Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilta-Sanomat: Iida Ketola meni steriloimaan itsensä - "en koskaan halua lapsia"

Vierailija
19.06.2025 |

Iida Ketola, 35, kertoo Instagram-päivityksessään käyneensä sterilisaatiossa. Hän toteaa suoraan, ettei halua koskaan lapsia ja että kyseessä oli pitkäaikainen haave. Ketola sanoo pelänneensä koko aikuiselämänsä mahdollista tahatonta raskautta ja pakotettua äitiyttä. Hän ei ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä kymmeneen vuoteen, mutta muiden odotusten ja arvostelun takia ei aiemmin uskaltanut sterilisaatioon. Nyt hän on tyytyväinen päätökseensä ja kertoo myös yhden syynsä olevan vanhemmuuden epätasa-arvoisuus. Seuraajat somessa ovat suhtautuneet päätökseen myötätuntoisesti. Ketola on aiemmin lahjoittanut munasolujaan ja kertoo toivovansa, että joskus joku geeniperimää jakava jälkeläinen ottaisi häneen yhteyttä.

Iida Ketola sanoo suoraan sen, mitä monet ehkä miettivät hiljaa - hän ei halua olla äiti eikä aio tulla sellaiseksi. Tällaiset kannanotot herättävät yhä valtavasti ristiriitaa, vaikka eletään vuotta 2025. Monen mielestä sterilisaatio on äärimmäinen ratkaisu, joka vihjaa vahvasti yhteiskunnassa edelleen piilevästä oletuksesta: nainen on äiti tai muuten jotenkin puutteellinen. Ketola ei kuitenkaan selittele - hän kertoo pelänneensä raskautta ja pakkoäitiyttä, ja siksi otti ohjat omiin käsiinsä. Onko tämä rohkeutta vai itsekkyyttä?

Kommentit (317)

Vierailija
201/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies joka on täytetyään 30 teettänyt vasektomian vaimoni tietämättä. Vaimolla oli kova vauvakuume päällä eikä tahtonut uskoa kun sanoin että suostun seksiin vain tuplaehkäisyllä. No vasektomia poisti sen ongemlan ja oli huvittavaa seurata miten vaimoni toi "omia kondomejaan" ja lupasi että hän on kyllä muistanut syödä pillerinsä. Säännöllisesti "humalassa" halusi jopa ilman kumia ja oli helppo olla leikissä mukana. Roskiksesta löytyi sitten raskaustestejä ja kyynelten täyttämiä nenäliinoja.

Saanko minäkin nyt sit jonku palkinnon, vaikka en lehdessä olekaan?

Vierailija
202/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuuden valinta ei ole mikään uutinen. Kyllähän lapsettomuuden ihannetta (?) tuputetaan mediassa muutenkin ylikorostetun paljon, vaikka vähäinen syntyvyys on todellinen ongelma.

Kysymys on tulevaisuudesta, myös steriloitujen ja muiden "velojen".

Yhteiskunnallisesti pitäisi viimeistään nyt ottaa pää pois prseestä ja korostaa perhe-elämän ihania puolia sekä luoda parhaat mahdolliset puitteet ja palvelut lapsiperheille.

Ota sinä ihan rauhassa  pääsi peseestä.  Minä olen saanut nauttia jo 4 vuotta vapautuneesta seksistä. Olen edelleen tyytyväinen päättämästäni ratkaisusta. Enää ei tarvitse käyttää luonnottomia kiekuroita tms.  Ne ketkä haluaa lapsia ne tekee. Muiden mielipiteillä pyyhin pesettä.   🤣🤣🤣🤣🤣 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies joka on täytetyään 30 teettänyt vasektomian vaimoni tietämättä. Vaimolla oli kova vauvakuume päällä eikä tahtonut uskoa kun sanoin että suostun seksiin vain tuplaehkäisyllä. No vasektomia poisti sen ongemlan ja oli huvittavaa seurata miten vaimoni toi "omia kondomejaan" ja lupasi että hän on kyllä muistanut syödä pillerinsä. Säännöllisesti "humalassa" halusi jopa ilman kumia ja oli helppo olla leikissä mukana. Roskiksesta löytyi sitten raskaustestejä ja kyynelten täyttämiä nenäliinoja.

Saat. Vuoden idiootti -palkinto on sinun.

Vierailija
204/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän nykyaikana tämän hyvin. Miesten vastuu on poistunut siinä missä naisten seksuaalisuus on avautunut. Kivakin mies voi kyllästyä perhe-elämään ja jättää naisen selviytymään lasten kanssa. Näitä tapauksia on lukuisia. Ja mikä pahinta, uudet naiset oikein hehkuttavat tällaista perheensä hylännyttä keskenkasvuista idioottia.

mut sillon joutuu maksamaan tähtitieteelliset elatusmaksut

Vierailija
205/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joillakin on niin kova tarve kontrolloimalla päästä vaikuttamaan toisten ihmisten päätöksiin.

Ja kukaan meistä ei ole katsomassa mitä parinsadan vuoden kuluttua täällä on.

Miksi tänne halutaan lisää ihmisiä kun muutenkin on liikaa jo ja se määrä kuormittaa maapalloa jo liikaa.

Sit jonku pitää pyyhkiä sun perse vanhainkodis ku oot 90

Niin se menee meillä kaikilla siskoseni.

Vierailija
206/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä? Naisilla tuo on suurikin uroteko mutta kun mies huolehtii vastuustaan, se on idioottimaista?

Vierailija
207/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joillakin on niin kova tarve kontrolloimalla päästä vaikuttamaan toisten ihmisten päätöksiin.

Miksi tänne halutaan lisää ihmisiä kun muutenkin on liikaa jo ja se määrä kuormittaa maapalloa jo liikaa.

Miehet harvoin elää noin pitkään joten onneksi ei ole miesten ongelma. Naiset saavat puolestani kuolla oksennukseensa kun dementia menee siihen ettei se muista enää miten niellä. Mä muistan aina mummoni kun näin sen viimeistä kertaa. Se vaikerrus ja jatkuva kipu... aijajjaijaijai... muuta se ei saanut viikkoihin sanottua

Vierailija
208/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet harvoin elää noin pitkään joten onneksi ei ole miesten ongelma. Naiset saavat puolestani menehtyä oksennukseensa kun dementia menee siihen ettei se muista enää miten niellä. Mä muistan aina mummoni kun näin sen viimeistä kertaa. Se vaikerrus ja jatkuva kipu... aijajjaijaijai... muuta se ei saanut viikkoihin sanottua

Vierailija
209/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siks niitä uusia ihmisiä tarvitaan

Vierailija
210/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouskasvu on sidoksissa väestönkasvuun, joten ei lapsia, ei talouskasvua, mutta ihan miten vain.

Vierailija
211/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuuden valinta ei ole mikään uutinen. Kyllähän lapsettomuuden ihannetta (?) tuputetaan mediassa muutenkin ylikorostetun paljon, vaikka vähäinen syntyvyys on todellinen ongelma.

Yhteiskunnallisesti pitäisi viimeistään nyt ottaa pää pois prseestä ja korostaa perhe-elämän ihania puolia sekä luoda parhaat mahdolliset puitteet ja palvelut lapsiperheille.

Ota sinä ihan rauhassa  pääsi peseestä.  Minä olen saanut nauttia jo 4 vuotta vapautuneesta seksistä. Olen edelleen tyytyväinen päättämästäni ratkaisusta. Enää ei tarvitse käyttää luonnottomia kiekuroita tms.  Ne ketkä haluaa lapsia ne tekee. Muiden mielipiteillä pyyhin pesettä.   🤣🤣🤣🤣🤣 

Toivotan teille tosi kivaa ja nautinnollista juhannusta.   😊🍿🥂🌿🌿🌿🌿

Vierailija
212/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, täälläkin paljaalla pannaan. 🌳🌳🌳🌳

Vierailija
213/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä? Naisilla tuo on suurikin uroteko mutta kun mies huolehtii vastuustaan, se on idioottimaista?

Valehtelu on törkeää. Ja tässä asiassa se on erityisen törkeää. Vasektomiasta kuultuaan nainen olisi voinu miettiä haluaako enemmän lapsen vai sinut. Nyt hän ei ehkä ehdi saada lasta. En kyllä sano että vaimokaan toimii oikein, jos huijaa käyttävänsä ehkäisyä. Sairas parisuhde teillä.

- vela n33

Vierailija
214/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien ei tarvitse lisääntyä.

Monesti ne jotka tietoisesti jättävät lisääntymättä ovat sieltä fiksummasta päästä. Mitenköhän vaikuttaa ihmislajin tulevaisuuteen 🤔

Päinvastoin. Eli tulevaisuus näyttää valoisalta!

Vierailija
215/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelu on törkeää. Ja tässä asiassa se on erityisen törkeää. Vasektomiasta kuultuaan nainen olisi voinu miettiä haluaako enemmän lapsen vai sinut. Nyt hän ei ehkä ehdi saada lasta. En kyllä sano että vaimokaan toimii oikein, jos huijaa käyttävänsä ehkäisyä. Sairas parisuhde teillä.

- vela n33

Niin, aikoinaan olisin ollut kanssasi samaa mieltä, mutta sitten kuulin ettei naisen terveystiedot (epillereiden käyttö, tai käyttämättömyys) kuulu miehille mitenkään joten totesi että samahan on sitten toisinpäin. Ei tuo kuulu vaimolleni mitenkään. Lisäksi, jos hän kysyisi "oletko käynyt vasektomiassa" niin saattaisin myöntää.

Vierailija
216/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko hankkia lapsia, mutta tollanen "onnellinen sterilisaatiosta" antaa ihmisestä kyllä todella ällöttävän kuvan. Minä, minä ja minä. Nyt saa keskittyä aina vaan itseensä! Miten ihanaa! "Katsoo ihaillen itseänsä peilistä"

Ja itselläni on yksi lapsi ja aikaa on vaikka kuinka paljon, nyt kun tyttö on jo kouluikäinen. Sitä on tosi vaikea kuvitella lapsettomana millaista se rakkaus omaa lasta kohtaa on. Näin muutrn ton otsikon iltalehdestä ja aattelin, että onpa surullista. Nyt luinkin täältä että kyse oli sterilisaariosta. 

Eikö tää Idakin oo alunperin jostain bb:stä tai muusta hömppäohjelmasta, joten varmaan ihan hyvä ettei hanki lapsia 😂

Ja tässä esimerkki aivottomasta lisääntyjästä. Luulee tietävänsä millaista muiden elämä on ja pitää omaa valintaansa ainoana oikeana. Luojan kiitos en oikeassa elämässä tällaisia tunne.

Fiksu ihminen ei hauku toisia aivottomaksi, joten taidat olla itse aivoton.  Olen itsekin ollut lapseton ja ajattelin pitkään samalla tavalla kun Ida. Jos ei sitä omaa lasta ole niin ei sitä voi oikeasti tietää miltä se äitiys omalle lapselle tuntuu. Kyllä se pitää kokea itse. Jos joku ei halua lapsia niin se on täysin ok, mutta miksi sitä pitää julistaa koko maailmalle? Ida kuitenkin lahjoitti munasoluja ja toivoi että biologinen lapsensa ottaisi joskus yhteyttä. Ei yhtään ristiriitaista? Jos ei uskalla olla raskaana ja synnyttää ni sen voisi ihan sanoa ääneen. Ida nähtävästi kuitenkin toivoo lasta, mutta ei halua tehdä sitä hoitotyötä mitä lapseen liittyy. 

Vierailija
217/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin erittäin mielelläni ihmiskunnan viimeinen, vaikka sitten olisin 90 v. ja yksin. Sittehän tämä kärsimys loppuisi ja kuolisin onnellisena tietäen ettei yhtään uutta sielua enää maapallolle tulisi.

Ps. Tässähän se lisääntymisen itsekkyys tulee taas kerran esille. Jonkun pitää hoitaa mua kun mä olen vanha? - miksi? Miksi mä en vain kuole pois ja sillä hyvä? 

Vierailija
218/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikista äidiksi olekaan ,sekin on luonnon lahja.

Vierailija
219/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien ei tarvitse lisääntyä.

Monesti ne jotka tietoisesti jättävät lisääntymättä ovat sieltä fiksummasta päästä. Mitenköhän vaikuttaa ihmislajin tulevaisuuteen 🤔

Päinvastoin. Eli tulevaisuus näyttää valoisalta!

Tutkitusti korkeimman älykkyysosamäärän ihmisillä on vähiten lapsia.

Vierailija
220/317 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli pitkään naimisissa Rene Korppilan kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi