IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista
Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.
Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?
Kommentit (2973)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ilmesesti nykyään jotkut menevät naimisiin tuollaiseen systeemiin. Itse en halua mennä. Olen elänyt ihan riittävästi niiden kanssa, jotka eivät ole vl. Ja siis kaikella kunnoituksella tuo muita ihmisiä kohtaan, mutta haluan kotini olevan vl-koti. Minulla on rakkaita ystäviä, jotka eivät usko kanssani samoin."
Eli kohdellaanko näitä ei-vl puolison ottaneita nyt siis ulkopuolisina? Ovatko lähteneet itse ulkopuolelle? Ollaanko heidän sieluntilastaan/uskonelämästään huolissaan jos ovat yhä liikkeessä?
Tää on vaan niin outoa.
Minä en osaa sanoa, miten kohdellaan. Itse en kohtelisi mitenkään erityisesti, mutta mielessäni kuitenkin olisi jokin kognitiivinen dissonanssi asian suhteen. Tervehtisin kyllä uskovaisena, jos he itse ensin tekisivät aloitteen. En muuten tietäisi, kumpaa toivovat. Ajattelisin, että asia ei ole minun ongelmani.
Itsel
En pysty tuntemaan sympatiaa, koska jaat ihmiset tervehtimällä vuohiin ja lampaisiin.
Silmät avaamalla ongelmanne poistuisi, ja kaikkia voisi tervehtiäkin samalla tavalla.
"Jos siis on ok, että maallikko määrittelee, mikä on mielenterveyshäiriö, on myös päivänselvää, että usko mihin tahansa jumaluuteen on psykoosisairauteen rinnastuva mielenhäiriö ja tulee sellaisena hoitaa."
Transsukupuolisuuskokemus eli kokemus väärään sukupuoleen syntymisestä on aina oire jostakin seuraavista mielenterveyshäiriöistä: 1. ahdistuneisuushäiriö, 2. kehonkuvanhäiriö, 3. pakko-oireinen häiriö tai 4. skitsofrenia. Usko mihin tahansa jumaluuteen ei, toisin kuin väität, täytä psykoosisairauden tunnusmerkkejä. Psykoosisairauden tunnusmerkit täyttyvät, mikäli henkilöllä esiintyy aistiharhoja, kuten harha-ajatukset, harhakuulot tai harhanäyt. Usko ei täytä aistiharhan tunnusmerkkejä, toisin kuin vaikkapa ajatus väärään sukupuoleen syntymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"On."
Heteron on mahdollista löytää yhteisön hyväksymä kumppani, vaikka vaivaa nähden, mutta homoseksuaalilla ei missään tapauksessa. Sellainen pikku ero tilanteissa.
Kiitos, että koet tämän kymmenien vuosien sinkkuuden ja lapsettomaksi jäämisen ihan pikkujuttuna, joka on hoideltavissa. No eipä ollut.
Se, että hetero jää sinkuksi haluamattaan tai omavalintaisesti ei liity mitenkään homoseksuaalien asemaan vl-yhteisössä.
Hyvin moni vl ei jää sinkuksi omasta halustaan tai omavalintaisesti.
Se on eri tilanne kuin se, ettei homoseksuaaleille sallita minkäänlaista tapaa elää suuntau
Kuka sen on sinulta kieltänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei sitä poolia kyllä yli kolmekymppisillä ole. Sen jälkeen ollaan ihan samassa veneessä homoseksuaalien kanssa. Ihmeitä tapahtuu, mutta vain erittäin harvoille."
Suuntautumisen mukainen parisuhde tai seksuaalisuuden toteuttaminen ei ole hyväksyttyä minkään ikäiselle homoseksuaalille.
Ja se, että joutuisi kieltämään itseltään seksuaalisuuden, mukaan lukien itsetyydytyksen koko elämän ajaksi. Aika iso hinta siitä, että saa kuulua omaan perheeseen ja yhteisöön.
Miehille tuohan on terveydelle vaarallista. Teini-iässä aloitettu säännöllinen ejakulaatio vähentää huomattavasti eturauhassyövän riskiä myöhemmällä iällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edes suhdetta, vaan sen, mikä ei kuulu muille kuin asiaan osallistuville. Teoriassa homoparien pitäisi saada kulkea seurakentällä käsi kädessä ilman että kukaan paheksuu.
Yllä on lainattu teksti.
Olen naimaton nainen, joka 99,9 % todennäköisyydellä ei löydä puolisoa ikinä. Jos nyt sitten menisin suviksiin jonkun ulkopuolelta nappaamani tyypin kanssa kulkemaan käsikkäin, reaktio olisi ihan sama -> ihmettelyä, että miten on uskonelämäni laita. Enkä vaadi oikeutta etsiä kumppania ulkopuolelta.
Te siis tunnistatte ulkonäöltä kaikki vl uskovaiset? En usko 😌
Mitä tuo tarkoittaa?
Kävelet suviseuroissa jonkun random ulkopuolisen kanssa ja saat välittömästi ihmettelyä miten on uskonelämäsi laita? Elätkö noin kuplassa, että kuvittelet kaikkien välittömästi huomaavan, että kävelet jokun syntisen kanssa... sen sijaan, että tyyppi olisi ennestän tuntematon jonkun perähikiän vl.
En todellakaan kuvittele vaan minun tuntevien ihmisten. Samoin homoseksuaali ei kiinnosta ketään, joka häntä ei tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Eronnut ei saa mennä naimisiin? Ei vl:n kanssa ei saa mennä baimisiin? Raamatustako nuokin tulkinnat?
Näin me uskomme. Ja alkaako nyt yhtään valjeta, miksi tuo seksuaalivähemmistö juttu tuntuu todella oudolta, koska samat säännöt koskevat todella montaa muutakin.
Missä tilanteissa homoseksuaalilla on siis mahdollisuus elää suuntautumisensa mukaisessa parisuhteessa ja toteuttaa seksuaalisuuttaan vl-yhteisössä? Heterollehan se on mahdollista, jos löytyy sopiva kumppani. Se on sitten ihan eri asia, että onko ehdokkaita riittävä mää
vl:t eivät pariudu deittisaittien kautta. Olisi äärimmäisen pieni todennäköisyys, että siellä olisi yhtään ehdokasta.
Ja kuitenkin moni on tahtomattaan sinkku. Onpa surullista tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"On."
Heteron on mahdollista löytää yhteisön hyväksymä kumppani, vaikka vaivaa nähden, mutta homoseksuaalilla ei missään tapauksessa. Sellainen pikku ero tilanteissa.
Voi se homokin löytää kumppanin vastakkaisesta sukupuolesta. Se on täysin sallittua vl-homoille.
Että homolla on ihan oikeus elää heterosuhteessa. Voi miten armollista :D Onpa hienoa ja tyydyttävää sille toiselle osapuolellekin elää kulissiliitossa.
Ei sen tarvitse olla kulissiliitto. Pari voi täysin avoimesti puhua tilanteesta ja sopia miten ovat suhteessa. Ei ole edes pakko jakaa vuodetta, ei edes huonetta.
Se ei ole kuitenkaan ratkaisu, jos haluaa suuntautumisen mukaisen kumppanin ja seksielämän, eikä halua elää järjestetyssä avioliitossa.
Nykyajalle tyypillisesti juttu jää pyörimään seksin ympärille. Iankaikkisuuden rinnalla se on hyvin pieni asia
Täältä löytyy tärkeämpää:
https://srk.fi/fi/nain-me-uskomme/Näin me uskomme
Kerro nyt sinä yksi jankkaaja, että miten minua nelivitosta sinkkua ilahduttaa se, että minulla oli alle kolmekymppisenä mahdolisuus pariutua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"On."
Voi se homokin löytää kumppanin vastakkaisesta sukupuolesta. Se on täysin sallittua vl-homoille.
Että homolla on ihan oikeus elää heterosuhteessa. Voi miten armollista :D Onpa hienoa ja tyydyttävää sille toiselle osapuolellekin elää kulissiliitossa.
Ei sen tarvitse olla kulissiliitto. Pari voi täysin avoimesti puhua tilanteesta ja sopia miten ovat suhteessa. Ei ole edes pakko jakaa vuodetta, ei edes huonetta.
Se ei ole kuitenkaan ratkaisu, jos haluaa suuntautumisen
Elämässä pitää joskus tehdä kompromisseja.
Linkki korjattuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edes suhdetta, vaan sen, mikä ei kuulu muille kuin asiaan osallistuville. Teoriassa homoparien pitäisi saada kulkea seurakentällä käsi kädessä ilman että kukaan paheksuu.
Yllä on lainattu teksti.
Olen naimaton nainen, joka 99,9 % todennäköisyydellä ei löydä puolisoa ikinä. Jos nyt sitten menisin suviksiin jonkun ulkopuolelta nappaamani tyypin kanssa kulkemaan käsikkäin, reaktio olisi ihan sama -> ihmettelyä, että miten on uskonelämäni laita. Enkä vaadi oikeutta etsiä kumppania ulkopuolelta.
Mitä tuo tarkoittaa?
Kävelet suviseuroissa jonkun random ulkopuolisen kanssa ja saat välittömästi ihmettelyä mi
Muuten hyvä kommentti mutta lestadiolsiset eivät ajattele että olisivat synnittömiä. Kaikki ovat opetuksen mukaan yhtä syntisiä mutta osa on saanut synnit anteeksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllä on lainattu teksti.
Mitä tuo tarkoittaa?
Kävelet suviseuroissa jonkun random ulkopu
En todellakaan kuvittele vaan minun tuntevien ihmisten. Samoin homoseksuaali ei kiinnosta ketään, joka häntä ei tunne
Siis mistä nämä sinut tuntevat ihmiset voivat tietää, että kävelet ei-vl-miehen kanssa, jos kävelet heille tuntemattoman miehen kanssa? Eikö vanhoillislestadiolaisia ole noin 100 000?
Vai ajattelevatko vain kaikesta pahinta? Varsinainen kyyläyhdyskunta, jos noin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"On."
Kiitos, että koet tämän kymmenien vuosien sinkkuuden ja lapsettomaksi jäämisen ihan pikkujuttuna, joka on hoideltavissa. No eipä ollut.
Se, että hetero jää sinkuksi haluamattaan tai omavalintaisesti ei liity mitenkään homoseksuaalien asemaan vl-yhteisössä.
Hyvin moni vl ei jää sinkuksi omasta halustaan tai omavalintaisesti.
Silti teille ei ole kukaan tullut sanomaan, että kaikki parisuhteesi ovat kiellettyjä ja väärin.
No, voi tullakin, jos olet suhteessa ilman avioliittoa tai vääränlaisessa avioliitossa, Ja niin kauan kuin en ole vl:n kanssa naimisissa, kaikki parisuhteeni ovat kiellettyjä ja väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt sinä yksi jankkaaja, että miten minua nelivitosta sinkkua ilahduttaa se, että minulla oli alle kolmekymppisenä mahdolisuus pariutua?
Se ei liity mitenkään homoseksuaalien vaikeaan asemaan vl-yhteisössä. Jos hetero löytää nelivitosena kumppanin, niin yhteisö hyväksyy suhteen. Ja ei tarvitse toistaa sitä ero-argumenttia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllä on lainattu teksti.
Mitä tuo tarkoittaa?
Kävelet suviseuroissa jonkun random ulkopu
Muuten hyvä kommentti mutta lestadiolsiset eivät ajattele että olisivat synnittömiä. Kaikki ovat opetuksen mukaan yhtä syntisiä mutta osa on saanut synnit anteeksi
Miksei sitten voi elää yhdessä homokumppanin kanssa ja saada sitä syntiä anteeksi?
Kuitenkin naapurissa joku elää totaalista kyttääjän elämää ja kuikuilee antaumuksella toisten terveystiedotkin laittaakseen ne eteenpäin, eikä tee elettäkään muuttuakseen. Häntä kuitenkin tervehditään uskovaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei sitä poolia kyllä yli kolmekymppisillä ole. Sen jälkeen ollaan ihan samassa veneessä homoseksuaalien kanssa. Ihmeitä tapahtuu, mutta vain erittäin harvoille."
Suuntautumisen mukainen parisuhde tai seksuaalisuuden toteuttaminen ei ole hyväksyttyä minkään ikäiselle homoseksuaalille.
Ja se, että joutuisi kieltämään itseltään seksuaalisuuden, mukaan lukien itsetyydytyksen koko elämän ajaksi. Aika iso hinta siitä, että saa kuulua omaan perheeseen ja yhteisöön.
Aika pieni hinta siihen nähden, mitä jotkut ovat joutuneet kohtaamaan historian saatossa uskonsa tähden. Ja joutuvat yhä kohtaamaan joissain kolkissa maailmaa.
Lisäksi, jos jollekulle asia yhä on epäselvä: vl-yhteisössä ei karteta tai hylätä uskon jättänyttä.
Rohkeita nuoria nämä! Varmasti tulee vaikka mitä seuraamusta ja paheksumista, mutta mitä siitä. Hyviä pointteja ja todella kyllä keskustelua näistä aiheista pitää pystyä köymään eikä kaikkea voi perustella uskonnolla. Usko vaan ja ole hiljaa. Et saa päättää edes omasta kehostasi saati ainoasta elämästäsi. Tsemppiä kovasti näille aktivisteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pieni hinta siihen nähden, mitä jotkut ovat joutuneet kohtaamaan historian saatossa uskonsa tähden. Ja joutuvat yhä kohtaamaan joissain kolkissa maailmaa.
Lisäksi, jos jollekulle asia yhä on epäselvä: vl-yhteisössä ei karteta tai hylätä uskon jättänyttä.
No enpä koe, että sitä on minulle heterona sen enempää.