"Ylipaino ei ole ihmisen valinta". Onko se sitten sairaus vai elämänhallintaongelma? Mitä se signaloi ihmisestä? Saako sitä arvottaa?
Haluan entisenä ylipainoisena (20 vuotta ja 25 kiloa sitten) sohaista ampiaispesää.
Hesarin jutun mukaan työnhaussa ylipainoinen on heikoilla ja se nähdään ongelmana. Vai onko se suorastaan viisautta rekrytoijalta?
Laihduttaminen on vaikeaa. Tai oikeastaan helppoa, jos on siihen motivoitunut. Eli on siis vaikeaa motivoitua laihduttamaan. Niinkö se menisi.
Lukemattomat asiantuntijat ja maallikot nykyään korostavat että ihminen "ei pysty" laihduttamaan nykyelämänmenossa.
Perusteena on jonkinlainen kokonaisvaltainen ylikuormitustila työstä, perheestä ja vapaa-ajasta jolloin resursseja ei jää laihduttamiseen eli tietynasteiseen kieltäytymisten ja nälänkin hyväksemiseen elämässä. Tai, että ei suorastaan jakseta tehdä terveellistä ruokaa koska pitsa ja sipsit.
Jätän yksityisasiakseni mistä kaivoin motivaation elämänmuutokseen ja sittemmin hoikkana pysymiseen. Elämäni ulkoisissa reunaehdoissa ei tapahtunut suuria muutoksia. Edelleenkin työssäni oli stressiä ja lapsiperhearki vaati voimia yms. eli kaikki syyt joilla voi hyvin omintunnoin perustella itselleen asiantuntijoiden siunauksella, että asialle ei vaan ihminen pysty oikeasti mitään tekemään.
Jos en olisi tehnyt isoa muutosta suhteessa ruokaan ja syömiseen olisin nyt sairaalloisen lihava aivan varmasti.
Jos nyt ajatellaan teoreettista rekrytointitilannetta jossa olisi hakijana nykyinen itseni ja vaihtoehtoinen huomattavan ylipainoinen itseni, niin suosittaisin kyllä valitsemaan nykyisen itseni.
Miksi? Ei esteettisistä syistä eikä terveydentilan vuoksi, vaan siksi, että toinen on pystynyt selättämään todella ison ja haastavan asian elämässä sitkeydellä ja tahdonlujuudella ja toinen ei. Eli kyse on mielenresursseista, joita keho kuvastaa.
Kommentit (575)
Vierailija kirjoitti:
Sä et voi tietää mitä sen ylipainon taustalla on. Monet sairaudet aiheuttavat ylipainoa. Ja joo nyt sanot, että suurimmalla osalla ei johdu sairaudesta, mutta kun et voi erottaa päällepäin mikä johtuu ja mikä ei, joten ne sairauden takia ylipainoisetkin kärsii. En toivo yleensä muille pahaa, mutta näille paremmiksi itsensä tunteville epäempaattisille ihmisille todella toivon sellaista sairautta, joka näyttää, että kaikki ei ole omasta halusta kiinni.
Mikä muu kuin kilppari??
Vierailija kirjoitti:
"Todellisuudessa ihmiset eivät ryhdy napostelemaan suklaakeksejä kuten lehtikuvissa. Jos syöt yhden 250 kcal-voileivän yli kulutuksesi, lihot vuodessa 13 kiloa. Se leipä on Reissumiehen puolikas, jonka päällä on 10 grammaa Keijua/Oivariinia ja 1 ohuehko viipale Oltermannia. Sellaisen leivän syö todella helposti etenkin illalla väsyneenä, jos ei kuulostele koko ajan omaa kylläisyyttään iltapalalla ja syö muutenkin iltapalaa hitaasti. Moni ei syö iltapalaa hitaasti ihan sen vuoksi, että kokee painetta ehtiä tekemään muutkin pakolliset hommat ennen nukkumaanmenoa."
Jos syöt yli sen mitä kulutat, paino nousee, ja silti ihmiset jaksavat väittää ettei liikunnalla, eli kulutuksen lisäämisellä, ole väliä painonpudotuksen kannalta. Jos syöt 250kcal yli kulutuksen päivittäin, lihot karkeasti 12kg vuodessa. Toki silläkin MITÄ syöt yli kulutuksen, on väliä. Kaikki kalorit eivät ole samanveroisia.
Yli kulutuksen voi syödä vaikka liikkuukin.
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallinta- ja impulssikontrolliongelma ainakin minulla.
Tavallaan ymmärrän tuon "ei ole oma valinta" mutta toisaalta itsehän olen ylensyönyt.
Syöminen on toki oma valinta, mutta aika moni ihminen syö kuitenkin nälkäänsä. Tai siihen signaaliin, minkä näläksi tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietynlainen ihmisyyteen sisäänrakennettu julmuus paistaa läpi osasta näistä kommenteista. Niistä paistaa läpi asenne, että aivan kuin kaikki ihmisen elämässä olisi kiinni ihmisen omista valinnoista ja että onnella, olosuhteilla, olemassaolevilla resursseilla ja sen sellaisella ei olisi osaa eikä arpaa ihmisen kohtalossa.
Väistämättä tulee mieleen, että näitä julmia ja armottomia kommentteja laukovat ihmiset, joilla on ollut riittävän hyvät lähtökohdat elämässään ja joilla ei koskaan ole ollut oikeita vaikeuksia. Tai jos joskus onkin ollut vaikeaa niin siitä ei ole otettu opiksi ja pehmennytty armollisuuteen itseä ja muita kohtaan.
Olen kokenut runsaasti vaikeita asioita elämässä, ja tälläkin hetkellä sairastan vakavaa sairautta. Ylipainosta eroon pääseminen on ollut helpoimmasta päästä joten kyllä, olen vahvasti sitä mieltä että ylipaino on usein seurausta huonoista elämänvalinnoista ja kiloista pääsee eroon kohtuullisella vaivalla. Varmaan juurikin siksi, että olen kokenut isoja vastoinkäymisiä, toisten itku painonpudotuksen vaikeudesta nimenomaan tuo fiiliksen, ettei toinen ole todellisia vaikeuksia edes kokenut.
Olen pudottanut ja pitänyt pois paljon kiloja ja itsellä riittää empatiaa painon kanssa kamppaileville.
Jokaisella on omat vaikeutensa eikä mun kokemat vastoinkäymiset poista muilta heidän vastoinkäymistensä tuottamaa tuskaa. Mitä järkeä on kilpailla vaikeuksilla ja miksi se on kisa, jossa haluaisit edes voittaa? Haluat saada empatiaa, mutta sulla ei ole antaa sitä takaisin? Ymmärrettävää, kun on vaikeuksien edessä, ja resurssit menee niistä selviämiseen, mutta on syytä muistaa, että se, mikä on sulle helppoa, on toiselle haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketuttaa tämmöset höpöhöpö-väittämät. Kyllä se on oma valinta. Kyllä minäkin ihan itse ostan ne pitsat, sipsit ja karkit kaupasta ja mätän ne kitusiini. Ei kukaan siihen pakota. t. tonnikeiju lähiövalas
En ole syönyt vuosiin pitsoja, sipsejä, karkkeja tms. Olin ollut aikaisemmin normaalin painoinen mutta sitten paino nousi yli 10 kg lyhyessä ajassa. Vatsa kasvoi, vyötärö hävisi. Minulta löydettiin syöpä. Kävin läpi leikkaukset, sädehoidon, lääkkeet ja nyt olen ollut oireeton yli kaksi vuotta.Mutta paino ei ole laskenut, vaan noussut pari kiloa lisää. Ruokamääriä olen vähentänyt, poistanut kaiken lisätyn sokerin, teen ruokani itse, alkoholia en juo ollenkaan. Monella ylipainoisella saattaa olla oikeasti joku muu syy tähän kuin herkkujen ja 'roskaruoan' syöminen tai liian suuret ruoka-annokset.
Niin. Minullakin paha pohjukaissuolen tulehdus ollut jo monta vuotta. Syönti prosessoimatonta, kotitekoista, ja suhteellisen pieniä annoksia. 50+ ja paino noussut 8kg. Tietokonetomografian mukaan sen aiheuttamat (ja sen aiheuttamat useat haimatulehdukset), on kerrytänyt jotain "kudosnestetä" vatsaonteloon elinten ympärille, eikä niille voi tehdä mitään. Oheistulehduksen takia ollut toistakymmentä kertaa haimatulehduksen takia sairaalassa lähemmäs viikon ajan. Kokonaisuudessaan joka kerta mennyt lähes 2 viikkoa ravinnotta/minimaalisella nestemäisellä ravinnolla. Paino ei pudonnut. Nousi tasaisesti. Nälän aiheuttaman suoliston kouristelu on äärimmäisen kivuliasta joka päivä. Nyt ollut 31 päivää 1300kcal:n päiväsaannin dieetillä. 1 (!) kg laihtumista. Vähähiilarisella, ja erittäin pienillä annoksilla ilman energialisää (pasta, peruna, riisi). Joten ei helppoa. Eikä omasta kurinalaisuuden puutteesta johtuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Todellisuudessa ihmiset eivät ryhdy napostelemaan suklaakeksejä kuten lehtikuvissa. Jos syöt yhden 250 kcal-voileivän yli kulutuksesi, lihot vuodessa 13 kiloa. Se leipä on Reissumiehen puolikas, jonka päällä on 10 grammaa Keijua/Oivariinia ja 1 ohuehko viipale Oltermannia. Sellaisen leivän syö todella helposti etenkin illalla väsyneenä, jos ei kuulostele koko ajan omaa kylläisyyttään iltapalalla ja syö muutenkin iltapalaa hitaasti. Moni ei syö iltapalaa hitaasti ihan sen vuoksi, että kokee painetta ehtiä tekemään muutkin pakolliset hommat ennen nukkumaanmenoa."
Jos syöt yli sen mitä kulutat, paino nousee, ja silti ihmiset jaksavat väittää ettei liikunnalla, eli kulutuksen lisäämisellä, ole väliä painonpudotuksen kannalta. Jos syöt 250kcal yli kulutuksen päivittäin, lihot karkeasti 12kg vuodessa. Toki silläkin MITÄ syöt yli kulutuksen, on väliä. Kaikki kalorit eivät ole samanveJos liikunnalla/kulutuksella ei olisi merkitystä painonhallinnan kannalta, miten 10000kcal päivässä syövät urheilijat eivät turpoa sellaisiksi muodottomiksi palloiksi. Esim. Michael Phelps taisi treenikausina syödä 10000kcal päivässä.
Ja kukahan toimistotyötä tekevä tavispirkko voi ylipäätään liikkua niin, että kuluttaa päivässä 10 000 kcal? Tai edes 5000 kcal?
Tavispirkko saa reippaalla päivittäisellä tunnin liikunnalla lisättyä päivittäistä kulutustaan ehkä n. 300 kcal.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että pysyäkseen hoikkana/normaalipainoisena ihminen tarvitsee seuraavat asiat:
-Vanhemmat, jotka lapsuudessa panosti terveelliseen ja säännölliseen elämäntapoihin, niin unen, syömisen, juomisen kuin liikunnankin osalta. Monessa perheessä näitä asioita tehdään miten sattuu. Ei siis olla ns. kurinalaisia, vaan eletään siten kuin helpointa ja mukavinta on. Hommat pitää aloittaa siitä, että yöllä nukutaan ja päivällä ollaan hereillä ja aktiivisia. Olet vaaravyöhykkeellä jo silloin, jos tykkäät "hitaista aamuista", koska silloin tykkäät myös hitaista illoista. Ts. löhöät ja vietät rentoa elämää monta 5-6 h päivässä enemmän kuin aamuvirkut. Mietipä sitä.
-Mielen, joka arvostaa terveyttä ja normaalia painoa. Ja on motivoitunut ylläpitämään näitä ruokavalion ja liikunnan osalta.
-Mielen, joka ymmärtää, että ison
Iltavirkkuus tarkoittaa yleensä sitä, että pötkötellään sohvalla iltaysistä aamukahteen. Harva tuohon aikaan siivoaa, tekee töitä, korjaa ruohonleikkuria tai mitään muutakaan ns. järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Sä et voi tietää mitä sen ylipainon taustalla on. Monet sairaudet aiheuttavat ylipainoa. Ja joo nyt sanot, että suurimmalla osalla ei johdu sairaudesta, mutta kun et voi erottaa päällepäin mikä johtuu ja mikä ei, joten ne sairauden takia ylipainoisetkin kärsii. En toivo yleensä muille pahaa, mutta näille paremmiksi itsensä tunteville epäempaattisille ihmisille todella toivon sellaista sairautta, joka näyttää, että kaikki ei ole omasta halusta kiinni.
Seli, seli väittämää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy lihavuuteen on se, että kaikki sokeasti noudattaa tuota 2000 kaloria päivässä. Lyhyt nainen 160cm ja liikkuu vaan 3000 askelta päivässä ei tarvitse kuin n. 1700-1800 kaloria ja osa ei osaa edes lakea kaloreita ja syö kastikkeita, jossa on valtavasti lisä kaloreita ja monesti syödään myös sellaista ruokaa missä on paljon kaloreita jo pienessä määrässä . Yhdessä keksissä on n. 30-40 kaloria per keksi ja jos niitä vetää koko paketin niin kalorimäärä voi nousta 1500 ylimääräistä kaloria päivässä muiden ruokien päälle.
Edes ravitsemus terapeutti ei osannut neuvoa minua laskemaan kaloreita. Minä lihoin 15- vuotiaana ja pysyin lihavana ja olin sairaalloisen lihava ja nyt BMI 19 .
Ainoa mitä tein oli laskin kalorit . En ole poistanut mitään tai lisännyt liikuntaa. Laihduttaminen on matematiikkaa mutten ydinfysiikkaa
Tämä! Olen 158 cm pitkä toimistotyötä tekevä nainen ja tuntui jo murrosiässä, etten saisi syödä paljon mitään, koska rupean heti lihomaan. Esim. lounasravintoloiden valmiit annoksetkin on töissä niin isoja, ettei kotona uskalla syödä paljon mitään tai lähtee lihomaan jne.. Kamppailen sairaalloisen ylipainon kanssa, nuorena aikuisena olin vaan lievästi ylipainoinen. Lisäksi vartalotyyppi on sellainen, että lihas tarttuu nopeasti. En saa millään laihdutettua esim. jumpan avulla, koska lihas alkaa kasvaa niin nopeasti, mutta nuorempana laihduin ihan itsestään, kun työskentelin siivoojana, jossa tuli ihan hirveästi askelia päivässä.
N34
Miksi se lihas on ongelma? Kun puhutaan laihduttamisesta, yleensä puhutaan rasvanpoltosta ja sitä kautta painon putoamisesta, ei lihasten kuihduttamisesta. Aika harvassa on ne ihmiset, joilla lihasta olisi liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, miksei vieläkään myönnetä, että ylipainon takana on melkein aina mielenterveysongelma. Mielenterveysongelmia ei diagnosoida eikä niihin saa apua. Ihmisten haukkuminen ei maksa mitään. Hoito maksaisi.
Selityksien ääripäissä on luonteenheikkous ja mässäily/ 'mielenerveys' vs. huono tuuri geenilotossa eli huonot nälkä-ja kylläisyyshormonitasot.
Osittain ärsyttää asiantuntijoiden nosebo-vaikutus tällä 'kukaan ei voi ylipainolle itse mitään koska uupumus, geenit ja elintarviketeollisuus' - puheella.
Melko samalla logiikalla voisi päätyä johtopäätökseen, ettei kenenkään kannata yrittää alkaa liikkua enemmän tai vähentää alkoholin kulutusta.
Kukaan ei sano, etteikö ylipainolle voisi itse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Joku on sanonut, ettei harvoin elämässä on niin kova ja rankka paikka, ettei sitä saa ryyppäämällä vielä huonommaksi.
Vähän samoin voisi sanoa tähän "on niin kovaa, ettei pysty olemaan syömättä liikaa" puheeseen. Ylensyöminen ja ylipaino on hiton huono lääke uupumukseen, stressiin, itsetunto-ongelmiin jne.
Kyllä, se on huono lääke. Mutta joskus ainoa työkalu, mikä sieltä pakista löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintarviketeollisuudella on myös näppinsä pelissä, jos ei hyvin tarkkaan seuraa mitä ruuassa on, lihoo. Monet terveellisiksi mielletyt ruuat sisältävät valtavia määriä suolaa, fruktoosi-glukoosisiirappia/sokeria ja rasvaa. Jos ruuan rasvapitoisuus on yli 15% se ei ainakaan laihduta. Lisäksi vielä liikkumaton elämäntapa, niin lihominen on lähes varmaa.
Elintarviketeollisuus saattaa olla suurempi syyllinen kuin olemme osanneet edes arvata.
Ravitsemus | Pitkälle jalostettu valmisruoka voi aiheuttaa rakenteellisia muutoksia aivoissa, kertoo tuore tutkimus.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011293259.html
"Löytömme viittaavat siihen, että runsaasti ultraprosessoitua ruokaa syövien aivojen rakenne muuttuu niillä alueilla, jotka säätelevät syömiseen liittyvää käyttäytymistä, kuten hypotalamuksessa, mantelitumakkeessa ja tyvitumakkeissa, selventää tutkij
Ylipainoisilla on aivovamma. Kuka haluaa sellaista rekrytoida?
Sellaiata sairautta tai geeniä ei ole olemassa jonka myötä ihmisen massa kasvaa vaikka tämä kuluttaisi enemmän kuin syö.
Olen samaa mieltä. Lihavuus on varma merkki siitä, että ihmisellä on elämänhallinnassa ja/tai terveydessä jotain häikkää. On siis viisasta jättää heidät rekrytoimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintarviketeollisuudella on myös näppinsä pelissä, jos ei hyvin tarkkaan seuraa mitä ruuassa on, lihoo. Monet terveellisiksi mielletyt ruuat sisältävät valtavia määriä suolaa, fruktoosi-glukoosisiirappia/sokeria ja rasvaa. Jos ruuan rasvapitoisuus on yli 15% se ei ainakaan laihduta. Lisäksi vielä liikkumaton elämäntapa, niin lihominen on lähes varmaa.
Elintarviketeollisuus saattaa olla suurempi syyllinen kuin olemme osanneet edes arvata.
Ravitsemus | Pitkälle jalostettu valmisruoka voi aiheuttaa rakenteellisia muutoksia aivoissa, kertoo tuore tutkimus.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011293259.html
"Löytömme viittaavat siihen, että runsaasti ultraprosessoitua ruokaa syövien aivojen rakenne muuttuu niillä alueilla, jotka säätelevät syömiseen liittyvää käyttäytymistä, kuten hypotalamuksessa, mante
Ylipainoinen maatilan emäntä, joka tekee melkein kaiken ruoan itse leivistä lähtien, on tuskin pilannut aivojaan ultraprosessoidulla ruoalla. Vaikka hän liikkuisi enemmän arjessaan kuin kaupungissa asuva samanikäinen sielunsiskonsa, voi hänelläkin helposti olla muutama kilo liikaa. Ei se, ettei ruokaa ole prosessoitu ennen kuin se on päässyt keittiöön, tarkoita sitä etteivätkö sen kalorit lihottaisi, jos energiaa saa liikaa. Maatilan emännällä voivat olla pihastaan marjapensaat, joista poimia suoraan marjat omaan käyttöönsä.
Minä taas suosittelisin vahvasti, että rekrytointi-tilanteessa rannalle kannattaa ehdottomasti jättää se spandexiin pukeutuva pyöräilyn harrasta. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä kyseinen yksilö on ääneltään nariseva, ja mielenlaadultaan täysi kokovartalo-ky*pä, ilman minkäänlaisia kykyjä yhteistyöhön kenenkään kanssa.
Tässä on yhtä paljon nyt tiedettä AP:lle, kuin hänen jorinoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiata sairautta tai geeniä ei ole olemassa jonka myötä ihmisen massa kasvaa vaikka tämä kuluttaisi enemmän kuin syö.
Eli jos syö enemmän kuin laskennallinen kulutus, niin lihoo väkisin? Diabulimiaa ei siis käytännössä voi olla?
"
Ja kukahan toimistotyötä tekevä tavispirkko voi ylipäätään liikkua niin, että kuluttaa päivässä 10 000 kcal? Tai edes 5000 kcal?
Tavispirkko saa reippaalla päivittäisellä tunnin liikunnalla lisättyä päivittäistä kulutustaan ehkä n. 300 kcal."
Treenaa kovempaa. Liikuntaa voi harrastaa muutenkin kuin vain hitaasti kävelemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos syö enemmän kuin laskennallinen kulutus, niin lihoo väkisin? Diabulimiaa ei siis käytännössä voi olla?
Mikä v* ttu on laskennallinen kulutus?
Jos syöt enemmän kuin kulutat, massasi kasvaa. Tämä on termodynamiikkaa.
Muuten hyvä, mutta olet normaalipainon alemmassa puolikkaassa, joten miten voit olla pyöreä? Oletko ehkä lukenut tältä palstalta, että nainen ei saa painaa yli 50 kiloa tai on lihava.