IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista
Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.
Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?
Kommentit (2973)
"Ihan yhtä teoreettinen on se mahdollisuus, että se homoseksuaali tajuaa olevansakin bi kuin että jonkun nelikymppisen eronnut puoliso kuolee, jolloin toinen vapautuu. Tai kun on 300 naista enemmän kuin miehiä (en tiedä oikeaa lukua, mutta on paljon).
Todella loukkaavaa sinun tulla kertomaan mistään teoreettisista mahdollisuuksista. Teoriassa maailma voi loppua huomenna."
Hetero voi tosiaan teoriassa - ja usein käytännössä löytääkin - yhteisön hyväksymän kumppanin, mutta homoseksuaali ei koskaan. Turha verrata omenoita ja appelsiineja keskenään.
Vierailija kirjoitti:
"Sillä tavalla, että kysyntää on enemmän kuin tarjontaa eli iso joukko jää ilman.
Lisäksi eronneet ovat yhtä lailla sidottuja kuin homoseksuaalit. Puuttuu teoreettinenkin mahdollisuus löytää kumppani."
Eronneella on kuitenkin ollut se parisuhde ja mahdollisuus toteuttaa seksuaalisuuttaan. Heterolla on kuitenkin mahdollisuus parisuhteeseen, vaikka kaikille ei riittäisi kumppaneita. Vaikka homolle olisi kuinka monta kumppanitarjokasta, niin hän ei voi toteuttaa suuntautumistaan yhteisön hyväksymällä tavalla. Mikä tässä on niin vaikea hahmottaa :D
Eronneen avioliitto on voinut olla seksuaalisesti väkivaltaisen narsistin kanssa eli ainoa koettu seksi on ollut traumatisoivaa kärsimystä.
Ja sekö ei sitten tuota tuskaa, että kaipaa sen menetetyn seksuaalisen läheisyyden perään, jos se kumppani erosi muuten vaan mielenhäiriössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle. Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle. Joka varjelee elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä."
Anteeksi, mutta tämä kuulostaa narsistiselta. Ihmiseltä vaaditaan luonnottomia, jos pitäisi Jeesus laittaa jopa omien lasten edelle. Oikeasti hyvä Jumala ja oikeamielinen Jeesus lunastaisivat paikkansa ja ansaitsisivat kunnioituksen, jos tuo teksti menisikin niinn, että "rakastakaa aina perheenjäsentänne kuitenkin enemmän kuin minua". Nythän Jeesus oikeastaan toteaa, että inhimillinen tunne ja inhimillinen rakkaus, jopa öidin arkkaus lapsiaan kohtaan, tekee ihmisestä epäkelvon,
Siinä tarkoitetaan tulkintamme mukaan sitä, ettei jätetä uskoa sen vuoksi, että joku perheenjäsen paheksuu sitä tai mennä toisen mukana epäuskoon jne.
Ai, te teette tulkintoja? Tähän asti on vakuutettu, ettei Raamattua saa missään nimessä tulkita, vaan tulee elää tasan niin kuin siinä kirjaimellisesti ohjeistetaan.
Miksi vl saa tulkita, mutta ei-vl ei missään nimessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä yhteydessä keskustelu ehkäisystä ja sen tarpeesta on noussut esiin?
Vastaan vaikka asia ei luonnollisesti kenellekään toiselle kuulu: erikoislääkärillä, joka sairautta hoitaa.
Miksi olet keskustellut erikoislääkärin kanssa toisen ihmisen asioista?
No en tietenkään minä, vasn henkilö joka ehkäisyä käyttää (perhepiirissäni). Käsitin, että sitä kysyttiin, missä hänen ehkäisyn tarpeensa on tullut esiin.
Olette aika outoja kyllä
Miksi olet kysellyt perhepiirissä ehkäisyn käytöstä? Ei se laitonta ole, mutta aika outoa utelua. Minulla on kolme veljeä ja kaksi sisk
Kuulostaa, että olet kuulustellut ehkäisyn aloittanutta - vai onko joku ulkopuolinen tentannut sinulta, miksi ehkäisijälle ei tipu lapsia?
Olet todella ilkeä ja pahansuopa.
Eiköhän tämä ehkäisijä ole itse asiaa harmitellut. Minä ainakin puhuisin asiasta, jos toivoisin lasta, ja en sairauden tai muun syyn vuoksi vielä voisi raskautta yrittää.
Puhun tällaisista asioista ihan ystävieni kanssa, ja kertoisin asiasta myös äidilleni, koska tiedän hänen toivovan lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa että taatusti asiallinen tiedottaminen siitä mistä saa tukea jos kuuluu seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön tai tarvitsee neuvontaa ei toivottuihin raskauteen poikii rikosilmoituksen. Uhkaileeko ne koulun terveystiedon opettajakin rikosilmoituksilla?
Kyllä varmasti.
Vierailija kirjoitti:
"Se on se itseisarvo, että seksi kuuluu vain avioliittoon ja avioliitto vain naisen ja miehen välille. Eronneet eivät voi mennä uudelleen naimisiin. Lesket voivat.
Kun tuota määrettä ei tavalla tai toisella pysty täyttämään, on vl-uskon mukaan ilman seksiä, on seksuaalinen suuntautuminen ihan mikä tahansa. Eli tuo kipeä asia koskee ihan valtavaa määrää muitakin ja meitä heteroita sekä niitä homoseksuaaleja, jotka olemme valinneet uskomme mukaisen selibaatin ja parisuhteetta olemisen, loukkaa todella paljon tuo, miten yritetään yhtä ryhmää jotenkin nostaa erityisasemaan (ulkopuolellta, koska sisäpuolella sellaista ei tapahdu)."
Eiväthän nuo tilanteet ole mitenkään rinnasteisia. Mikä tämä sokea piste oikein on? Heterolla on ainakin teoreettinen mahdollisuus löytää kumppani, jonka yhteisö hyväksyy. Homoseksuaali ei taas voi toteuttaa suuntautumistaan missään skenaariossa, jos haluaa kuulua yhteisöön.
Homokin voi ainakin toivoa, että jonain päivänä viisari värähtää kun vastaan tulee tarpeeksi upea nainen. Siihen ei välttämättä vaadita ihmettä tai muuta "eheytymistä" vaan se voi riittää, jos hänen sisällään on edes hippunen biseksuaalisuutta.
Vapauta kaikki joita olet kironnut ikinä. VAPAUTTAKAA VANGITUT Jeesuksen käsky siunaa älä kiroa äläkä syyttömiä syyttele kun itsekin olet syntinen. YouTube BREAK every chains.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Eronnut ei saa mennä naimisiin? Ei vl:n kanssa ei saa mennä baimisiin? Raamatustako nuokin tulkinnat?
Näin me uskomme. Ja alkaako nyt yhtään valjeta, miksi tuo seksuaalivähemmistö juttu tuntuu todella oudolta, koska samat säännöt koskevat todella montaa muutakin.
Missä tilanteissa homoseksuaalilla on siis mahdollisuus elää suuntautumisensa mukaisessa parisuhteessa ja toteuttaa seksuaalisuuttaan vl-yhteisössä? Heterollehan se on mahdollista, jos löytyy sopiva kumppani. Se on sitten ihan eri asia, että onko ehdokkaita riittävä määrä tai täyttävätkö he yhteisön asettamat kriteerit.
Käytännössä se kuitenkin on ihan sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa että taatusti asiallinen tiedottaminen siitä mistä saa tukea jos kuuluu seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön tai tarvitsee neuvontaa ei toivottuihin raskauteen poikii rikosilmoituksen. Uhkaileeko ne koulun terveystiedon opettajakin rikosilmoituksilla?
Miksi tämä täytyy tehdä vastakkainasettelua lietsovalla ja rikkovalla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
"Ihan yhtä teoreettinen on se mahdollisuus, että se homoseksuaali tajuaa olevansakin bi kuin että jonkun nelikymppisen eronnut puoliso kuolee, jolloin toinen vapautuu. Tai kun on 300 naista enemmän kuin miehiä (en tiedä oikeaa lukua, mutta on paljon).
Todella loukkaavaa sinun tulla kertomaan mistään teoreettisista mahdollisuuksista. Teoriassa maailma voi loppua huomenna."
Hetero voi tosiaan teoriassa - ja usein käytännössä löytääkin - yhteisön hyväksymän kumppanin, mutta homoseksuaali ei koskaan. Turha verrata omenoita ja appelsiineja keskenään.
Meitä on ihan yhtä paljon heteroita ilman kumppania kuin homoseksuaaleja, luultavasti jopa enemmän.
Otetaan nyt se kondomi käyttöön kuin mietitään peräsuoli yhdyntää ehkäisynä kuin SUIHIN OTTOA SUUSEKSISSÄ MENEE SIITTIÖSOLUT HUKKAAN KUULE. ( VOI HEIKKOMIELISET ! )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Eronnut ei saa mennä naimisiin? Ei vl:n kanssa ei saa mennä baimisiin? Raamatustako nuokin tulkinnat?
Näin me uskomme. Ja alkaako nyt yhtään valjeta, miksi tuo seksuaalivähemmistö juttu tuntuu todella oudolta, koska samat säännöt koskevat todella montaa muutakin.
Missä tilanteissa homoseksuaalilla on siis mahdollisuus elää suuntautumisensa mukaisessa parisuhteessa ja toteuttaa seksuaalisuuttaan vl-yhteisössä? Heterollehan se on mahdollista, jos löytyy sopiva kumppani. Se on sitten ihan eri asia, että onko ehdokkaita riittävä määrä tai täyttävätkö he yhteisön asettamat kriteerit.
Raamatun mukaan homoseksuaali ei voi saada homoparisuhdetta. Tämä on myös vl-opetus asiasta. Hänen ei tarvitse mitenkää
Mitä tapahtuu, kun hänellä on se parisuhde?
Jeesus on tullut että me syntiset eläisimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on ihan yhtä paljon heteroita ilman kumppania kuin homoseksuaaleja, luultavasti jopa enemmän.
Suppealla otannalla itse tiedän yhden sinkun homoseksuaalin ja kymmenkunta heteroa sinkkua. Sinkulla tarkoitan ikisinkkua, joiden todennäköisyys kumppanille on aika lähellä nollaa. Se homoseksuaalinkin suuntautumisen muutos on ihan yhtä todennäköistä kuin näiden muidenkin pariutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sillä tavalla, että kysyntää on enemmän kuin tarjontaa eli iso joukko jää ilman.
Lisäksi eronneet ovat yhtä lailla sidottuja kuin homoseksuaalit. Puuttuu teoreettinenkin mahdollisuus löytää kumppani."
Eronneella on kuitenkin ollut se parisuhde ja mahdollisuus toteuttaa seksuaalisuuttaan. Heterolla on kuitenkin mahdollisuus parisuhteeseen, vaikka kaikille ei riittäisi kumppaneita. Vaikka homolle olisi kuinka monta kumppanitarjokasta, niin hän ei voi toteuttaa suuntautumistaan yhteisön hyväksymällä tavalla. Mikä tässä on niin vaikea hahmottaa :D
Eronneen avioliitto on voinut olla seksuaalisesti väkivaltaisen narsistin kanssa eli ainoa koettu seksi on ollut traumatisoivaa kärsimystä.
Ja sekö ei sitten tuota tuskaa, että kaipaa sen menetetyn seksuaalisen läheisyyden perään, jos se kumppani erosi muuten vaan mielenhäiriös
Se on kuitenkin eri ilmiö kuin se, ettei vl-yhteisö mahdollista homoseksuaalille minkäänlaista väylää suuntautumisensa mukaiselle parisuhteelle ja seksuaalisuuden toteuttamiselle. Sekin on eri asia, jos joku ei pysty toteuttamaan seksuaalisuuttaan onnettomuudessa tuhoutuneiden genitaalien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä se kuitenkin on ihan sama asia.
No ei ole. Ei vl uskonnon ulkopuolellakaan ole olemassa mitään 100 % parisuhde takuuta, voi jäädä tahtomattaan sinuksi. Mutta parisuhdetta ei kukaan ulkopuolinen kiellä... siinä on iso ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun mukaan homoseksuaali ei voi saada homoparisuhdetta. Tämä on my
"Mitä tapahtuu, kun hänellä on se parisuhde?"
Tarkentaisitko hieman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä täytyy tehdä vastakkainasettelua lietsovalla ja rikkovalla tavalla?
Koska avoin keskustelu on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle. Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle. Joka varjelee elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä."
Anteeksi, mutta tämä kuulostaa narsistiselta. Ihmiseltä vaaditaan luonnottomia, jos pitäisi Jeesus laittaa jopa omien lasten edelle. Oikeasti hyvä Jumala ja oikeamielinen Jeesus lunastaisivat paikkansa ja ansaitsisivat kunnioituksen, jos tuo teksti menisikin niinn, että "rakastakaa aina perheenjäsentänne kuitenkin enemmän kuin minua". Nythän Jeesus oikeastaan toteaa, että inhimillinen tunne ja inhimillinen rakkaus, jopa öidin ar
Ai, te teette tulkintoja? Tähän asti on vakuutettu, ettei Raamattua saa missään nimessä tulkita, vaan tulee elää tasan niin kuin siinä kirjaimellisesti ohjeistetaan.
Miksi vl saa tulkita, mutta ei-vl ei missään nimessä?
Miten asia siis on? Saako Raamattua tulkita?
Raamatun mukaan homoseksuaali ei voi saada homoparisuhdetta. Tämä on myös vl-opetus asiasta. Hänen ei tarvitse mitenkään peitellä suuntautumistaan ja hänet hyväksytään ihan samalla tavalla kuin muutkin.