Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset mökille mummon kanssa - Mitä tekisitte?

Vierailija
10.06.2025 |

Meillä on suvussa iso mökki. Ihana kesäpaikka järven rannalla, rantasauna ja tilava hirsimökki, iso tontti. 

Kouluikäiset lapset viihtyvät siellä hyvin anopin kanssa, jopa teini-ikäinen. Ovat usein olleet siellä monta viikkoa putkeen, kun me vanhemmat ollaan töissä. 

Hyvä puoli on se, että saavat varmasti ihania mökkimuistoja ja saavat olla mummon kanssa.  

Elämä mökillä on todella rentoa. Ja kun sanon rentoa, niin tarkoitan nyt sitä, että mummo ei todellakaan ole mikään kasvattaja ja toiminnan ja touhun järjestäjä.

Lapsilla ei ole minkäänlaista ruutuaikaa, he ovat joka päivä käytännössä lähes koko päivän jotakin kauppareissua tai iltasaunaa lukuun ottamatta tabletilla ja puhelimella. Mitään ruoka-aikoja tms ei oikeastaan ole, karkkia ja pullaa ja jäätelöä syödään joka päivä, hampaita ei pestä, viime kesän jälkeen kaikilla lapsilla oli reikä hampaissa. Lapset saattavat kulkea samoissa vaatteissa päiväkausia, nuorin oli viime kesänä varmaan kaksi viikkoa samoissa kalsareissa, ei pukenut suurin piirtein koko aikana päivävaatteita päälleen... 

En tiedä mitä tehdä. Olen puhunut mummolle asiasta, esim. hampaiden pesemisestä ja siitä, ettei ostaisi karkkia niin paljon, mutta kuuroille korville kaikuvat puheeni. 

Tunnen olevani kamala nipo, kun ilmestyn perjantai-iltana paikalle ja rupean laittamaan jotakin kunnollista ruokaa ja vaadin lapsia vaihtamaan puhtaat vaatteet, että saan likaiset vietyä kaupunkiin ja pestäväksi, määräilen ruutuajasta jne, ja sitten sunnuntaina lähden takaisin kaupunkiin ja töihin, ja siellä mökillä varmaan huokaisevat helpotuksesta, kun tiukkapipo lähtee. 

Itse olen ajatellut, että lasten ei pitäisi olla noin pitkiä aikoja mökillä, kun elämä siellä on tuollaista ruudun ääressä istumista karkkipussin kanssa, mutta vaihtoehto on sitten se, että lapset ovat kaupungissa kotona yksin pitkät päivät sen ruudun ääressä. 

Mitä tekisitte minun sijassani?

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida itse lapsesi, äläkä heivaa niitä anoppisi vaivoiksi. Ja jos et laiskuuttasi  viitsi, niin anoppi määrää säännöt, joita lastesi kaa noudattaa.

Vierailija
2/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkki -purkka suuhun aina herkkujen jälkeen. Hampaat pestään aamulla ja illalla. Kesä on kerran vuodessa, enkä välittäisi jos silloin syödään paljon herkkuja tai saadaan paljon ruutuaikaa. Kyllä lasten myös pitäisi ottaa itsestään vastuuta ja toimia niillä ohjeilla mitä annat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaihtoehdot on mökillä mummon kanssa ruudun ääressä tai keskenään kotona ruudun ääressä niin valitsisin mökin. Onpahan aikuinen turvana jos jotain sattuu.

Vierailija
4/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä on ihan normaalia saunoa ja vaihtaa vaatteet kerran viikossa. Ei kaikilla ole edes nykyajan mukavuuksia siellä....

Vierailija
5/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoida itse lapsesi, äläkä heivaa niitä anoppisi vaivoiksi. Ja jos et laiskuuttasi  viitsi, niin anoppi määrää säännöt, joita lastesi kaa noudattaa.

Mummo kyllä ihan nimenomaan haluaa ehdottomasti, että lapset ovat mökillä hänen kanssaan. Ei viihdy siellä yksin ollenkaan. 

Vierailija
6/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikasvatus on pielessä jos kouluikäinen ei itsenäisesti ymmärrä vaihtaa vaatteita, pestä hampaita ja käydä suihkussa. Kun näitä toimintoja joka päivä normaalisti lapselta vaaditaan, niin hän niistä jo hyvin varhain suoriutuu itsenäisesti.

Vierailija
7/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo yritti jo viime kesänä antaa sinulle hienovaraisen vinkin mutta näköjään ohi meni.

Vierailija
8/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaihtoehdot on mökillä mummon kanssa ruudun ääressä tai keskenään kotona ruudun ääressä niin valitsisin mökin. Onpahan aikuinen turvana jos jotain sattuu.

No ei tuosta mummosta ole yhtään enempää iloa kuin naapurin Irmelistä, päinvastoin.

Vierailija
9/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta normaalilta mökillä ololta. Meillä tehdään mökillä kaikki yhdessä, eli leivotaan, kerätään kukkia, retkeillään...

Aika laiskaa mummolta, jos ei edes käske pesulle.

Vierailija
10/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt kouluikäiset osaavat itse huolehtia hampaidenpesusta?

Osta mökille terveellistä syötävää ja laita vaikka valmiita annoksia mitä voi lämmittää kun kerran viikonloppuisin siellä käyt, samanhan joutuisit tekemään kotonakin.

Ehkä lapset vielä nollaavat kouluvuoden jälkeen, ehkä kohta kun vedet lämpenevät alkaa kiinnostaa myös uiminen tai vaikka soutelu ja kalastaminen jos kerran järven rannalla ovat.

Vierailija
11/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän harmituksen. Jos anopista ei ole hoitamaan perussioita, niin sitten koululaisten kanssa avoin keskustelu asiasta: Kerrot että sinusta on ihanaa kun on mökkeilymahdollisuus, mutta jos lapset haluavat mennä, niin muutamasta asiasta täytyy ottaa itse vastuu: Hampaiden pesu 2 x päivässä, vaatteiden vaihto ja kasvisten syöminen kerran päivässä. Pakkaat mukaan vaikka kurkkua, tomaattia, melonia jne. ja sanot että lasten täytyy pilkkoa kasviksia kerran päivässä pöytään ja syödä ne, oli se sitten aamupalalla tai päivällä, kai he nyt jotain syövät pöydän ääressä, edes leipää.

Koululaiset ymmärätävät kyllä kun perustelet miksi näin toimitaan.

Vierailija
12/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset ovat oppineet, että hampaat pestään iltaisin ja aamuisin, ja likaisia vaatteita vaihdetaan puhtaisiin, niin eikai se mikään iso juttu ole jos vaadit sitä paikalla ollessasi. 

Ja onko liikaa vaadittu, että teini-ikäinen katsoisi, että sisarukset pesisi hampaitaan ja välillä vaihtaisi vaatteita. 

Vierailija
13/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vietin lapsuudessa kuukauden mummolassa joka kesä. Lojuin vintillä lukemassa enkä tullut alas kuin ruoka-aikaan. No joskus kävin rapsuttelemassa lehmiä tai uimassa, jos täti tuli käymään ja vei järvelle. Minulla oli matkalaukullinen Neiti Etsivää, Lotta- ja Ursula-sarjaa, Viisikoita ja 3 etsivää. Ihania aikoja! Kukaan ei vinkunut ja valittanut ja vaatinut minua menemään ulos keksimään muuta tekemistä. Mummo antoi minun olla ihan rauhassa.

Vierailija
14/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on lapsenlapsia kesällä.

Ollaan sovittu vanhempien kanssa ruutuaika, josta pidetään kiinni.

Muutoin mennään mun säännöillä. Hampaanpesurutiinin ovat oppineet jo pieninä sekä hampaiden pesun merkityksen.

Ihmettelen ap:n kasvatusta, jos ei ole järkiasioita saanut opetettua lapsilleen. Saati, että voisi sopia lastensa kanssa menettelytavoista eri toiminnoissa. Mitä väliä sillä on missä lapset sitä ruutua tuijottavat, jos ei kerran kotonakaan ole mitään sääntöjä tuossa(kaan) asiassa.

Lapsenlapseni osaavat myös lukea ja pelata kortti- ja lautapelejä. Ovat kaikki liikuntaa harrastavia, joten tekemistä löytyy ulkonakin niin, että punkkitarkastukset ovat pakollisia iltatoimia.

Ap:nkin lapset saanevat ainakin raitista ilmaa siellä mökkioloissa.

Vierailija
15/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus, elämä kestää n. 4100 viikkoa ja sä olet huolissasi parista viikosta. Valoja päälle.

Vierailija
16/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nuoria ne lapset ovat, kun eivät osaa vaihtaa puhtaita päälle ja harjata hampaita? Kuulostaa siltä, että sinulta on kasvatus jäänyt puolitiehen ja nyt mikään ei suju kun et ole kokoajan lapsia hoitamassa? Miksi et ota lapsilta ruutuja pois? 

Vierailija
17/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot kyllä kelpaavat lastenhoitajiksi, vaikka ovat täysin kelvottomia siihen hommaan! Olisin kiitollinen, jos lasteni ollessa pieniä olisi tuollainen mahdollisuus ollut. Muutoinkin ihmettelen näitä nuoria naisia, jotka hoidattavat lapsiaan anopilla ja koko ajan moittivat ja haukkuvat heitä. Yksikin pikkupimu oli niin närkästynyt, kun anoppi oli hoitamassa lapsia viikonlopun eikä lähtiessään raivannut leluja ja palapelejä lattialta.

Vierailija
18/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotikasvatus on pielessä jos kouluikäinen ei itsenäisesti ymmärrä vaihtaa vaatteita, pestä hampaita ja käydä suihkussa. Kun näitä toimintoja joka päivä normaalisti lapselta vaaditaan, niin hän niistä jo hyvin varhain suoriutuu itsenäisesti.

Meinaatko ettei normaalit teinit / esiteinit osa, kasvatuksesta huolimatta, ottaa kerran vuodessa iloa irti siitä ettei kukaan vahdi tai vaadi mitään? Aikamoisia superlapsia kasvatat. :D 

Vierailija
19/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keskustelisin sen teini-ikäisen kanssa, että hänen täytyy myös ottaa tässä tilanteessa vähän vastuuta, ja huolehtia omista hampaistaan ja vaatteiden vaihdostaan, eikä ole liikaa vaadittu, että huolehtii myös nuoremmista sisaruksistaan tältä osin.

Ruutuaikaan ja herkkuihin voi olla hankalampi puuttua, mutta sen nyt ehkä antaisin sitten olla, jos kyseessä on vain jokunen viikko kesässä ja se ei sille mummolle ole ongelma...

Vierailija
20/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko ettei normaalit teinit / esiteinit osa, kasvatuksesta huolimatta, ottaa kerran vuodessa iloa irti siitä ettei kukaan vahdi tai vaadi mitään? Aikamoisia superlapsia kasvatat. :D 

Normaalit lapset osaavat huolehtia hygieniastaan. Ap:n lapset eivät. - eri. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan