"Ylipaino ei ole ihmisen valinta". Onko se sitten sairaus vai elämänhallintaongelma? Mitä se signaloi ihmisestä? Saako sitä arvottaa?
Haluan entisenä ylipainoisena (20 vuotta ja 25 kiloa sitten) sohaista ampiaispesää.
Hesarin jutun mukaan työnhaussa ylipainoinen on heikoilla ja se nähdään ongelmana. Vai onko se suorastaan viisautta rekrytoijalta?
Laihduttaminen on vaikeaa. Tai oikeastaan helppoa, jos on siihen motivoitunut. Eli on siis vaikeaa motivoitua laihduttamaan. Niinkö se menisi.
Lukemattomat asiantuntijat ja maallikot nykyään korostavat että ihminen "ei pysty" laihduttamaan nykyelämänmenossa.
Perusteena on jonkinlainen kokonaisvaltainen ylikuormitustila työstä, perheestä ja vapaa-ajasta jolloin resursseja ei jää laihduttamiseen eli tietynasteiseen kieltäytymisten ja nälänkin hyväksemiseen elämässä. Tai, että ei suorastaan jakseta tehdä terveellistä ruokaa koska pitsa ja sipsit.
Jätän yksityisasiakseni mistä kaivoin motivaation elämänmuutokseen ja sittemmin hoikkana pysymiseen. Elämäni ulkoisissa reunaehdoissa ei tapahtunut suuria muutoksia. Edelleenkin työssäni oli stressiä ja lapsiperhearki vaati voimia yms. eli kaikki syyt joilla voi hyvin omintunnoin perustella itselleen asiantuntijoiden siunauksella, että asialle ei vaan ihminen pysty oikeasti mitään tekemään.
Jos en olisi tehnyt isoa muutosta suhteessa ruokaan ja syömiseen olisin nyt sairaalloisen lihava aivan varmasti.
Jos nyt ajatellaan teoreettista rekrytointitilannetta jossa olisi hakijana nykyinen itseni ja vaihtoehtoinen huomattavan ylipainoinen itseni, niin suosittaisin kyllä valitsemaan nykyisen itseni.
Miksi? Ei esteettisistä syistä eikä terveydentilan vuoksi, vaan siksi, että toinen on pystynyt selättämään todella ison ja haastavan asian elämässä sitkeydellä ja tahdonlujuudella ja toinen ei. Eli kyse on mielenresursseista, joita keho kuvastaa.
Kommentit (575)
Yhteiskuntalääketieteen tutkimusamanuenssi Trine Tetlie Eik-Nes: Fat shaming on yleisempää kuin luullaan. Siitä on tutkimuksia. Lihavia syrjitään eri yhteiskunnan osa-alueilla.
Koulussa ylipainoiset ja lihavat lapset tulevat usein kiusatuiksi. Heillä on vähemmän mahdollisuuksia kouluttautua, koska kiusaaminen syö henkisiä voimavaroja ja itsetuntoa. He saavat vähemmän taloudellista tukea vanhemmiltaan.
Opettajilla on kielteisiä asenteita ylipainoisia lapsia kohtaan. He olettavat, että nämä ovat laiskoja ja vähemmän kurinalaisia. He eivät kelpaa kuten muut. Ajatellaan, etteivät lapset huomaa sellaista.
Jo 60-luvulla tehtiin tutkimus, jossa alakoululaiset saivat arvioida, keitä he haluavat ystävikseen. Ylipainoinen lapsi oli tietenkin vähiten haluttu ystävä. Vammaisista lapsista pidettiin enemmän kuin ylipainoisista ja lihavista lapsista. He olivat vähiten suosittuja kaikkiin muihin lapsiin verrattuina.
Työelämässä ilmiö näkyy siten, että ylipainoisen tai lihavan on vaikeampaa yletä tai saada palkankorotusta ammattitaidostaan huolimatta. Terveydenhuollossa lääkärit käyttävät heihin vähemmän aikaansa, eivätkä ota heitä vakavasti. Moni on kertonut saaneensa apua hakiessaan vastauksen, että kaikki johtuu lihavuudesta.
Yhdysvalloissa tehtiin suuri tutkimus, joka osoitti että suvaitsemme yhteiskunnassa paremmin seksuaalisen suuntauksen, rodun ja niin edelleen, mutta ylipainoa ja lihavuutta suvaitaan entistä vähemmän. Korkean BMI:n omaavista ihmisistä ei pidetä. Se on suurin syy syrjiä ihmisiä. Ajatellaan, että kunhan he tajuavat korkean painoindeksinsä, he kyllä ryhdistäytyvät. Silloin tapahtuu lihavien tarkoituksellista häpäisyä ja sitä ilmaistaan huoletta ääneen saadakseen lihavat skarppaamaan. Syvennetään lihavuuden stigmaa.
Häpäisijiä ja syrjijiä ei sitten yhtään hävetä käytöksensä. Senhän huomaa tällä(kin) foorumilla joka päivä.
Nyt on tultu siihen tulokseen, että osalle ei synny aivojen ateriamuistisoluihin muistijälkeä syömisestä ja he syövät sen vuoksi tarkoitusta enemmän ja aikaisemmin. Kyse on samankaltaisesta asiasta kuin lukisi lehteä/kirjaa, katsoisi televisioa tai jotain muuta ruutua samalla kun syö. Koska lääketeollisuus ei ole vielä tietenkään kehittämässä mitään lääkettä, voi ihminen hyötyä tutkimuksesta vain keskittymällä itse tiedostavampaan syömiseen ja juomiseen.
https://ww.sciencedaily.com/releases/2025/06/250611084115.htm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi yli kulutuksen syöty 250 kcal Oltermanni-voileipä lihottaa 0,0325 grammaa. Eihän tuota edes huomaa mitenkään. Sitten kun leipiä on syöty satoja ja vaikkapa tuhat lisää, alkaa vaikutus hieman näkyä, jos seuraa aktiivisesti mittojaan.
Sun laskujen mukaan kilon lihomiseen siis tarvittaisiin n. 5400 kpl tuplasalami pakastepizzaa á 550g?
Kilon lihomiseen tarvitaan nykytiedon mukaan noin 7000-7700 kcal.Sekään ei onnistu kertasyömisellä.
No mulla tulee helposti 1-2kg viikonlopussa lisää jos syö pitkän kaavan mukaan 2pv. Jostain syystä tuon pudottamiseen menee sensijaan 2-3 viikkoa 1000kcal dieetillä. Eli ei ole nestettä eikä höttöä
2kg on 14000kcal extraa. On tuo mahdllista kyllä jos syö paljon ja epäterveellisesti viikonlopun
"Ylipaino ei ole ihmisen valinta"
Kirahviko sinun ruokasi valitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi yli kulutuksen syöty 250 kcal Oltermanni-voileipä lihottaa 0,0325 grammaa. Eihän tuota edes huomaa mitenkään. Sitten kun leipiä on syöty satoja ja vaikkapa tuhat lisää, alkaa vaikutus hieman näkyä, jos seuraa aktiivisesti mittojaan.
Sun laskujen mukaan kilon lihomiseen siis tarvittaisiin n. 5400 kpl tuplasalami pakastepizzaa á 550g?
Kilon lihomiseen tarvitaan nykytiedon mukaan noin 7000-7700 kcal.Sekään ei onnistu kertasyömisellä.
No mulla tulee helposti 1-2kg viikonlopussa lisää jos syö pitkän kaavan mukaan 2pv. Jostain syystä tuon pudottamiseen menee sensijaan 2-3 viikkoa 1000kcal
No ei todellakaan kerry läskiä 1-2 kg parissa päivässä.
Ei läskiä mutta painoa joka ei lähde.
Nyt olen ollut 3pv 1000 kcal ja tuosta pudonnut 300g, 1,5kg vielä jäljellä.
Harmi kun taas on kutsuttu syömään juhannuksena ja ma joten paino nousee uudelleen:(
Vierailija kirjoitti:
Harmi kun taas on kutsuttu syömään juhannuksena ja ma joten paino nousee uudelleen:(
Ota joka aamu samaan aikaan paino vaalla ja sitten viikon jälkeen katso keskiarvoa. Jos syöt paljon on luultavasti suolessakin enemmän tavaraa jonkun aikaa + nestepaino tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota joka aamu samaan aikaan paino vaalla ja sitten viikon jälkeen katso keskiarvoa. Jos syöt paljon on luultavasti suolessakin enemmän tavaraa jonkun aikaa + nestepaino tietenkin.
Huoh.... Olen ottanut aamupainon klo 06 jo 20 vuotta joka päivä.
Toki paino tästä laskee vielä toiset 200-300g viikon loppuun mennessä muttei tosiaankaan ksikkea mikä vkl syömällä tuli. Viime viikon olin tosi tiukasti 1000-1100kcal koska ennakoin viikonlopun.
Mulla ei painonhallinnasta tullut ennen mitään, mutta kun muistakin elämää vaikeuttavista johtuen hankkiuduin adhd-tutkimuksiin ja puolen vuoden prosessin jälkeen sain diagnoosin ja aloitin lääkityksen, oikein syömisestä on tullut jotenkin todella helppoa ja paino pudonnut nopeasti kun saan pidettyä ilmpulssini kontrollissa lääkityksen avulla.
Enkä todellakaan tarkoita, että ei kun adhd-diagnooseja metsästämään ylipainon takia, mutta itselläni huomasin huiman eron siinä, miten kontrolloin itseäni ja impulssisyömistä. Olen onnistunut karsimaan myös muitakin epäterveellisiä dopamiinikoukkuja siinä missä sokerinkin.
Välillä toki mietin, onko tämä ollut itse aiheutettua, mutta olen antanut itseni ymmärtää että jos olisi, eivät lääkkeet toimisi samalla tavalla kuin ne minulla toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole syytä arvottaa ihmistä sen ulkonäön tai ulkomuodon perusteella. Se loppujen lopuksi ei kerro itse ihmisestä mitään. Toki voit kuvitella sen kertovan jotakin siitä ihmisestä, mutta se (kuvitelmasi) puolestaan kertoo vain sinusta.
Juurikin näin, minulla on työkaverina todella ylipainoinen henkilö. Mutta töitä hän todellakin osaa tehdä. Hän on huippuälykäs, tehokas, oppii kaiken todella helposti jne. Kamalaa jos meille olisi häntä palkattu, vaan olisi vain katsottu ulkonäköä. Hyvä valinta pomolta, että palkkasi hänet, oli kuulemma tehnyt vaikutuksen työhaastattelussa puhumisillaan - mahtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Painonhallinta vaikeaa - syynä laihdutus?
https://anna.fi/hyvinvointi/painonhallinta-vaikeaa-syyna-laihdutus
Säästöliekki jarruttaa laihtumista - näin sammutat sen ajan kanssa
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/laihdutus/kaikki-keinot-saastoliek…
Ja sitten elämäntapamuutoksin hallitsemaan painoa. Se on ainoa pitkällä aikavälillä toimiva tapa. Sekin on painonhallintaa, ettei liho lisää!
Vierailija kirjoitti:
Eli ennen se oli oma valinta, koska ei ollut niin paljoa lihavia.
Niin tämä maailma ja geenit (selitykset) muuttuu.
Huh, huh - ei ole ollut ennen lihavia... 1800 -luvun taiteessa ihmiset oli systemaattisesti ylilihavia. Se oli hienoa ja toivottu tila. Matin mukaan "tää on laiffii" eli välillä ihannoidaan laihuutta, välillä läskiä. Lihavuus kertoi aikoinaan elintasosta ja elitismistä. Nykyään jostain muusta. Välillä sairaudesta, välillä valinnoista - joskus ei mistään. Niin vain käy, että ihminen lihoaa, koska esim. ikä, vaihdevuodet. Pitääkö kaikesta tehdä ongelma, jos se ei ole ihmiselle itselleen ongelma?
Pitää elää sillä lailla, että 1. jättää kauppaan ne ultraprosessoidut höttöruuat ja kaikki makeat ja rasvaiset herkut. 2. Pitää liikkua niin paljon että kuluttaa sen mitä hyvällä ja terveellisellä ruokavaliolla syö. 3. Pitää nukkua riittävästi hyvällä rytmillä 22.00 - 07.00 jotta rentoutuu ja jaksaa. Näillä yksinkertaisilla ohjeilla jokainen varmaan pysyy normaali BMI.ssä ja nauttii elämästään. Ei se ole vaikeaa eikä monimutkaista.
Vierailija kirjoitti:
Pitää elää sillä lailla, että 1. jättää kauppaan ne ultraprosessoidut höttöruuat ja kaikki makeat ja rasvaiset herkut. 2. Pitää liikkua niin paljon että kuluttaa sen mitä hyvällä ja terveellisellä ruokavaliolla syö. 3. Pitää nukkua riittävästi hyvällä rytmillä 22.00 - 07.00 jotta rentoutuu ja jaksaa. Näillä yksinkertaisilla ohjeilla jokainen varmaan pysyy normaali BMI.ssä ja nauttii elämästään. Ei se ole vaikeaa eikä monimutkaista.
Muistutetaan taas, että säännöllinen ja riittävä nukkuminen ei kerta kaikkiaan monelta onnistu. Stressi, epäsäännölliset työajat, huonosti nukkuvien lasten tai vanhusten hoitaminen, omat kivut, naisilla vaihdevuodet. Lisäksi kellonaikojen antaminen on naurettavaa, koska ihmisillä on erilaisia kronotyyppejä. Olen iltapainotteinen, jos menen nukkumaan klo 22, kierin unettomana sängyssä pitkälle aamuyöhön. Menen sänkyyn puolelta yöltä ja nukahdan kymmenessä minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole syytä arvottaa ihmistä sen ulkonäön tai ulkomuodon perusteella. Se loppujen lopuksi ei kerro itse ihmisestä mitään. Toki voit kuvitella sen kertovan jotakin siitä ihmisestä, mutta se (kuvitelmasi) puolestaan kertoo vain sinusta.
Juurikin näin, minulla on työkaverina todella ylipainoinen henkilö. Mutta töitä hän todellakin osaa tehdä. Hän on huippuälykäs, tehokas, oppii kaiken todella helposti jne. Kamalaa jos meille olisi häntä palkattu, vaan olisi vain katsottu ulkonäköä. Hyvä valinta pomolta, että palkkasi hänet, oli kuulemma tehnyt vaikutuksen työhaastattelussa puhumisillaan - mahtavaa.
Kaikki mun tuntemat lihavat on laiskoja
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hedonistit ei vaan tajuu
"Onko se sitten sairaus vai elämänhallintaongelma?" - Voi olla sairaus, voi olla elämänhallintaongelma, voi olla lääkityksen sivuvaikutus, voi olla sata muuta syytä.
"Mitä se signaloi ihmisestä?" - Että ihmisellä on yksi (tai useampi) sadasta syystä olla lihava.
"Saako sitä arvottaa?" - Miksi pitäisi?
Syyllistäminen ei ainakaan auta eikä hyödytä ketään.
Lääkäri Jan Sagen: lihavuus on mutkikas, krooninen sairaus. Sen kehittymiseen vaikuttaa moni biologinen prosessi. Tilannetta pahentaa lihavien monenlainen leimaaminen, koska se johtaa syyllisyyteen. Yksilön nähdään olevan vastuussa ulkonäöstään, eikä lihavuutta mielletä sairaudeksi. Lihavien ihmisten syyllistäminen on ongelma. Luullaan, että kalorit on helppo kuluttaa. Silloin ei pohdita lihavuuden mutkikasta syntyä. Media syventää lihavuuteen liittyvää stigmaa.