Eläkeläisenä olemisesta
Olin työelämässä ilman taukoja. Ensin 20 v yksinhuoltajana ja sitten 10 v työn ohessa opiskellen. Viimeiset 10 v työelämään täysillä panostaen. Sitten jäin ansaitulle eläkkeelle. Järkytys se muutos! En ymmärrä miksi eläkkeellä olia ylistetään. Herään aamulla ilman mitään elämänsisältöä. Käyn asioilla tai kävelyllä ja tulen kotiin. Käyn jossain retkillä, museoissa, lueskelen sun muuta. Palaan taas kotiin miettimään, mitä tekisin.
Elämän merkitys ja laatu putosi nollaan eläköidyttyäni. Mietin paljon, mitä eläkeläiset yleensä tekevät? Entä muut työ- ja opiskeluelämän ulkopuoliset niin kuin työttömät tai välivuotta viettävät? Kertokaa. Joka päivä tuntuu vuoden mittaiselle miettiessä, mitä tekisi. Herään kuudelta ja kahdeksaan mennessä olen jo tehnyt yhden päivittäisen kävelyretkistä. Sitten mietin, mitä teen..
Kommentit (174)
kannattaa ehkä naistenkin miettiä millaista lapsettoman elämä on eläkkeellä ilman lapsia ja lapsenlapsia
Vierailija kirjoitti:
kannattaa ehkä naistenkin miettiä millaista lapsettoman elämä on eläkkeellä ilman lapsia ja lapsenlapsia
ihan samaa kuin aikaisempikin elämä ilman lapsia ja lapsenlapsia, paitsi ei tarvitse käydä töissä.
Onkohan näin tylsät aloitekyvyttömät ihmiset olleet oikeasti niin hyviä työssään kui luulevat. Niin kauan kuin olen terve en varmasti ehdi eläkkeelläkään tekemään kaikkea mitä haluaisin. Opiskelumahdollisuuksia on valtavasti. Puuhasteluyrityksen voi perustaa. Hyväntekeväisyystyötä on mistä valita asui missä tahansa. Kirjastossakin saisin kulumaan aikaa lehtiä lukemalla. Sitten mulla on nämä perinteiset vaellus, käsityöt, ristikot, museot, dekkarit, kalastus, treatterit jne jo nyt mihin ehdi nyt niin paljon kuin haluaisi. Kuntosalikortin otan myös kun eläke koittaa. N61
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkkeen täysi määrä Suomessa on 986,30 euroa kuukaudessa vuonna 2025. Tämä summa maksetaan eläkkeensaajille, joiden muut eläkkeet (kuten työeläke ja kansaneläke) jäävät alle tietyn rajan
sama työeläke vaatii jotain 40 vuotta 2000 eur palkalla
Mulla on työeläkearvio nyt hiukan yli tonnin vaikka olin 17 vuotta yhteensä pois työelämästä. Nyt palkka on 3300, mutta se nousi juuri. 2010 se oli noin 2000 ja 2011 vaihdoin työpailkkaa. Alkupalkka oli n. 2400. 1991 jäin työttömäksi ja tuossa välissä omi kolme lyhyttä työllistämistukipätkää.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen baareissa istuksimista ja bissen juontia..aika menee mukavasti samanhenkisten kanssa..
Kannattaa ehdottaa terveitä harrastuksia.
ottaa kyllä päähän tuollainen vinkuminen. Nythän sulla on kaikki maailman aika ja varmaan myös vähän sitä rahaakin tehdä ihan mitä vaan. Ja ilmeisesti myös toimintakykyä eli terveyttä.
Lapset ja lapsenlapset ovat elämäni ilo. On vipinää ja vilskettä ja mummon luo välillä tunkkoa. On oma asunto puolimatkan trouvissa lapsiin nähden joten jää sitä omaa aikaa lukemiseen ja lenkkeilyyn. Parasta aikaahan tämä eläkeikä on.
Kunpa pääsisi jo pois oravanpyörästä ja saisi käyttää enemmän aikaa mm. liikuntaan, lastenlasten hoitamiseen ja matkustamiseen. Omakotitalossa ja sen puutarhassa riittää aina puuhasteltavaa. Lisäksi odotan aikatauluttomampaa elämää, tai sitä, että voisi esim. itse päättää milloin herää ja menee nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
On eri asia asua palvelujen äärellä kuin autottomana taajaman ulkopuolella. Vaikka miten yrittää keksiä päiviin sisältöä, ei siinä onnistu. Itsensä niskasta ottaminen ei siinä auta. Terveisin toinen turhautunut
Jollain sieltä on kuitenkin töihinkin päästy. Ap tuskin asuu paikassa, mistä ei autottomana ole päässyt minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aloittajallahan ON lapsia.
Kyllä mä keksisin tekemistä asuisin missä tahansa. Osa harrastuksistani, kuten verkko-opiskelu, jota aion katsella eläkkeellä - älkää huoliko nuoret, etsin kaikille avoimia maksullisia kursseja missä on hyvin tilaa - on mahdollista missä tahansa. Myös kansalaisopistoissa on nykyisin paljon verkkokursseja ja tästä johtuen niitä voi ottaa muultakin paikkakunnalta kuin omaltaan. Jos sen verran on linjoja että saa älypuhelimen toimimaan, pystyy saamaan netinkin. Maalla voisin harrastaa puutarhatöitä kesällä. Kaupassa olisi kuitenkin pakko käydä, joten varmaan sitten muutaman kerran kuukaudessa lähtisin bussilla - jotenkinhan sinne pitää joka tapauksessa joskus päästä - hoitelemaan kaupunkiasioita ja siinä samalla voisi käydä museossa, syömässä, kirjastossa yms. Jos on talo maalla, varmasti kaikenlaista puuhaa löytyy ihan jo ylläpidosta. Voisin aloittaa valokuvauksen tai jonkun vastaavan harrastuksen. Digiaikana ei jää perikunnallekaan valtavaa paperikuvamäärää. Voisin vaikka hankkia jonkun soittimen ja opetella soittamaan. En ole musikaalinen, mutta mitä se haittaa jos omaksi ilokseen soittelee ja mekaanisesti sen oppii kyllä tiettyyn pisteeseen. Nuorena soitin vähän kitaraa ja opin kyllä joitakin kappaleita tunnistettavaksi soittamaankin. Minulla on omien tulevien eläkepäivien varalle - olettaen että pysyn jonkinasteisesti toimintakykyisenä - vaikka mitä ideoida. Myös sellaisia, joita voi harrastaa vaikka fyysinen kunto alkaisi - kuten varmasti jossain vaiheessa alkaakin - rappeutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa eläkeläiset voivat tehdä vaikka parina päivänä viikossa jotain työtä, meillä siitä varmaan seuraisi jotain sakkoja ja eläkkeen maksun lopetus..
Tämähän ei pidä paikkaansa. Eläkkeellä voi ihan vapaasti tehdä töitä, jos ei muuta elämää ole.
Vanhuuseläkkeellä voi vapaasti tehdä töitä. Muunlaisilla eläkkeillä se voi olla ongelma.
Myös sairauseläkkeellä saa tehdä rajoitetusti töitä. Veli oli nuoresta pitäen sairauseläkkeellä ja teki kunnalla omaan tahtiin töitä 2-3 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa aputöitä. Se oli pienessä kunnassa vähän sellainen että hänelle järjestettiin näitä töitä. Siihen aikaan laitettiin diagnoosin saaneet nepsyihmiset (joita ei kuulemma 70-80-luvulla ollut, mutta kuulkaa kyllä oli) tosi herkästi eläkkeelle. Turha eläkeläinenhän hän oli, mutta se oli ajan tapa.
Vierailija kirjoitti:
Saisiko tätä edes sanoa mutta pitää olla riittävän iso asunto niin ei tarvitse tylsistyä. Ainakaan yksiössä ei jaksa olla.
Tästä olen täysin samaa mieltä. En ole koskaan asunut yksiössä mutta kolmiossa asuin. Eläkkeelle päästyäni ostin ok-talon 150 neliötä, pari vuotta meni remppahommissa aluksi mutta nyt olen asunut ja hommaillut tässä jo eläkeläisenä 15 vuotta ja edelleen sujuvat hommat kohtalaisen hyvin, paitsi raskaimpiin hommiin tietty hankin apua. Talossa on tilaa työpajalle...siellä syntyy ideoita ja illalla kattelen pinterestistä lisää ideoita. Kiirettä pitää ja mielenkiintoista on elämä kun on aikaa tehdä miten itse tykkää.
Kaikki palvelut eläkeläiselle kotiin maksaa joten niihin kannattaa jättää rahaa. Kodin siivous on ostettava yksityiseltä siivousyritykseltä, lisäksi kauppapalvelut, kylvetyspalvelut, pyykkipalvelut jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisiko tätä edes sanoa mutta pitää olla riittävän iso asunto niin ei tarvitse tylsistyä. Ainakaan yksiössä ei jaksa olla.
Tästä olen täysin samaa mieltä. En ole koskaan asunut yksiössä mutta kolmiossa asuin. Eläkkeelle päästyäni ostin ok-talon 150 neliötä, pari vuotta meni remppahommissa aluksi mutta nyt olen asunut ja hommaillut tässä jo eläkeläisenä 15 vuotta ja edelleen sujuvat hommat kohtalaisen hyvin, paitsi raskaimpiin hommiin tietty hankin apua. Talossa on tilaa työpajalle...siellä syntyy ideoita ja illalla kattelen pinterestistä lisää ideoita. Kiirettä pitää ja mielenkiintoista on elämä kun on aikaa tehdä miten itse tykkää.
Paljonko mahtaa maksaa kodin siivouksen osto 150 neliön taloon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi jättää työt nuoremmille ja opetella nauttimaan eläkkeellä olosta, ei se ole kuin itsestä kiinni.
Miten itse nauttisit eläkkeellä olostasi?
Mulla ei ole koskaan töissä ollessa ollut näin kiire.
Kuntoilen, teen pitkiä lenkkejä koirien kanssa metsässä, jään laavulle tekemään ruokaa. Hoidan pihaa ja remontoin taloa. Hoidan lastenlapsia ja autan ystäviä.
Teen vapaaehtoistyötä seurakunnassa.
Laulan kuorossa ja opiskelen saksaa.
Syyskesä kun koittaa poimin marjat ja sienet lasten perheille ja ystäville, jotka ei kykene itse poimimaan.
Alan taas uimaan uimahallissa kilometrin joka toinen päivä. Menen kuntosalille ryhmäliikuntaan.
Käyn ystävien ja sukulaisten luona kahvilla ja syömässä vuorotellen aina yhden luona vuorollaan. Teen käsitöitä ja menen auttamaan ruokajakelussa seurakunnassa.
Kyllä tätä puuhaa on enemmän kuin päivässä tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa pääsisi jo pois oravanpyörästä ja saisi käyttää enemmän aikaa mm. liikuntaan, lastenlasten hoitamiseen ja matkustamiseen. Omakotitalossa ja sen puutarhassa riittää aina puuhasteltavaa. Lisäksi odotan aikatauluttomampaa elämää, tai sitä, että voisi esim. itse päättää milloin herää ja menee nukkumaan.
Minä en ainakaan pysty päättämään, milloi herään. Nukkumaan meno on eri asia. 43 vuotta heräsin klo 6.20 ehtiäkseni töihin. Olen ollut 15 vuotta eläkkeellä, eikä se heräämisaika ole muuttunut miksikään, riippumatta siitä milloin käyn nukkumaan. Ei se hirveesti harmita, kun olen aamuvirkku muutenkin, mutta joskus, vaikkapa syksypimeillä voisi vähän pidempään nukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi voisit lukea, tehdä käsitöitä, maalata/piirtää, kirjoittaa, voimistella, käydä teatterissa tai konsertissa yms.
Ap ilmoitti jo aloituksessa, että kaikki tuo on tylsää eikä tuo elämään sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen baareissa istuksimista ja bissen juontia..aika menee mukavasti samanhenkisten kanssa..
ISTUKSIMISTA???
Mitä se on??
Takuueläkkeen täysi määrä Suomessa on 986,30 euroa kuukaudessa vuonna 2025. Tämä summa maksetaan eläkkeensaajille, joiden muut eläkkeet (kuten työeläke ja kansaneläke) jäävät alle tietyn rajan
sama työeläke vaatii jotain 40 vuotta 2000 eur palkalla