Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeläisenä olemisesta

Vierailija
13.06.2025 |

Olin työelämässä ilman taukoja. Ensin 20 v yksinhuoltajana ja sitten 10 v työn ohessa opiskellen. Viimeiset 10 v työelämään täysillä panostaen. Sitten jäin ansaitulle eläkkeelle. Järkytys se muutos! En ymmärrä miksi eläkkeellä olia ylistetään. Herään aamulla ilman mitään elämänsisältöä. Käyn asioilla tai kävelyllä ja tulen kotiin. Käyn jossain retkillä, museoissa, lueskelen sun muuta. Palaan taas kotiin miettimään, mitä tekisin. 

Elämän merkitys ja laatu putosi nollaan eläköidyttyäni. Mietin paljon, mitä eläkeläiset yleensä tekevät? Entä muut työ- ja opiskeluelämän ulkopuoliset niin kuin työttömät tai välivuotta viettävät? Kertokaa. Joka päivä tuntuu vuoden mittaiselle miettiessä, mitä tekisi. Herään kuudelta ja kahdeksaan mennessä olen jo tehnyt yhden päivittäisen kävelyretkistä. Sitten mietin, mitä teen..

Kommentit (174)

Vierailija
41/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rangaistaanpas. Minä olen vanhuuseläkkeellä ja jatkan töitäni freelancerina. Ansiotulojen verotus 38 %."

Mikäs rangaistus tuo on. Sun eläke ja tulot on sellaiset, että prosentti on tuo.

Ja jos olet yli 68, ei tuloistasi mene eläkemaksuja kuten ns. työikäisille. Alle 68v kerrytät eläkettäsi.

Vai meinaatko, että eläkeläisten työtulosta ei pitäisi maksaa veroja?

Vierailija
42/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen baareissa istuksimista ja bissen juontia..aika menee mukavasti samanhenkisten kanssa..

Valitettavan moni rapajuoppo noudattaa ohjettasi, mutta jos ei ole istuksinut baareissa ennenkään, miksi sinne pitäisi eläkeläisenäkään mennä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että koit tekeväsi todella merkityksellistä työtä töissä ollessasi. Oliko se sitä onkin kokonaan toinen asia.

En ota kantaa ap:n tilanteeseen, mutta tämä kommentti yleisellä tasolla on niin totta.

Jokaisen työpaikalla on varmaan ollut "korvaamaton" ihminen, joka on todellisuudessa työyhteisön hankalin. Usein kelkasta tippunut ja työteho heikko, itse täysin sokea tälle ja muitten hyvänahkaisuuden varassa. Kaikki odottaa että hän lähtisi. Sitten vielä on halukas tekemään työtä yli alimman eläkeiän, minkä esihenkilö lopulta torppaa.

Nykyään työtahti ja jatkuva uuden oppimisen vaatimus on niin rankkoja, että ihmiset on helpottuneita, kun eläke vihdoin alkaa. Suojatyöpaikat on erikseen.

Vierailija
44/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Rangaistaanpas. Minä olen vanhuuseläkkeellä ja jatkan töitäni freelancerina. Ansiotulojen verotus 38 %."

Mikäs rangaistus tuo on. Sun eläke ja tulot on sellaiset, että prosentti on tuo.

Ja jos olet yli 68, ei tuloistasi mene eläkemaksuja kuten ns. työikäisille. Alle 68v kerrytät eläkettäsi.

Työeläkkeeni on pieni, alle 1.500e, mutta siitäkin pidätetään veroja 21 %. Ansiotulojen tuloraja on naurettavat 40.000e/vuosi, ja jos tienaan enemmän, menee veroa yli 40 %. Mielestäni se on rangaistus eikä kovin paljon motivoi tekemään työtä jota kuitenkin tarjotaan jatkuvasti.

Vierailija
45/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisten lorvinta voitais jo lopettaa ja määrätä esim. pakkotyöleireille tjmsp.

Vierailija
46/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa maissa eläkeläiset voivat tehdä vaikka parina päivänä viikossa jotain työtä, meillä siitä varmaan seuraisi jotain sakkoja ja eläkkeen maksun lopetus..

Tämähän ei pidä paikkaansa. Eläkkeellä voi ihan vapaasti tehdä töitä, jos ei muuta elämää ole. 

Vanhuuseläkkeellä voi vapaasti tehdä töitä. Muunlaisilla eläkkeillä se voi olla ongelma.

Työkyvyttömyyseläkkeelläkin voi tehdä töitä. Eläkeyhtiö ilmoittaa vuosittain henkilökohtaisen ansaintarajan, mitä ei saa ylittää. Työajassakin on rajoitteita, mutta jos jaksaa, voi tehd kokoaikatyötäkin ja laittaa eläkkeen kahdeksi vuodeksi lepäämään.

Vierailija
47/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla työskentelit ja mitä teit ap? 

Asiantuntijana ja valmistelijana viranomaisorganisaatiossa. Välillä myös esimiestehtävissä. 

Vierailija
48/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On totaalista mielikuvituksen puutetta, jos ei tiedä mitä tekisi.

Kuvittele olevasi lomalla tai työtön seuraavat 10 vuotta. Mitä itse tekisit?

Hah! Olen ollut 10 vuotta eläkkeellä ja aina olen tekemistä keksinyt.

Niin minäkin. Kymmenen vuoden aikana on ollut vain yksittäisiä päiviä, jolloin olen ollut pitkästynyt. Hitaat aamut on ihan parhaita.

Vierailija
49/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkkeeni on pieni, alle 1.500e, mutta siitäkin pidätetään veroja 21 %. Ansiotulojen tuloraja on naurettavat 40.000e/vuosi, ja jos tienaan enemmän, menee veroa yli 40 %. Mielestäni se on rangaistus eikä kovin paljon motivoi tekemään työtä jota kuitenkin tarjotaan jatkuvasti.

No ainahan osa ihmisistä on sitä mieltä, että verot ovat väärin. Minulta meni koko työuran reilu 40% veroa, mutta en minä sitä rangaistuksena kokenut. 

Ikävää tietysti jos työsi on pakkopullaa, jota on tehtävä, jotta pärjäät. Toisaalta, jos työsi on mukavaa ajankulua, niin en valittaisi.

Vierailija
50/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa maissa eläkeläiset voivat tehdä vaikka parina päivänä viikossa jotain työtä, meillä siitä varmaan seuraisi jotain sakkoja ja eläkkeen maksun lopetus.

Voisihan vaikka kerätä pienen eläkeläisporukan ja yhdessä käydä lenkillä tai joissan tapahtumista. Ilmoitus vaikka kaupan ilmoitustaululle (onko niitä vielä).

Kaikenlainen aktiivisuus on hyvin tuntematonta suomalaisille, koska olemme niin tottuneet siihen, että yhteiskunta hoitaa kaiken.

Työeläkeläinen saa tehdä töitä niin paljon kuin jaksaa. Ei siitä rankaista. 68 vuotiaaksi tulot kerryttää eläkettä. Pitää vaan hakea itse, että ne huomioidaan 

Kansaneläkeläisellä kansaneläke tietääkseni pienenee, jos teet töitä. Mutta vapaaehtoustöitä saat kyllä tehdä.

Rangaistaanpas. Minä olen vanhuuseläkkeellä ja jatkan töitäni freelancerina. Ansiotulojen verotus 38 %.

Saman verran sinä veroja maksaisit (ja todennäköisesti enemmänkin), jos saisit tuon saman summan pelkkänä eläkkeenä. 

Vierailija
51/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaan tietokoneella

Vierailija
52/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun eläke on samansuuruinen mitä sinulla, mutta minun veroprosentti on vain 11. Näin siitä huolimatta, että asun paikkakunnalla, jossa kunnallisvero on yli keskimääräisen. Missähän ihmeessä sinä asut?

Vierailija
53/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vaikuttaa ihan Kokoomuksen propagandaosaston kirjoitukselta.

Vierailija
54/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt vaikka en eläkkeelle pääse vielä vuosiin. Sitä päämäärätöntä haahuilua muiden ihmisten rahoilla elätettynä. Kuka tuonkin on keksinyt

Vierailija
55/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa maissa eläkeläiset voivat tehdä vaikka parina päivänä viikossa jotain työtä, meillä siitä varmaan seuraisi jotain sakkoja ja eläkkeen maksun lopetus.

Voisihan vaikka kerätä pienen eläkeläisporukan ja yhdessä käydä lenkillä tai joissan tapahtumista. Ilmoitus vaikka kaupan ilmoitustaululle (onko niitä vielä).

Kaikenlainen aktiivisuus on hyvin tuntematonta suomalaisille, koska olemme niin tottuneet siihen, että yhteiskunta hoitaa kaiken.

No ei seuraa mitään, ota asioista selvää urpo.

Vierailija
56/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä voit OmaVerosta hakea uudet verokortit. Laita ansiotulojen vuosirajaksi vaikka 80000, niin ei mene lisäprosentille.

Vierailija
57/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi jättää työt nuoremmille ja opetella nauttimaan eläkkeellä olosta, ei se ole kuin itsestä kiinni.

Vierailija
58/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaisit siis helposti yli 40.000 vuodessa ja pidät tuota naurettavan pienenä summana ja silti työeläkkeesi kertymä on vain 1500 euroa. Ymmärrätkö, että jokin tuossa jutussa ei nyt stemmaa ?

Vierailija
59/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi jättää työt nuoremmille ja opetella nauttimaan eläkkeellä olosta, ei se ole kuin itsestä kiinni.

Miten itse nauttisit eläkkeellä olostasi?

Vierailija
60/174 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että koit tekeväsi todella merkityksellistä työtä töissä ollessasi. Oliko se sitä onkin kokonaan toinen asia.

En ota kantaa ap:n tilanteeseen, mutta tämä kommentti yleisellä tasolla on niin totta.

Jokaisen työpaikalla on varmaan ollut "korvaamaton" ihminen, joka on todellisuudessa työyhteisön hankalin. Usein kelkasta tippunut ja työteho heikko, itse täysin sokea tälle ja muitten hyvänahkaisuuden varassa. Kaikki odottaa että hän lähtisi. Sitten vielä on halukas tekemään työtä yli alimman eläkeiän, minkä esihenkilö lopulta torppaa.

Nykyään työtahti ja jatkuva uuden oppimisen vaatimus on niin rankkoja, että ihmiset on helpottuneita, kun eläke vihdoin alkaa. Suojatyöpaikat on erikseen.

Merkityksellinen työ ja korvaamaton ihminen eivät liity mitenkään toisiinsa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan