Eläkeläisenä olemisesta
Olin työelämässä ilman taukoja. Ensin 20 v yksinhuoltajana ja sitten 10 v työn ohessa opiskellen. Viimeiset 10 v työelämään täysillä panostaen. Sitten jäin ansaitulle eläkkeelle. Järkytys se muutos! En ymmärrä miksi eläkkeellä olia ylistetään. Herään aamulla ilman mitään elämänsisältöä. Käyn asioilla tai kävelyllä ja tulen kotiin. Käyn jossain retkillä, museoissa, lueskelen sun muuta. Palaan taas kotiin miettimään, mitä tekisin.
Elämän merkitys ja laatu putosi nollaan eläköidyttyäni. Mietin paljon, mitä eläkeläiset yleensä tekevät? Entä muut työ- ja opiskeluelämän ulkopuoliset niin kuin työttömät tai välivuotta viettävät? Kertokaa. Joka päivä tuntuu vuoden mittaiselle miettiessä, mitä tekisi. Herään kuudelta ja kahdeksaan mennessä olen jo tehnyt yhden päivittäisen kävelyretkistä. Sitten mietin, mitä teen..
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa eläkeläiset voivat tehdä vaikka parina päivänä viikossa jotain työtä, meillä siitä varmaan seuraisi jotain sakkoja ja eläkkeen maksun lopetus..
Tämähän ei pidä paikkaansa. Eläkkeellä voi ihan vapaasti tehdä töitä, jos ei muuta elämää ole.
Myös työkyvyttömyyseläkkeellä tiettyjen rajojen puitteissa. Itse saisin tienata noin tonnin kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla työskentelit ja mitä teit ap?
Asiantuntijana ja valmistelijana viranomaisorganisaatiossa. Välillä myös esimiestehtävissä.
Viranomaisorganiaaatioissa on kai kaikissa jonkinlainen käsikirja, jonka ohjeiden mukaan toimitaan.
Ap:n omassa elämässä ei ole vastaavanlaista ohjekirjaa. Ei siis ole ihme, ettei ilman ohjeita tiedä mitä tekisi.
Sosiaaliset ympyrät. Jos ei ole niin hommaa. Yhdessä asioiden tekeminen tai ihan vain yhdessä ajanviettäminen parantaa henkistä mieltä ja tuo lisää ikävuosia.
Surullista nähdä niin usein, että se työ on ollut elämän sisältö. Asenne kyllä ratkaisee. Käytä nyt mielikuvitusta, ja hakeudu vapaaehtoishommiin tai muihin harrastuksiin. Ja opettele olemaan, tekemättä mitään kummempaa. Itse välillä laiskottelen koko päivän sohvalla, katsellen tvtä tai lueskellen. Eli irrota jo siitä suorittamisvaihteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Rangaistaanpas. Minä olen vanhuuseläkkeellä ja jatkan töitäni freelancerina. Ansiotulojen verotus 38 %."
Mikäs rangaistus tuo on. Sun eläke ja tulot on sellaiset, että prosentti on tuo.
Ja jos olet yli 68, ei tuloistasi mene eläkemaksuja kuten ns. työikäisille. Alle 68v kerrytät eläkettäsi.
Vai meinaatko, että eläkeläisten työtulosta ei pitäisi maksaa veroja?
Työeläkkeeni on pieni, alle 1.500e, mutta siitäkin pidätetään veroja 21 %. Ansiotulojen tuloraja on naurettavat 40.000e/vuosi, ja jos tienaan enemmän, menee veroa yli 40 %. Mielestäni se on rangaistus eikä kovin paljon motivoi tekemään työtä jota kuitenkin tarjotaan jatkuvasti.
Minun eläke on samansuuruinen mitä sinulla, mutta minun veroprosentti on vain 11. Nä
Joo niin on. Mulla on bruttoeläke hieman päälle 1500e ja on veroprosentti 11.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijana ja valmistelijana viranomaisorganisaatiossa. Välillä myös esimiestehtävissä.
Jotenkin arvasin. Jos olisit työskennellyt yritysmaailmassa, tätä ongelmaasi ei olisi. Olisit luova, sosiaalinen, uudistushaluinen, ratkaisukeskeinen ja kehityskykyinen. Arvostaisit ammattitaitoasi niin, että pystyisit hyödyntämään työssä oppimaasi myös omassa elämässäsi.
Se yritysmaailmassa on hyvä, että siellä ei jumiudu eikä kuole pystyyn. Siellä saa aitoa palautetta ja siellä vaaditaan. Vastaavasti saa kyllä painaa täysillä, että saavuttaa kaikki tulostavoitteet. Harva siellä haaveilee jatkavansa eläkkeellä.
Ehkä kyse ei olekaan tekemisen puutteesta. Ehkä suret sitä, että olet menettänyt virkaasi sisältyvän vallan ja viran tuoman suojan. Nyt et voi määrätä mitään ja joudut kohtaamaan rehellistä palautetta, mihin menetkin. Virka on ollut ansa. Toivotaan parempaa jatkoa.
Suosittelen itsesi kehittämistä. Mene vaikka kirjoituskurssille, niin kielioppi ehkä muistuu mieleesi.
Osallistu vapaaehtoistoimintaan, muuhunkin kuin lakanoiden ja pyyhkeiden keräykseen.
Lukeminen on aina hyvä harrastus, se avartaa ymmärrystä muita ihmisiä kohtaan ja tietämys lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaisorganiaaatioissa on kai kaikissa jonkinlainen käsikirja, jonka ohjeiden mukaan toimitaan.
Ap:n omassa elämässä ei ole vastaavanlaista ohjekirjaa. Ei siis ole ihme, ettei ilman ohjeita tiedä mitä tekisi.
Pelottavaa, että näköalattomat ohjeisiin takertujat päättää ihmisten asioista.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten lorvinta voitais jo lopettaa ja määrätä esim. pakkotyöleireille tjmsp.
Ensiksi pitäisi kaltaiseksi lorvijat panna pakkotyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt vaikka en eläkkeelle pääse vielä vuosiin. Sitä päämäärätöntä haahuilua muiden ihmisten rahoilla elätettynä. Kuka tuonkin on keksinyt
Sinähän sitten teet omat ratkaisusi ettet sorru samaan.
Vierailija kirjoitti:
kauppakeskuksissa näkee usein työkyvyttömyyseläkkeellä tai sairaseläkkeellä olevia istuskelemassa ja katselemassa ihmisiä kun ei ole mitään ajankulua ja tekemistä ja rahaakaan.
lisään vielä että elämästä kannattaa yrittää nauttia minkä ikäisenä tahansa. joskus voi terveys olla vähän huonompi jonka takia niitä luontokävely lenkkejä ei pysty tekemään
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa eläkeläiset voivat tehdä vaikka parina päivänä viikossa jotain työtä, meillä siitä varmaan seuraisi jotain sakkoja ja eläkkeen maksun lopetus.
Voisihan vaikka kerätä pienen eläkeläisporukan ja yhdessä käydä lenkillä tai joissan tapahtumista. Ilmoitus vaikka kaupan ilmoitustaululle (onko niitä vielä).
Kaikenlainen aktiivisuus on hyvin tuntematonta suomalaisille, koska olemme niin tottuneet siihen, että yhteiskunta hoitaa kaiken.
Ei, vaan että jokainen hoitaa omat asiansa. Ei synny riittävästi yhteisöllisyyttä.
Kävelyporukoita on jo olemassa. Ainakin meillä Raisiossa Raision Rinkka Ry järjestää näitä (paikallinen vaellusseura).
Vierailija kirjoitti:
Vaikka minkälaista vapaaehtoistyötä on tarjolla, ihmisten ja eläinten parissa, varmaan sinunkin asuinseudulla. Tai hanki lemmikki. Eläkeläiskerhot, ryhmämatkat - jotain päiväreissuja -, itse en ymmärrä miten ihmiset ei eläkkeellä tms. saa aikaansa kulumaan, mä olen tässä ollut vuosikaudet toimettomana ja hyvin harvoin tuntuu että ei saa aikaa kulumaan.
Pankit on järkänneet bussiretkiä, kesäisin kaupunki.
Alin eläkeikäni tulee täyteen vasta reilun vuoden päästä, mutta jään pois työelämästä jo syyskuun alussa eli 11 kk aikaisemmin. Ei siis ole vielä kokemusta eläkkeellä olemisesta. Kiinnitin huomioni aloituksessa lauseeseen: "Viimeiset 10 v työelämään täysillä panostaen". Voin hyvin kuvitella, että kun täysillä panostaminen loppuu kuin seinään, tilanne on aika uusi ja erilainen.
Mä olen jo yli 2 vuoden ajan tehnyt vain 3-päiväistä työviikkoa. Eräänlainen pehmeä lasku eläkepäiviin. Sekä taloudellisesti että ajankäytön suhteen. Mitä pidempään olen tehnyt osa-aikaista, sitä enemmän olen keksinyt kaikenlaista kivaa tekemistä ja sitä enemmän ne kolmekin työpäivää viikossa on alkanut haitata muuta elämää. Kaveripiiristä yks sun toinen on eläköitynyt ja heillä olisi aikaa tavata päivisin, mutta mä sitten joudun sanomaan, että se päivä ei käy, koska olen töissä.
4 vapaapäivää viikossa on kuitenkin mahdollistanut sen, että olen voinut vähitellen alkaa tekemään kaikenlaisia juttuja, joihin 2 vapaapäivää ei riittäisi. Pikkuremonttia, nikkarointia, puutarhanhoitoa, käsitöitä jne. Olen tehnyt yli 12 vuotta etätöitä, mutta työhuoneeni on ollut remontissa jo yli 8 vuotta. Työpöytäni on siis ollut makuuhuoneessa. Yks ystäväni kerran nauroi, että saat sen työhuoneen valmiiksi sitten eläkkeellä. Oikeassahan hän oli eikä siitä huoneesta nyt enää tule työntekoa varten huonetta vaan harrastushuone. Läppärin ja näyttöjen sijasta työpöydälle tuleekin ompelukone ja huoneen nurkkaan sovitusnukke. Aikoinaan ompelin lähes kaikki lasten ja omat vaatteeni itse, mutta muutamaan vuosikymmeneen en ole ommellut yhtään mitään. Aion myös hankkia uudet öljyvärit ja maalausalustoja sekä maalaustelineen.
Kunhan saan kaikki kotiprojektit tehtyä, alan katsoa jotain sopivaa vapaaehtoistyötä. Lisäksi haluan etsiä kaiken tiedon, mitä syvänmerenhaudoista on olemassa. Ne ovat kiinnostaneet mua aina, mutta aina on ollut - ainakin olevinaan - jotain kiireellisempääkn tekemistä. En usko, että mulle tulee olemaan liian tylsää ja sopiva määrä tylsyyttä taas lisää mielikuvitusta ja luovuutta. Toistaiseksi on käynyt niin, että mitä enemmän teen kaikenlaista, sitä enemmän siinä tehdessäni keksin, mitä muutakin voisin tehdä. Kirjoitan kaikki ideani ylös ja mulla onkin jo aika pitkä todo-lista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totaalista mielikuvituksen puutetta, jos ei tiedä mitä tekisi.
Kuvittele olevasi lomalla tai työtön seuraavat 10 vuotta. Mitä itse tekisit?
Teeppä itsellesi lista mistä tahansa ärsyttävistä hommista ja pakota itsesi heräämään joka helvetin aamu klo 6 ja tekemään niitä töitä klo 16 saakka. Tuntuu kuin olisi töissä.
Vai onko ongelmana yksinäisyys? Hanki kavereita jollei niitä ole. Työpaikalla tehdään töitä eikä käydä viihtymässä ja juoruilemassa.
t. työttömäksi jäänyt ja niin onnellinen vapaa-ajasta joka ei käy pitkäksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totaalista mielikuvituksen puutetta, jos ei tiedä mitä tekisi.
Kuvittele olevasi lomalla tai työtön seuraavat 10 vuotta. Mitä itse tekisit?
Hah! Olen ollut 10 vuotta eläkkeellä ja aina olen tekemistä keksinyt.
Minä jo 15 vuotta eläkkeellä. Tekemistä riittää kaikiksi päiviksi tarpeeksi ja joskus liikaakin. En jaksa tähän luetella sen vaan sanon, että on kivaa tehdä vaikka mitä jos terveyttä riittää. Vaikeaa se on tuntemattomalle neuvoa tekemistä jos ei muu kiinnosta kuin kaupassa käyminen.
itse pelkään jääväni työttömäksi todella pitkäksi aikaa tai pysyvästi,ikää on 46 ja olen ollut yli vuoden työtön ja terveys estää tietyinlaiset työt ja paikkoja ei ole paljon mitä hakea. käyn päivittäin pienellä kävelyllä luontopolulla ja etsin töitä päivittäin.
tekemiset on aika vähissä johtuen siitä että rahaa ei ole kuin tuet. miksi suomessa on työnsaanti todella vaikeeta?
M
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole kehittänyt itseään elämänsä aikana.
Vastauksestasi voi päätellä, että kesken on matka sinullakin.
Kun koittaa aika jäädä eläkkeelle, huomaa moni painivansa samojen asioiden kanssa, kuin ap. Yht'äkkiä kukaan ei tarvitse, mitään ei tarvitse tehdä, kello ei soi, aamusta tulee ilta. Se on monelle todella kova paikka, eikä siihen oikeasti ole varautunut.
Moni täällä puhui vapaaehtoistyöstä. Sitä minäkin ap:lle suosittelisin, kuten myös eläkeläisten yhdistyksiä sekä kansalaisopistoa.
Elämä alkaa ehkä sujua mukavammin, kun siihen saa lisättyä rutiineja - ihan yhden kerrallansa.
Tsemppiä.
No sokea Reettakin nyt näkee, että koko juttu on täyttä hölynpölyä