Ilta-Sanomat: Iida Ketola meni steriloimaan itsensä - "en koskaan halua lapsia"
Iida Ketola, 35, kertoo Instagram-päivityksessään käyneensä sterilisaatiossa. Hän toteaa suoraan, ettei halua koskaan lapsia ja että kyseessä oli pitkäaikainen haave. Ketola sanoo pelänneensä koko aikuiselämänsä mahdollista tahatonta raskautta ja pakotettua äitiyttä. Hän ei ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä kymmeneen vuoteen, mutta muiden odotusten ja arvostelun takia ei aiemmin uskaltanut sterilisaatioon. Nyt hän on tyytyväinen päätökseensä ja kertoo myös yhden syynsä olevan vanhemmuuden epätasa-arvoisuus. Seuraajat somessa ovat suhtautuneet päätökseen myötätuntoisesti. Ketola on aiemmin lahjoittanut munasolujaan ja kertoo toivovansa, että joskus joku geeniperimää jakava jälkeläinen ottaisi häneen yhteyttä.
Iida Ketola sanoo suoraan sen, mitä monet ehkä miettivät hiljaa - hän ei halua olla äiti eikä aio tulla sellaiseksi. Tällaiset kannanotot herättävät yhä valtavasti ristiriitaa, vaikka eletään vuotta 2025. Monen mielestä sterilisaatio on äärimmäinen ratkaisu, joka vihjaa vahvasti yhteiskunnassa edelleen piilevästä oletuksesta: nainen on äiti tai muuten jotenkin puutteellinen. Ketola ei kuitenkaan selittele - hän kertoo pelänneensä raskautta ja pakkoäitiyttä, ja siksi otti ohjat omiin käsiinsä. Onko tämä rohkeutta vai itsekkyyttä?
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Iidahan on joutunut aiemmin seksuaalirikoksen uhriksi, joten onkohan siitä jäänyt joku trauma, ettei halua äidiksi?
Tämä rikos tapahtui tyyliin viime vuonna, joten ei ole vaikuttanut tähän vela päätökseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies joka on täytetyään 30 teettänyt vasektomian vaimoni tietämättä. Vaimolla oli kova vauvakuume päällä eikä tahtonut uskoa kun sanoin että suostun seksiin vain tuplaehkäisyllä. No vasektomia poisti sen ongemlan ja oli huvittavaa seurata miten vaimoni toi "omia kondomejaan" ja lupasi että hän on kyllä muistanut syödä pillerinsä. Säännöllisesti "humalassa" halusi jopa ilman kumia ja oli helppo olla leikissä mukana. Roskiksesta löytyi sitten raskaustestejä ja kyynelten täyttämiä nenäliinoja.
Saanko minäkin nyt sit jonku palkinnon, vaikka en lehdessä olekaan?
Jos kirjoittamasi on totta niin miksi ylipäätään olette yhdessä?
Mitä tarkoitat? Elämässä on muutakin kuin lastensaanti.
Tuntuu, että nykypäivänä moni eroaa lasten ollessa pieniä. On sekin rankkaa olla yh varsinkin jos monella ei edes ole tukiverkkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko hankkia lapsia, mutta tollanen "onnellinen sterilisaatiosta" antaa ihmisestä kyllä todella ällöttävän kuvan. Minä, minä ja minä. Nyt saa keskittyä aina vaan itseensä! Miten ihanaa! "Katsoo ihaillen itseänsä peilistä"
Ja itselläni on yksi lapsi ja aikaa on vaikka kuinka paljon, nyt kun tyttö on jo kouluikäinen. Sitä on tosi vaikea kuvitella lapsettomana millaista se rakkaus omaa lasta kohtaa on. Näin muutrn ton otsikon iltalehdestä ja aattelin, että onpa surullista. Nyt luinkin täältä että kyse oli sterilisaariosta.
Eikö tää Idakin oo alunperin jostain bb:stä tai muusta hömppäohjelmasta, joten varmaan ihan hyvä ettei hanki lapsia 😂
Ja tässä esimerkki aivottomasta lisääntyjästä. Luulee tietävänsä millaista muiden elämä on ja pitää omaa valintaansa ainoana oikeana. Luojan k
Fiksu ihminen ei hauku toisia aivottomaksi, joten taidat olla itse aivoton. Olen itsekin ollut lapseton ja ajattelin pitkään samalla tavalla kun Ida. Jos ei sitä omaa lasta ole niin ei sitä voi oikeasti tietää miltä se äitiys omalle lapselle tuntuu. Kyllä se pitää kokea itse. Jos joku ei halua lapsia niin se on täysin ok, mutta miksi sitä pitää julistaa koko maailmalle? Ida kuitenkin lahjoitti munasoluja ja toivoi että biologinen lapsensa ottaisi joskus yhteyttä. Ei yhtään ristiriitaista? Jos ei uskalla olla raskaana ja synnyttää ni sen voisi ihan sanoa ääneen. Ida nähtävästi kuitenkin toivoo lasta, mutta ei halua tehdä sitä hoitotyötä mitä lapseen liittyy.
Miksi pitää sitä perhe-elämää julistaa koko maailmalle? Teilläkö on joku etuoikeus siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies joka on täytetyään 30 teettänyt vasektomian vaimoni tietämättä. Vaimolla oli kova vauvakuume päällä eikä tahtonut uskoa kun sanoin että suostun seksiin vain tuplaehkäisyllä. No vasektomia poisti sen ongemlan ja oli huvittavaa seurata miten vaimoni toi "omia kondomejaan" ja lupasi että hän on kyllä muistanut syödä pillerinsä. Säännöllisesti "humalassa" halusi jopa ilman kumia ja oli helppo olla leikissä mukana. Roskiksesta löytyi sitten raskaustestejä ja kyynelten täyttämiä nenäliinoja.
Mitä tarkoitat? Elämässä on muutakin kuin lastensaanti.
Ai kuten puolison huijaaminen ja hänen surustaan nauttiminen ja asialla hekumointi oikein keskustelupalstaa myöten?
Jokainen tekee omat päätöksensä ja kantaa niistä vastuun (ja ilon, jos siltä tuntuu). Hän ei halunnut lapsia, asia OK, ei se ole keneltäkään pois eikä kenellekään lisää.
Ainoa, mikä mietityttää on se, että tämäkin toimenpide tehdään julkisella puolella, vaikka kyseessä ei ole sairauden hoito. Samaan aikaan oikeat sairaudet jäävät hoidotta, koska ei ole resursseja. Vastaavasti myös sterilisaation purku tehdään julkisella ja olisi kiva lukea muutama juttu naisilta, jotka 40v iässä halusivatkin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän nykyaikana tämän hyvin. Miesten vastuu on poistunut siinä missä naisten seksuaalisuus on avautunut. Kivakin mies voi kyllästyä perhe-elämään ja jättää naisen selviytymään lasten kanssa. Näitä tapauksia on lukuisia. Ja mikä pahinta, uudet naiset oikein hehkuttavat tällaista perheensä hylännyttä keskenkasvuista idioottia.
Tottakai ne idiootit hylkää naisen siinä vaiheessa, kun naisen huomio kohdistuu (pakostikin) siihen vauvaan, eikä enää siihen miesvauvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko hankkia lapsia, mutta tollanen "onnellinen sterilisaatiosta" antaa ihmisestä kyllä todella ällöttävän kuvan. Minä, minä ja minä. Nyt saa keskittyä aina vaan itseensä! Miten ihanaa! "Katsoo ihaillen itseänsä peilistä"
Ja itselläni on yksi lapsi ja aikaa on vaikka kuinka paljon, nyt kun tyttö on jo kouluikäinen. Sitä on tosi vaikea kuvitella lapsettomana millaista se rakkaus omaa lasta kohtaa on. Näin muutrn ton otsikon iltalehdestä ja aattelin, että onpa surullista. Nyt luinkin täältä että kyse oli sterilisaariosta.
Eikö tää Idakin oo alunperin jostain bb:stä tai muusta hömppäohjelmasta, joten varmaan ihan hyvä ettei hanki lapsia 😂
Ja tässä esimerkki aivottomasta lisääntyjästä. Luulee tietävänsä millaista muiden elämä on j
Missä oon julistanut perhe-elämää kaikille 😂 Idahan se lehdessä julistaa. Minä oon ihan hiljaa, hoidan lapsen ja käyn töissä. Ymmärrän kyllä että jos on perheetön ja lapseton niin kyllä varmasti tuntee alemmuutta ja sitten se alemmuus näytetään avoimesti julistamalla koko maailmalle miten ei ikinä hankkis lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Hän oli pitkään naimisissa Rene Korppilan kanssa.
Eikös ollut jonkun sortin avoin suhde heillä?
Miten en ole yllättynyt, että aina kun on kyse vela-ihmisestä niin kommenteissa ropisee näitä "et tiedä millaista on kun on lapsi plääplää". Voisitteko kunnioittaa toisen päätöksiä edes sen vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten en ole yllättynyt, että aina kun on kyse vela-ihmisestä niin kommenteissa ropisee näitä "et tiedä millaista on kun on lapsi plääplää". Voisitteko kunnioittaa toisen päätöksiä edes sen vertaa.
Voisiko Ida kunnioittaa myös ihmisiä, jotka hsluavst olla äitejä? Tuliko mieleen, että ehkä toi hänenki avautuminen on ihan samaa kategoriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko Ida kunnioittaa myös ihmisiä, jotka hsluavst olla äitejä? Tuliko mieleen, että ehkä toi hänenki avautuminen on ihan samaa kategoriaa.
Hän puhuu itsestään, ei muista, pieni ero hei.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kerro naisellesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketola on mielestäni hoitanut oman osuutensa lisääntymisen suhteen, koska lahjoitti munasolujaan.
Munasolujen lahjoittaminen on ollut järkevä päätös ja sen takia sterilisaatio ei mielestäni ole niin vakava päätös, kuin se muuten olisi. Itsekin olen aikoinaan luvannut munasolujani lahjoittaa niitä tarvinneelle, mutta niitä ei sitten tarvittukaan.
"hoitanut osuutensa lisääntymisen suhteen".
Haluaisinpa että perustelet, miksi jokaisen pitäisikään lisääntyä. Miksi joka ikinen geeniyhdistelmä on saateltava eteenpäin? Geeniyhdistelmiä on miljardeja. Miksi jokainen on laitettava kiertoon? Ja mikä hemmetin "osuuden" hoito, onko lisääntyminen sinusta joku velvollisuus, ja loppuuko velvollisuus siihen että geenit saatiin eteenpäin?
Minua aina, yhä edelleen, riepoo tämä ajattelu, että jokaisen on tuupattava
Ne huutelut ei ole tarkoitettu sellaisille jotka yrittävät lasta vaan nuorille hedelmällisille jotka haluavat olla lapsettomia. Ei niistä kannata loukkaantua vaikka henkilökohtaisuuksia lähelle liippaa.
Minusta on ihan helvetin tylsää, kun tungetaan julkisuuteen, vaikka ei ole oikeasti mitään annettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa uskoa tähän, mutta leikitään hetki että on totta. Olet ihan todella oikeassa siinä, että teidän ei kannata lisääntyä keskenänne. Kusipäisyyttä ei tule monistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän puhuu itsestään, ei muista, pieni ero hei.
No samallahan lasten vanhemmat puhuu itsestään kun kertovat olevan onnellisia lapsistaan. Velat vaan vetää herneet nenään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lapsi, aikuinen jo. Hän on elämäni tärkein asia, enkä voisi kuvitella elämääni lapsettomana. Lapsen saaminen oli minulle ykkösjuttu elämässä. Minulla on ystävätär, joka ei ole koskaan hankkinut lapsia, ei ole koskaan halunnutkaan, eikä ole koskaan edes epäröinyt valintaansa. Kumpikaan emme haluaisi toistemme elämää, mutta emme kritisoi saati kyseenalaista toisen valintoja. Jokaisella on syynsä omiin valintoihinsa.
Samalla pitää poistaa oikeus julkisiinpalveluihin, sosiaalietuuksiin ja eläkkeeseen.