Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ylipaino ei ole ihmisen valinta". Onko se sitten sairaus vai elämänhallintaongelma? Mitä se signaloi ihmisestä? Saako sitä arvottaa?

Vierailija
14.06.2025 |

Haluan entisenä ylipainoisena (20 vuotta ja 25 kiloa sitten) sohaista ampiaispesää.

Hesarin jutun mukaan työnhaussa ylipainoinen on heikoilla ja se nähdään ongelmana. Vai onko se suorastaan viisautta rekrytoijalta?

Laihduttaminen on vaikeaa. Tai oikeastaan helppoa, jos on siihen motivoitunut. Eli on siis vaikeaa motivoitua laihduttamaan. Niinkö se menisi.

Lukemattomat asiantuntijat ja maallikot nykyään korostavat että ihminen "ei pysty" laihduttamaan nykyelämänmenossa.

Perusteena on jonkinlainen kokonaisvaltainen ylikuormitustila työstä, perheestä ja vapaa-ajasta jolloin resursseja ei jää laihduttamiseen eli tietynasteiseen kieltäytymisten ja nälänkin hyväksemiseen elämässä. Tai, että ei suorastaan jakseta tehdä terveellistä ruokaa koska pitsa ja sipsit.

Jätän yksityisasiakseni mistä kaivoin motivaation elämänmuutokseen ja sittemmin hoikkana pysymiseen. Elämäni ulkoisissa reunaehdoissa ei tapahtunut suuria muutoksia. Edelleenkin työssäni oli stressiä ja lapsiperhearki vaati voimia yms. eli kaikki syyt joilla voi hyvin omintunnoin perustella itselleen asiantuntijoiden siunauksella, että asialle ei vaan ihminen pysty oikeasti mitään tekemään.

Jos en olisi tehnyt isoa muutosta suhteessa ruokaan ja syömiseen olisin nyt sairaalloisen lihava aivan varmasti.

Jos nyt ajatellaan teoreettista rekrytointitilannetta jossa olisi hakijana nykyinen itseni ja vaihtoehtoinen huomattavan ylipainoinen itseni, niin suosittaisin kyllä valitsemaan nykyisen itseni. 

Miksi? Ei esteettisistä syistä eikä terveydentilan vuoksi, vaan siksi, että toinen on pystynyt selättämään todella ison ja haastavan asian elämässä sitkeydellä ja tahdonlujuudella ja toinen ei. Eli kyse on mielenresursseista, joita keho kuvastaa.

Kommentit (575)

Vierailija
481/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä veikkaan, että näin juhannuksena ne valinnat ovat näkyneet mm.syömisissä. En usko hetkeäkään, että lihava ja normaalipainoinen ovat syöneet samoja määriä kaloreita ja epäterveellistä mättöä sisäänsä juhannuksen aikana. Ja ne on niitä valintoja. Sillä on merkitystä, mitä syöt ja kuinka paljon. Valinta. 

Minä, ylipainoinen, joka ei laihduta, olen oletettavasti syönyt juhannuksena keskivertoa vähemmän kaloreita. Alkoholia nolla, makkaraa nolla, suklaata nolla, karkkia yhden tikkarin, leivonnaisia nolla, yhden limun, yhden jäätelön, kaksi kourallista sipsejä. 

Et mitään ruokaa, mansikkakakkua tms? Ok no vähällä pärjäät.

Minä en ole syönyt jäätelöä, sipsiä, tikkaria enkä limua.

Söin lohta eri muodoissaan, salaattia, possua (marinoimatonta) ja mansikkakakkua kyllä, 2 lasia viiniäkin.

Normaalipainoinen

Vierailija
482/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä ketjut on täynnä jatkuvasti aivan naurettavia yleistyksiä lihavista ja lihavien syömisestä? Hyvin monelle tämä ei ole se totuus, moni ylipainoinen on hyvin perillä ruokien energiasisällöistä ja harrastaa jopa paljon liikuntaa. Ongelma ei monesti ole missään holtittomassa herkkujen mättämisessä (vaikka lihavia onkin monen mielestä kiva näin syyllistää), vaan asia on paljon monisyisempi. En usko, että tiedekään ja tutkijat osaavat vielä selittää miksi painonhallinta on osalle rutkasti vaikeampaa kuin toisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä veikkaan, että näin juhannuksena ne valinnat ovat näkyneet mm.syömisissä. En usko hetkeäkään, että lihava ja normaalipainoinen ovat syöneet samoja määriä kaloreita ja epäterveellistä mättöä sisäänsä juhannuksen aikana. Ja ne on niitä valintoja. Sillä on merkitystä, mitä syöt ja kuinka paljon. Valinta. 

Ei kukaan liho yhdellä juhlapyhällä vuodessa, vaan normaali arkisyöminen ratkaisee pidempiaikaisemman painonhallinnan. Kyllä hoikkakin saattaa juhannuksena mättää epäterveellistä ruokaa, mutta osa jopa paastoaa heti juhlien jälkeen.

Ei lihokaan, ei tällä sitä tarkoitettu. Vaan sitä, että ylipainoisten ruokavalio näkyy myös juhannuksena valinnoissa.. esimerkiksi näin: ostetaan se extrapussi sipsiä, koska juhannus. Namia jokaiselle päivälle. Kakkua, no eihän siitä sovi k

Tuo sinun litaniasi ei auta ketään, koska se on niin yliampuva. Esimerkiksi minulla on noin viisi kiloa ylimääräistä painoa, enkä koskaan syö sipsejä tai karamelleja, kakkua vain jos tarjotaan tilaisuuksissa, makkaraa en koskaan tai mitään rasvaisia salaatinkastikkeita. Juustoa kyllä käytän ja joskus syön jäätelönkin. En varmaankaan ole ainoa ylipainoinen, joka osaa lukea ja seuraa tutkimuksia tästä aiheesta. Salilla käyn joka toinen päivä enkä haluaisi menettää lihaksiani, koska olen jo yli 60-vuotias. Tiedän jo kokemuksesta, että minun on helpointa pudottaa painoani vlcd:llä, koska sen kestäessä ei tunne nälkää, mutta minua on alkanut pelottaa mahdolliset sivuvaikutukset.

Ehkäpä nämä uudet lääkkeet tuovat avun minunlaisilleni ihmisille?

Vierailija
484/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus lisää terveydenhuollon menoja, joita rahoitetaan mm. verovaroin. Eli kyllä se sillä tavalla kuuluu kaikille-siis yleisenä kysymyksenä. Mielestäni politiikassa pitäisi tehdä päätöksiä, jotka tukevat painonhallintaa. 

Julkisessa terveydenhuollossa on leikattu 1990-luvulta lähtien kaikkea, joka tukee painonhallintaa. Nykyään pitää olla todella kova hätä, ennen kuin pääsee julkisella puolella ravitsemusterapeutille. Minkäänlaisia painonhallintaryhmiä ei ole nähty terveyskeskuksissa vuosikymmeniin. Keskussairaaloilla on voinut olla yli BMI35-ryhmälle VLCD-ryhmiä ja sinnekin pääsyyn on ollut motivaation lisäksi terveydellisiä vaatimuksia.

Karu tosiasia on, ettei VLCD ole mikään lopullinen ratkaisu paino-ongelmiin, koska se hidastaa perusaineenvaihduntaa 10-16% ja siten altistaa myös nopealle painonnousulle. Laihduttanut on menettänyt lihasmassaa, koska VLCD-tuotteissa (naisilla 5 ja miehillä 6 pussia vuorokaudessa) on proteiinia noin 55-80 grammaa. Laihduttajan pitäisi sada proteiinia lihaskatoa ehkäistäkseen 1,5 grammaa/ihannepainokilo eli 60-kiloiseksi haluavan pitää saada vuorokaudessa siten 90 grammaa proteiinia päivittäisestä ruokavaliosta.

VLCD sopii hyvin kun pitää saada etenkin maksan rasvavarastoja nopeasti hupenemaan ja paino laskemaan muuten nopeasti vaikkapa leikkausta varten. Varsinaiseksi painonhallintakeinoksi se ei sovi. Toki osalle voi VLCD:n kuuluva kasvisten syöminen tulla uutena asiana elämään. Kaikki eivät syö kasviksia, vaikka niin ohjeistetaankin, koska ajattelevat laihtuvansa vielä nopeammin jättämällä kasvikset syömättä. Se vaikuttaa puolestaan vatsan toimintaan. Ikävää on se, etteivät kaikki pysty hyödyntämään digitaalisia palveluita jatkossakaan ja siten Terveyskylän Painonhallintatalon materiaali jää hyödyntämättä.

Osa kaipaa henkistä tukea painonhallintaan ja sitä ei tällä hetkellä ole julkisessa terveydenhuollossa tarjolla. Edes lääkärit eivät myöskään osaa tai jaksa ehdottaa asiakkaille lähetettä henkilökohtaiseen digitaaliseen painonhallintaan. Lääkäritkään eivät ole ravitsemuksen ammattilaisia eli heiltä on turha kysyä yksityiskohtaisia ravitsemusneuvoja.

Päättäjät eivät näe syyn ja seurauksen välisiä suhteita ja koe, että suomalaisten uneen, stressinhallintaan ja painonhallintaan pitäisi tällä hetkellä edes satsata yhtään enempää kuin nykyään tehdään. Se elämänlaadun kohoaminen ja kansanterveydellinen säästö on päättäjille liian abstrakti asia ymmärrettäväksi talouspäätöksiä tehdessä. Ei koeta, että kyse on koko kansakunnan hyvinvoinnin parantamisesta.

Vierailija
485/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus lisää terveydenhuollon menoja, joita rahoitetaan mm. verovaroin. Eli kyllä se sillä tavalla kuuluu kaikille-siis yleisenä kysymyksenä. Mielestäni politiikassa pitäisi tehdä päätöksiä, jotka tukevat painonhallintaa. 

Lihavatkin maksavat veroja. Kuinka monta alastonta luonnonoloissa elävää ruokkoamatonta lihavaa olet nähnyt viime aikoina? Jo pienessä saippuapalassa on alvin osuus sama kuin muunkinkokoisten ihmisten saippuapaloissa. Eivät lihavat ole mikään etuoikeutettu rälssi, jotka saavat tavarat ja palvelut verovapaasti ja välttyisivät muidenkin verojen maksulta.

Vierailija
486/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä melkein itkettää ja naurattaa, sillä ostin pari vuotta sitten maantiepyörän, josko pyöräilemällä pääsisi ylimääräisistä vatsamakkaroista eroon. Järjellä ajateltuna pyöräilyn pitäisi nostaa energiankulutusta, vaikka kohtuullisesti syönkin (osaan kyllä laskea kaloreita). No, kiloja on pudonnut pyöreä nolla, vaikka jaksan nykyään polkea yli 100 km lenkkejä.

Ihmisen energiankulutus sopeutuu liikkumiseen. Asiaa on tutkittu keräilijäkansalla, joka vaeltaa yli kymmenen kilometriä vuorokaudessa ruoan perässä vaihtelevassa maastossa. Energiankulutus kasvaa vain tiettyyn pisteeseen saakka ja sen jälkeen se adaptoituu ollen suunnilleen sama kuin New Yorkissa asuvalla toimistotyöläisellä, joka käy kolmesti viikossa viiden kilometrin lenkillä tasaisessa maastossa.

Vierailija
487/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lihava. Ehkä se sitten on oma valinta. En jaksanut enää välittää itsestäni, kun elämäni hajosi. Joku muu lopettaa syömisen äärimmäisessä stressitilanteessa, minä reagoin toisin. En enää jaksanut liikkua, laittaa ruokaa tai miettiä mitä syön. Nukkuminenkaan ei enää onnistunut kuin lääkkeillä, joiden haittapuolena on painonnousu. Viimeisen viiden vuoden aikana kaikki energiani on mennyt työstä selviämiseen, kodin vesivahingon hoitamiseen ja kolmesta vakavasti sairastuneesta perheenjäsenestä huolehtimiseen. Samana ajanjaksona olen lihonut melkein 20 kiloa. Nyt kun yksi perheenjäsen on kuollut, yksi parantunut ja yksi vaatii enää huolenpitoa, olen alkanut miettiä, että ehkä lopulta jaksaisin tehdä painolleni jotain. Elimistöni on niin sekaisin (sairastuin pari vuotta sitten itsekin vakavasti), että todennäköisesti tarvitsen laihdutuslääkkeet tueksi. Masennuslääkkeet sain puoli vuotta sitten. Aiemmin niidenkään käyttö ei ollut mahdollista, koska sisäelimeni olivat sökönä oman sairauteni takia. Yritän saada aikaiseksi varata aikaa lääkärille. Ehkä tästä vielä on mahdollista kuntoutua. 

Vierailija
488/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan liho yhdellä juhlapyhällä vuodessa, vaan normaali arkisyöminen ratkaisee pidempiaikaisemman painonhallinnan. Kyllä hoikkakin saattaa juhannuksena mättää epäterveellistä ruokaa, mutta osa jopa paastoaa heti juhlien jälkeen.

Ei lihokaan, ei tällä sitä tarkoitettu. Vaan sitä, että ylipainoisten ruokavalio näkyy myös juhannuksena valinnoissa.. esimerkiksi näin: ostetaan se extrapussi sipsiä, koska juhannus. Namia jo

Viiden kilon ylipainoa ei tarvitse lääkkeillä pudottaa enkä usko että yksikään lääkäri lääkettä suostuu määräämään turhan kauhistelijalle.

Vierailija
489/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintarviketeollisuudella on myös näppinsä pelissä, jos ei hyvin tarkkaan seuraa mitä ruuassa on, lihoo. Monet terveellisiksi mielletyt ruuat sisältävät valtavia määriä suolaa, fruktoosi-glukoosisiirappia/sokeria ja rasvaa. Jos ruuan rasvapitoisuus on yli 15% se ei ainakaan laihduta. Lisäksi vielä liikkumaton elämäntapa, niin lihominen on lähes varmaa.

En seuraa lainkaan mitä syömäni ruoat sisältää. Syön äärimmäisen epäterveellisesti, lähinnä roskaruokaa. En minä silti ole koskaan lihonut edes normaalipainon ylärajoille, koska syön vain sen minkä kulutan.

Syömäsi ruoan määrä sinua lihottaa. Kaikki muu on selittelyä.

Vierailija
490/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lihava. Ehkä se sitten on oma valinta. En jaksanut enää välittää itsestäni, kun elämäni hajosi. Joku muu lopettaa syömisen äärimmäisessä stressitilanteessa, minä reagoin toisin. En enää jaksanut liikkua, laittaa ruokaa tai miettiä mitä syön. Nukkuminenkaan ei enää onnistunut kuin lääkkeillä, joiden haittapuolena on painonnousu. Viimeisen viiden vuoden aikana kaikki energiani on mennyt työstä selviämiseen, kodin vesivahingon hoitamiseen ja kolmesta vakavasti sairastuneesta perheenjäsenestä huolehtimiseen. Samana ajanjaksona olen lihonut melkein 20 kiloa. Nyt kun yksi perheenjäsen on kuollut, yksi parantunut ja yksi vaatii enää huolenpitoa, olen alkanut miettiä, että ehkä lopulta jaksaisin tehdä painolleni jotain. Elimistöni on niin sekaisin (sairastuin pari vuotta sitten itsekin vakavasti), että todennäköisesti tarvitsen laihdutuslääkkeet tueksi. Masennuslääkkeet sain puoli vuotta sitten. Aiemmin niidenkään käyttö ei ollut mahdoll

Hurjan prässin olet läpikäynyt. Voimia sinulle jatkossa ja toivottavasti saat apua lääkäreiltä. Minä kävin suht samanlaista läpi noin 10v sitten ja kun lääkäreiltä nyt olen apua hakenut, olen saanut lähinnä kettuilua ja pilkkanaurua. 

Vierailija
491/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintarviketeollisuudella on myös näppinsä pelissä, jos ei hyvin tarkkaan seuraa mitä ruuassa on, lihoo. Monet terveellisiksi mielletyt ruuat sisältävät valtavia määriä suolaa, fruktoosi-glukoosisiirappia/sokeria ja rasvaa. Jos ruuan rasvapitoisuus on yli 15% se ei ainakaan laihduta. Lisäksi vielä liikkumaton elämäntapa, niin lihominen on lähes varmaa.

En seuraa lainkaan mitä syömäni ruoat sisältää. Syön äärimmäisen epäterveellisesti, lähinnä roskaruokaa. En minä silti ole koskaan lihonut edes normaalipainon ylärajoille, koska syön vain sen minkä kulutan.

Määrä ei vaikuta kuten ruoan energiapitoisuus. Nykyään saa syödä luvan kanssa kilon kasviksia ja marjoja sekä hedelmiä vuorokaudessa, eikä kukaan normaali ihminen ajattele ihmisen sen olevan liikojen kilojen syy. Ne vievät tilaa kaloripitoisemmalta syötävältä ja siten vähentävät ruoan kokonaisenergiamäärää. Vain kokonaisenergiamäärä/vuorokausi ratkaisee. Ei niin, kuten näkee monien laihduttajien tekevän, että lautasella on pieni nokare jotain runsasenergistä ruokaa ja sen kanssa viipale kurkkua ja kuvitellaan pienen ruokamäärän laihduttavan.

Voit syödä 400 gramman pakkauksen Kotimaista kasvissosekeittoa ja saat siitä 140 kcal ja sen lisäksi 200 grammaa 0,2% raejuustoa saaden siitä myös noin 140 kcal. Yhteensä se tekee 280 kcal, joka on todella vähän yhden aterian kaloreiksi. Kuitenkin tuon annoksen koko 600 grammaa ja sen aiheuttama kylläisyysvaikutus on suuri, koska se venyttää mahalaukun seinämiä lähettäen kylläisyysviestin aivoille ja sisältää laadukasta proteiinia, joka ylläpitää kylläisyyttä. Jostain pienestä annoksesta kebablihaa, kermaperunoita ja parista kurkkusiivusta saa helposti enemmän energiaa ja sitten ihmetellään kun paino ei laske, vaikka syödään vähän.

Vierailija
492/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistäminen on väärin, ihmiset on erilaisia, mutta en mä ainakaan tunne ketään reilusti ylipainoista kuka noudattaisi terveellisiä elämäntapoja. Kyllä niitä on rikottu ja rikotaan kokoajan jotenkin. Joo ylipaino ei tarkoita automaattisesti huonoa kuntoa, moni nainen on oikeasti hyvässä hapessa vaikka onkin lisäkiloja. Se on ihan siitä kiinni mitä tekee, lihas painaa. Sitten on sairauksia ja mielenterveydelliset seikat myös ja kaikki muutkin asiat. Muutos lähtee siitä että myöntää itselleen ihan ensiksi että ei välttämättä ole antanut kaikkea ja alkaa haluamaan enemmän. Harvoin näkee ylipainoisia lenkkarit jalassa, vaikka kaikki kuulemma tekevät ja urheilevatkin. Riiteleminen ei johda mihinkään. Yksilö on yksilö.

Vierailija
493/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 grammaa eli 4 rkl kebablastuja 105 kcal + 100 grammaa eli 5 rkl kermaperunoita 130 kcal + muutama viipale (20 grammaa) tuorekurkkua 2,5 kcal = 237,5 kcal 9 rkl:n eli 170 gramman ruoka-annoksessa. 

Eihän tuo edes pidä kauaa nälkää pois. 

Vierailija
494/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleistäminen on väärin, ihmiset on erilaisia, mutta en mä ainakaan tunne ketään reilusti ylipainoista kuka noudattaisi terveellisiä elämäntapoja. Kyllä niitä on rikottu ja rikotaan kokoajan jotenkin. Joo ylipaino ei tarkoita automaattisesti huonoa kuntoa, moni nainen on oikeasti hyvässä hapessa vaikka onkin lisäkiloja. Se on ihan siitä kiinni mitä tekee, lihas painaa. Sitten on sairauksia ja mielenterveydelliset seikat myös ja kaikki muutkin asiat. Muutos lähtee siitä että myöntää itselleen ihan ensiksi että ei välttämättä ole antanut kaikkea ja alkaa haluamaan enemmän. Harvoin näkee ylipainoisia lenkkarit jalassa, vaikka kaikki kuulemma tekevät ja urheilevatkin. Riiteleminen ei johda mihinkään. Yksilö on yksilö.

Kaksi asiaa, joihin painonhallinta kaatuu 

https://www.is.fi/laihdutus/art-2000010630149.html 

Ei ole realistista ajatella, että jokainen ylipainoinen ja lihava laihtuisi normaalipainoiseksi. Sen sijaan se, etteivät he lihoisi nykyisiä mittojaan suuremmiksi on realistista, mikäli elämäntilanteet ja olosuhteet saadaan ihanteellisiksi. Onko se realistista muuttuvassa maailmassa? Kaikki ei tapahdu kuin elokuvissa tai TV-sarjoissa.

Vierailija
495/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä, ylipainoinen, joka ei laihduta, olen oletettavasti syönyt juhannuksena keskivertoa vähemmän kaloreita. Alkoholia nolla, makkaraa nolla, suklaata nolla, karkkia yhden tikkarin, leivonnaisia nolla, yhden limun, yhden jäätelön, kaksi kourallista sipsejä. 

Et mitään ruokaa, mansikkakakkua tms? Ok no vähällä pärjäät.

Minä en ole syönyt jäätelöä, sipsiä, tikkaria enkä limua.

Söin lohta eri muodoissaan, salaattia, possua (marinoimatonta) ja man

Kommentistasi paistaa läpi se, ettet ymmärrä eri tuloluokkien elämää Suomessa. Vähäosaisilla ei ole varaa hankkia herkkuja tai mansikkakakkuja juhannukseksi tai jouluksi. Moni syö ihan tavallista arkiruokaa kuten muinakin päivinä. Hyvällä tuurilla voi saada pullaa ruokajakelusta ja paistaa niistä köyhiä ritareita, joita voi syödä halvimman mansikkahillon kanssa. Kuitenkin se mansikkahillo on sellainen tuote, ettei sitä osteta jo pelkästään sen vuoksi ettei se pidä nälkää.

Vierailija
496/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrä ei vaikuta kuten ruoan energiapitoisuus. Nykyään saa syödä luvan kanssa kilon kasviksia ja marjoja sekä hedelmiä vuorokaudessa, eikä kukaan normaa

Syömäsi ruoan määrä vaikuttaa. Sitä energiapitoisempaa ruokaa syöt tietenkin vähemmän kuin vähemmän energiapitoista. Syöt vain sen minkä kulutat, niin et liho. Kaikki muu on selittelyä. Ihan sama vaikka söisit vain voita, kunhan et syö enemmän kuin kulutat. Et liho. Eri asia onko se terveellistä.

Vierailija
497/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentistasi paistaa läpi se, ettet ymmärrä eri tuloluokkien elämää Suomessa. Vähäosaisilla ei ole varaa hankkia herkkuja tai mansikkakakkuja juhannukseksi tai jouluksi. Moni syö ihan tavallista arkiruokaa kuten muinakin päivinä. Hyvällä tuurilla voi saada pullaa ruokajakelusta ja paistaa niistä köyhiä ritareita, joita voi syödä halvimman mansikkahillon kanssa. Kuitenkin se mansikkahillo on sellainen tuote, ettei sitä osteta jo pelkästään sen vuoksi ettei se pidä nälkää.

Possu maksoi 8e 1,6kg ja siitä tuli 10 annosta. Peruna, kaali, porkkanat, sipuli, kermaviili yht n 5e

Jauhot, sokeri ja munat kakkuun, mansikat ja kerma muutaman euron. Hillokin olisi kelvannut tuoreiden tilalle. Salaattitupsu 1,89e, lohi oli kalliimpaa siihen meni 7e.

2 päivän ruuat yhteensä 10 syöjälle maksoi yhteensä n 30e. 

Toisinpäin laskien kaksistaan söisimme tuosta n viikon. Ei mielestäni erityisen kallista

Vierailija
498/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli köyhällä edellisellä oli varaa hyväksyttävästi jäätelöön, sipseihin ja limuun mutta ei ruokaan. 

Ok, ymmärrän ettei sinulla ole mitään tajua oikean ruuan ja mätön ravintoarvoista ja hinnoista. 

Vierailija
499/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Possu maksoi 8e 1,6kg ja siitä tuli 10 annosta. Peruna, kaali, porkkanat, sipuli, kermaviili yht n 5e

Jauhot, sokeri ja munat kakkuun, mansikat ja kerma muutaman euron. Hillokin olisi kelvannut tuoreiden tilall

Söitte siis vierainenne vain lounaan, täytekakun ja päivällisen? Ymmärräthän, että vähävarainen hankkii tuolla kolmella kympillä viikon kaikki syömiset. 

Vierailija
500/575 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on kaikin puolin täydellinen ilman minkäänlaisia heikkouksia, niin sehän tarkoittaisi myös täydellistä kykyä ymmärtää kaikenlaisia ihmisiä.

Eli henkistä vajavaisuutta on ihmettelijöillä.

Onko tuo sitten parempi kuin lihavuus...no, makuasia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi