Olenko minä jotenkin outo, kun en ymmärrä sitä, miksi alunperinkään on asuttu tuilla liian kalliissa asunnoissa?
Miksi se ei ennen toiminut, että asuttiin kelan määrittämän rajan mukaisissa asunnoissa? Miksi sitä rajaa niin hulvattomasti ilmeisesti rikottiin? Minusta ihan järkevää, että nyt sitä sitten noudatetaan. Ei minusta mikään olisi pitänyt tällä muuttua.
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet todella, todella tyhmä, jos et kykene ymmärtämään että ihmisten elämäntilanteet muuttuvat. 🙄🙄🙄
Silloin muuttuu myös asunto sellaiseen johon omat rahat riittävät
Enää tarvitaan vaan se ilmainen muuttofirma.
Karsi muutettavan tavaran määrää, kysy tuttuja apuun ja tarjoa vastapalvelus, kysy apua Facessa tai vaikka kirkolta. Jos muuttofirma maksaa 300 ja kelalta saa 180, niin sittehän sinulle jää enää 120 e maksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet todella, todella tyhmä, jos et kykene ymmärtämään että ihmisten elämäntilanteet muuttuvat. 🙄🙄🙄
Mulla on elämäntilanteet muuttuneet monta kertaa. Asunnot niiden mukana.
Vierailija kirjoitti:
Sä siis kuvittelet että aiemmin sai asua vaikka missä palatsissa ja kela maksoi?
Tuttava oli täysin sossun tuen varassa. Asui kahden lapsen kanssa. Kun tämä ainut lapsi tuli teini-ikään, muuttivat tilavaan kolmioon, koska katsottiin, että molemmilla kuuluu olla omat huoneet. Neliöitäkin oli ihan kivasti, kunnon keittiö ja iso parveke.
Toisessa perheessä oli molemmat vanhemmat, joista toinen kävi töissä ja lapsia kaksi. Osoitettiin asumaan rivitaloon, jossa tosin pienillä lapsilla yhteinen huone. Lapset kävivät päivisin päiväkodissa, maksaa ei tarvinnut.
Tuntui se vähän kummalta, kun itsellä ja puolisolla oli juuri ja juuri varaa lainaan, jolla sai hankittua kaksion kerrostalosta. Päiväkotiin maksettiin täydet maksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
2 miljardia on aivan liikaa.
Eläkeläiset on tehny työnsä ja ansainnu eläkkeensä, ei sitä niille muuten maksettais.
Kyllä työkkäri oli jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja silloin sai ansiosidonnaista 2 vuotta. Ja oli myös asumistuki ja toimeentulotuki.
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
Vierailija kirjoitti:
Jos miljönääri menettää omaisuutensa niin olisiko valtion tehtävä maksaa hänen aiemman tulotason mukainen elintaso?
"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."
Kato kun se vuokra on kasvanut v a tipää
Asumisen hinta on noussut koko ajan.
Joskus 2010 jälkeen sanottiin asumisen hinnan nousevan 250 muutamien vuosien aikana.
Kolmio vvo 610 euroa. Nyt 890 ja vesimaksut. Vesimittareita asentaessa vuokraan juvitettyä maksua ei poistettu.
Kaksio kunnan kämpässä 600 nyt 740. Siihen tulee vesimittarit. Jyvitetty vesi pois ja vesimaksut tilalle.
Tässä kolmiossa jossa olen on vuokra noussut 100 euroa viimeisen viiden vuoden aikana. Jolloin se ei sovi kelan rajoihin. Käyn kuitenkin välillä töissä. Joten asumistukeen vaikuttaa moni muukin asia.
ihmiset asuu kaupungeissa joissa on töitä, ei maaseudulla usein ole 10 työpaikkaa enempää tarjolla,vaikka olis halpa asunto niin jos ei ole töitä paikkakunnalla ei ole asuminen järkevää.helsingissä ja tampereella isot vuokrat mutta usein myös työ ja opiskelupaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Näissä ketjuihin tulee aina joku kehuskelemaan kuinka opiskeluaikana muutti ilman rahaa monestikin. He eivät vaan tajua sitä tosiseikkaa, että nuorena muuttokuorma on minimalistinen, itse on vahva ja terve, omat vanhemmat siinä kunnossa, että pystyvät auttamaan ja kaveritkin asuvat samalla paikkakunnalla.
Aivan eri tilanne on köyhällä ja kipeällä yksinhuoltajalla, jonka vanhemmat on raihnaisia vanhuksia ja ne harvat kaverit asuu ympäri maailmaa.
Jos sitä rojua on kertynyt niin paljon ettei jaksa kaikkea kantaa, niin sittenhän muutto on erinomainen tilaisuus hankkiutua ylimääräisistä eroon. Riittävästi etukäteen käy tavaroita läpi ja myy turhia, niin siitähän saa kivasti rahat muuttofirmaakin varten.
Vierailija kirjoitti:
ihmiset asuu kaupungeissa joissa on töitä, ei maaseudulla usein ole 10 työpaikkaa enempää tarjolla,vaikka olis halpa asunto niin jos ei ole töitä paikkakunnalla ei ole asuminen järkevää.helsingissä ja tampereella isot vuokrat mutta usein myös työ ja opiskelupaikkoja.
Jos on siellä kaupungissakin joka tapauksessa työttömänä tukien varassa, niin mitä väliä sillä on montako työpaikkaa on auki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä siis kuvittelet että aiemmin sai asua vaikka missä palatsissa ja kela maksoi?
Tuttava oli täysin sossun tuen varassa. Asui kahden lapsen kanssa. Kun tämä ainut lapsi tuli teini-ikään, muuttivat tilavaan kolmioon, koska katsottiin, että molemmilla kuuluu olla omat huoneet. Neliöitäkin oli ihan kivasti, kunnon keittiö ja iso parveke.
Toisessa perheessä oli molemmat vanhemmat, joista toinen kävi töissä ja lapsia kaksi. Osoitettiin asumaan rivitaloon, jossa tosin pienillä lapsilla yhteinen huone. Lapset kävivät päivisin päiväkodissa, maksaa ei tarvinnut.
Tuntui se vähän kummalta, kun itsellä ja puolisolla oli juuri ja juuri varaa lainaan, jolla sai hankittua kaksion kerrostalosta. Päiväkotiin maksettiin täydet maksut.
Mikä sinusta siinä tuntui kummalta? Tuntuiko sinusta siis pahalta heidän puolestaan, kun heille osoitettiin vuokra-asunto, kun te samaan aikaan saitte asua omassa, itse valitsemassanne asunnossa ja kartuttaa varallisuuttanne - vai tuntuiko sinusta vaan ajatus vuokra-asumisesta kummalta, vai toisten köyhyys, vai mikä siinä tuntui kummalta?
Voihan se toki olla, että kun itse on hyväosainen, niin sitten huono-osaisten elämä tuntuu kummalta.
Jos ja kun suomalainen muuttaa pois siitä vähän liian kalliista asunnosta. Niin kuka siihen asuntoon muuttaa sitten tilalle?
Ainakin Helsingissä se on jostain kumman syystä ulkkispariskunta.
sastamalassa,porissa ja raumal oon katsonu olevan halpoja vuokra kämppiä mutta työttömyys on iso.
Vierailija kirjoitti:
Muutimme tähän, kun olin vielä vakituisessa työssä.
Eihän sitä elintasoa tule pitää samana kun työt loppuu, ellei löydä tai saa uutta työtä, eikä tämä on ihan päivän selvä asia, tai pitäisi olla, tässä tehty paha virhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
2 miljardia on aivan liikaa.
Eläkeläiset on tehny työnsä ja ansainnu eläkkeensä, ei sitä niille muuten maksettais.
Kyllä työkkäri oli jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja silloin sai ansiosidonnaista 2 vuotta. Ja oli myös asumistuki ja toimeentulotuki.
Minun äiti jäi leskeksi ja meitä lapsia oli 4 ja kävimme kaikki koulua, asuimme vuokrakolmiossa, äidillä oli leskeneläke ja palkka siivoustyöstä eikä saatu lantin lanttia asumistukea. Onko asumisen taso ja vuokrat nousseet niin paljon, että nykyään töissäkäyvätkään eivät läheskään kaikki pysty asumaan vuokra-asunnoissa ilman asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on oikeasti outoa. Siis todellakin: jos vähävarainen valittaa siitä, että on pakko muuttaa eiä ole varaa maksaa oy muuttofirma ab:lle tonnia muutosta, niin hän ei sitten millään tajua, että voi kysellä vaika facesta pakettiautollisilta ihmiiltä, että tulisiko joku muuttamaan tavarani ja minut satasella kaupungin toiselle puolelle. Tai kysyä kavereilta muuttoapua, tai perheenjäseniltä. Tai muuttaa itse. ITse muutin aikoinaan viereiseen kerrostaloon yksin. En jaksanut vaivautua kysymään keltään apua. tavarat vain pyörälliseen matkalaukkuun ja suhaamaan talojen väliä edestakaisin. Ei voinut itse kantaa, koska muutin ylämäkeen, joten vedettävä matkalaukkiu oli hyvä. Päivä siinä meni, mutta se oli paras muutto ikinä, kun ei tarvinnut stressata ohjeiden antamisen kanssa ja sai todellakin omalla aikataululla muuttaa. Olisin voinut tuolla metodilla muuttaa vaikka kaupungin toiselle puolelle. Toki silloin olisin mennyt bussilla. Vuorokausilippu vaan ja sitten matkaan. Isommat tavarat olin myynyt tai antanut pois ja uuteen asuntoon sitten ostin uudet jostain kierrätysmyymälästä kerralla, kun nyt sattui sieltä löytymään sopivat ja nätit. Toivat kaiken yhden kuljetusmaksun hinnalla, se oli silloin jotain 30 euroa. Jos en olisi halunnut luopua vanhoista huonekaluistani, niin olisin iha pokkana laittanut ilmoitustaululle kyselyn, että voisiko joku tulla auttamaan minua huonekalujen kantamisessa, tarjoan pizzat sitten tuossa alamäen pizzeriassa, kun ei opiskelijana ole varaa enempään.
Aina ehdotetaan ratkaisuksi jotain harmaata taloutta, tyyliin "voisko joku tulla satasella roudaamaan". Sekin näköjään pääsi unohtumaan, että satanen on monelle köyhälle niin iso raha, että siihenKÄÄN ei ole varaa.
Tukien varassa tulisi asua vaikka hylätyissä kasarmeissa, yhteismajoituksessa, joissa myös yhteisruokailut, ihan kuten armeijassa, eikä antaa mitään rahaa, että voi itse käydä kaupassa ostamassa mitä haluaa, sen voi tehdä kun käy töissä.
Kuka sen edes on määrittänyt mikä on liian kallis. Joku hatusta revitty raja kuten muutkin tämän hallituksen päätökset. Ja joo, itse asun kyllä kokonaan maksetussa omistusasunnossa, mutta sylettää nämä asumistuen leikkaukset muutenkin vähävaraisilta ihmisiltä.