Eläkeläisenä olemisesta
Olin työelämässä ilman taukoja. Ensin 20 v yksinhuoltajana ja sitten 10 v työn ohessa opiskellen. Viimeiset 10 v työelämään täysillä panostaen. Sitten jäin ansaitulle eläkkeelle. Järkytys se muutos! En ymmärrä miksi eläkkeellä olia ylistetään. Herään aamulla ilman mitään elämänsisältöä. Käyn asioilla tai kävelyllä ja tulen kotiin. Käyn jossain retkillä, museoissa, lueskelen sun muuta. Palaan taas kotiin miettimään, mitä tekisin.
Elämän merkitys ja laatu putosi nollaan eläköidyttyäni. Mietin paljon, mitä eläkeläiset yleensä tekevät? Entä muut työ- ja opiskeluelämän ulkopuoliset niin kuin työttömät tai välivuotta viettävät? Kertokaa. Joka päivä tuntuu vuoden mittaiselle miettiessä, mitä tekisi. Herään kuudelta ja kahdeksaan mennessä olen jo tehnyt yhden päivittäisen kävelyretkistä. Sitten mietin, mitä teen..
Kommentit (174)
Minulla on viikkorutiinit, isommat kotityöt ja kauppareissut jaettuna eri arkipäiville.
Minulla on yksi päivä, kun käyn kaupungilla asioilla ja kaupassa.
Lisäksi on erikseen pyykkipäivä, siivouspäivä ja leivontapäivä. Noihin päiviin mahtuu kyllä paljon muutakin, mutta minusta on mukava kun on yksi tärkeä tehtävä.
Yksi päivä on vaihtelevasti erilaisille harvoin toistuville asioille, kuten korjausompelu, saunan tai ikkunoiden pesu tai lapsenlapsen hoito. Hoidan lapsenlasta noin kerran kuussa perjantaisin, niin lapsi saa vapaata päiväkodista, vanhemmat saavat vapaaillan ja he tulevat sitten lauantaina kyläilemään ja hakemaan lapsen.
Voisitko perustaa jonkun pienen yrityksen? Nettikaupan?
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa eläkeläiset voivat tehdä vaikka parina päivänä viikossa jotain työtä, meillä siitä varmaan seuraisi jotain sakkoja ja eläkkeen maksun lopetus.
Voisihan vaikka kerätä pienen eläkeläisporukan ja yhdessä käydä lenkillä tai joissan tapahtumista. Ilmoitus vaikka kaupan ilmoitustaululle (onko niitä vielä).
Kaikenlainen aktiivisuus on hyvin tuntematonta suomalaisille, koska olemme niin tottuneet siihen, että yhteiskunta hoitaa kaiken.
Tuolla oli että "yksinäisyys" on pahinta. Olen yksin, ihan omasta tahdosta, eli kaikki hilupiltuut, en käy.
Harrastan etäjumppaa, etämaalausta, etäkieliä netissä... sun muuta... etäopistojen kautta. Ihan siis huvikseni.
EN hoida kukkia, ei ole, kotityöt jos huvittaa, jos ei niin siirretään, ei o niin nokon nuukaa.
Juttelen netissä ulkomaalaisten ystävieni kanssa, pelaan nettipelejä, ilmaisia siis, laulan "karaokea" juutuubin kautta, käyn konserteissa.
ITSE ne ohjelmat pitää kehittää ja jos haluaa, kaveri mukaan!
EI käy aika pitkäksi vaikka touhuan itekseni!
Vierailija kirjoitti:
Tuollastahan se onkin työ on ollut koko elämän sisältö, identiteetti ja status. Ei ole mitään, kun jää eläkkeelle. Pari työkaveria on tällaisia. Valittavat aina kohdatessa, miten tylsää elämä on eläkkeellä. Mutta mihinkään eivät lähde ja ala, kun pyytää.
Jatkoin eläkkeelle jäätyäni samoja harrastuksia kuin töissä ollessa. Lisäksi aloitin uusia. Teen vapaaehtoishommia. Ystävyyssuhteet on vaan syventyneet kun on enemmän aikaa niille. Jne. Kalenterit on kaikilla niin täynnä, että yhteisiä hetkiä ja retkiä pitää sovitella hyvissä ajoin.
Sama täällä. Tällekin viikolle joka päivä jotain, lähinnä ystävien tapaamisia, syntymäpäivä, kesäteatteri, taidenäyttely, pojan perheen luona 130 kmn päässä. Olen kai levoton vanhus.
Minulla tuntuu välillä loppuvan aika kesken, mutta voi johtua myös hitaasta kiiruhtamisesta johon annoin itselleni luvan eläkkeelle jäätyäni. Päivääni kuuluu yleensä pitkäksi venyvä aamiainen netin selailuineen, aamujumppa, ruuan laittoa ja kotitöitä, runsaan tunnin kävekylenkkejä päivittäin ja 2 kertaa viikossa kuntosalitreenit ja lisäksi tapaan viikottain ystäviä kahviloissa sekä kiertelen huvikseni tai ihan tarpeestakin kauppoja ha kurpputorejakin. Osaan olla ihan laiskanakin ja seuraan myös televisiosta muutamia ohjelmia säännöllisesti ja voin ottaa myös kirjan kätereni ja lukea jos muuta mieklekästä tekemistä ei ole. Joskus voin lähteä pienelle reissullekin, mutta mihinkään etelän reissuihin eivät rahavarat riitä.
Kurpputori olisikin hauska, uusi nimitys.
Pitääkö perustajan olla 65 täyttänyt, siis kunnon kurppu. 😊
Itse pääsen juuri ikärajan yli.
Mutta aika kuluu nopeasti, vaikka en mitään ihmeellistä tekisikään. Lähinnä lusin päivät läpi. Kaiken maailman suunnitelmia itää päässä. Työelämästä vieroittuminen vei kyllä kauan, pari vuotta. En valita, virtaa riittää ja terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kurpputori olisikin hauska, uusi nimitys.
Pitääkö perustajan olla 65 täyttänyt, siis kunnon kurppu. 😊
Itse pääsen juuri ikärajan yli.
Mutta aika kuluu nopeasti, vaikka en mitään ihmeellistä tekisikään. Lähinnä lusin päivät läpi. Kaiken maailman suunnitelmia itää päässä. Työelämästä vieroittuminen vei kyllä kauan, pari vuotta. En valita, virtaa riittää ja terveyttä.
Kirjoitusvirhehän siihen tupsahti! Voisihan sellainen kurpputorikin olla tarpeen ja vaikka sellainen mistä eläkkeelle jäänyt sinkku voisi hakea seuraa ja/tai seurustelukumppania ellei peräti suhdettakin ja pariskunnat voisivat hekin sieltä löytää kavereita. Olisikon jo aikakin muuttaa tai järjestää perinteisten ikä-ihmisille kohdistettujen tapahtumien ja tekemisten rinnalle jotain uutta enemmän tämän ajan tarpeita vastaavaa tapahtumaa johon nuoremmat eläkeläisetkin kenties haluaisivat osallistua.
Meilläpäin ahkerimmat eläkeläiset ovat vapaaehtois töissä, esim ruokajakelu paikoissa. Vaikka mielestäni niihin vois työllistää työikäisiä mieluummin.
Eikö kellään täällä ole vanhoja vanhempiaan kuten mulla äitee vielä huolehdittavana? Ja sitten lapsenlapsia, jopa kolme vauvaa puolen vuoden välein syntyneinä ja pari isompaa. Kyllä tuossa on työsarkaa yhdelle eläkeläismummolle. Lisäksi kun huolehtii huushollin ja tuon ukon, joka kuvittelee ilmeisesti asuvansa täyden palvelun talossa, paskarantujakaan ei vessanpöntöstä jäljiltään siivoa.
Siinä kun huolehtii vielä yhden koiran kokonaan yksin niin hyvä jos tuosta vielä uimaan, suoratoistosarjoja katselemaan ja lukemaan ehtiikään.
Onpa joillakin helppoa elämää.
Onhan se sääli, jos ihminen ei osaa olla oma-aloitteinen ja järjestä itselleen mieleistänsä puuhaa eläkepäivien ratoksi. Olet ollut varsinainen renki työelämässä. Laput pois silmiltä ja ulos luontoon lenkille.
Aloita auttamaan muita! Vaihtoehtoja on miljoona. Mene päiväkoteihin tai palvelutaloihin lukemaan. Vedä musiikki tuokioita samoissa paikoissa. Käy juttelemassa ihmisten kanssa. Anna nuorille aikaa jne. jne. Saat hyvän mielen yms. Eri yhdistyksissä saat yhteisön, tuen ja avun tähän työhön.
Ei yhtään kommenttia tai kokemusta alkoholin avulla ajan kuluttamisesta? Minun tuntemani eläkeläiset kait ovatkin harvinaisuuksia. Aktiivisia ollaan, ja talvella pari kuukautta siellä Fugessa, käydään Lapissa ja mökeillään kesät. Hyvävaraisia pariskuntia. Mutta kovasti näyttelee viinittelyt, drinksut, pitkät illanistujaiset ym ym kaikki mahdolliset juomatavat isossa osassa. Välillä ollaan sitten kauhean väsyneitä ja pitää mennä verikokeisiin. Mutta oikeasti krapula.
Kyllä meilläkin meinasi koronan aikana mökillä asuessa mennä liian kosteaksi oleminen. Se on niin helpooa, ja tapahtuu ihan huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään kommenttia tai kokemusta alkoholin avulla ajan kuluttamisesta? Minun tuntemani eläkeläiset kait ovatkin harvinaisuuksia. Aktiivisia ollaan, ja talvella pari kuukautta siellä Fugessa, käydään Lapissa ja mökeillään kesät. Hyvävaraisia pariskuntia. Mutta kovasti näyttelee viinittelyt, drinksut, pitkät illanistujaiset ym ym kaikki mahdolliset juomatavat isossa osassa. Välillä ollaan sitten kauhean väsyneitä ja pitää mennä verikokeisiin. Mutta oikeasti krapula.
Kyllä meilläkin meinasi koronan aikana mökillä asuessa mennä liian kosteaksi oleminen. Se on niin helpooa, ja tapahtuu ihan huomaamatta.
Emme dokaa ikinä humalahakuisesti mutta esim päivällisillä viini on ruokajuoma.
Edes etelänkodissa ei mene tissutteluksi vaikka viinialueella asutaan, osaamme kyllä rajamme.
Nyt meillä on lomalaisia viikon ja he tietty nauttivat myös kylmistä drinksuista, pari Hugoa olen nauttinut minäkin. Kesän ensimmäiset.
Kun tissutteleva ystävättäreni oli täällä toissasyksynä minä otin ruokaviiniä n 12cl ja hän joi lopun pullon. Yhtään enempää en tarvinnut
Monissa maissa eläkeläiset voivat tehdä vaikka parina päivänä viikossa jotain työtä, meillä siitä varmaan seuraisi jotain sakkoja ja eläkkeen maksun lopetus.
Vanhuuseläkkeellä saa tehdä töitä niin paljon kuin ehtii ja jaksaa. Sairauseläkkeellä taisi olla joku ansaintaraja minkä yli palkka ei saa mennä. Jos tekee täyspäiväistä työtä tai pariakin, niin ei se ihminen enää ole sairas.