Olenko minä jotenkin outo, kun en ymmärrä sitä, miksi alunperinkään on asuttu tuilla liian kalliissa asunnoissa?
Miksi se ei ennen toiminut, että asuttiin kelan määrittämän rajan mukaisissa asunnoissa? Miksi sitä rajaa niin hulvattomasti ilmeisesti rikottiin? Minusta ihan järkevää, että nyt sitä sitten noudatetaan. Ei minusta mikään olisi pitänyt tällä muuttua.
Kommentit (559)
Periaatteessahan se on niin, että ihmisten pitäisi pääasiassa järjestää elämänsä niin, että tulevat toimeen ilman asumis- ym. tukia. Yhteiskunta voi tulla apuun jos elämäntilanne on sellainen ettei ihan omillaan voi pärjätä (esim. yksinhuoltaksi jääminen), mutta jossain vaiheessa näissäkin tapauksissa aikuisen työhön ja normaaliin elämään kykeneväisen ihmisen pitäisi vähitellen järjestää elämäänsä siihen suuntaan, että tukien tarve vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Olet todella, todella tyhmä, jos et kykene ymmärtämään että ihmisten elämäntilanteet muuttuvat. 🙄🙄🙄
Elämäntilanteet muuttuvat, ja olosuhteet sen mukana. Jos tulot putoaa huomattavasti niin ei voi olettaa että elämä jatkuu täysin samanlaisena, vaan esimerkiksi täytyy vaihtaa asuntoa halvempaan. Näin tekevät kaikki jotka maksavat itse oman asumisensa.Todella, todella tyhmää olettaa että mikään muu elämässä ei muuttuisi eälmäntilanteiden muutosten mukana.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on joissakin tapauksissa voinut käydä niin, että vuokra on ollut alunperin järkevä mutta sitä on korotettu joka vuosi.
Itselläni vuokra kohosi aiemmassa vuokra-asunnossa noin viidessä vuodessa satasen. Nykyisessä korotukset on maltillisempia.
No sinullahan meni hyvin. Minulla nousi edellisessä asunnossa vuokra kertaheitolla 130 euroa. Oli pakko etsiä halvempi ja muuttaa, vaikka olen työssäkäyvä ja ihan hyvätuloinen.
Olet vain tyhmä, kun et tajua, että rajut vuokrankorotukset ja alhaiset kelan normit näissä syynä. Ja hallituksen oikeistolainen politiikka, jolla ajetaan ihmiset ahdinkoon. Lasten koulut, päiväkodit ja vanhempien työnsaantimahdollisuudet heikkenevät. Briteistä mallia kurjistamiseen. Ja heti muuton jälkeen taas uudet vuokran korotukset ja muuttokustannukset jnejne.
Terveisiä vaan Itäkeskuksesta. Tällä suunnalla niitä köyhien "palatseja" on, ankeita ja huonokuntoisia vuokrakolosseja, joissa te paremman väen edustajina itseään pitävät ette halua edes käydä. Niissäkin vain vuokrat ovat köyhälle todella kalliita. Jossain on kuitenkin ihmisten asuttava ja tukia saa erittäin pienipalkkaisia työssäkäyviäkin, joten kaikki eivät voi muuttaa jonnekin maaseudulle jos aikovat täällä työssä käydä.
Ennenkään ei ole maksettu mitä tahansa asumista tukia saaville ja hyvillä alueilla hienoissa asunnoissa asuu tukiasiakkaita vain köyhiin kohdistuvan vihapuheen levittäjien fantasioissa. Tutustukaa niihin hyväksyttäviin asumismenoihin ja tuen saamisen rajoituksiin, ihan ovat helposti löydettävissä netistä, ei luulisi olevan ylivoimainen tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Näissä ketjuihin tulee aina joku kehuskelemaan kuinka opiskeluaikana muutti ilman rahaa monestikin. He eivät vaan tajua sitä tosiseikkaa, että nuorena muuttokuorma on minimalistinen, itse on vahva ja terve, omat vanhemmat siinä kunnossa, että pystyvät auttamaan ja kaveritkin asuvat samalla paikkakunnalla.
Aivan eri tilanne on köyhällä ja kipeällä yksinhuoltajalla, jonka vanhemmat on raihnaisia vanhuksia ja ne harvat kaverit asuu ympäri maailmaa.
En huomannut yhdenkää mainitsevan muuttamista opiskeluaikana.Toiset pystyy muuttamaa isonkin kämpän tavarat yksin ja toiset keksii syitä miksi ei pysty .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutimme tähän, kun olin vielä vakituisessa työssä.
Ja kun ei ole varaa enää asua, niin hyvin luontevaa on muuttaa halvempaan. Niin se pitää mennä.
Vuokra on 50 euroa liian suuri ja pelkät muuttokulut on vähintään 300 euroa ja tuohon päälle vuokravakuudet ja päällekkäiset vuokrat. Köyhällä ei ole varaa muuttaa.
Kela maksaa toimeentulotukiasiakkaan muuton halvempaan asuntoon
Kela maksaa 180 euroa muuttokustannuksista. Tuolla hinnalla ei palkata minkäänlaista muuttofirmaa.
Mä olen muuttanut vanhempien luota lähdön jälkeen 9 kertaa. Kertaakaan en ole saanut muuttoon tukia, mutta ei ole ollut muuttofirmaakaan vaan ihan on joko yksin tai ystävien kanssa muutettu. Tosiaan, 3 kertaa onmennyt myös ilman kenenkään muun apua, mutta silloin vuokrasin sisustettua asuntoa joten sohvia, sänkyjä tm en sentään joutunut itsekseni kantamana. Siitä huolimatta: Muuttamiseen ei tarvita muuttofirmaa. Pakun saa vuokralle kympillä + bensat.
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
2 miljardia on aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, että muutto uuteen asuntoon voi perheelle olla todella raskasta. Kaikki menee uusiksi: päiväkoti, koulut, lähellä asuvat ystävät, harrastusmahdollisuudet. Koti on muutakin kun vain paikka, jossa asutaan, siksi puhutaankin kotiutumisesta. Arjen toimiminen uudessa ahtaammassa paikassa tuo lisää mielipahaa, muutto kun tapahtuu aina huonompaan ja huonompaan suuntaan. Ainakin lapsiperheiden kohdalla näitä pakkosiirtoja pitäisi välttää.
Varsinkin kun sitten ilmaantuu lastensuojelu sanomaan, että lapsilla on liian ahdasta ja heidät pitää viedä laitokseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen monta, jotka ovat muuttaneet ihan yksin.
Miten kannat painavat huonekalut kävelen tai pyörällä 20km päähän? Kerrotko minulle?
Jokaisella on varmaan joku tuttu jolla on auto tai edes ajokortti.Auton voi vaikka vuokrata.
Varmasti saisi myös muuttoapua palstalla muutossa neuvovilta jos pyytäisi...ellei neuvojilla ole selkä kipeänä tai muita esteitä.
Mitä ihmeen apua?Tiedän ihmisiä jotka ovat kykeneet muuttamaan yksin kolmen huoneen asunnon tkaikki tavarat..Auto ja kaksi kättä.Mutta he eivät olekaan saamattomia.
Täm
Katsos kun kaikki ei ole saamattomia eivätkä keksi tekosyitä vaan tekevät.Jos itse ei pysty niin eihän tietystikään voi uskoa että muut pystyvät.Sulla on heikot kaverit näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole halvempia. Kelan rajoissa olevia vuokria on hyvin vähän/ei juuri ollenkaan.
Tämä on täyttä valetta. Kelan rajoissa olevia kämppiä on pilvin pimein. Teillä on vain liikaa muita vaatimuksia niille kämpillenne.
Ei ole ainakaan Helsingissä kaksioita mihin mahtuu sänky olkkariin. Lapsella oltava oma huone. Muualla Suomessa rajat pienemmät esim Keravalla 839 e max kahdelle ä Pieksämäellä 500 e kahdelle max. Asunnon oltava paikassa missä lapsi pääsee kulkemaan itsekseen harrastuksiin ja kouluun.
Tässä taulukko kuntakohtaisista rajoista:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https…
En saa toimeentulotukea, mutta mulla on Hekan kämppä ja siinäkin vuokra on tällä hetkellä vain n. 50 e alle kuntakohtaisen rajan. Eli jos kahden vuoden kuluttua tarvitsisin toimeentulotukea ja siihen mennessä vuokrat olisivat nousseet 25 e/kk/per vuosi, olisin auttamatta jo "liian kalliissa asunnnossa". Mistä halvempi jos edullisimpia vuokria tarjoavalla ei niitä ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet todella, todella tyhmä, jos et kykene ymmärtämään että ihmisten elämäntilanteet muuttuvat. 🙄🙄🙄
Itse olet todella tyhmä jos et tajua että ihmisen pitää itsekin muuttua elämäntilanteiden mukaan. Vain tyhmä itsekäs vaatii että muiden pitää aikuisia ihmisiä elättää ja elää muitten kustantama monta vuotta tekemättä itse asialle mitään.
Kuten yritykset yritystukineen?
En tiedä onko tämä tahallista vääristelyä vai tietämättömyyttä, mutta yritystuet eivät yleensä ole tukia joiden takia yritys pysyisi pystyssä - korona-aika oli tietysti poikkeus tässäkin, ja sielläkin vasemmalle kallellaan olevat puolueet määrittämässä tilannetta joten lopputulos on ihan ymmärrettävä. Lähtökohtaisesti yritystuilla on kaksi meille kaikille tärkeää tarkoitusta: 1) Yritys pitää toimintansa Suomessa (ja työllistää ja maksaa edelleen veroja Suomeen), ja 2) Yritys käyttää rahaa tiettyihin alueisiin R&D:ssä, joita me Suomessa haluamme nähdä (esimerkkinä vaikkapa vihreä siirtymä - yritystuilla voidaan ohjata yrityksiä tutkimaan tätä enemmän kuin ne muuten tekisivät.).
Yritystuilla siis toisin sanoen saadaan Suomeen enemmän verotuloja ja innovaatioita. Jos ne poistetaan Suomesta todennäköisesti häviää työpaikkoja, yritysten pääkonttoreita, ja emme voi valtiollisena toimijana pyrkiä vaikuttamaan siihen että yritykset Suomessa tekisivät innovaatioita, jotka pidemmällä aikavälillä vähentävät Suomen laskuja EU:lle.
Yritystuet ovat hyvin erilaisia kuin sosiaalituet. Niillä on tarkoitus edesauttaa Suomen BKT:n kasvua ja työllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutimme tähän, kun olin vielä vakituisessa työssä.
Ja kun ei ole varaa enää asua, niin hyvin luontevaa on muuttaa halvempaan. Niin se pitää mennä.
Vuokra on 50 euroa liian suuri ja pelkät muuttokulut on vähintään 300 euroa ja tuohon päälle vuokravakuudet ja päällekkäiset vuokrat. Köyhällä ei ole varaa muuttaa.
Kannattaa maksaa se 50 euroa vuokrasta itse, niin ei tarvitse muuttaa.
Ei ole ainoa. Omat lapseni asuivat aivan liian hulppeasti yliopistossa opiskelleessaan muutama vuosi sitten. Ihan sama mikä oli vuokran määrä, kun asumistukea sai. Todella typerää julkisen sektorin varojen tuhlausta, jota siis me kaikki veronmaksajat maksamme. Käytetään mieluummin verot järkevästi terveydenhoitoon.
Tiedän tuttavan tuttavan, jonka poikaystävä keplotteli asumistukea väittämällä Kelalle tyttöystävänsä asuvan vanhempiensa luona, vaikka yhdessä asuivat. Näin siis ei kahden henkilön tulot laskeneet asumistukea tai jotain tämän tapaista.
Onneksi tämä hallitus eli Perussuomalaiset tekivät tästä lopun. Kokoomuslaiset asuntosijoittajat hangoittelivat vastaan.
Itselläni ei ole henkilökohtaista kokemusta asumistuesta.
Vierailija kirjoitti:
6000 e sänky ja aamupalat maksettiin samasta valtiosta keraperseprinsessallekin ja muut edut. Aamupalat n 14 000 e ja siihen sänky ja muu niin se söi valtiolta kahden pieneläkeläisen koko vuositulot parissa kuukaudessa.
Ja vielä demari.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessahan se on niin, että ihmisten pitäisi pääasiassa järjestää elämänsä niin, että tulevat toimeen ilman asumis- ym. tukia. Yhteiskunta voi tulla apuun jos elämäntilanne on sellainen ettei ihan omillaan voi pärjätä (esim. yksinhuoltaksi jääminen), mutta jossain vaiheessa näissäkin tapauksissa aikuisen työhön ja normaaliin elämään kykeneväisen ihmisen pitäisi vähitellen järjestää elämäänsä siihen suuntaan, että tukien tarve vähenee.
Lässyti lässyti. Palataanpa todelliseen maailmaan:
Mitenkäs joku nuori työtön voisi itselleen järjestää hyväpalkkaisen vakituisen duunin kun työkokemusta ei ole vaikka olisi useampi tutkinto?
Tai miten pieneläkeläinen tai työkyvytön voisi lisätä tulojaan?
Kuka palkkaisi kehitysvammaisen tai muuten liikuntarajoitteisein töihin kohtuullisella palkalla?
Mistä työtön yli 55-vuotias saisi töitä, kun entinenkin työnantaja heitti pellolle yt-neuvotteluissa iän takia?
Kukkan ei ole asunut niin kalliisti vielä tässä maassa kuin Sanna Marin Kesärata 2 ssa, se maksoi miljardeja ja nyt on köyhien kyykistyttävä sitten. Kun Sanna hilautui jälleen isomman hillon ääreen. Miettikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäntilanteet muuttuvat, ja olosuhteet sen mukana. Jos tulot putoaa huomattavasti niin ei voi olettaa että elämä jatkuu täysin samanlaisena, vaan esimerkiksi täytyy vaihtaa asuntoa halvempaan. Näin tekevät kaikki jotka maksavat itse oman asumisensa.Todella, todella tyhmää olettaa että mikään muu elämässä ei muuttuisi eälmäntilanteiden muutosten mukana.
Mutta kun niitä halvempia asuntoja pienituloisille ei ole olemassa. Mitäs sitten neropatti?
Olet outo.