Miksi toimittajatkaan eivät nykyään osaa kirjoittaa suomea?
Aamulla bongasin otsikon, jossa luki ''pari kymmentä'' ja äsken jossain uutisjutussa luki ''painostetaan'', kun olisi pitänyt olla ''painotetaan''. Esimerkkini ovat Yleltä ja Hesarista. Toisen oli kirjoittanut nimestä päätellen suomenkielinen ihminen, toisen taas nimestä päätellen ensimmäisen tai toisen polven maahanmuuttaja.
Kommentit (182)
Ehkä noille toistaitoisille kirjoittajille maksetaan vähemmän? Jospa ovat jotain harjoittelijoita. Karmeaa jälkeä kyllä. Eikä ole montaa viikkoa, kun Hesarin toimittelija kirjoitti akateemikoista tarkoittaen akateemisesti koulutettuja. En jaksanut edes yrittää saada juttuun oikaisua, työmaa olisi loputon jos siihen alkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä noille toistaitoisille kirjoittajille maksetaan vähemmän? Jospa ovat jotain harjoittelijoita. Karmeaa jälkeä kyllä. Eikä ole montaa viikkoa, kun Hesarin toimittelija kirjoitti akateemikoista tarkoittaen akateemisesti koulutettuja. En jaksanut edes yrittää saada juttuun oikaisua, työmaa olisi loputon jos siihen alkaisi.
Hyvä ettet yrittänyt. Olisihan se varsin naurettavaa käyttää aikaa tuollaiseen, kun kaikki lukutaitoiset (myös sinä) kuitenkin ymmärsivät, mistä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Löydät sen kohdan itse, kun opettelet lukemaan etkä jankkaa täällä. Jotain pitää itsekin tehdä asioiden eteen.
Ilmeisesti vastailet itsellesi, tai sitten et osaa tehdä lainauksia. No mutta, olet väärässä ja näin on nyt yhteisesti todettu. Aika kauan panostit tuohon jankkaamiseen, kun lopputulos oli kuitenkin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se mikään yllätys voi olla, että paska maksaa vähemmän kuin laatutavara. Hesari oli laatulehti joskus 30v sitten. Nykisin menee samaan kastiin iltapäivälehtien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Syytätkö sinä itseäsi. jos remonttimies tekee sinulle remontin väärin? Syytätkö sinä itseäsi jos lääkäri ei osaa diagnosoida sinua? Miksi sinä syytät itseäsi jos toimittaja ei osaa kirjoittaa selkää suomen kieltä?
En minä syytä itseäni missään noissa tilanteissa. Johan minä kerroin, että monipuolisen lukutaustani vuoksi osaa erottaa laatulehden ja paskalehden toisistaan. Siksi en oleta, että paskalehdessä on lauseet viimeisen päälle huoliteltuja, vaan ymmärrän, että valitsemalla paskalehden saan myös paskaa sisältöä. Ei ole kovin vaikeaa erottaa, mitä lähteitä kannattaa käyttää jos haluaa laatua ja mitä ei.
lainaamasi
Etpä kuitenkaan erota uutista ja artikkelia toisistaan.
Ilmeisesti vastailet itsellesi, tai sitten et osaa tehdä lainauksia. No mutta, olet väärässä ja näin on nyt yhteisesti todettu. Aika kauan panostit tuohon jankkaamiseen, kun lopputulos oli kuitenkin tämä.
Se, että sinä toteat jotain ei tarkoita yhteisesti toteamista. Ja aika turha vinkua jankkaamisesta, kun itse tekee ihan samaa :D Senkin höppänä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytätkö sinä itseäsi. jos remonttimies tekee sinulle remontin väärin? Syytätkö sinä itseäsi jos lääkäri ei osaa diagnosoida sinua? Miksi sinä syytät itseäsi jos toimittaja ei osaa kirjoittaa selkää suomen kieltä?
En minä syytä itseäni missään noissa tilanteissa. Johan minä kerroin, että monipuolisen lukutaustani vuoksi osaa erottaa laatulehden ja paskalehden toisistaan. Siksi en oleta, että paskalehdessä on lauseet viimeisen päälle huoliteltuja, vaan ymmärrän, että valitsemalla paskalehden saan myös paskaa sisältöä. Ei ole kovin vaikeaa erottaa, mitä lähteitä kannattaa käyttää jos haluaa laatua ja mitä ei.
lainaamasi
Enpä ole mitään uutisista ja artikkeleista edes kirjoittanut. Sulla taisi nyt mennä lainaus väärään viestiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lainaamasi
Mistäs sinä luulet sen tietäväsi?
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Eli et pysty todistamaan, mikä tarkoittaa sitä että olit väitteessäsi väärässä.
Todista meille, että olet järkevä ihminen etkä vain ksinen trolli. Jos et pysty todistamaan, se tarkoittaa, että olet vain ksinen trolli.
Olen jo todistanut valistuneilla vastauksillani olevani järkevä ihminen, aivan kuten sinä olet todistanut, ettet pyri lisäämään tietoa tai ymmärrystä, vaan haluat vain provosoida - eli olet trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lainaamasi
Mistäs sinä luulet sen tietäväsi?
t. eri
Varsin tunnistettavasta tyylistä. Sama kirjoittaja viittasi aiemmin uutiseen artikkelina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lainaamasi
Enpä ole mitään uutisista ja artikkeleista edes kirjoittanut. Sulla taisi nyt
Meni tai ei, niin ainakaan et ymmärrä lauseen ja virkkeen eroa. Se kävi ilmi viestistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lainaamasi
Mistäs sinä luulet sen tiet
Sulla on vilkas mielikuvitus. En tosin tiedä, onko se hyvä asia, jos kuvittelee voivansa tunnistaa satunnaisen nettikirjoittelija anonyymilla palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todista meille, että olet järkevä ihminen etkä vain ksinen trolli. Jos et pysty todistamaan, se tarkoittaa, että olet vain ksinen trolli.
Olen jo todistanut valistuneilla vastauksillani olevani järkevä ihminen, aivan kuten sinä olet todistanut, ettet pyri lisäämään tietoa tai ymmärrystä, vaan haluat vain provosoida - eli olet trolli.
Järkevä ihminen ei jankkaa vauvapalstalla, kuten sinä olet tehnyt viestikaupalla. Järkevä ihminen ei myöskään projisoi omaa provoiluntarvettaan muihin. Eli voimme yhteisesti todeta sinun olevan vain ksinen trolli. Sori siitä pikkuinen. Paljastit todellisen karvasi hyvin helposti tällä(kin) kertaa.
En ole jankannut, vaan tuonut joka viestissäni uutta keskustelun aiheeseen. En myöskään nimittele muita, kuten sinä teet.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vilkas mielikuvitus. En tosin tiedä, onko se hyvä asia, jos kuvittelee voivansa tunnistaa satunnaisen nettikirjoittelija anonyymilla palstalla.
Tyylisi on tunnistettava, usko pois. En kuvittele, vaan tiedän.
Asian käsittely kanssasi päättyy tähän.
Meni tai ei, niin ainakaan et ymmärrä lauseen ja virkkeen eroa. Se kävi ilmi viestistäsi.
Onko sinulla nyt hyvä mieli, kun onnistuit löytämään virheen yritettyäsi hakemalla hakea sellaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkevä ihminen ei jankkaa vauvapalstalla, kuten sinä olet tehnyt viestikaupalla. Järkevä ihminen ei myöskään projisoi omaa provoiluntarvettaan muihin. Eli voimme yhteisesti todeta sinun olevan vain ksinen trolli. Sori siitä pikkuinen. Paljastit todellisen karvasi hyvin helposti tällä(kin) kertaa.
Montako kertaa aiot vielä jankuttaa tuota samaa "en se minä ollut" juttua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä suomen kielen kielioppia. Sanotaan, että aurinko paistaa, mutta eihän aurinko paista, vaan aurinko loistaa; paistinpannulla paistetaan. Sanotaan, että aurinko nousee idästä, mutta aurinkohan pysyy paikoillaan suhteessa maapalloon, joka pyörii akselinsa ympäri, ja pyöriessään kiertää paikallaan pysyvää aurinkoa ellipsin muotoisella kiertoradallaan.
Aurinko nousee suhteessa horisonttiin. Kannattaa joskus katso auringonnousua niin ymmärrät ehkä paremmin. Kannattaa myös opetella, mikä ero on kieliopilla ja sanojen käytöllä abstraktissa merkityksessä.
Ei aurinko tosiasiallisesti liiku mihinkään. Ihmisen näköaistiin perustuva tietoinen kokemus antaa ihmiselle väärä kuvan asiasta tässä asiassa.
Kyllä se nousee s
Ei loogisesti ottaen aurinko voi nousta, eikä laskea, maapallon näkökulmasta, koska aurinko pysyy paikoillaan suhteessa maapalloon. Ei paikoillaan pysyvä objekti nouse eikä laske, koska se edellyttäisi liikettä, jota ei ole.
Tyylisi on tunnistettava, usko pois. En kuvittele, vaan tiedän.
Asian käsittely kanssasi päättyy tähän.
Ihan vain kuvittelet tietäväsi. Ja pakenet paikalta, ettet joutuisi kohtaamaan sitä faktaa, että kuvitelmasi on eri asia kuin todellisuus.
Hesarinnkieli on kyllä niin järkyttävää nykyään, viittaus-ja sijamuotovirheitä jo otsikoissa, sanoja puuttuu välistä, kirjoitusvirheitä, vääriä sanoja käytetty jne jne. Tämä ihan muutaman viimeisen vuoden aikana. Eikö nuo toimittajat lue juttujaan? Siis että lukisi tekstinsä läpi vaikka sen olisikin kirjoittanut tekoäly.