Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilta-Sanomat: Iida Ketola meni steriloimaan itsensä - "en koskaan halua lapsia"

Vierailija
19.06.2025 |

Iida Ketola, 35, kertoo Instagram-päivityksessään käyneensä sterilisaatiossa. Hän toteaa suoraan, ettei halua koskaan lapsia ja että kyseessä oli pitkäaikainen haave. Ketola sanoo pelänneensä koko aikuiselämänsä mahdollista tahatonta raskautta ja pakotettua äitiyttä. Hän ei ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä kymmeneen vuoteen, mutta muiden odotusten ja arvostelun takia ei aiemmin uskaltanut sterilisaatioon. Nyt hän on tyytyväinen päätökseensä ja kertoo myös yhden syynsä olevan vanhemmuuden epätasa-arvoisuus. Seuraajat somessa ovat suhtautuneet päätökseen myötätuntoisesti. Ketola on aiemmin lahjoittanut munasolujaan ja kertoo toivovansa, että joskus joku geeniperimää jakava jälkeläinen ottaisi häneen yhteyttä.

Iida Ketola sanoo suoraan sen, mitä monet ehkä miettivät hiljaa - hän ei halua olla äiti eikä aio tulla sellaiseksi. Tällaiset kannanotot herättävät yhä valtavasti ristiriitaa, vaikka eletään vuotta 2025. Monen mielestä sterilisaatio on äärimmäinen ratkaisu, joka vihjaa vahvasti yhteiskunnassa edelleen piilevästä oletuksesta: nainen on äiti tai muuten jotenkin puutteellinen. Ketola ei kuitenkaan selittele - hän kertoo pelänneensä raskautta ja pakkoäitiyttä, ja siksi otti ohjat omiin käsiinsä. Onko tämä rohkeutta vai itsekkyyttä?

Kommentit (317)

Vierailija
161/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hänen päätöksensä, mutta miksi lähteä intiimeitä asioitaan medialle mainostamaan?

Miksei. Kyllähän moni mediassa esittelee vauvaonneaankin.

Niimpä. Ja tuom postauksen kommenteissa Iida mainitsi että oli vissiin ehdottanut podcastia vela aiheesta muttei sille kuulemma ole kuuntelijoita. Vain äitipodit ja lapsettomuudesta kärsivien podit kiinnostaa. Itse luulen että vela podcast voisi olla hyvinkin suosittu mutta herättäisi myös varmasti paljon vihaa ja raivoa jopa Iidaa kohtaan. Itse kuuntelisin ainakin mielenkiinnolla, äitipodit taas ei kiinnosta pätkän vertaa.

Miten velapodcast voisi olla kiinnostava? Joku on sitä mieltä, että ei halua lapsia, piste. Miten siitä revitään mitään muuta? Perhe-elämä ja äitiys taas on hyvinkin laaja aihe ja suurin osa naisista ja miehistä haluaa perustaa perheen. Se on normi ja biologinen tarve. eri

Vierailija
162/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo munasolujen lahjoitus totta? Epäilen, että on vain puhetta. Hassua kehuskella sterilisaatiolla, sillä munanjohtimien operointi varhentaa vaihdevuosia, joten ristiriita somejulkisuuden kanssa. Näitä varmaan kukitetaan muutaman vuoden päästä presidentinlinnassa äitienpäivänä. Ovat sentään pelastaneet maapallon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko hankkia lapsia, mutta tollanen "onnellinen sterilisaatiosta" antaa ihmisestä kyllä todella ällöttävän kuvan. Minä, minä ja minä. Nyt saa keskittyä aina vaan itseensä! Miten ihanaa! "Katsoo ihaillen itseänsä peilistä"

Ja itselläni on yksi lapsi ja aikaa on vaikka kuinka paljon, nyt kun tyttö on jo kouluikäinen. Sitä on tosi vaikea kuvitella lapsettomana millaista se rakkaus omaa lasta kohtaa on. Näin muutrn ton otsikon iltalehdestä ja aattelin, että onpa surullista. Nyt luinkin täältä että kyse oli sterilisaariosta. 

Eikö tää Idakin oo alunperin jostain bb:stä tai muusta hömppäohjelmasta, joten varmaan ihan hyvä ettei hanki lapsia 😂

Jep. En tiedä onko lapsettomat naiset alunperinkin itserakkaita, mutta noin 50-60-vuotiaina ne on ihan sietämättömiä. Muutaman sellaisen tavannut eläessäni.

Jep, osa on. Jotenkin ne lapset kiinnittää siihen normaaliin elämään, johon kuuluu monenlaista iloa ja surua. Pitää sietää elämän arvaamattomuutta ja hyväksyä se, että kaikkea ei voi kontrolloida. 

Vierailija
164/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tuo munasolujen lahjoitus totta? Epäilen, että on vain puhetta. Hassua kehuskella sterilisaatiolla, sillä munanjohtimien operointi varhentaa vaihdevuosia, joten ristiriita somejulkisuuden kanssa. Näitä varmaan kukitetaan muutaman vuoden päästä presidentinlinnassa äitienpäivänä. Ovat sentään pelastaneet maapallon. 

Miten munanjohtimien operointi varhentaa vaihdevuosia? Kuinka paljon, päiviä, viikkoja, kuukausia vai vuosia? Minulla niin ei käynyt edes kohdunpoiston yhteydessä.

Vierailija
165/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. En tiedä onko lapsettomat naiset alunperinkin itserakkaita, mutta noin 50-60-vuotiaina ne on ihan sietämättömiä. Muutaman sellaisen tavannut eläessäni.

Kai kävit jokaiselta tivaamassa syytä lapsettomuuteen?

Vierailija
166/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko hankkia lapsia, mutta tollanen "onnellinen sterilisaatiosta" antaa ihmisestä kyllä todella ällöttävän kuvan. Minä, minä ja minä. Nyt saa keskittyä aina vaan itseensä! Miten ihanaa! "Katsoo ihaillen itseänsä peilistä"

Ja itselläni on yksi lapsi ja aikaa on vaikka kuinka paljon, nyt kun tyttö on jo kouluikäinen. Sitä on tosi vaikea kuvitella lapsettomana millaista se rakkaus omaa lasta kohtaa on. Näin muutrn ton otsikon iltalehdestä ja aattelin, että onpa surullista. Nyt luinkin täältä että kyse oli sterilisaariosta. 

Eikö tää Idakin oo alunperin jostain bb:stä tai muusta hömppäohjelmasta, joten varmaan ihan hyvä ettei hanki lapsia 😂

Ja tässä esimerkki aivottomasta lisääntyjästä. Luulee tietävänsä millaista muiden elämä on ja pitää omaa valintaansa ainoana oikeana. Luojan kiitos en oikeassa elämässä tällaisia tunne.

Mulla on yksi lapsi enkä tajua ihmisiä jotka sanovat että "en voinut kuvitellakaan millaista rakkaus omaan lapseen olisi" - kuinka huono mielikuvitus ja eläytymiskyky teillä siis on? Kyllä mä tiesin ihan tarkkaan jo millaista lapsen kanssa olisi, kun häntä ei vielä ollut. Osasin eläytyä siihen rakkauteen ja myös vaikeuksiin muita (ja omia vanhempiani!) tarkkailemalla. En ikinä julistaisi lapsettomalle että tule koskaan tietämään mitä tosirakkaus on - rakkaus lapseen on joo erilaista mutta ei ainoa laatuaan tässä elämässä. Ja sen pystyy etukäteen täysin kuvittelemaan ja myös sitä kautta päättämään haluaako kokea sen vai ei.

Vierailija
167/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä saisi puhua enemmänkin eikä aina vain tuputtaa niitä synnytystalkoita! Kaikkia naisia ei huvita pukata jälkeläisiä tähän maailmaan.

Ei kait synnytystalkoita tuputa kukaan muu kuin putin venäläisille naisille.

Antti Rinne, 54, kehottaa suomalaisia synnytystalkoisiin 

Hyvä SDP!

Vierailija
168/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä saisi puhua enemmänkin eikä aina vain tuputtaa niitä synnytystalkoita! Kaikkia naisia ei huvita pukata jälkeläisiä tähän maailmaan.

Hyvä SDP!

SOSIAALIDEMOKRAATTINEN puolue kehottaa suomalaisia tekemään lisää lapsia. Puolueen puheenjohtaja Antti Rinne yllytti keskiviikkona suomalaisia synnytystalkoisiin puhuessaan Sdp:n eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Kouvolassa.

Vierailija
169/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää sun viesti antaa susta ällöttävän kuvan.

Vierailija
170/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavinta tässä sun ylipäätään typerässä viestissä on se että lopussa ilkut tätä henkilöä tyhmäksi ja että siten on parempi ettei hän lisäänny - tajuamatta että olet itse tyhmänä lisääntynyt.. 😂

Vierailija
171/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä on ollut jotkut ihan hirveät kuukautiset, niin ehkä sitten ymmärrän vähän.

Tähän ei kenenkään tarvitse anella moukkien ymmärtämistä. Itelleni teetätin eka lapsen jälkeen eikä ole ollut mitään vaivaa. Kivaa paneskella ilman huolia ja  kierukoita. 😊

Sama täällä. Tuntui kuin taakka olisi pudonnut harteita. 

Älkää harrastako seksiä sellaisten miesten kanssa, joiden kanssa raskaus olisi katastrofi.

Kaikki tämän tietää.  Minä en halunnut kenenkään kanssa yhtään lasta. Seksiä haluan ja nautin.

Samoin.  Täällä todella jokainen saa itse päättää  mitä elämällään tekee.  Nyt en enää tartte ehkäisyä eikä mies kortsuja. 

Vierailija
172/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harhaanjohtava juttu, koska hänhän oli luovuttanut munasoluja ja toivoi jonkun LAPSENSA ottavan joskus yhteyttä. Eli oli kuitenkin halua lisääntyä ja nähdä jälkeläisensä.

Kuka tietää onko varmuuden vuoksi myös pakastanut jemmaan munasolujaan, jos vaikka kuitenkin joskus.

Kuulostaa siltä, ettei ole löytänyt tarpeeksi hyvää miestä.

Todista puheesi äläkä oleta.    Sinä kuulostaa hieman oudolta.

Ei tuossa mitään outoa ole.

Itsekin olin vela, kunnes tapasin miehen kenet halusin isäksi lapsilleni. Aiemmin en koskaan voinut edes kuvitella koskaan haluavani lapsia, vaikka ei aiemmissa suhteissani mitään vikaa ollut.

En tiedä mikä muuttui kun tepasin nykyisen mieheni. 

Et siis ollut vela. Ja se on ihan ok, mutta näiden tarinoiden takia oikeat velat saavat kuulla jatkuvaa utelua, painostusta ja -ittuiluakin.

Vierailija
173/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä SDP!

SOSIAALIDEMOKRAATTINEN puolue kehottaa suomalaisia tekemään lisää lapsia. Puolueen puheenjohtaja Antti Rinne yllytti keskiviikkona suomalaisia synnytystalkoisiin puhuessaan Sdp:n eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Kouvolassa.

Tuo tapahtui vuonna 2017. Ei sitä voi tuputuksena pitää jos yksi ihminen on kerran sanonut synnytystalkoista 8 vuotta sitten. Hänen puheensa myös tyrmättiin laajalti mediassa ja päättäjien keskuudessa.

Vierailija
174/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tosiaankin pitänyt omana tietonaan. Tyhmää levitellä asiaa pitkin maailmaa. Olikohan itse soittanut iltikselle, että kiinnostaisko tälläinen juttu. Hölmö nainen kaikissa asioissaan ja tekemisissään.

Vierailija
175/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollakin tavalla tuo oli arvattavissa. Heillä oli kokeileva ja avoin suhde jo Rennen kanssa. Ja sitten se kauhea taksitapaus, joka on jättänyt varmasti jäljet. Iida tykkää eläimistä paljon, hän antaa eläimille sen rakkauden, joka voisi olla omille lapsille. 

Jokaisen oma valinta, hankkiiko lapsia. 

Vierailija
176/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi saada helpommin, tuossa asiassa tuijotetaan täysin ikää ja jo olemassa olevia lasten lukumäärää, edes terveydellisiä syitä ei oteta kunnolla huomioon. 

Täysin perusteltua koska on hyvin yleistä että halu saada lapsia tulee vasta yli 30-vuotiaana. Tyypillinen lause on esim "Ajattelin että en halua lapsia mutta sitten tapasin rakastamani miehen ja mieli muuttui"

Kyllä se voi muuttua. Mulla oli työkaveri joka ei yhtään tykännyt lapsista. Inhotti oikein jos joku toi vauvoja näytille työpaikalle. Tapasi sitten elämänsä miehen ja sai kolme lasta. Ei mistään muusta puhunutkaan, kuin niistä lapsistaan.

Vierailija
177/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi tulla vahingossa raskaaksi? Siis joku panee häntä vahingossa, ehkä pimeässä kun ei näe minkälaisen kanssa on tekemisissä vai?

No eikös se taksikuski raiskannut Iidan, varmasti sekin jättänyt sellaisen trauman ettei halua ottaa vaikka sellaista riskiä että raiskauksen takia raskautuu. En usko että tämä on ainoa syy mutta yksi niistä. 

Ja sillä oli se kauhea ruma pettävä seksihullu bodari miehenä joskus. Hedelmällisimpinä vuosinaan. En mäkään sellaselle olisi tehnyt.

Täs on taas pettämätöntä naisen logiikkaa.

Ei se sen takia varmaan jättäny lapsia tekemättä Rennen kans, (jonka kans se seurusteli) et sä et tykänny siitä 😂

Ei siinä noin sanottukaan. Älä tule irvaiilemaan naisen logiikasta, kun ongelma on sun luetun ymmärtämisen puute. 

Kirjastot on ilmaisia, ala lukemaan, kyllä ne siitä harjaantuu, lukutaito ja luetun ymmärtäminen. 

Vierailija
178/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä on ollut jotkut ihan hirveät kuukautiset, niin ehkä sitten ymmärrän vähän.

Tähän ei kenenkään tarvitse anella moukkien ymmärtämistä. Itelleni teetätin eka lapsen jälkeen eikä ole ollut mitään vaivaa. Kivaa paneskella ilman huolia ja  kierukoita. 😊

Sama täällä. Tuntui kuin taakka olisi pudonnut harteita. 

Älkää harrastako seksiä sellaisten miesten kanssa, joiden kanssa raskaus olisi katastrofi.

Sama neuvo toisinpäin. Älkää harrastako seksiä sellaisten naisten kanssa, joille ette halua maksaa elareita. 

Vierailija
179/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu. Se mitä en ymmärrä on, että miten tämäkin nainen haluaa silti panna miehiä? Itsekään en käytä ehkäisyä, enkä omaa mitään mielenkiintoa siittäjiä kohtaan. Eikä ole mitään tarvettä myöskään levittää sukusolujani ympäriinsä. Se vasta kauheaa olisikin, jos perimäni päätyisi jonkun mahojen lapsihimoisten käsiin.  

Kohtuni ja sukusoluni ovat täällä herran kukkarossa kaukana siittäjistä ja vahinkoraskauksista.

Vierailija
180/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsien saaminen tai niistä kieltäytyminen on jännä asia. Monesti haluaa ajatella, että on kiva, kun omat geenit jäävät tänne maapallolle elämään. 

Mutta onko niissä mitään, mitä maapallo kaipaa? Lahjakkuudet eivät välttämättä periydy. Huippu-urheilijoiden lapsista ei välttämättä tule lahjakkaita. Näin usein on. Huippu-urheilijoilla on käynyt hyvä tuuri geenilotossa. Samallainen geenilotto voi käydä kenelle vain, minkä tahansa maan asukkaalle. 

Joku toinen osaisi varmasti kasvattaa lapsen paremmin kuin minä. Enemmän rakkautta, enemmän tasapainoa. 

Eli yhteenvetona, minulla ei ole mitään ylivoimaista tai enemmäm annettavaa biologisille lapsille kuin muillakaan maapallon asukkailla. 

Päinvastoin. 

Lapset ovat tuoneet iloa ja tarkoitusta elämääni. Se on ehkä isoin juttu. Joku toinen löytyy tarkoituksen toisesta asiasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan