Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeläisenä olemisesta

Vierailija
13.06.2025 |

Olin työelämässä ilman taukoja. Ensin 20 v yksinhuoltajana ja sitten 10 v työn ohessa opiskellen. Viimeiset 10 v työelämään täysillä panostaen. Sitten jäin ansaitulle eläkkeelle. Järkytys se muutos! En ymmärrä miksi eläkkeellä olia ylistetään. Herään aamulla ilman mitään elämänsisältöä. Käyn asioilla tai kävelyllä ja tulen kotiin. Käyn jossain retkillä, museoissa, lueskelen sun muuta. Palaan taas kotiin miettimään, mitä tekisin. 

Elämän merkitys ja laatu putosi nollaan eläköidyttyäni. Mietin paljon, mitä eläkeläiset yleensä tekevät? Entä muut työ- ja opiskeluelämän ulkopuoliset niin kuin työttömät tai välivuotta viettävät? Kertokaa. Joka päivä tuntuu vuoden mittaiselle miettiessä, mitä tekisi. Herään kuudelta ja kahdeksaan mennessä olen jo tehnyt yhden päivittäisen kävelyretkistä. Sitten mietin, mitä teen..

Kommentit (174)

Vierailija
141/174 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa vapaaehtoistöissä on tosiaan paljon vaihtoehtoja. Itse en tykkää oikein ihmisten parissa tehtävästä, mutta olen käynyt eläinsuojassa ruokkimassa ja siivoamassa - toki se ei onnistu jos näitä ei ole kulkuyhteyksien päässä. Myös niissä, jotka auttavat ihmisiä, on taustatöitä, esim. avustuspussien pakkaamista. 

Opetustehtävistä voi löytyä myös pieniä sijaisuuksia, esim. kansalaisopistossa. Sitä voi vaikka itse suunnitella jonkun ryhmän ja tarjota sitä. 

Koulutuksia, joiden käynti ei ole keneltäkään pois on esim. eha-kurssi, jos sellaista ei ole vielä käytynä. Tekoälyn kanssa voi jutella ja kysellä siltä ideoida. 

Vierailija
142/174 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se taitekohta, mutta väistämätön ja sitten täytyy vaan sopeutua. Tärkeää olisi joku rutiini. Vaikka viikkomenot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/174 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin ns. eläkeläisen kiireet. Teen remonttia, harrastan puutarhan hoitoa, ompelen, teen ristikkoja ja sudokuja, käyn le kyllä, porrastreenissä, kuntosalilla, kahvikutsuilla, synttäreillä, joskus jopa ehdin katsoa tv:tä multitaskaamalla samalla muuta.

Ei yhtään tylsää hetkeä.

Vierailija
144/174 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa aloittajalla onkin alkava muistisairaus?

Tuo kaikenkattava aloitekyvyttömyys ja se, että mikään ei kiinnosta, on yksi merkki alkavasta muistisairaudesta.

Kannattaisi mennä geriatrin vastaanotolle, jolta saa lähetteen mm. pään magneettikuvaukseen. Siitä puolestaan selviää aivojen hyvinvointi. Myös kaikki veriarvot pitäisi tutkia.

Vierailija
145/174 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut pitkään työelämässä ja siinä ohessa hoitanut lapset ja kotiasiat, niin eläkkeelle jääminen voi olla shokki. Se työelämä ja muut pakolliset kuviot kun ovat täysin hallinneet elämää ja aikatauluja. Joillakin ei ole harrastuksia, kiinnostuksenkohteita eikä paljon ystäviäkään. 

Silloin kestää aikansa ennen kuin sopeutuu uuteen tilanteeseen. Pitää päästää irti pakosta koko ajan suorittaa jotain aikataulua. Saa nauttia rauhassa aamukahvit ja lueskella päivän lehdet. Pitää kehittää uusia rutiineja elämään.

Eläkeläisenä viettää aika paljon aikaa kotona ja lähialueella, joten voi ruveta seuraamaan alueen lehdistä mitä siellä tapahtuu ja vaikka osallistua johonkin paikalliseen toimintaan. 

Ystävät ja tuttavat ovat tärkeä voimavara. Jos kaverit ovat jääneet työelämän jalkoihin, nyt pitää ruveta elvyttämään niitä suhteita. Monet samanikäiset ovat eläkkeellä tai tekevät lyhyttä työviikkoa, hekin kaipaavat kaikenlaista toimintaa. Puhelukin on kiva, kun on aikaa keskustella. Sitten voi tavata lounaalle tai kahville, sopia että menette jonnekin näyttelyyn tai muuhun. 

Harrastuksia on hyvä olla myös. Varsinkin sellaisia, joissa tekee ryhmässä jotain. Uusi kiinnostuksenkohteita.

Ja jos mikään ei onnistu, sitten etsii oman kunnan palveluista tietoja. Senioreille on usein kaikenlaista toimintaa ja myös apua yksinäisyyteen.

Vierailija
146/174 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa aloittajalla onkin alkava muistisairaus?

Tuo kaikenkattava aloitekyvyttömyys ja se, että mikään ei kiinnosta, on yksi merkki alkavasta muistisairaudesta.

Kannattaisi mennä geriatrin vastaanotolle, jolta saa lähetteen mm. pään magneettikuvaukseen. Siitä puolestaan selviää aivojen hyvinvointi. Myös kaikki veriarvot pitäisi tutkia.

Mun lähisukulaisen muistisairaus alkoi tuolla tavalla.

Vierailija
147/174 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mihinkään kiirettä ja kotona on mukava olla ja myös puuhailla kaikenlaista. Voi mennä ulos tai olla sisällä. Ei ole vielä tässä elämässä käynyt aika pitkäksi, mutta ehkä lapsena ei muka aina ollut mitään tekemistä.

Vierailija
148/174 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy eläkepäiväni pitkiksi, voi kun olisi enemmän aikaa vaikka yksin olenkin. 

Surffailen netissä paljon, siellä riittää lukemista. Kotitöiden ohessa kuuntelen musiikkia. 

ulkoilen ja nautin yksinolosta. Perhe käy välillä kaffella, mikä on ihanaa. 

Vierailija
149/174 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua todella hyvin! Minulla on ihan sama juttu. Jäin itselleni merkityksellisestä työstä ja hyvästä työyhteisöstä pois ja vielä muutin paikkakuntaa. Tosin läheisiäni asuu täällä. Tunnen tyhjyyttä ja surua enkä tiedä, miten tuon tyhjiön täyttäisin. Harrastuksiakin oli, mutta nekin jäivät kesätauolle. Haluan vielä takaisin töihin. Onneksi ala on sellainen, että ehkä voin jopa löytää töitä. Ja kun jaksan, aloitan viimeistään syksyllä maalausharrastukseni uudelleen.

Jos olisi perhettä ja vaikka oma kesämökki, niin saattaisi olla helpompaa. Mutta tosiaan eläkkeelle jääminen oli ja on, ainakin minulle, iso kriisi.

Vierailija
150/174 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua todella hyvin! Minulla on ihan sama juttu. Jäin itselleni merkityksellisestä työstä ja hyvästä työyhteisöstä pois ja vielä muutin paikkakuntaa. Tosin läheisiäni asuu täällä. Tunnen tyhjyyttä ja surua enkä tiedä, miten tuon tyhjiön täyttäisin. Harrastuksiakin oli, mutta nekin jäivät kesätauolle. Haluan vielä takaisin töihin. Onneksi ala on sellainen, että ehkä voin jopa löytää töitä. Ja kun jaksan, aloitan viimeistään syksyllä maalausharrastukseni uudelleen.

Jos olisi perhettä ja vaikka oma kesämökki, niin saattaisi olla helpompaa. Mutta tosiaan eläkkeelle jääminen oli ja on, ainakin minulle, iso kriisi.

Osta sutten se mökki. Niitä saa halvallakin, varsinkin remontoitavia. Remonttihommissa se aikakin kuluu ja vielä varsin hyödyllisesti.

Niin minä tekisin, jos olisin sinun tai ap: n asemassa.

Vierailija
151/174 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen baareissa istuksimista ja bissen juontia..aika menee mukavasti samanhenkisten kanssa..

ISTUKSIMISTA???

Mitä se on?? 

Mikä sun äidinkieli on? 

Vierailija
152/174 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi mennä vapaaehtoiseen työhön toisten komenneltavaksi?

Viimeistään eläkkeellä pitää ruveta käyttämään omia aivoja.

Kävelylenkillä voi keräillä muoviroskia itsekin. Vesistöjen rannoilla voi keräillä siiman pätkiä ja muovia havaitessaan niitä. Veneillessä jos näkee hylkyverkon voi sen poistaa vedestä, sen kyllä erottaa normaalista verkosta.

(Tupakanfiltterit on muovia olleet kohta jo 50 vuotta.) Luonnossa olevan saastan määrä on järkyttävää.

Vierailija
153/174 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä ainakin mietin jo 10 vuotta ennen eläkkeelle lähtöä mitä sitä oikein puuhaisi kun ei tarvitse enää töihin mennä. Kyllä jokainen tietää milloin eläkkeelle lähtee niin miettii vaikka viisi vuotta aiemmin jo mitä aikoo tehdä. "

>>>Ei muuten tiedä. Jäin 55-vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle. En tiennyt sitä 10 vuotta etukäteen. Ja tuollaiset miettimiset on aika turhia, kun et edes tiedä onko terve tai hengissä. Päivä kerrallaaan eläminen on se oikea tapa elää. Jokainen tietää sen, ihan jokainen.

Kukin tavallaan. Itse olen koko elämäni ajan tehnyt jonkinlaisia tulevaisuudensuunnitelmia. Eihän sitä todellakaan tiedä mitä elämänpolulla tapahtuu, mutta suunnitelmat voi aina muuttaa jos jotain sellaista tapahtuu, että entiset suunnitelmat pitääkin heittää roskikseen. Päivä kerrallaan ei ole minulle ainakaan mikään oikea tapa elää. Ethän sinä voi lähteä lomallekaan koskaan kun et tiedä elätkö edes lähtöpäivään asti. Joululahjatkin ostat aattona tietty kun mistä tietää aatonaattona onko aattona edes elossa. Siis täh?

Vierailija
154/174 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun päiväni.

Aamupuuron ja kahvin keitto 8-9

Asunnon järjestelyä, petaus, mahd,  tiskikoneen ja pyykkikoneen täyttö, järjestelyä, siistimistä, kukkien hoitoa, lukemista.

Puoliltapäivin ruoan laittoa 2 Henk.

Mahd, kaupassa, kirjastossa käynti.

Kotiin päivä kahville, 

Puutarhanhoitoa, lukemista, oleilua, puheluita.

Naapurin kanssa 8-10 km lenkki.

Jotain syömistä lukemista, uutisten ym, katsominen, 

Lukemiista

En ole vielä pitkästynyt.

Joskus käyn vielä töissä kun pyydetään tuuraamaan.

7 vuotta eläkkeellä, 70 v.

Et lenkkeile ja jumppaa lainkaan?

Vierailija
155/174 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ainakin ns. eläkeläisen kiireet. Teen remonttia, harrastan puutarhan hoitoa, ompelen, teen ristikkoja ja sudokuja, käyn le kyllä, porrastreenissä, kuntosalilla, kahvikutsuilla, synttäreillä, joskus jopa ehdin katsoa tv:tä multitaskaamalla samalla muuta.

Ei yhtään tylsää hetkeä.

Tuossa piti lukea käyn lenkillä, porrastreenissä..

Sama. 😆

Vierailija
156/174 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi mennä vapaaehtoiseen työhön toisten komenneltavaksi?

Viimeistään eläkkeellä pitää ruveta käyttämään omia aivoja.

Kävelylenkillä voi keräillä muoviroskia itsekin. Vesistöjen rannoilla voi keräillä siiman pätkiä ja muovia havaitessaan niitä. Veneillessä jos näkee hylkyverkon voi sen poistaa vedestä, sen kyllä erottaa normaalista verkosta.

(Tupakanfiltterit on muovia olleet kohta jo 50 vuotta.) Luonnossa olevan saastan määrä on järkyttävää.

Itse otankin aina kaupan hedelmäpussin taskuun ja kerään sitten siihen lenkkipolun varrelta roskat. Tosi outoa, että ihminen jaksaa viedä kuntopolulle eväitä, mutta ei niiden kuoria jaksa tuoda pois.

Tupakantumppeja en keräile. Ne toimikoon kadun varrella varoittavana esimerkkinä siitä kuinka tupakointi mädättää aivot.

Vierailija
157/174 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun päiväni.

Asunnon järjestelyä, petaus, mahd,  tiskikoneen ja pyykkikoneen täyttö, järjestelyä, siistimistä, kukkien hoitoa, lukemista.

Kotiin päivä kahville, 

Lukemiista

Lue tuo keskiosa uudelleen.

Vierailija
158/174 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun päiväni.

Kotiin päivä kahville, 

Lukemiista

Olihan siinä lenkkeily mainittu!

Vierailija
159/174 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas,

kiitos kerrassaan riemastuttavasta kirjoituksesta!

Käsitöitä, nikkarointia, ystävien tapaamista, vapaaehtoistyötä - ja sitten yllättäen: syvänmerenhaudat! 😀 

Itse myönnän kokevani jonkinlaista ahdistusta ja hämmennystä kohta alkavan eläkeajan kynnyksellä, mutta tämä loi uutta uskoa:

"...mitä enemmän teen kaikenlaista, sitä enemmän siinä tehdessäni keksin, mitä muutakin voisin tehdä."

Tätä aion soveltaa ja mennä rohkeasti uutta kohti!

Vierailija
160/174 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisopistojen syksyn kurssit on monin paikoin jo julkaistu. Niiden ilmoittautumiset on jo menossa. Osan kursseista voi käydä myös etänä.

Opiskelu kannattaa aina.