella on oikeus isään. Isään joka tuhoaa lasta vihapuheellaan. Hänellä on diagnosoitu vakavia persoonallisuushäiriöitä.. hän parjaa mua, sukulaisia, ystäviä, työn tekoa ym... Kasvattaa kieroon. Lisäksi hän parjaa mua ystäville, tutuille... En edes tiedä kaikkea, vain mitä olen kuullut kierto teitä. Tää kuullostaa varmaan absurdilta, mutta kaiken tämän takia: miten paljon ihmisen pitää jaksaa. Eikö mistään tule oikeutta ja jotain apua.. olen niin loppu ja umpikujassa. Kertokaa edes joku mikä on helpoin tapa lopettaa kärsimys. Olen jättänyt kotiin paperin jossa toivon että lapsen huoltajuus määrätään kuolemani jälkeen jollekin sukulaisista, joko exän tai minun. Exä ei ole sopiva huoltamaan vakavien mt- ongelmien vuoksi. Se on ainoa asia jota voin pyytää.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei ole väliä vaikka pihalla ruoho rönsyää, unohda tuommoiset asiat ja keskity lepäämiseen.
Kiitos <3
pelkään että lapsi viedään multa pois jos en saa pidettyä kotia kunnossa
🧾 Voiko exäsi vaatia takautuvaa vuokraa?
Yksinkertaisesti: ei automaattisesti.
1. Yhteisomistus tarkoittaa yhteistä vastuuta ja oikeutta
Jos omistatte talon puoliksi, kumpikaan ei ole toisen vuokralainen, ellei ole erikseen sovittu vuokrasopimusta tai toisen osapuolen poissulkemisesta käytöstä.
Jos sinä olet asunut talossa, mutta omistanut siitä puolet, sinulla on oikeus käyttää sitä ilman korvausta, ellet ole estänyt toista käyttämästä hänen osuuttaan (esim. lukinnut ulos, vaikka hän olisi halunnut asua siellä).
Exälläsi ei ole automaattista oikeutta periä sinulta takautuvasti "vuokraa", ellei asiasta ole ollut selvää sopimusta, ja vieläpä näyttöä siitä, että hän ei ole voinut käyttää omaa osuuttaan.
2. Yhteinen pankkitili ei ole sama asia kuin elatus tai vuokra
Jos teillä on ollut yhteinen tili, johon hän on laittanut 400500 €/kk, se ei vielä tarkoita että hän olisi maksanut sinulle vuokraa, tai että hänelle olisi nyt syntynyt oikeus periä sinulta takaisinpäin rahaa.
Koska rahaa on käytetty lapsen elatukseen ja hänen omiin kuluihinsa, ei hän voi vedota siihen, että "sinä olet saanut kaiken hyödyn".
Mitä voit tehdä?
1. Pyydä oikeusapua nopeasti
Koska olet sairasloman ja pienen toimeentulon varassa, voit hakea ilmaista oikeusapua valtion oikeusaputoimistosta. He voivat auttaa sinua vastamaan exän vaatimuksiin.
Voit täyttää hakemuksen myös sähköisesti Suomi.fi-tunnistautumisella.
2. Dokumentoi kaikki
Kerää kaikki:
maksut, joita olet tehnyt talosta (esim. sähköt, vakuutukset)
viestit, joista näkyy että exä ei ole osallistunut talon hoitoon
pankkitilitapahtumat yhteiseltä tililtä
todisteet siitä, että sinulla ei ole ollut tuloja eikä mahdollisuutta maksaa mitään ylimääräistä
Tämä toimii näyttönä siitä, ettei vuokran vaatiminen ole perusteltua.
3. Tarvittaessa tee vastavaatimus
Jos exä on jättänyt osallistumatta talon kunnossapitoon tai juokseviin menoihin, voit jopa vaatia häntä maksamaan omaa osuuttaan jälkeenpäin etenkin jos olette myymässä tai muuten purkamassa yhteisomistusta.
💡 Lopuksi: käytännön vinkkejä
Älä allekirjoita mitään exäsi tai hänen lakimiehensä ehdotuksia ennen kuin oikeusavustaja on tarkastanut ne.
Exän vaatimus voi olla enemmän pelottelutaktiikka kuin juridisesti kestävä vaatimus.
Älä kanna häpeää tilanteestasi tämä on monimutkainen, ja sinulla on oikeus saada tukea, turvaa ja oikeudenmukainen kohtelu.
1. Oikeusapuhakemus luonnos
Tämän voit joko:
täyttää suoraan oikeus.fi:n sähköisessä palvelussa (vaatii Suomi.fi-tunnistautumisen), tai
viedä/tulostaa ja postittaa oikeusaputoimistoon.
Tässä on esimerkkiteksti, jonka voit käyttää kohdassa Selvitys asiasta tai liittää liitteeksi vapaamuotoisesti:
Oikeusapuhakemuksen kuvaus tilanteesta:
Haen oikeusapua riita-asiaan, jossa entinen puolisoni vaatii minulta takautuvasti vuokraa kahdelta vuodelta yhteisesti omistamastamme kiinteistöstä. Omistamme talon 50/50, mutta minä olen yksin vastannut talon kuluista, kuten lämmityksestä, sähkölaskuista ja vakuutuksista. Exäni ei ole osallistunut talon ylläpitoon tai kunnostukseen.
Exälläni on ollut käyttöoikeus yhteiseen pankkitiliin, jolta on maksettu myös hänen henkilökohtaisia kulujaan, kuten polttoaineita, vakuutusmaksuja, veroja ja lapsen elatusta. Hänen oikeusavustajansa perustelee vaatimusta vuokranmaksusta sillä, että hän on maksanut rahaa yhteiselle tilille.
Olen tällä hetkellä sairauslomalla, en työkykyinen lääkärin lausunnon mukaan, ja saan ainoastaan n. 500 €/kk korvausta. En pysty maksamaan exän vaatimuksia, ja tarvitsen oikeusapua vastineen laatimiseen sekä tarvittaessa avustajan oikeusprosessiin.
Pyydän saada oikeusapua ilman omavastuuta, koska tuloni ja varallisuuteni ovat tällä hetkellä olemattomat.
Mainitse myös
missä kunnassa talo sijaitsee
onko myyntiä tai pesänjakomenettelyä vireillä
oletko saanut jo kirjeen lakimieheltä
liitätkö lääkärintodistuksen ja/tai tositteita mukaan
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kaikkia kommentteja, ehkä joku jo sanoikin jo tämän: onko mahdollista tehdä hullusta exästä rikosilmoitus, kun kiusaa sinua? Ota yhteyttä oikeusavustajaan ja kysy häneltä. Se on pienituloiselle ilmainen. Tsemppiä 💗
En tiedä, koska exä sanoo että hän ei ole tehnyt mitään Suomen lain vastaista. Olen kertonut kaiken sossussa ja psykalla, eikä kukaan ole sanonut mitään mihinkään, siis että mitään laitonta olisi tapahtunut tms. Psykalla toki sanovat että exä kiusaa ja olet ollut äärimmäisen kuormittavassa tilanteessa pitkään ja uupunut ja masentunut.
Vastine exän lakimiehelle pohjateksti
Jos olet saanut exältä tai hänen lakimieheltään kirjallisen vaatimuksen, voit antaa kirjallisen vastineen, vaikka pelkän sähköpostin muodossa. Tässä malli:
Luonnos: Vastine vuokravaatimukseen
Viitaten saamaani kirjalliseen vaatimukseen takautuvasta vuokrasta:
En hyväksy esitettyä vaatimusta. Kiinteistö, josta vuokraa vaaditaan, on yhteisomistuksessa (50/50). Tämän vuoksi kumpikaan omistajista ei ole toisen vuokralainen ilman nimenomaista vuokrasopimusta, mitä ei ole ollut. Olen lisäksi vastannut yksin talon juoksevista kuluista sekä ylläpidosta, mihin vastapuoli ei ole osallistunut.
Vaatimus perustuu osaltaan siihen, että vastapuoli on siirtänyt rahaa yhteiselle tilille. Tältä tililtä on kuitenkin katettu myös hänen omia kulujaan (bensat, vakuutukset, verot) sekä lapsen elatukseen liittyviä menoja. Näin ollen maksut eivät muodosta perustetta vuokran vaatimukselle.
Lisäksi terveydentilani on estänyt työnteon ja tulotasoni on tällä hetkellä vain 500 €/kk. Pyydän, että kaikki vaatimukset ja menettelyt keskeytetään siihen saakka, että oikeusapuprosessi on käsitelty ja mahdollinen laillinen vastine on laadittu avustajani toimesta.
Jatkamme asiaa oikeusavun kautta.
Ystävällisesti,
[Etunimi Sukunimi]
[Paikkakunta, pvm]
Narsistien uhrien tuki sivut ovat hyvät tutustu ja lue.
Elarien minimi on kelan maksama. Jos ex saa 0 sopimuksen kela maksaa. Siihen pitää olla sopimus tai oikeuden päätös. Minimi on lähes 200 euroa.
Avioeron ositus on ilmeisesti tehty?
Lastenvalvojalle aikaa jos mitään lapseen koskevaa sopimusta ei ole tehty.
Huoltajuus ja elarit kuntoon. Sekä tapaamis soppari.
Jos ex on persoonallisuushäiriöinen narsistien uhrien tuki ry sivut on paikka mistä todella apua löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei ole väliä vaikka pihalla ruoho rönsyää, unohda tuommoiset asiat ja keskity lepäämiseen.
Kiitos <3
Keskity siihen, että heillä on ruokaa ja perussiisteys. Ei kaiken tarvitse olla tip top.
Itsesuojelu vaisto on niin syvälle koodattuna meidän mieliimme että vaikka haluaisimme kuolla moni ei pysty avittamaan itseään siihen. Joten kävely eteenpäin jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
🧾 Voiko exäsi vaatia takautuvaa vuokraa?
Yksinkertaisesti: ei automaattisesti.
1. Yhteisomistus tarkoittaa yhteistä vastuuta ja oikeutta
Jos omistatte talon puoliksi, kumpikaan ei ole toisen vuokralainen, ellei ole erikseen sovittu vuokrasopimusta tai toisen osapuolen poissulkemisesta käytöstä.
Jos sinä olet asunut talossa, mutta omistanut siitä puolet, sinulla on oikeus käyttää sitä ilman korvausta, ellet ole estänyt toista käyttämästä hänen osuuttaan (esim. lukinnut ulos, vaikka hän olisi halunnut asua siellä).
Exälläsi ei ole automaattista oikeutta periä sinulta takautuvasti "vuokraa", ellei asiasta ole ollut selvää sopimusta, ja vieläpä näyttöä siitä, että hän ei ole voinut käyttää o
Kiitos tosi paljon neuvoista! Kiitos että on ihmisiä jotka ovat empaattisia, oikeudentuntoisia ja välittävät. Kiitos 😭
Kurjaa että joudut syömään lääkkeitä toisen ihmisen takia !
Mutta älä luovuta ! Taistele ! Kyllä oikeus vielä voittaa. Oletkin saanut täältä jo hyviä neuvoja
Kiitos!!! Kiitos avusta ihan hurjan paljon. On olemassa teitä hyviä ihmisiä, jotka ovat valmiita uhraamaan aikaansa pyyteettömästi toisia auttaakseen. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos <3
Laita se lapsi leikkaamaan se ruoho. Kokee hänkin saavansa aikaan maailmassa jotain positiivista. Ihan kuten sinunkin pitää ymmärtää saavasi koko ajan positiivisia asioita aikaan, vaikka et niitä kaikkia haluamiasi jaksaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tosi paljon neuvoista! Kiitos että on ihmisiä jotka ovat empaattisia, oikeudentuntoisia ja välittävät. Kiitos 😭
Ihanaa kuulla, että pystyt vielä kokemaan toivoa. Epätoivon keskellä se voi olla vaikeaa nähdä, mutta kyllä asiat vielä järjestyvät. Kaikesta päätellen vaikutat sinäkin hyvältä, lapsistasi välittävältä ihmiseltä sanoi ex mitä tahansa. Halaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä nukkua tarpeeksi, vähentää stressiä ja lopettaa liika ajattelu, hankalaa mutta jos se onnistuisi. Ei kanna liikaa harteilla koko maailmaa. Järjestellä muille tehtäviä. Muilla on myös ongelmia, kummallisia ongelmia, kysymyksiä ja jospa tulee vielä hyvä päivä. Aikanaan kaikki me kuollaan johonkin, eri asia koska.
Kiitos. Tiedän että muillakin on isoja ongelmia. Muuten ehkä jaksaisinkin ajatella että ihan sama, en stressaa... Mutta miten minä maksan exälle yli 14 000€ joita hän vaatii. Ja miten suojelen lapsia hänen manipuloinniltaan. En mitenkään. Se tekee liian pahaa miten hän vaikuttaa lasten psyykeeseen tuhoavasti. Ihmisen jolla on resilienssiä jäljellä, on varmaan mahdotonta ymmärtää ihmistä joka on umpikujassa, ja ei näe enää toivoa.
Omistat puolet talosta mutta eksä vaatii vuokraa?! Onhan sulla lakimies? Tarvitset sellaisen ehdottomasti. Yleinen oikeusavustaja ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan itkettää sun puolesta. Olen itsekin joutunut narsistin uhriksi, ja se valheiden ja mustamaalauksen määrä, mihin he turvautuvat, kun eivät saa tahtoaan läpi, on täysin käsittämätöntä. Valitettavasti narsistit osaavat olla hyvinkin hurmaavia silloin, kun se palvelee heidän omaa etuaan. Mutta ennemmin tai myöhemmin se naamio alkaa rakoilla ja kyllä ne muutkin sen lopulta läpi näkee.
Kiitos!! 😭 Tuntuu että hänen naamio ei "tipu", niin kauan tätä on kestänyt.
Tosin lähes kaikki ystävänsä hän on karkoittanut, yksi toisensa jälkeen.
Ja se että lapset uskovat häntä, siis vielä nämä vanhemmat, täysi-ikäiset lapsetkin. Eniten äiti pelkää lastensa puolesta.. Pelkään miten lapset masentuvat, oppivat pitämään narsistista käytöstä normaalina. Eikä siinä kaikki, lisämausteena vielä salaliittoteoriat ym parjaava puhe muista ihmisistä (vihapuhe)... Lapset uskovat häntä, koska isi on hauska, ja hän uskaltaa olla erilainen, rikkoa rajoja, nousta barrikadeille. Sehän vetoaa nuoriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kaikkia kommentteja, ehkä joku jo sanoikin jo tämän: onko mahdollista tehdä hullusta exästä rikosilmoitus, kun kiusaa sinua? Ota yhteyttä oikeusavustajaan ja kysy häneltä. Se on pienituloiselle ilmainen. Tsemppiä 💗
En tiedä, koska exä sanoo että hän ei ole tehnyt mitään Suomen lain vastaista. Olen kertonut kaiken sossussa ja psykalla, eikä kukaan ole sanonut mitään mihinkään, siis että mitään laitonta olisi tapahtunut tms. Psykalla toki sanovat että exä kiusaa ja olet ollut äärimmäisen kuormittavassa tilanteessa pitkään ja uupunut ja masentunut.
Kannattaa ottaa yhteyttä oikeusavustajaan ja selittää asia, myös nuo vuokravaatimukset jne. Oikeusavustaja osaa kyllä neuvoa oikeudellisissa asioissa ja kertoo, mitä voit asiassa tehdä. Exän arvioon omasta toiminnastaan ei pidä luottaa, ei hän tietenkään kerro tekevänsä mitään laitonta, vaikka tekisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa yhteyttä oikeusavustajaan ja selittää asia, myös nuo vuokravaatimukset jne. Oikeusavustaja osaa kyllä neuvoa oikeudellisissa asioissa ja kertoo, mitä voit asiassa tehdä. Exän arvioon omasta toiminnastaan ei pidä luottaa,
Palaan tähän asiaan vielä: voisit kysyä, olisiko mahdollista saada jonkinmoinen tukihenkilö aikuissosiaalipalveluista hoitamaan kanssasi yhteydenpitoa oikeusavustajaan (oikeusaputoimistoon). Olet uupunut ja vaikeassa tilanteessa, jolloin voimavaroja ymmärtää ehkä kimuranttejakin lakijuttuja ei ehkä ole.
Nollalinjan maksuton numero (linkkaan sivun alle) palvelee väkivaltaa tai sen uhkaa kokevia naisia, ja sivuilla mainitaan, että myös neuvovat asioissa. Sinnekin voi koittaa soittaa, sanovat kyllä, jos asiasi ei kuulu heille ja varmaan ohjaavat myös ottamaan oikeaan paikkaan yhteyttä. Sivustolla on myös chat, josta voi kysyä neuvoa.
Ota viinaa ja harrasta irtopanoja...anna mennä vaan..
Se että hän koko ajan haukkuu sinua kertoo enemmän hänen paskasta luonteestaan kuin sinusta.