Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä pienissä arjen asioissa tai juhlatavoissa luokkaerot näkyy?

Vierailija
12.06.2025 |

Ja tarkoitan nimenomaan suomalaisia luokkaeroja. 

Kommentit (144)

Vierailija
21/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pysty ulkoisesti päättelemään vieraista ihmisistä. Moni nainen osaa kyllä pukeutua ja meikata kauniisti, vaikka olisi alaluokkaa. Osa taas ei jaksa vaatteilla koreilla, vaikka olisi ylempää keskiluokkaa. Vaatteet ovat perussiistit ja tilanteeseen sopivat, mutta eivät erityisen näyttävät.

Me lähdettiin lapsen lakkiaisista suoraan hesburgeriin, kun oli mennyt aikaa koululla ja oli nälkä. Et olisi meistä ikinä arvannut, että akateemisen perheen lapsi oli jo päässyt täydellä ällärivillä lääkikseen. Juhlat pidimme vasta sunnuntaina.

Vierailija
22/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karonkassa pukeutuminen. Työläisvanhempien lapset ei osaa pukeutua.

No tämä on kyllä nykyään muuttunut. Esimerkiksi naisilta ei välttämättä enää odoteta pitkää iltapukua. Myös eri tiedekunnilla on alun alkaen erilaiset etikettiohjeet. 

Silti erottuvat aina ne, joiden vanhemmilta puuttuu akateeminen koulutus.

Ei akateeminen koulutus tarkoita että olisi ikinä väitöstilaisuudessa ollut. Mun äiti on maisteri mutta ei hän mitään karonkkapukeutumisesta tiedä. Itse tiedän hyvinkin kun niin moni ystävä ja työkaveri on väitellyt. Ja pukeutumiskoodi vaihtelee muutenkin, ei se ole kaikilla aloilla sama, joten ei sitä siksikään ensisijaisesti vanhemmilta kysytä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä on kyllä nykyään muuttunut. Esimerkiksi naisilta ei välttämättä enää odoteta pitkää iltapukua. Myös eri tiedekunnilla on alun alkaen erilaiset etikettiohjeet. 

Miten?

Vierailija
24/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään kunnon vastausta ei ole ap:n kysymykseen tullut, ainoastaan tyhjiä lauseita ilman mitään sisältöä.

Vierailija
25/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pöh. Jos on itse töissä siellä yliopistossa niin varmasti tietää miten pukeudutaan oli vanhemmat mitä tahansa. Sen sijaan väittelijän sukulaisilla näkyy varsin kirjavaa pukeutumista jossa lähinnä kai on kyse siitä onko viitsinyt etikettiin tutustua. 

Jos olet töissä yliopistossa ja vanhemmiltasi puuttuu akateeminen tutkinto, olet luokkaretkellä.

Vierailija
26/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei akateeminen koulutus tarkoita että olisi ikinä väitöstilaisuudessa ollut. Mun äiti on maisteri mutta ei hän mitään karonkkapukeutumisesta tiedä. Itse tiedän hyvinkin kun niin moni ystävä ja työkaveri on väitellyt. Ja pukeutumiskoodi vaihtelee muutenkin, ei se ole kaikilla aloilla sama, joten ei sitä siksikään ensisijaisesti vanhemmilta kysytä. 

Jollakin viisikymppisellä molemmat vanhemmat ovat tohtoreita. 

Vierailija
27/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pöh. Jos on itse töissä siellä yliopistossa niin varmasti tietää miten pukeudutaan oli vanhemmat mitä tahansa. Sen sijaan väittelijän sukulaisilla näkyy varsin kirjavaa pukeutumista jossa lähinnä kai on kyse siitä onko viitsinyt etikettiin tutustua. 

Jos olet töissä yliopistossa ja vanhemmiltasi puuttuu akateeminen tutkinto, olet luokkaretkellä.

??

Vierailija
28/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukkasillaan vaikka juhlatilaisuudessa. Ylempi kansanosa pitää kengät jalassa tai tuo mukanaan sisälle sopivammat kengät.

Tämä on konkreettinen ero.

Suomessa ei kyllä pidetä mitään kenkiä sisällä. Korkokengät tuhoavat parketin.

Vierailija
29/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe niin, tädit ja setä olivat akateemisia, omat vanhemmat taas jäivät pitämään sukutilaa. Toisaalta olen vanhempaa ikäluokkaa, jonka kohdalla yliopistojen sisäänottomäärä moninkertaistui aiempaan sukupolveen nähden. Sen vuoksi aika harvalla oli vanhemmat akateemisia. 

Vierailija
30/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Suuna-päänä olemisena tilanteessa, jossa kuuluu olla ennemminkin vastaanottavainen. Vääränväriset sukkahousut, suttuinen meikki, ylipaino, tissivako esillä, ruokkoamaton parta. Keskustelutaidoilla puuttumisena ruokailutilanteessa, keskustelunaiheiden suppeus, ei voi keskustella esim. omista vanhemmistaan, koska näiltä hävettävästi puuttuu tohtorin tutkinto, jne.

Harjaantunut silmä näkee, harjaantumaton luulee että kaikki on, kuten kuuluukin.

Vierailija
31/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe niin, tädit ja setä olivat akateemisia, omat vanhemmat taas jäivät pitämään sukutilaa. Toisaalta olen vanhempaa ikäluokkaa, jonka kohdalla yliopistojen sisäänottomäärä moninkertaistui aiempaan sukupolveen nähden. Sen vuoksi aika harvalla oli vanhemmat akateemisia. 

Oletko tykännyt sun luokkaretkestä?

Vierailija
32/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollakin viisikymppisellä molemmat vanhemmat ovat tohtoreita

Ymmärrät varmaan että tuo on varsin marginaalista. 30-40-luvulla syntyneet (etenkin naiset) väittelivät harvoin. Ja toisaalta tuon ajan naistohtorit jäivät usein perheettömiksi uransa vuoksi. 

Vierailija
33/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tapa tai juhlatapa, mutta...

Mä olen itse luokkaretkeillyt työväenluokasta keskiluokkaan/ylempään keskiluokkaan. Tunnen yhä eläväni jollakin rajalla ja tunnistan nopeasti yhteiskuntaluokkien erilaiset tavat, ne asiat jotka tehdään toisin kuin siinä toisessa paikassa. Huomaan asioita, joita samassa luokassa koko ikänsä elänyt ihminen ei huomaa.

Yksi asia on tapa, jolla keskiluokkaisista ihmisistä puhutaan ja millaisten asioiden katsotaan olevan mahdollisia esimerkiksi opiskelua ja työuraa suunnitteleville nuorille. Veljeni ja siskoni (jotka ovat työväenluokkaisissa ammateissa ja asuvat vanhassa kotilähiössä) kommentoivat koko ajan arjessaan esim.  "ne ovat niin hienoja ihmisiä, oikein lääkäreitä" tai "ei siellä meidän tapaisia ihmisiä käy, olivat sellaista fiinimpää porukkaa" tai "ei meidän porukka sille oikein mitään osannut puhua, sehän on joku tohtorismies oikein",  "naapurin Pekalla on niin noussut päähän

Tämä on tosi hyvin ja havainnollisesti kirjoitettu! Mutta se on jännä, että tässä on kyse ihmisistä jotka ovat selvästi asemoineet itsensä alempaan luokkaan. Sitten on heitä, jotka eivät asemoi, vaan pyrkivät vimmatusti samaistumaan ylempiin luokkiin. Ja näiden kahden duunariluokan kohdalla ne aloituksessa kysytyt erottavat asiat on hiukan erilaisia keskenään, eikö olekin?

Vierailija
34/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe niin, tädit ja setä olivat akateemisia, omat vanhemmat taas jäivät pitämään sukutilaa. Toisaalta olen vanhempaa ikäluokkaa, jonka kohdalla yliopistojen sisäänottomäärä moninkertaistui aiempaan sukupolveen nähden. Sen vuoksi aika harvalla oli vanhemmat

Oletko tykännyt sun luokkaretkestä?

Ei mitään havaintoa sellaisesta. Lapsena vietin paljon aikaa tätini luona professoriperheessä. Ja isänikin kuunteli vain klassista musiikkia 😅

Vierailija
35/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerityttö on sitten ylintä luokkaa.

Vierailija
36/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukkasillaan vaikka juhlatilaisuudessa. Ylempi kansanosa pitää kengät jalassa tai tuo mukanaan sisälle sopivammat kengät.

Tämä on konkreettinen ero.

Tai sitten on nivelongelmainen niin kuin minä 😄

Proffan tytär ilman kenkiä 

Proffan tytär ymmärtänee että nyt puhutaan siitä, miten asiat keskimäärin ovat - ei teistä outliereista

Vierailija
37/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei akateeminen koulutus tarkoita että olisi ikinä väitöstilaisuudessa ollut. Mun äiti on maisteri mutta ei hän mitään karonkkapukeutumisesta tiedä. Itse tiedän hyvinkin kun niin moni ystävä ja työkaveri on väitellyt. Ja pukeutumiskoodi vaihtelee muutenkin, ei se ole kaikilla aloilla sama, joten ei sitä siksikään

Minun vanhempani ovat syntyneet -50 ja -51. Isä väitteli fysiikasta, äiti johtamisesta. Lapsena ajattelin, että kaikkien muidenkin lasten vanhemmat ovat akateemisia, koska minunkin. Heidänkin verorahoillaan on monta maisteria ja tohtoria tuotettu.

Vierailija
38/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Se on se anteeksipyytävä asenne ja epävarmuus, mikä erottuu kauaksi. Karonkat muuten ovat hyvin erilaisia. Eri tiedekunnilla on omia tapoja ja sitten on vielä persoonalliset erot. Olen ollut esim. lääketieteellisen karonkassa, jossa tapana oli, että väittelijä, kustos ja vastaväittelijä istuvat ensin erikseen. Me muut istuimme sitten tyhjin suin illallispöydissä odottamassa toista tuntia. Sitten olen ollut humanistisissa karonloissa, joissa viinipullot kannettiin välittömästi pöytään ja puheet pidettiin lyhyinä ja maljat pitkinä. Taisi siellä professoreilla pilvikin palaa

Vierailija
39/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläluokkaisilla on kirjahylly kotona. Se on usein billnäs tai vastaava, ja siellä on mm. erikoisalateoksia. Olen huomannut tämän vieraillessani eri ihmisillä, ja pandemia-aikaan kun moni asiantuntija antoi etähaastatteluja. 

Vierailija
40/144 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alemman luokan tunnistaa siitä, että arvotetaan ihmisiä/asioita ulkoisista ominaisuuksista käsin. Asioissa alempi tunnistaa kaiken hinnan, mutta ei minkään arvoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme