Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilta-Sanomat: Iida Ketola meni steriloimaan itsensä - "en koskaan halua lapsia"

Vierailija
19.06.2025 |

Iida Ketola, 35, kertoo Instagram-päivityksessään käyneensä sterilisaatiossa. Hän toteaa suoraan, ettei halua koskaan lapsia ja että kyseessä oli pitkäaikainen haave. Ketola sanoo pelänneensä koko aikuiselämänsä mahdollista tahatonta raskautta ja pakotettua äitiyttä. Hän ei ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä kymmeneen vuoteen, mutta muiden odotusten ja arvostelun takia ei aiemmin uskaltanut sterilisaatioon. Nyt hän on tyytyväinen päätökseensä ja kertoo myös yhden syynsä olevan vanhemmuuden epätasa-arvoisuus. Seuraajat somessa ovat suhtautuneet päätökseen myötätuntoisesti. Ketola on aiemmin lahjoittanut munasolujaan ja kertoo toivovansa, että joskus joku geeniperimää jakava jälkeläinen ottaisi häneen yhteyttä.

Iida Ketola sanoo suoraan sen, mitä monet ehkä miettivät hiljaa - hän ei halua olla äiti eikä aio tulla sellaiseksi. Tällaiset kannanotot herättävät yhä valtavasti ristiriitaa, vaikka eletään vuotta 2025. Monen mielestä sterilisaatio on äärimmäinen ratkaisu, joka vihjaa vahvasti yhteiskunnassa edelleen piilevästä oletuksesta: nainen on äiti tai muuten jotenkin puutteellinen. Ketola ei kuitenkaan selittele - hän kertoo pelänneensä raskautta ja pakkoäitiyttä, ja siksi otti ohjat omiin käsiinsä. Onko tämä rohkeutta vai itsekkyyttä?

Kommentit (317)

Vierailija
181/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi saada helpommin, tuossa asiassa tuijotetaan täysin ikää ja jo olemassa olevia lasten lukumäärää, edes terveydellisiä syitä ei oteta kunnolla huomioon. 

Täysin perusteltua koska on hyvin yleistä että halu saada lapsia tulee vasta yli 30-vuotiaana. Tyypillinen lause on esim "Ajattelin että en halua lapsia mutta sitten tapasin rakastamani miehen ja mieli muuttui"

Kyllä se voi muuttua. Mulla oli työkaveri joka ei yhtään tykännyt lapsista. Inhotti oikein jos joku toi vauvoja näytille työpaikalle. Tapasi sitten elämänsä miehen ja sai kolme lasta. Ei mistään muusta puhunutkaan, kuin niistä lapsistaan.

Iida ei ole mikään parikymppinen ja uhmakas. Tämä on kypsän ihmisen päätös. Ja harkittu varmasti pitkään. 

Vierailija
182/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi saada helpommin, tuossa asiassa tuijotetaan täysin ikää ja jo olemassa olevia lasten lukumäärää, edes terveydellisiä syitä ei oteta kunnolla huomioon. 

Täysin perusteltua koska on hyvin yleistä että halu saada lapsia tulee vasta yli 30-vuotiaana. Tyypillinen lause on esim "Ajattelin että en halua lapsia mutta sitten tapasin rakastamani miehen ja mieli muuttui"

Kyllä se voi muuttua. Mulla oli työkaveri joka ei yhtään tykännyt lapsista. Inhotti oikein jos joku toi vauvoja näytille työpaikalle. Tapasi sitten elämänsä miehen ja sai kolme lasta. Ei mistään muusta puhunutkaan, kuin niistä lapsistaan.

En minäkään toisten lapsista pidä ja sellaiset naiset ovat aivan helvetin creepyjä jotka himoitsevat toisten vauvoja. Luonto on kuitenkin järjestänyt asian niin että ne hormonit oman raskauden ja vauvuuden aikana saavat rakastuman siihen omaan lapseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä on ollut jotkut ihan hirveät kuukautiset, niin ehkä sitten ymmärrän vähän.

Tähän ei kenenkään tarvitse anella moukkien ymmärtämistä. Itelleni teetätin eka lapsen jälkeen eikä ole ollut mitään vaivaa. Kivaa paneskella ilman huolia ja  kierukoita. 😊

Sama täällä. Tuntui kuin taakka olisi pudonnut harteita. 

Älkää harrastako seksiä sellaisten miesten kanssa, joiden kanssa raskaus olisi katastrofi.

Kaikki tämän tietää.  Minä en halunnut kenenkään kanssa yhtään lasta. Seksiä haluan ja nautin.

Samoin.  Täällä todella jokainen saa

Hyvää juhannusta  kaikille jotka voitte nauttia seksistä ilman ehkäisyä ja pelkoa.  Nauttikaa naiset täysin siemauksin.  😄💃💃🥂

Vierailija
184/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä on ollut jotkut ihan hirveät kuukautiset, niin ehkä sitten ymmärrän vähän.

Tähän ei kenenkään tarvitse anella moukkien ymmärtämistä. Itelleni teetätin eka lapsen jälkeen eikä ole ollut mitään vaivaa. Kivaa paneskella ilman huolia ja  kierukoita. 😊

Sama täällä. Tuntui kuin taakka olisi pudonnut harteita. 

Älkää harrastako seksiä sellaisten miesten kanssa, joiden kanssa raskaus olisi katastrofi.

Kaikki tämän tietää.  Minä en halunnut kenenkään kanssa yhtään lasta. Seksiä haluan ja nautin.

Mä nautin mun aikuisten lasten seurasta. Kippis!

Vierailija
185/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu! Suuri tragedia jos lapsella on äiti joka ei häntä halua.

Muistakaa ehkäisy!

Vierailija
186/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu! Tein itse saman 33v, tosin olin nuorena kerennyt tekemään jo kaksi lasta. Myöhemmin vasta tajusi millaista kusetusta äitiys on. Isä voisin mielelläni olla. 

Vierailija
187/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän nykyaikana tämän hyvin. Miesten vastuu on poistunut siinä missä naisten seksuaalisuus on avautunut. Kivakin mies voi kyllästyä perhe-elämään ja jättää naisen selviytymään lasten kanssa. Näitä tapauksia on lukuisia. Ja mikä pahinta, uudet naiset oikein hehkuttavat tällaista perheensä hylännyttä keskenkasvuista idioottia.

Vierailija
188/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno juttu. Se mitä en ymmärrä on, että miten tämäkin nainen haluaa silti panna miehiä? Itsekään en käytä ehkäisyä, enkä omaa mitään mielenkiintoa siittäjiä kohtaan. Eikä ole mitään tarvettä myöskään levittää sukusolujani ympäriinsä. Se vasta kauheaa olisikin, jos perimäni päätyisi jonkun mahojen lapsihimoisten käsiin.  

Kohtuni ja sukusoluni ovat täällä herran kukkarossa kaukana siittäjistä ja vahinkoraskauksista.

No mä olen aseksuaali enkä siis todellakaan koskisi miehiin pitkällä tikullakaan, mutta tajuan silti että joku toinen vela voi kokea seksuaalista halua muihin ihmisiin. En tiedä miltä se tuntuu mutta ihan järjellä pystyn asian tajuamaan.

Vierailija
189/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmetyttää, että toivoo hänen sukusoluillaan mahdollisesti syntyneen lapsen ottavan yhteyttä. Miksi ihmeessä?

Toivoo kuitenkin saavansa lapsen, kunhan joku muu tekee kasvatustyön.

Vierailija
190/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tiedä miksi tästä asiasta pitäisi kinata. Jokainen tekee itse päätöksen haluaako niitä lapsia. Mikään ei ole kamalampaa, kuin ei toivottu lapsi. Mulla kaksi aikuista lasta ja en ikinä kysele haluavatko perheen. Ei kuulu minulle. Olen ihan neutraali ajatuksen kanssa tuleeko minusta mummo joskus. Voin elää molempien ajatusten kanssa. Tärkeintä on, että lapseni elävät itsensä näköistä elämää ja ovat onnellisia. Lapsilla tai ilman.

Vierailija
191/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuuden valinta ei ole mikään uutinen. Kyllähän lapsettomuuden ihannetta (?) tuputetaan mediassa muutenkin ylikorostetun paljon, vaikka vähäinen syntyvyys on todellinen ongelma.

Kysymys on tulevaisuudesta, myös steriloitujen ja muiden "velojen".

Yhteiskunnallisesti pitäisi viimeistään nyt ottaa pää pois prseestä ja korostaa perhe-elämän ihania puolia sekä luoda parhaat mahdolliset puitteet ja palvelut lapsiperheille.

Vierailija
192/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

luoda parhaat mahdolliset puitteet ja palvelut lapsiperheille

Nykyhallitus päin vastoin tekee kaikkensa, että syntyvyys laskisi.

Vierailija
193/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että halusi hyvin rutiininomaisella toimenpiteellä rutkasti someinfluensseri julkisuutta ja kyhäsi jonkun tunteisiin vetoavan taustatarinan, että saisi naamansa lehtiin ja yläpeukkuja. Muistakaa naiset nyt käydä vetämässä putket poikki ja jakaa uutinen ja laittaa support häshtägi Iidalle.

Vierailija
194/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuuden valinta ei ole mikään uutinen. Kyllähän lapsettomuuden ihannetta (?) tuputetaan mediassa muutenkin ylikorostetun paljon, vaikka vähäinen syntyvyys on todellinen ongelma.

Kysymys on tulevaisuudesta, myös steriloitujen ja muiden "velojen".

Yhteiskunnallisesti pitäisi viimeistään nyt ottaa pää pois prseestä ja korostaa perhe-elämän ihania puolia sekä luoda parhaat mahdolliset puitteet ja palvelut lapsiperheille.

Tämä. Jokin tuntuva taloudellinen kompensaatio siitä, että tekee uusia veronmaksajia, jotka aikanaan maksavat myös näiden vapaamatkustajien eläkkeet. Tai vähintään velat pitää velvoittaa hoitamaan vanhuspommi. Mutta ei, sen sijaan tässä maassa keskustellaan lapsilisien poistosta.

Vierailija
195/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

luoda parhaat mahdolliset puitteet ja palvelut lapsiperheille

Nykyhallitus päin vastoin tekee kaikkensa, että syntyvyys laskisi.

Ainahan on myös riski saada lapsi jollain diagnoosilla. Tiedän pari äitiä, jotka vielä eläkeiässä joutuvat huolehtimaan lapsesta. Siinä sitten on elämä tosi sidottua, kun muut saavat taas nauttia uudesta vaiheesta lapsien muutettua kotoa pois.

Vierailija
196/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joillakin on niin kova tarve kontrolloimalla päästä vaikuttamaan toisten ihmisten päätöksiin.

Ja kukaan meistä ei ole katsomassa mitä parinsadan vuoden kuluttua täällä on.

Miksi tänne halutaan lisää ihmisiä kun muutenkin on liikaa jo ja se määrä kuormittaa maapalloa jo liikaa.

Vierailija
197/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hänen päätöksensä, mutta miksi lähteä intiimeitä asioitaan medialle mainostamaan?

Miksei. Kyllähän moni mediassa esittelee vauvaonneaankin.

Niimpä. Ja tuom postauksen kommenteissa Iida mainitsi että oli vissiin ehdottanut podcastia vela aiheesta muttei sille kuulemma ole kuuntelijoita. Vain äitipodit ja lapsettomuudesta kärsivien podit kiinnostaa. Itse luulen että vela podcast voisi olla hyvinkin suosittu mutta herättäisi myös varmasti paljon vihaa ja raivoa jopa Iidaa kohtaan. Itse kuuntelisin ainakin mielenkiinnolla, äitipodit taas ei kiinnosta pätkän vertaa.

Miten velapodcast voisi olla kiinnostava? Joku on sitä mieltä, että ei halua lapsia, piste. Miten siitä revitään mitään muuta? Perhe-elämä

Spotifysta ainakin löytyy Velapodi. Hyvinkin mielenkiintoista keskustelua.

Vierailija
198/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joillakin on niin kova tarve kontrolloimalla päästä vaikuttamaan toisten ihmisten päätöksiin.

Miksi tänne halutaan lisää ihmisiä kun muutenkin on liikaa jo ja se määrä kuormittaa maapalloa jo liikaa.

Jep. Mun elämäni paras päätös ja suurin saavutus on olla tuottamatta tänne yhtään uutta sielua kärsimään. Kun mut multaan haudataan, homma on viimeinkin osaltani ohi. Tänne tulee kuitenkin joku jäätävä katastrofi ja ihmiskunta pyyhitään pois maailmankaikkeudesta. Tää kaikki työ ja riitely ja vaivannäkö ja kärsimys on täysin turhaa!

Vierailija
199/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä juttuja saisi olla enemmänkin jotta saataisiin vihdoin normalisoitua se, että kaikki eivät yksinkertaisesti vain halua itselleen lasta. 

Itse olen saanut olla lapseton aivan rauhassa aina. Toki sitä on kysytty, mutta kerran olen sen sanonut jos siitä joku kysyy ja thats it, ei sitä jää kukaan vellomaan ja voivottelemaan ainakaan ääneen. Onko se tuo some sitten, kun sinne jaetaan kaikki, niin sinne sitä on helppo jäädä tuhansille seuraajille asiaa hieromaan naamaan, tottakai se sitten herättää ajatuksia ja typeriä kommenttejakin.

Vierailija
200/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit jonku pitää pyyhkiä sun perse vanhainkodis ku oot 90

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi