Lapset mökille mummon kanssa - Mitä tekisitte?
Meillä on suvussa iso mökki. Ihana kesäpaikka järven rannalla, rantasauna ja tilava hirsimökki, iso tontti.
Kouluikäiset lapset viihtyvät siellä hyvin anopin kanssa, jopa teini-ikäinen. Ovat usein olleet siellä monta viikkoa putkeen, kun me vanhemmat ollaan töissä.
Hyvä puoli on se, että saavat varmasti ihania mökkimuistoja ja saavat olla mummon kanssa.
Elämä mökillä on todella rentoa. Ja kun sanon rentoa, niin tarkoitan nyt sitä, että mummo ei todellakaan ole mikään kasvattaja ja toiminnan ja touhun järjestäjä.
Lapsilla ei ole minkäänlaista ruutuaikaa, he ovat joka päivä käytännössä lähes koko päivän jotakin kauppareissua tai iltasaunaa lukuun ottamatta tabletilla ja puhelimella. Mitään ruoka-aikoja tms ei oikeastaan ole, karkkia ja pullaa ja jäätelöä syödään joka päivä, hampaita ei pestä, viime kesän jälkeen kaikilla lapsilla oli reikä hampaissa. Lapset saattavat kulkea samoissa vaatteissa päiväkausia, nuorin oli viime kesänä varmaan kaksi viikkoa samoissa kalsareissa, ei pukenut suurin piirtein koko aikana päivävaatteita päälleen...
En tiedä mitä tehdä. Olen puhunut mummolle asiasta, esim. hampaiden pesemisestä ja siitä, ettei ostaisi karkkia niin paljon, mutta kuuroille korville kaikuvat puheeni.
Tunnen olevani kamala nipo, kun ilmestyn perjantai-iltana paikalle ja rupean laittamaan jotakin kunnollista ruokaa ja vaadin lapsia vaihtamaan puhtaat vaatteet, että saan likaiset vietyä kaupunkiin ja pestäväksi, määräilen ruutuajasta jne, ja sitten sunnuntaina lähden takaisin kaupunkiin ja töihin, ja siellä mökillä varmaan huokaisevat helpotuksesta, kun tiukkapipo lähtee.
Itse olen ajatellut, että lasten ei pitäisi olla noin pitkiä aikoja mökillä, kun elämä siellä on tuollaista ruudun ääressä istumista karkkipussin kanssa, mutta vaihtoehto on sitten se, että lapset ovat kaupungissa kotona yksin pitkät päivät sen ruudun ääressä.
Mitä tekisitte minun sijassani?
Kommentit (97)
Teinikään ei osaa huolehtia hygieniastaan? Tai pärjää yksin kotona vanhempien töissä ollessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikasvatus on pielessä jos kouluikäinen ei itsenäisesti ymmärrä vaihtaa vaatteita, pestä hampaita ja käydä suihkussa. Kun näitä toimintoja joka päivä normaalisti lapselta vaaditaan, niin hän niistä jo hyvin varhain suoriutuu itsenäisesti.
Meinaatko ettei normaalit teinit / esiteinit osa, kasvatuksesta huolimatta, ottaa kerran vuodessa iloa irti siitä ettei kukaan vahdi tai vaadi mitään? Aikamoisia superlapsia kasvatat. :D
Normaali ihminen ehdollistuu rutiineihinsa ja toisaalta saastainen suu tai vaatteet tuntuu iljettävältä, jos on puhtaaseen tottunut. Ei ole normaalia, jos lapsi kykenee vetämään likaiset pikkupöksyt aamulla jalkaansa.
Katsoisin peiliin, jos kouluikäiset, jopa teini-ikäiset lapseni eivät osaisi itse huolehtia hygieniastaan kuten hampaidenpesusta tai puhtaiden vaatteiden vaihtamisesta.
Meillä tuon ikäisillä kyllä hoituu ihan itsestään, pienestä asti on opetettu muutama nyrkkisääntö vaatteiden vaihtamiseen. (alusvaatteet ja sukat päivittäin, muut vähintään joka toinen päivä, jos likaisia niin useammin) Hampaatkin osaavat pestä kahdesti päivässä, toki valvotaan että hoituu mutta en edes muista milloin olisi viimeksi pitänyt asiasta huomauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä on ihan normaalia saunoa ja vaihtaa vaatteet kerran viikossa. Ei kaikilla ole edes nykyajan mukavuuksia siellä....
No ei ole ollut normaalia kulkea viikkoa samoissa ja olla peseytymättä. Vaikkei suihkua ja hienouksia olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikasvatus on pielessä jos kouluikäinen ei itsenäisesti ymmärrä vaihtaa vaatteita, pestä hampaita ja käydä suihkussa. Kun näitä toimintoja joka päivä normaalisti lapselta vaaditaan, niin hän niistä jo hyvin varhain suoriutuu itsenäisesti.
Meinaatko ettei normaalit teinit / esiteinit osa, kasvatuksesta huolimatta, ottaa kerran vuodessa iloa irti siitä ettei kukaan vahdi tai vaadi mitään? Aikamoisia superlapsia kasvatat. :D
Oon nähnyt monta teiniä jolla on paremmat ihonhoito rutiinit kuin itselläni.
Onko ap:n lapset muuten ihan ikätasoisia? Ruutuajan houkutukset ymmärrän, mutta hygienian laiminlyöntiä en mitenkään päin. Vai onko ap kuin siskoni joka käy vielä täysin terveen 16-vuotiaansakin päivän vaatteet joka ilta läpi ja määrittelee mitkä menevät pesuun ja mitä voi vielä käyttää?
Eli mennään mökille jonka pitäisi olla armeija lapsille ja ohjelmaa koko päiväksi, mitä siitä tulee että lomalla ollaan niin kuin halutaan ? Nyt anoppi pilaa lapset eikä heistä tulekaan suorittajia joille loma ja viikonloput ovat suoritus
Ensin keskustellaan lasten kanssa ja sitten mummon kanssa ja molempia muistutetaan, että edellisen kesän jälkeen oli reikiä paikattavana hampaissa. Sitä hommaa ei kukaan halua kokea uudestaan, joten hampaat pestään joka päivä vaikka mikä olisi. En usko, että kukaan oikeasti vastustaa tätä. Toki se voi unohtua, mutta voit muistuttaa ja kysellä asiasta joka kerta, kun puhut lasten kanssa tai näet näitä lomalla.
Sama homma vaatteiden vaihtamisen kanssa. Sanot, että mökillä käydään iltasaunassa. Lapsetko vetävät sen jälkeen päälleen likaiset vaatteet? Jopa alusvaatteet? Tämä kyllä kuulostaa enemmän kotikasvatuskysymykseltä, ei ongelmalta, joka on anopin syytä.
Ja kolmannekseen, miksi mies on ulkoistettu tästä kaikesta, kun kyseessä on hänen äitinsä ja lapsensa?
Ruutuaikaa en pitäisi ongelmana lomalla. Lapset eivät siitä pilalle mene, vaikka osa kesästä menisikin ruudulla. Menisi se varmaan, vaikka olisivat omassa kodissa. Laitteisiin voi asettaa käyttörajoitukset, jos niiden käyttö haittaa itseäsi. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että se et olekaan sinä itse, jonka täytyy keksiä tekemistä lapsilaumalle siellä mökillä, jos ruutuja ei saa käyttää. Silloin teet asiasta anopin ongelman ja se ei ole reilua.
Ap ei kyllä sanonut, että siellä ei laiteta ruokaa ollenkaan, vaan että mökillä ei ole säännöllisiä ruoka- aikoja ja joka päivä syödään jotain makeaa.
Kuinka usein mökillä lämpeää iltasauna?
Jos äitiä ei miellytä lasten lomailu mökillä , ottaa lapset sieltä pois. Talo elää tavallaan, jos mummo ei pidä ruuanlaitosta, niin ei. Ja mökeillä on joskus ongelmana esim riittävä kylmäsäilytys. Ja kuka siellä hellan edessä viihtyykään, mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen ehdollistuu rutiineihinsa ja toisaalta saastainen suu tai vaatteet tuntuu iljettävältä, jos on puhtaaseen tottunut. Ei ole normaalia, jos lapsi kykenee vetämään likaiset pikkupöksyt aamulla jalkaansa.
Miksi ne pikkupöksyt olisi riisuttu yöksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun super lapset ovat osanneet jo alle kouluikäisinä vaihtaa vaatteet ihan itse, esim ruokaa tippunut paidalle niin itse menivät vaihtamaan. Ja ovat osanneet hampaatkin pestä alle kouluikäisinä, se on kun oppivat niin se tulee "selkärangasta"
Antaisin omien lasten olla vaikka ylösalaisin sen ajan jos voisivat vielä anopin kanssa kesällä mökkeillä. Anoppi on niin huonokuntoinen että tuntuisi lasten olevan vahtimassa häntä eikä toisinpäin. Hänen on kuitenkin sinne saareen päästävä silti. Nyt on tosi kurjaa kun lapset joutuvat tylsistymään keskenään kotona päivät pitkät.
En edelleenkään pysty ymmärtämään miten jotkut kehtaavat keksiä valituksen aihetta siitäkin että on tukiverkostoa ja läheinen joka haluaa ottaa lapsia hoitoon. Olis pitkä jono ap sun paikalles halukkaita. Toisilla ei ole _ketään_ apuna. Koskaan.
Eikös sille ruutuajalle ole olemassa hallinta, kuinka kauan saa olla ruudulla ja sitten se loppu kun aika täyttyy. Ainakin monella mun kaverilla on tällainen juttu. Ja jos lapset on tottuneet pesemään hampaat ja vaihtamaan puhdasta, niin ei luulisi että likaiset vaatteet tai suu kelpaa. Mutta muuten voi mökillä olla rennommin ja syödäkin vähän mitä sattuu.
Laita kaikille muistutus hampaiden pesusta ja vaatteiden vaidosta. Senhän voi ohjelmaoida jopa toistuvaksi jos kerran laitteet on käytössä.
Itsellä ei ollut 10-vuotiaana mummoa ruokkimassa eikä katsomassa perään. Kahdestaan oltiin kaverin kanssa mökillä. Silloin ei tosin ollut videopelejä eikä kännyköitä, vaan saatiin olla täysin rauhassa. Kivaa oli.
Lopetin tuohon, missä mainitsit, että viime kesän jälkeen reikä hampaassa. Väitän, että ei kehkeydy noin lyhyessä ajassa. Anna mummon olla mummo ja lasten nauttia kesästä mökillä mummon kans. Kerkeävät palata arkeen kanssasi.
Itse olen mummo, joka pitää arjesta kiinni. En tiedä miten toimisin, jos mökillä oltaisiin. Voisin jopa heittäytyä.
vm-71
Vierailija kirjoitti:
Nii ja onhan niillä lapsilla nokka kiinni kännykässä. Muistutusta kehiin ap!
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta normaalilta mökillä ololta. Meillä tehdään mökillä kaikki yhdessä, eli leivotaan, kerätään kukkia, retkeillään...
Aika laiskaa mummolta, jos ei edes käske pesulle.
Lapsilla kännykät ja äiti!
Minäkin olin maalla mummulassa ja kaiket päivät vanhassa päärakennuksessa lukemassa. Mutta mummuni kyllä piti huolen että söin hyvin ja oikeaa ruokaa ruoka-aikoina, kävin pesulla ja vaihdoin vaatteet ja pesin hampaat. Ja kouluikäinen nyt nuo muutenkin ymmärtää.
Joku vikahan tuossa anopissa on, jos ei halua pitää lapsenlapsiaan terveenä. Eikä edes itseään, jos ei edes itsensä takia kunnollista ruokaa laita. Itse miettisin kyllä useampaankin kertaan haluanko altistaa lapseni tuollaisen ihmisen seuralle. Siis ihmisen, jonka mielestä saastassa eläminen ja herkkujen syöminen on elämän suurinta auvoa ilmeisestikin.
Ihmettelen mistä tuollaisia ihmisiä edes löytää. En tunne yhtään perhettä, isovanhempaa, tätiä tai setää joka jotenkin säännönmukaisesti edes haluaisi herkkuja muuten kuin jälkiruokana. Huono olohan siitä vaan tulee.