Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset mökille mummon kanssa - Mitä tekisitte?

Vierailija
10.06.2025 |

Meillä on suvussa iso mökki. Ihana kesäpaikka järven rannalla, rantasauna ja tilava hirsimökki, iso tontti. 

Kouluikäiset lapset viihtyvät siellä hyvin anopin kanssa, jopa teini-ikäinen. Ovat usein olleet siellä monta viikkoa putkeen, kun me vanhemmat ollaan töissä. 

Hyvä puoli on se, että saavat varmasti ihania mökkimuistoja ja saavat olla mummon kanssa.  

Elämä mökillä on todella rentoa. Ja kun sanon rentoa, niin tarkoitan nyt sitä, että mummo ei todellakaan ole mikään kasvattaja ja toiminnan ja touhun järjestäjä.

Lapsilla ei ole minkäänlaista ruutuaikaa, he ovat joka päivä käytännössä lähes koko päivän jotakin kauppareissua tai iltasaunaa lukuun ottamatta tabletilla ja puhelimella. Mitään ruoka-aikoja tms ei oikeastaan ole, karkkia ja pullaa ja jäätelöä syödään joka päivä, hampaita ei pestä, viime kesän jälkeen kaikilla lapsilla oli reikä hampaissa. Lapset saattavat kulkea samoissa vaatteissa päiväkausia, nuorin oli viime kesänä varmaan kaksi viikkoa samoissa kalsareissa, ei pukenut suurin piirtein koko aikana päivävaatteita päälleen... 

En tiedä mitä tehdä. Olen puhunut mummolle asiasta, esim. hampaiden pesemisestä ja siitä, ettei ostaisi karkkia niin paljon, mutta kuuroille korville kaikuvat puheeni. 

Tunnen olevani kamala nipo, kun ilmestyn perjantai-iltana paikalle ja rupean laittamaan jotakin kunnollista ruokaa ja vaadin lapsia vaihtamaan puhtaat vaatteet, että saan likaiset vietyä kaupunkiin ja pestäväksi, määräilen ruutuajasta jne, ja sitten sunnuntaina lähden takaisin kaupunkiin ja töihin, ja siellä mökillä varmaan huokaisevat helpotuksesta, kun tiukkapipo lähtee. 

Itse olen ajatellut, että lasten ei pitäisi olla noin pitkiä aikoja mökillä, kun elämä siellä on tuollaista ruudun ääressä istumista karkkipussin kanssa, mutta vaihtoehto on sitten se, että lapset ovat kaupungissa kotona yksin pitkät päivät sen ruudun ääressä. 

Mitä tekisitte minun sijassani?

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

78/80

eihän kyse ollut pyykkikoneen keksimisestä, vaan pointti siinä nipoilussa vaatteiden suhteen. Neljä poikaa, ruokailut 5xpv. Vasttriden vaihto joka ruokailun jälkeen. Milloin sulla löytyy aikaa noille lapsille, itsellesi, puolisollesi, vieraille, kaupassakäynnille ym. Hoksaatko nyt pointtini? Jos ketsuppia vähän menee vaatteelle. . . On eri asia kun vaatteet täysin ruuassa. Toki syöjiä on erilaisia.

Vierailija
82/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit kiitollinen, että teillä on mummo, joka ottaa lapset mökilleen ja vieläpä niin, että lapset viettävät mielellään  viikkokausia mummon luona. Mitäpä jos joskus veisit sinne mökille vaikkapa pari kestokassillista ruokaa niin, että olisi sitten mummolla, mitä lämmittää lapsille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus 1.  Jos kerran mummo ruokkii , kalliiksi varmaan tulee, ja kestää lapsesi olet hiljaa tahi järjestät lastesi hoidon itse.

Lapset kyllä , ainakin mun lapsenlapset, o  Pienestä osanneet pestä hampaansa käskemättä nukkumaan mennessä, ottaa laukuistaan puhdasta vaatetta ja tuoda mum.olle likavaatteet.

Se kotikasvatus, jos ei  teinikään pese hamåaita käskemättä.  Hohhoijaa!

Ja jos anoppi komentelisi lapsiasi olisit suorastaan raivoissasi 

Vierailija
84/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta voi olla hyväkin, että lapset oppivat jo pienenä vieroittautumaan addiktioista = sokeri ja ruutuaika. Tuo on hyvä taito ja estää mm. päihteistä johtuvia ongelmia myöhemmällä iällä.

Voit myös painostaa lapsia huolehtimaan niistä hampaista oma-aloitteisesti. Mummoa kannattaa vähän mustamaalata leväperiäsyydestään, huomauttaa lapsille, että haluavatko he ova pyyleviä ja mätähampaisia sitten isona. Näytä heille vaikka kuvia mädistä hampaista, jos eivät muuten usko.

Vierailija
85/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin vietin lapsuudessa kuukauden mummolassa joka kesä. Lojuin vintillä lukemassa enkä tullut alas kuin ruoka-aikaan. No joskus kävin rapsuttelemassa lehmiä tai uimassa, jos täti tuli käymään ja vei järvelle. Minulla oli matkalaukullinen Neiti Etsivää, Lotta- ja Ursula-sarjaa, Viisikoita ja 3 etsivää. Ihania aikoja! Kukaan ei vinkunut ja valittanut ja vaatinut minua menemään ulos keksimään muuta tekemistä. Mummo antoi minun olla ihan rauhassa.

Minäkin olin maalla mummulassa ja kaiket päivät vanhassa päärakennuksessa lukemassa. Mutta mummuni kyllä piti huolen että söin hyvin ja oikeaa ruokaa ruoka-aikoina, kävin pesulla ja vaihdoin vaatteet ja pesin hampaat. Ja kouluikäinen nyt nuo muutenkin ymmärtää. 

Joku vikahan tuossa anopissa on, jos ei halua pitää 

Ehkä jos on kiinnostavia tyttöjä paikalla, mutta kyllä nuo poikalaumat yleensä taantuvat aikamoisiksi porsaiksi, jos joutuvat keskenään olemaan. Ihmettelen myös miten mummo jaksaa tuollaista "seuraa". Itse olen mieluusti yksin vaikka koko kesän, kuin ttä hengailisin teinipoikien kanssa.

Vierailija
86/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi selvästi kasvattaa lapsia niin kuin lapset on ennen kasvatettu. Eihän maalla lapsille ole koskaan mitään järjestetty, illalla lasketaan, että kaikki ovat tallessa. Ainoastaan hampaiden pesu pitäisi kerran päivässä vaatia.

Vierailija
87/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helkuttia? Kouluikäiset ei osaa vaihtaa puhtaita vaatteita eikä pestä hampaita? Kasvavat lapset tarvitsee kunnon ruokaa joka päivä eikä pelkkiä herkkuja. Koska mökillä näyttäisi olevan sähköt niin kai siellä on mikro jolla lapset voisi edes kerran päivässä lämmittää ruokaa. Jos mikroa ei ole niin vie sinne mikro. Teini osaa varmaan jotain kokata? Teinin kesätyö vois olla se ruuanlaitto viikolla ja sinä maksat siitä pienen palkan? 

Vierailija
88/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et kai sinä ole päivällä samoissa kalsareissa kuin yöllä ja pesemättömällä peräpäällä? 

Ja kuka muutenkaan hautoo alapäätään yöllä pikkareilla? Saati että pitäisi niitä vielä päivänkin?"

Mökillä varmasti ollaan pesemättömällä peräpäällä, näinhän se aloittaja esitti. Kuulostaa pedohommilta opettaa lapset nukkumaan alapää paljaana. 

Vierailija
89/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet lapsesi pois mökiltä.

virka-apupyyntönä ja taksilla haet. polliisiturvaa haun kiireellisyyden anoppi käräjille-pahoinpitelysyyte. laiminlyönti jne. kyll yks mummo kurriin saadaan ja korvausfyrkkaa sulle sulle sulle piru parka

Ai se mummu oli lasten huoltaja. No lasu voi sitten olla ihan paikallaan.

Hoitopaikastakin voidaan noutaa lapsi välittömästi ei vain huoltajalta. Esim. että hoitaja   olisi päihtynyt, väkivaltaa, hyväksikäyttöä, olosuhteet vahingolliset jne. nyt ei kyse siis heillä huoltajuusdilemmasta, vaan hoidon ja turvan laiminlyönneitä pitkältä ajanjaksolta. olosuhteet eivät otolliset lapselle,nuorelle joka vaikutuksillekin altiis. laiminlyönti mm. nyt.  ravintoa ei, ei hygieniaa, saastaiset puitteet, v

Tietenkin ellei se huoltaja itse kykene niin tekemään. Tässä tapauksessa ilmeisesti ei kykene.

Vierailija
90/97 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä lasten pitää olla kesämökillä anopin kanssa monta viikkoa putkeen??? Kesäpaikka järven rannalla ja välinpitämätön isoäiti on huono ja vaarallinen yhdistelmä. Ovatko lapsenne uimataitoisia? Valvooko anoppi lasten uinteja ja rannalla oloa vai ovatko lapset uimarannalla keskenään?

"Lapsilla ei ole minkäänlaista ruutuaikaa" >> Tekstisi perusteella anoppisi ei kunnioita tippaakaan teidän kasvatusperiaatteitanne. Anoppi haluaa päästä ilmeisesti itse helpolla ja menee yli siitä, mistä aita on matalin.

"Mitään ruoka-aikoja tms ei oikeastaan ole, karkkia ja pullaa ja jäätelöä syödään joka päivä, hampaita ei pestä, viime kesän jälkeen kaikilla lapsilla oli reikä hampaissa." >> Isovanhemmuus ei tee kenestäkään ihmisestä hyvää lastenhoitajaa. Kaikki isoäidit ja isoisät eivät ole luotettavia, jaksavia, osaavia ja turvallisia lastenhoitajia. Äitinä en anna lapsiamme hoitoon ihmiselle, johon en luota lastenhoitajana tippaakaan.

"En tiedä mitä tehdä." >> Et vie lapsia anopin luokse kesämökille. Piste. Anoppi voi olla yksin kesämökillä tai pysyä kotonaan.

"Itse olen ajatellut, että lasten ei pitäisi olla noin pitkiä aikoja mökillä" >> Olen samaa mieltä kanssasi. Äitinä en anna lapsiamme hoitoon ihmiselle, johon en luota lastenhoitajana tippaakaan. 

"Mitä tekisitte minun sijassani?" Järjestelisin kesäloman puolison kanssa vuorotellen. Selvittäisin hyvissä ajoin koululaisten kesäkerhot kunnasta, seurakunnasta, järjestöistä ja urheiluseuroista. Monella paikkakunnalla on kesäkerhoja koululaisille päiväsaikaan esimerkiksi klo 9-15. Vanhempien ollessa töissä lapsilla on turvallinen paikka, huolehtivia aikuisia, mukavaa ohjelmaa, lämmin ateria ja välipalat. Onko naapurustossanne luotettavia ihmisiä tai esimerkiksi kesätöitä hakevia nuoria, joita voisi palkata avuksi kotiin?

Vierailija
91/97 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tulee ketju, kun anoppi ei enää ota lapsia mökille ja ap joutuu itse hoitamaan koko kesän omia pershedelmiään. 

Kiittämätön miniä jutun anopilla. 

Vierailija
92/97 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi, voi....

Vierailija
93/97 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä lasten pitää olla kesämökillä anopin kanssa monta viikkoa putkeen??? Kesäpaikka järven rannalla ja välinpitämätön isoäiti on huono ja vaarallinen yhdistelmä. Ovatko lapsenne uimataitoisia? Valvooko anoppi lasten uinteja ja rannalla oloa vai ovatko lapset uimarannalla keskenään?

"Lapsilla ei ole minkäänlaista ruutuaikaa" >> Tekstisi perusteella anoppisi ei kunnioita tippaakaan teidän kasvatusperiaatteitanne. Anoppi haluaa päästä ilmeisesti itse helpolla ja menee yli siitä, mistä aita on matalin.

"Mitään ruoka-aikoja tms ei oikeastaan ole, karkkia ja pullaa ja jäätelöä syödään joka päivä, hampaita ei pestä, viime kesän jälkeen kaikilla lapsilla oli reikä hampaissa." >> Isovanhemmuus ei tee kenestäkään ihmisestä hyvää lastenhoitajaa. Kaikki isoäidit ja isoisät eivät ole luotettavia, jaksavia, osaavia ja turvallisia lastenhoitajia. Äitinä en anna lapsiamme hoitoon ihmiselle, johon en lu

Tuossa pitää palkata myös joku viemään ne lapset leirille klo 9 ja noutamaan pois klo 15, oma kokemus leireistä kun on se, että siellä ei aloituksesta ja lopetuksesta jousteta, turha sanoa, että tullaan klo 15.30 noutamaan. Ehei, lapset on noudettava klo 15. Lisäksi mikään ei takaa etteikö se naapurin teini antaisi lapsille ruutuaikaa etenkin jos palkkana on joku 5 e/vrk.

Vierailija
94/97 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ongelmana lienee se, että hän on opettanut lapset täysin käskettäviksi eli mitään ei tehdä (ei saa tehdä?), jos äiti ei siihen komenna. Siksi kaikki hampaanpesusta vaatteidenvaihtoon tehdään vain silloin, kun äiti ilmoittaa, että nyt on sen aika. Mummi ei mökillä edes hoksaa, että joka asia pitää erikseen määrätä, hän olettaa kouluikäisten jo itse osaavan niin takapuolenpyyhinnän kuin likavaatteiden pyykkikoppaanviemisen. Lisäksi mummi tietää, että hänen ei ole sopivaa kävellä äidin määräysten yli, joten on syytä olla päsmäröimättä, jotta äiti ei pääse sanomaan, että minun lapsiani et komenna.

Ap säästää monta satasta isoäidin huolehtiessa lapsista puhumattakaan kaikesta siitä vaivasta, jota ei tarvitse nähdä jokapäiväisen leiripakkaamisen kanssa. Silti asiat ovat huonosti, koska ne eivät ole täsmälleen niin kuin hän haluaa.

Kukaan ei kaiketi ole vielä ehdottanut palkatonta vapaata kesälle, mökin vuokraamista ja sen ihan oikean ja maailman parhaan kesän tarjoamista lapsille. Silloin äiti voisi päättää, että jäätelön sijaan syödään joka päivä klo 12 soijamuhjutusta ja nautitaan elämästä.

Vierailija
95/97 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohis, mutta paljonko lastenne ruutuaika on?

Vierailija
96/97 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä veisi lapsiani oman äitini hoitoon mökille. Lapsuudessani vietin siellä viikkoja nälkää nähden, kun äitini ei jaksanut laittaa ruokaa, olihan sentään kesä.

Sisareltani katkesi yhtenä vuonna mökillä käsi, siihen sidottiin vain kauppakassi käsivarren ympärille, että pysyy hyvässä asennossa, onhan kesä vain kerran vuodessa. 

Tuskin liikauttaisi eväänsä, vaikka joku lapsistani hukkuisi. 

Silti äitini vaatii lapsia mökille kanssaan joka vuosi, erona ap:hen, se että lapseni eivät halua mennä. Kun ei siellä ole mitään tekemistä / syötävää. 

Vierailija
97/97 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lastensuojeluilmoituksen paikka, jos lapselle ei anneta ruokaa! Tai jos vanhempi ei vie loukkaantunutta lastaan ensiapuun ja sairaalahoitoon! Onko lapsuudenperheestänne tehty lastensuojeluilmoituksia? Onko äitisi lastenhoitoa ja kasvatusperiaatteita kyseenalaistettu? 

1960- ja 1970-luvulla ja jopa 1980-luvulla monessa perheessä lapsista ei ole huolehdittu ikätasoisesti. Alle kouluikäiset lapset ovat olleet keskenään ulkona ilman lapsia valvovaa aikuista. Äiti on kurkistellut kerran päivässä ikkunasta ja kerrostalossa parvekkeelta, näkyykö lapsia pihalla. Uimataidottomat lapset ovat kuljeskelleet uimarannoilla ilman vanhempaa. Nämä holtittomat ja välinpitämättömät vanhemmat eivät ole tienneet, missä heidän lapset liikkuvat ja mitä lapset tekevät.

Lapsia on jopa hukkunut, koska kaikki vanhemmat eivät ole valvoneet uimataidottomia lapsia ollenkaan. Pienet alakoululaiset ovat lähteneet aamulla yksin kotoa kouluun. Koulupäivän jälkeen pienet koululaiset ovat kuljeskelleet avaimet kaulassa pitkin kyliä. Osa vanhemmista on jättänyt alakoululaisia yksinään yöksi kotiin, jotta ovat päässeet itse ryyppäämään tai matkalle. Jopa alle kouluikäisiä lapsia ja alakoululaisia on viety pitkiksi ajoiksi sukulaisille ja mummolaan hoitoon, jotta vanhemmat saavat laiskotella, matkustella ja ryypätä. Osa vanhemmista on lähtenyt etelänmatkalle ja lapset on jätetty sukulaisten hoidettavaksi. Pienelle lapselle on traumaattinen kokemus olla monta päivää - jopa viikko erossa vanhemmistaan. 

Nykyään näistä perheistä tehtäisiin lastensuojeluilmoitus. Usein yksin ulkona kuljeksivasta alle kouluikäisestä lapsesta soitettaisiin hätänumeroon 112. Poliisit tulisivat paikalle ja vanhemmat pääsisivät keskustelemaan lastensuojeluviranomaisten kanssa lapsen kasvuolosuhteista. Lapsen kasvuolosuhteissa olevat puutteet, jotka uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä, on yksi huostaanoton peruste.

Tässä Yle Uutisten juttu lasten turvallisuutta koskevista määräyksistä. https://yle.fi/a/3-8023563

"Vuonna 1969 kuoli 340 lasta tapaturmaisesti tai väkivallan seurauksena, kun vuonna 2013 vastaava luku oli enää vain 20. Hukkumiskuolemat ja kuolemaan johtaneet tapaturmat liikenteessä ovat harvinaisia. Vain muutama lapsi kuolee vuosittain auto-onnettomuudessa vuonna 1969 surmansa sai 169 lasta. Vuonna 1969 hukkui peräti 79 alle 14-vuotiasta lasta. Nykyään hukkumiskuolemat ovat harvinaisia: vuosittain vain muutama lapsi kuolee hukkumalla."

Vierailija kirjoitti:

En ikinä veisi lapsiani oman äitini hoitoon mökille. Lapsuudessani vietin siellä viikkoja nälkää nähden, kun äitini ei jaksanut laittaa ruokaa, olihan sentään kesä.

Sisareltani katkesi yhtenä vuonna mökillä käsi, siihen sidottiin vain kauppakassi käsivarren ympärille, että pysyy hyvässä asennossa, onhan kesä vain kerran vuodessa. 

Tuskin liikauttaisi eväänsä, vaikka joku lapsistani hukkuisi. 

Silti äitini vaatii lapsia mökille kanssaan joka vuosi, erona ap:hen, se että lapseni eivät halua mennä. Kun ei siellä ole mitään tekemistä / syötävää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme