Lapset mökille mummon kanssa - Mitä tekisitte?
Meillä on suvussa iso mökki. Ihana kesäpaikka järven rannalla, rantasauna ja tilava hirsimökki, iso tontti.
Kouluikäiset lapset viihtyvät siellä hyvin anopin kanssa, jopa teini-ikäinen. Ovat usein olleet siellä monta viikkoa putkeen, kun me vanhemmat ollaan töissä.
Hyvä puoli on se, että saavat varmasti ihania mökkimuistoja ja saavat olla mummon kanssa.
Elämä mökillä on todella rentoa. Ja kun sanon rentoa, niin tarkoitan nyt sitä, että mummo ei todellakaan ole mikään kasvattaja ja toiminnan ja touhun järjestäjä.
Lapsilla ei ole minkäänlaista ruutuaikaa, he ovat joka päivä käytännössä lähes koko päivän jotakin kauppareissua tai iltasaunaa lukuun ottamatta tabletilla ja puhelimella. Mitään ruoka-aikoja tms ei oikeastaan ole, karkkia ja pullaa ja jäätelöä syödään joka päivä, hampaita ei pestä, viime kesän jälkeen kaikilla lapsilla oli reikä hampaissa. Lapset saattavat kulkea samoissa vaatteissa päiväkausia, nuorin oli viime kesänä varmaan kaksi viikkoa samoissa kalsareissa, ei pukenut suurin piirtein koko aikana päivävaatteita päälleen...
En tiedä mitä tehdä. Olen puhunut mummolle asiasta, esim. hampaiden pesemisestä ja siitä, ettei ostaisi karkkia niin paljon, mutta kuuroille korville kaikuvat puheeni.
Tunnen olevani kamala nipo, kun ilmestyn perjantai-iltana paikalle ja rupean laittamaan jotakin kunnollista ruokaa ja vaadin lapsia vaihtamaan puhtaat vaatteet, että saan likaiset vietyä kaupunkiin ja pestäväksi, määräilen ruutuajasta jne, ja sitten sunnuntaina lähden takaisin kaupunkiin ja töihin, ja siellä mökillä varmaan huokaisevat helpotuksesta, kun tiukkapipo lähtee.
Itse olen ajatellut, että lasten ei pitäisi olla noin pitkiä aikoja mökillä, kun elämä siellä on tuollaista ruudun ääressä istumista karkkipussin kanssa, mutta vaihtoehto on sitten se, että lapset ovat kaupungissa kotona yksin pitkät päivät sen ruudun ääressä.
Mitä tekisitte minun sijassani?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökillä on ihan normaalia saunoa ja vaihtaa vaatteet kerran viikossa. Ei kaikilla ole edes nykyajan mukavuuksia siellä....
Kyllä minä ainakin peseydyn päivittäin mökilläkin, vaikka kantovesi. En halua haista.
Sama. Aamulla käyn uimassa kesät talvet paitsi talvella vesi on joskus liian matalalla. Joka ilta sauna. Enkä todellakaan ole likaisissa pikkareissa, en ollut lapsenakaan. Kesäisin ollaan ilman pitkän mekon alla.
Vaellusretket sitten erikseen, mutta silloinkin pyrin uimaan ainakin kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Älä päästä niitä lapsiasi sinne. Mutta ai niin, sitten et saisi itse viikkokausien lomaa kakaroistasi.
tuo ei ole ehkä aapin pääprioriteetti,saada olla illat yksin töiden jälkeen. vaan mummo tahtooooo lapsia sinne,ei viihdy yksin kuulema,niinhän hää kirjoitti. ja oletus aapilta,että saavat maalla olla ja maalaistoimintaa ja se ydin ei tarvii olla päivät yksin. on sulla tarve löytää vaan kielteistä,sehän kertoo sinusta.
mutta joo eihän siinäkään pahaa ole jos aikuinenkin tarvitsee joskus yksinoloa ja palautumisaikaa. tekee hyvää kelle vain, edes yksikin tunti vrk:ssa,saati kokonainen päivä. nollautuu. on toki niitä jotka eivät kykene olemaan yksin,se onkin jo isompi ongelma. iso onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikasvatus on pielessä jos kouluikäinen ei itsenäisesti ymmärrä vaihtaa vaatteita, pestä hampaita ja käydä suihkussa. Kun näitä toimintoja joka päivä normaalisti lapselta vaaditaan, niin hän niistä jo hyvin varhain suoriutuu itsenäisesti.
Meinaatko ettei normaalit teinit / esiteinit osa, kasvatuksesta huolimatta, ottaa kerran vuodessa iloa irti siitä ettei kukaan vahdi tai vaadi mitään? Aikamoisia superlapsia kasvatat. :D
Normaali ihminen ehdollistuu rutiineihinsa ja toisaalta saastainen suu tai vaatteet tuntuu iljettävältä, jos on puhtaaseen tottunut. Ei ole normaalia, jos lapsi kykenee vetämään likaiset pikkupöksyt aamulla jalkaansa.
Miksi ne pikkupöksyt olisi riisuttu yöksi?
Et kai sinä ole päivällä samoissa kalsareissa kuin yöllä ja pesemättömällä peräpäällä?
Ja kuka muutenkaan hautoo alapäätään yöllä pikkareilla? Saati että pitäisi niitä vielä päivänkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin vietin lapsuudessa kuukauden mummolassa joka kesä. Lojuin vintillä lukemassa enkä tullut alas kuin ruoka-aikaan. No joskus kävin rapsuttelemassa lehmiä tai uimassa, jos täti tuli käymään ja vei järvelle. Minulla oli matkalaukullinen Neiti Etsivää, Lotta- ja Ursula-sarjaa, Viisikoita ja 3 etsivää. Ihania aikoja! Kukaan ei vinkunut ja valittanut ja vaatinut minua menemään ulos keksimään muuta tekemistä. Mummo antoi minun olla ihan rauhassa.
Minäkin olin maalla mummulassa ja kaiket päivät vanhassa päärakennuksessa lukemassa. Mutta mummuni kyllä piti huolen että söin hyvin ja oikeaa ruokaa ruoka-aikoina, kävin pesulla ja vaihdoin vaatteet ja pesin hampaat. Ja kouluikäinen nyt nuo muutenkin ymmärtää.
Joku vikahan tuossa anopissa on, jos ei halua pitää lapsenlapsiaan terveenä. Eikä edes itseään, jos ei edes itsensä takia kunnol
Ihme, että ap:n lapset ovat edes elossa, jos mummi on kovin huonosti hoitanut heitä vuosikaudet kesäisin mökillä.
Hyvin todennäköisesti saavat aivan oikeaa ruokaa, vaikkei lounas olisikaan päivittäin tasan klo 11.
Ja miten on pystynyt ap:lle isäksi pystyvän puolisonkin kasvattamaan.
Lapset ehkä muistavat parhaiten sen, että karkkia oli usein, jos normaalisti ei ole. Mutta eivät edes muista, että oikeaakin ruokaa syötiin, koska perunat eivät ole sellainen loman kohokohta, että jäisi mieleen.
Ap:n teinejä ihmettelen. Kokemukseni ja tietämykseni mukaan teini-ikäistyvä nuoriso kiinnostuu kovasti hygieniastaan ja sekä peseytyy että vaihtaa vaatteitaan usein. Eikö ap soittele lapsilleen viikolla ollenkaan? Iltapuhelut voisivat olla tärkeitä varsinkin sille nuorimmaiselle. Samalla voisi muistuttaa vaatteiden vaihdosta ja hammaspesusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä keskustelisin sen teini-ikäisen kanssa, että hänen täytyy myös ottaa tässä tilanteessa vähän vastuuta, ja huolehtia omista hampaistaan ja vaatteiden vaihdostaan, eikä ole liikaa vaadittu, että huolehtii myös nuoremmista sisaruksistaan tältä osin.
Ruutuaikaan ja herkkuihin voi olla hankalampi puuttua, mutta sen nyt ehkä antaisin sitten olla, jos kyseessä on vain jokunen viikko kesässä ja se ei sille mummolle ole ongelma...
Teinille pitää maksaa tästä palkkaa 800 e/vko, koska ei kai oikeasti kuvitella, että sisaruksen pitää maksutta vastata pienemmistään?
Miksei voi? Mikä nykymuksuissa on niin erilaista, ettei tämmöistä voisi vaatia. Aikaisemmin tämä on ollut ihan normaalia, että katsoo jonkin verran toisten perään. Masentuuko ja stressaantuuko lumihiutale kun joutuu jotain tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Minä 60 luvulla söin mummolassa oikeastaan vain lihapiirakoita ja keltaista jaffaa. Pari viikkoa sinne tänne. Olen normaalipainoinen, terve mummo nyt itse..
just hiljattain puhuin.muistelin kaverin kanssa noita kesälapsi kesiä. aamulla oli talonväki jo ollut lypsyllä,sitten pellolla. tyttö herää ihanasta kartaosängystä, kipaisee ulkohuussiin,hipsii keittiöön,,siellä jaffaa ja kotipullaa ja kahvia myssyn alla.
sunnuntaisin lakkajäätelöä ja vaniljajätskelöä. iha oli lounas ,lihaa,kalaa pottuja,ruskeaa soosia, kiisseleitä ,markoista ja suklaakiisseliäkin. iltaisin halsterikalaa,soutelua,lettuja,ehkä makkaranpaistoa jne. yhtä pyörällä ajoa, serkkupoika vei pappatunturilla uimaan 2km päähän ,veneilyä ilman turvaliiviä. ihania kirjoja, tiinaa, pikku naisia jne. ikkunaan näkyi kaunis taivas,omenankukat, sininen taivas, kissankellot,leinikit,päivänkakkarat.
lampaat ,lehmät ja heinätyöt.
simaa,kotikaljaa, kahvit korilla pellolle. aitassa leikit ylisillä, siellä kivoja lehtiä- ( ei niitä heh) vaan eevaa,annaa, apua ja sai paperinukkeja niistä. joka ilta oli pata täynnä kuumaa vettä ulkosaunassa ja aamulla vielä haileaa aamupesullekin. hampaat pestiin keittiössä . tv oli uutta ja kotimaiset wanhat leffat kova juttu ja peyton plase. kauppa-autolta tuotiin vain 1 aski hedelmäkarkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Lapsillesi nuo viikot ovat niin erityisiä juuri siksi että silloin saa tehdä kaiken toisin kuin arkena. Vaikka se voi sinusta vaikuttaa holtittomalta niin olen varma että nuo ovat niitä "lapsuuden kesiä" joita he muistelevat vielä vuosikymmenten jälkeen. Tajuavat kyllä että olisi ehkä kannattanut pestä hampaat ja syödä terveellisemmin mutta hauskaa oli.
Totta, niinhän aikuisetkin löysäilee lomilla. ei meikata,tukkaa laiteta, renttukamppeet möksällä. ja syödään,nukutaan miten huvittaa kun on lomaa ja jee irti niistä w...tun rutiineista kieli vyön alla. valvoo vaika yöt. juo viiniä aamulla tai tekee lounaan vasta illalla, saunoo yöllä, kunhan saa vaan ollakin.
Valitettavasti olen hemmetin kyyninen.
Heti tuli vaikutelma, että tämä on joko taas jonkun ammattivauhdittajan laatima uusi anoppialoitus, kun tiedetään, että sellaisesta AINA alkaa pitkä haukkujuttu. Pysyy palsta pystyssä.
Tai sitten jonkun kirjoittajan itsensä keksimä juttu. Kaikki puolestaan melkein on jo käsitelty, että millä tavalla se anoppi onkaan väärin tekijä ja väärin ajatteleva. Vaikka hoitaa lapsetkin, niin sittenkin on valittamista.
Tuo, että jokaisella lapsella muutaman kuukauden jälkeen reikä hampaassa, kun ei ole pesty hampaita, on kaukaa haettu. Ei ne reiät hampaaseen niin nopeasti tule ja jokaiselle vielä. Ja miksei muka itse ole voinut teroittaa lapsille hampaiden pesua, jos kerran se siellä kotonakin joka päivä tapahtuu?
Estääkö anoppi hampaiden pesun? Ei varmasti estä.
Minun lapsenlapsillani oli kaikilla hampaitten pesu selkäytimessä jo paljon alle kouluiän. Eivät olisi jättäneet väliin, vaikka olisi mikä ollut.
Minä en todellakaan usko koko tätä höpötystä. Jotenkin nämä anoppialoitukset kuulostaa liian monta kertaa vielä kuin samasta "kynästä" lähtöisin.
Tämmöisiin vuodatuksiin paras vastaus on tämä: älä anna lastasi paikkaan, joka on mielestäsi lapsellesi haitaksi. Ja sillä siisti.
Ja lopettakaa nämä ilmiselvät provokaatiot. Jos palsta ilman näitä kuolee, niin kuolkoon.
Vierailija kirjoitti:
Sun lasten hammasluussa on oikeasti jotain vikaa, jos viikon pesemättömyys aiheuttaa reikiä.
Enkä ymmärrä, miten tiedät ruutuaikaa olevan jatkuvasti, jos et itse vaivaudu lapsistasi huolta pitämään.
tyhmä mee pois heti hus hus ... vai ei vaivaudu huolta pitämään,, pakko kait mutsin käydä sellaisessa kuin duunissa,onko tuttua. ja hänhän saattaa skidit hoitoooon mummolaan ja käy tsekkaa siellä säännöllisesti miten homma pelittää. just ettei lasten tarvii olla kaupungissa yksin päivät. jotenkin sun kaltaiset oksettaaa vaan ja vaikeaa on varmaan sulla ylipäätään elämässä tuolla järjenjuoksulla.
Meillä on lapsenlapsia mökillä, pitkiäkin aikoja kerrallaan, vanhempiensa toiveesta. Saavat olla, ja ovat kivoja. Mutta kouluikäisiä en suostu mitenkään kasvattamaan, kyllä heidän kuuluu osata itse hoitaa asiansa. Riittää kun keittelen ja paistelen niille sapuskaa viikot pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En veisi lapsia sellaisen hoidettavaksi joka ei huolehdi lasten perustarpeista = ruoka ja hygienia.
Jos nyt kuitenkin viet, niin mikä estää vaikka soittamasta lapsille aamuisin ja iltaisin ja muistuttamasta hampaidenpesusta yms?
No se ruutuaika! Ei kai puhelinta sovi käyttää, kun äiti on kieltänyt.
Ap voisi palkata kotiin hoitajan, kuukaudessa tuollainen maksaisi kaikkine kuluineen melkein 4000 e, mutta aina se parempi on kuin mummo ja mökkiloma.
niin kotihoito olisi hyvä. työllistää henkilön, eli kaikki voittaa.ja millainen henkilö palkataan, no ei ketä tahansa kokkaa nokkaa pimuaa. vähän aikuisempi ja taustatutkimus kuitenkin, avaimen luovutus jne, vastuu. kesälomarahaa voisi käyttää lastenhoitoon ja säästää,varautua jo talvella kuluerään joka kuitenkin lyhytaikainen. ja koko äidin työaikaa tarvitse olla,koska kyse ei taaperoista. eli esim 6h pv. ne 2h lapset pärjää ehkä yksnkin kunnes äiti tulee. sitten ulos ja lenkille porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti olen hemmetin kyyninen.
Heti tuli vaikutelma, että tämä on joko taas jonkun ammattivauhdittajan laatima uusi anoppialoitus, kun tiedetään, että sellaisesta AINA alkaa pitkä haukkujuttu. Pysyy palsta pystyssä.
Tai sitten jonkun kirjoittajan itsensä keksimä juttu. Kaikki puolestaan melkein on jo käsitelty, että millä tavalla se anoppi onkaan väärin tekijä ja väärin ajatteleva. Vaikka hoitaa lapsetkin, niin sittenkin on valittamista.
Tuo, että jokaisella lapsella muutaman kuukauden jälkeen reikä hampaassa, kun ei ole pesty hampaita, on kaukaa haettu. Ei ne reiät hampaaseen niin nopeasti tule ja jokaiselle vielä. Ja miksei muka itse ole voinut teroittaa lapsille hampaiden pesua, jos kerran se siellä kotonakin joka päivä tapahtuu?
Estääkö anoppi hampaiden pesun? Ei varmasti estä.
Minun lapsenlapsillani oli kaikilla hampaitten pesu selkäytimessä jo pal
Hieman alkaa kyllä provolta vaikuttaa, kun ap ei kommentoi mitään koko ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Haet lapsesi pois mökiltä.
virka-apupyyntönä ja taksilla haet. polliisiturvaa haun kiireellisyyden anoppi käräjille-pahoinpitelysyyte. laiminlyönti jne. kyll yks mummo kurriin saadaan ja korvausfyrkkaa sulle sulle sulle piru parka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
virka-apupyyntönä ja taksilla haet. polliisiturvaa haun kiireellisyyden anoppi käräjille-pahoinpitelysyyte. laiminlyönti jne. kyll yks mummo kurriin saadaan ja korvausfyrkkaa sulle sulle sulle piru parka
Ai se mummu oli lasten huoltaja. No lasu voi sitten olla ihan paikallaan.
Mitä jos sanot lapsille, että ne jotka ei pese viikolla hampaita ja vaihda kalsareita lähtee sun kanssa su kotiin ja tulee vasta viikon päästä takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikasvatus on pielessä jos kouluikäinen ei itsenäisesti ymmärrä vaihtaa vaatteita, pestä hampaita ja käydä suihkussa. Kun näitä toimintoja joka päivä normaalisti lapselta vaaditaan, niin hän niistä jo hyvin varhain suoriutuu itsenäisesti.
Meinaatko ettei normaalit teinit / esiteinit osa, kasvatuksesta huolimatta, ottaa kerran vuodessa iloa irti siitä ettei kukaan vahdi tai vaadi mitään? Aikamoisia superlapsia kasvatat. :D
Minun super lapset ovat osanneet jo alle kouluikäisinä vaihtaa vaatteet ihan itse, esim ruokaa tippunut paidalle niin itse menivät vaihtamaan. Ja ovat osanneet hampaatkin pestä alle kouluikäisinä, se on kun oppivat niin se tulee "selkärangasta"
Oppii, kun äiti ei kestä likaisia vaatteita! Toki meil
Minä kirjoitin tuon kommentin, poikia on neljä, ja ei minun lapset kulkeneet likaisissa vaatteissa, pesukone on keksitty
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos sanot lapsille, että ne jotka ei pese viikolla hampaita ja vaihda kalsareita lähtee sun kanssa su kotiin ja tulee vasta viikon päästä takaisin?
Mutkun isovanhemman pitäisi huolehtia siitä lasten kasvatuksesta ja huoltajuudesta ainakin kesän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai se mummu oli lasten huoltaja. No lasu voi sitten olla ihan paikallaan.
Hoitopaikastakin voidaan noutaa lapsi välittömästi ei vain huoltajalta. Esim. että hoitaja olisi päihtynyt, väkivaltaa, hyväksikäyttöä, olosuhteet vahingolliset jne. nyt ei kyse siis heillä huoltajuusdilemmasta, vaan hoidon ja turvan laiminlyönneitä pitkältä ajanjaksolta. olosuhteet eivät otolliset lapselle,nuorelle joka vaikutuksillekin altiis. laiminlyönti mm. nyt. ravintoa ei, ei hygieniaa, saastaiset puitteet, vanhus itsen arvioinnin tarpeessa jne.
Mökillä kuuluu ottaa rennosti. Likaiset vaatteet eivät haittaa kun ei tarvitse mielistellä ketään