Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset mökille mummon kanssa - Mitä tekisitte?

Vierailija
10.06.2025 |

Meillä on suvussa iso mökki. Ihana kesäpaikka järven rannalla, rantasauna ja tilava hirsimökki, iso tontti. 

Kouluikäiset lapset viihtyvät siellä hyvin anopin kanssa, jopa teini-ikäinen. Ovat usein olleet siellä monta viikkoa putkeen, kun me vanhemmat ollaan töissä. 

Hyvä puoli on se, että saavat varmasti ihania mökkimuistoja ja saavat olla mummon kanssa.  

Elämä mökillä on todella rentoa. Ja kun sanon rentoa, niin tarkoitan nyt sitä, että mummo ei todellakaan ole mikään kasvattaja ja toiminnan ja touhun järjestäjä.

Lapsilla ei ole minkäänlaista ruutuaikaa, he ovat joka päivä käytännössä lähes koko päivän jotakin kauppareissua tai iltasaunaa lukuun ottamatta tabletilla ja puhelimella. Mitään ruoka-aikoja tms ei oikeastaan ole, karkkia ja pullaa ja jäätelöä syödään joka päivä, hampaita ei pestä, viime kesän jälkeen kaikilla lapsilla oli reikä hampaissa. Lapset saattavat kulkea samoissa vaatteissa päiväkausia, nuorin oli viime kesänä varmaan kaksi viikkoa samoissa kalsareissa, ei pukenut suurin piirtein koko aikana päivävaatteita päälleen... 

En tiedä mitä tehdä. Olen puhunut mummolle asiasta, esim. hampaiden pesemisestä ja siitä, ettei ostaisi karkkia niin paljon, mutta kuuroille korville kaikuvat puheeni. 

Tunnen olevani kamala nipo, kun ilmestyn perjantai-iltana paikalle ja rupean laittamaan jotakin kunnollista ruokaa ja vaadin lapsia vaihtamaan puhtaat vaatteet, että saan likaiset vietyä kaupunkiin ja pestäväksi, määräilen ruutuajasta jne, ja sitten sunnuntaina lähden takaisin kaupunkiin ja töihin, ja siellä mökillä varmaan huokaisevat helpotuksesta, kun tiukkapipo lähtee. 

Itse olen ajatellut, että lasten ei pitäisi olla noin pitkiä aikoja mökillä, kun elämä siellä on tuollaista ruudun ääressä istumista karkkipussin kanssa, mutta vaihtoehto on sitten se, että lapset ovat kaupungissa kotona yksin pitkät päivät sen ruudun ääressä. 

Mitä tekisitte minun sijassani?

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos laittaisit mihesi juttelemaan äitinsä ja lasten kanssa pelisäännöistä? Eikä muutenkaan tarvitse nipottaa vaan rennosti hoitaa asiat. Jos nyt on jo menty asteelle ettei jakseta äidin nipotusta.

Vierailija
42/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotikasvatus on pielessä jos kouluikäinen ei itsenäisesti ymmärrä vaihtaa vaatteita, pestä hampaita ja käydä suihkussa. Kun näitä toimintoja joka päivä normaalisti lapselta vaaditaan, niin hän niistä jo hyvin varhain suoriutuu itsenäisesti.

Meinaatko ettei normaalit teinit / esiteinit osa, kasvatuksesta huolimatta, ottaa kerran vuodessa iloa irti siitä ettei kukaan vahdi tai vaadi mitään? Aikamoisia superlapsia kasvatat. :D 

Samaa mietin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä päästä niitä lapsiasi sinne. Mutta ai niin, sitten et saisi itse viikkokausien lomaa kakaroistasi.

Vierailija
44/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin vietin lapsuudessa kuukauden mummolassa joka kesä. Lojuin vintillä lukemassa enkä tullut alas kuin ruoka-aikaan. No joskus kävin rapsuttelemassa lehmiä tai uimassa, jos täti tuli käymään ja vei järvelle. Minulla oli matkalaukullinen Neiti Etsivää, Lotta- ja Ursula-sarjaa, Viisikoita ja 3 etsivää. Ihania aikoja! Kukaan ei vinkunut ja valittanut ja vaatinut minua menemään ulos keksimään muuta tekemistä. Mummo antoi minun olla ihan rauhassa.

Täällä sama! Neiti Etsivät ja Anna-kirjat mukaan ja aittaan lukemaan. Ihanaa. Kouluvuonna sitten eri meininki. Lapset voi kesälomalla olla vaan. Ei se ole vaarallista, vaikka toki vois ruutuaikaa rajoittaa jos ne kattoo siltä vasn tiktokkia. Pitkäjänteinen lukeminen kehittää sanavarastoa ja keskittymiskykyä kuitenkin.

Vierailija
45/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo yritti jo viime kesänä antaa sinulle hienovaraisen vinkin mutta näköjään ohi meni.

eikös tuo ap kerrro ,että mummu mankuu skidejä sinne oikein,tykkää kun on seuraa... miksi yrität vääntää valkoista mustaksi möllykkäkäinen

Vierailija
46/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotikasvatus on pielessä jos kouluikäinen ei itsenäisesti ymmärrä vaihtaa vaatteita, pestä hampaita ja käydä suihkussa. Kun näitä toimintoja joka päivä normaalisti lapselta vaaditaan, niin hän niistä jo hyvin varhain suoriutuu itsenäisesti.

Meinaatko ettei normaalit teinit / esiteinit osa, kasvatuksesta huolimatta, ottaa kerran vuodessa iloa irti siitä ettei kukaan vahdi tai vaadi mitään? Aikamoisia superlapsia kasvatat. :D 

Minun super lapset ovat osanneet jo alle kouluikäisinä vaihtaa vaatteet ihan itse, esim ruokaa tippunut paidalle niin itse menivät vaihtamaan. Ja ovat osanneet hampaatkin pestä alle kouluikäisinä, se on kun oppivat niin se tulee "selkärangasta" 

Oppii, kun äiti ei kestä likaisia vaatteita! Toki meilläkään likaisissa kuleta, mutta vähän ketsuppia rinnuksilla menoa haittaa. Meillä syödään se 5x/pv, poikia ollu kotona 3. Mieti ny sittä pyykkivuorta, jos joka silmälle vaatteen vaihtoa. Oon pitäny itseäni tiukkapipona, mutta nyt saan löysätä. Kiitos! 

Vierailija
47/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele nykyvanhempien uupumisia, kun tässä aloituksessa olevat asiat on ongelmia ja niitäkin pitäisi kontrolloida.

Ap ei varmasti hyväksy muuta vastausta kuin, että hänen on työpäivän jälkeen joka ilta ajettava mökille, pestävä lasten hampaat, kerättävä älylaitteiden akut ( että vain yhden latauskerran verran voi olla laitteilla), pitää mummulle kasvatuskeskustelu, kokata koko yö asiallista ruokaa lapsille, pestä näiden hampaat ja ajaa aamulla takas töihin. Näin viitenä päivänä viikossa tai jos ei pysty, ei olisi pitänyt hankkia tuollaista anoppia, olisi se pitänyt ensotapaamisella jo tajuta.

Itse en kyllä tuossa aloituksessa nää muuta kuin mahtavan jaksavan anopin ja sen upeuden, että on lapsille viihtyisä mökkipaikka.

Vierailija
48/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 60 luvulla söin mummolassa oikeastaan vain lihapiirakoita ja keltaista jaffaa. Pari viikkoa sinne tänne. Olen normaalipainoinen, terve mummo nyt itse..

Vierailija
49/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillesi nuo viikot ovat niin erityisiä juuri siksi että silloin saa tehdä kaiken toisin kuin arkena. Vaikka se voi sinusta vaikuttaa holtittomalta niin olen varma että nuo ovat niitä "lapsuuden kesiä" joita he muistelevat vielä vuosikymmenten jälkeen. Tajuavat kyllä että olisi ehkä kannattanut pestä hampaat ja syödä terveellisemmin mutta hauskaa oli.

Vierailija
50/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on lapsenlapsia kesällä.

Ollaan sovittu vanhempien kanssa ruutuaika, josta pidetään kiinni.

Muutoin mennään mun säännöillä. Hampaanpesurutiinin ovat oppineet jo pieninä sekä hampaiden pesun merkityksen.

Ihmettelen ap:n kasvatusta, jos ei ole järkiasioita saanut opetettua lapsilleen. Saati, että voisi sopia lastensa kanssa menettelytavoista eri toiminnoissa. Mitä väliä sillä on missä lapset sitä ruutua tuijottavat, jos ei kerran kotonakaan ole mitään sääntöjä tuossa(kaan) asiassa.

Lapsenlapseni osaavat myös lukea ja pelata kortti- ja lautapelejä. Ovat kaikki liikuntaa harrastavia, joten tekemistä löytyy ulkonakin niin, että punkkitarkastukset ovat pakollisia iltatoimia.

Ap:nkin lapset saanevat ainakin raitista ilmaa siellä mökkioloissa.

sisällä eivät saa raitista maalaisilmaa!!!!!  -muuten lapset siitä jänniä vielä,kun  kukaan ei valvo rutiineja ja joku tarjooo herkkui ja röntsää joka pv, niin kyllä ne vaan sen valitsee. järkeä ei vielä ole. otatko tuutin vai tomaatin, moniko penska sanoo tietysti tomaatin ja pliis saanko melniakin hiukan  mukaan. joopa jo, tilaisuus tekee  lusmun,nyt saaa sitä olla pellossa jeeeeeeeee,tää on hauskaaaaaaa, niin lapsen tapa ajtella,vaikka kotona jo tekisivät omatoimisia pesuja,ruokia jne. lapsella lapsen luonto. murkkuun asti.

Vierailija
51/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi lapsia sellaisen hoidettavaksi joka ei huolehdi lasten perustarpeista = ruoka ja hygienia.

Jos nyt kuitenkin viet, niin mikä estää vaikka soittamasta lapsille aamuisin ja iltaisin ja muistuttamasta hampaidenpesusta yms?

Vierailija
52/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nuoria ne lapset ovat, kun eivät osaa vaihtaa puhtaita päälle ja harjata hampaita? Kuulostaa siltä, että sinulta on kasvatus jäänyt puolitiehen ja nyt mikään ei suju kun et ole kokoajan lapsia hoitamassa? Miksi et ota lapsilta ruutuja pois? 

Kyll ne varmaan osasi ja tekee sitä kaupunkihimassa,mutta nyt saa elää kuin  pellossa . niinhän aikuisetkin tuppaa tekee mökillä, pahimmat retkut päällä, ei meikkii ja juodaan,syödään erilailla kuin normi himassa. sitten syssyllä jonot kampaamoihin  kun alkaa työt ja ostetaan vaatteita ja meikkilöitä. kokevat,että ihanaaaa kun saa vaan olla,ei tarvii panostaa.  lapsellakin tilaisuus kun annetaan ,hyödyntää sen. osaisi kyllä koska osaa kaupungissakin,mutta nyt hei -me mennäääään. no onhan toikin jotain rentoutumista. toki mummuna ohjaisn hampaiden hoitoo ja ulkoiluunkin.

Vierailija
53/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökillä on ihan normaalia saunoa ja vaihtaa vaatteet kerran viikossa. Ei kaikilla ole edes nykyajan mukavuuksia siellä....

Kyllä minä ainakin peseydyn päivittäin mökilläkin, vaikka kantovesi. En halua haista.

Vierailija
54/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä keskustelisin sen teini-ikäisen kanssa, että hänen täytyy myös ottaa tässä tilanteessa vähän vastuuta, ja huolehtia omista hampaistaan ja vaatteiden vaihdostaan, eikä ole liikaa vaadittu, että huolehtii myös nuoremmista sisaruksistaan tältä osin.

Ruutuaikaan ja herkkuihin voi olla hankalampi puuttua, mutta sen nyt ehkä antaisin sitten olla, jos kyseessä on vain jokunen viikko kesässä ja se ei sille mummolle ole ongelma...

Teinille pitää maksaa tästä palkkaa 800 e/vko, koska ei kai oikeasti kuvitella, että sisaruksen pitää maksutta vastata pienemmistään?

Vierailija
55/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

totta, hekin haluu joskus vaan röntsätä,kuten aikuisetkin, ollaan mökkipeikkoja ja syksyllä kampaamot tuvii asiakkaita. grillaavat, juovat,lisäkiloja, röntsäretkut päällä jne.  muutama pv onkin ok viettää ihan noin vain,irtiotto siitä  arjesta. robinssonit otetaan

Vierailija
56/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsilla pitää olla lomaa. Ei se niin vakavaa ole. Jos viet lapset sinne niin kestät eri elämän ja rennomman tahdin. 

Vierailija
57/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lasten hammasluussa on oikeasti jotain vikaa, jos viikon pesemättömyys aiheuttaa reikiä.

Enkä ymmärrä, miten tiedät ruutuaikaa olevan jatkuvasti, jos et itse vaivaudu lapsistasi huolta pitämään.

Vierailija
58/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa nyt hyvät ihmiset mummon ja lasten olla siellä mökillä kuinka tykkäävät. Arvokasta aikaa heille. Viettäkää rauhassa omaa aikaa kaupungissa tai missä olettekin. Takaan, että apset ja nuoret toipuvat kyllä ennalleen muutamassa päivässä kun palaavat kotiin ja teidän ruttinienne pariin. Mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut. Hampaat eivät reikiinny eivätkä hygienia- ja ruokatavat mene pilalle tuossa mökillä vietetystä ajassa. Mutta äidin liika holhoaminen ja nipotus voi viedä pilalle välit mummoon ja myös viedä ilon heidän yhteisestä mökkiajasta. 

Vierailija
59/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla mökillä vaan. Et todellakaan ole mikään tiukkapipo, vaan VANHEMPI. Se on vanhemman tehtävä. Hyvä että käyt pitämässä järjestystä ja muistuttamassa säännöistä. Lapset tarvitsevat sääntöjä, se luo turvaa. Mutta älä myöskään huolehdi liikaa, kesän kuuluukin olla rentoa. Lapset tulee todennäköisesti mielellään takaisin kotiin lomailun jälkeen. Tämän voin sanoa omastakin kokemuksesta, kun aikoinaan oli samanlainen mummo, joka ei oikein pitänyt järjestystä yllä ja kaikki meni miten meni. Oli kiva palata takaisin kotiin.

Vierailija
60/97 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En veisi lapsia sellaisen hoidettavaksi joka ei huolehdi lasten perustarpeista = ruoka ja hygienia.

Jos nyt kuitenkin viet, niin mikä estää vaikka soittamasta lapsille aamuisin ja iltaisin ja muistuttamasta hampaidenpesusta yms?

No se ruutuaika! Ei kai puhelinta sovi käyttää, kun äiti on kieltänyt.

Ap voisi palkata kotiin hoitajan, kuukaudessa tuollainen maksaisi kaikkine kuluineen melkein 4000 e, mutta aina se parempi on kuin mummo ja mökkiloma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän