Olenko minä jotenkin outo, kun en ymmärrä sitä, miksi alunperinkään on asuttu tuilla liian kalliissa asunnoissa?
Miksi se ei ennen toiminut, että asuttiin kelan määrittämän rajan mukaisissa asunnoissa? Miksi sitä rajaa niin hulvattomasti ilmeisesti rikottiin? Minusta ihan järkevää, että nyt sitä sitten noudatetaan. Ei minusta mikään olisi pitänyt tällä muuttua.
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutimme tähän, kun olin vielä vakituisessa työssä.
Ja kun ei ole varaa enää asua, niin hyvin luontevaa on muuttaa halvempaan. Niin se pitää mennä.
Vuokra on 50 euroa liian suuri ja pelkät muuttokulut on vähintään 300 euroa ja tuohon päälle vuokravakuudet ja päällekkäiset vuokrat. Köyhällä ei ole varaa muuttaa.
Kela maksaa toimeentulotukiasiakkaan muuton halvempaan asuntoon
Kela maksaa 180 euroa muuttokustannuksista. Tuolla hinnalla ei palkata minkäänlaista muuttofirmaa.
Mä olen muuttanut vanhempien luota lähdön jälkeen 9 kertaa. Kertaakaan en ole saanut muuttoon tukia, mutta e
Jaa, kyllä sä elät jossain kuplassa. Olen liikuntavammainen eläkeläinen, jolla ei ole ajokorttia, eikä ketään niin hyväkuntoisia ystäviä enää, jotka pystyisivät muutossa auttamaan.
Mitenkäs luulet että muutin? Kyllä, oli pakko maksaa muuttofirmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
2 miljardia on aivan liikaa.
Eläkeläiset on tehny työnsä ja ansainnu eläkkeensä, ei sitä niille muuten maksettais.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6000 e sänky ja aamupalat maksettiin samasta valtiosta keraperseprinsessallekin ja muut edut. Aamupalat n 14 000 e ja siihen sänky ja muu niin se söi valtiolta kahden pieneläkeläisen koko vuositulot parissa kuukaudessa.
Ja vielä demari.
ja sinä kateellisena uskot tuon sepustuksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun ei ole varaa enää asua, niin hyvin luontevaa on muuttaa halvempaan. Niin se pitää mennä.
Vuokra on 50 euroa liian suuri ja pelkät muuttokulut on vähintään 300 euroa ja tuohon päälle vuokravakuudet ja päällekkäiset vuokrat. Köyhällä ei ole varaa muuttaa.
Kela maksaa 180 euroa muuttokustannuksista. Tuolla hinnalla ei palkata minkäänlaista muuttofirmaa.
Tollo. Et varmaan saa edes tulonhankkimisvähennystä, höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa taitaa olla maailman kateellisin keskiluokka valituksen määrästä päätellen :D Kadehditaan köyhiä ja sairaita sekä muita huono-osaisia, kuvitellaan että he elelevät herroiksi yhteiskunnan tuilla. Jos pitkäaikaistyöttömän elämä on niin hienoa, tai köyhän ja sairaan, niin ei muuta kuin kokeilemaan vaan!
Irtisanoutukaa töistänne, hävittäkää omaisuutenne ja muuttakaa jonnekin kunnan homeloukkuun asumaan niin tajuatte kuinka "ruhtinaalliset" tuet saatte. Hommatkaa vielä päälle pari vakavaa sairautta niin avot. Mutta ei taida rohkeus riittää? Vaikka valitatte ja kiroatte niin kuitenkin pidätte niistä palkkatöistänne kynsin hampain kiinni...
Suomessa on erinomaiset olosuhteet köyhälle. Nyt on nähty vasta jäävuorenhuippu. Alati vähenevät verotulot , vähenevä keskiluokka, vähenevä syntyvyys, kasvava eläkeläisten määrä =vähemm
Itse asiassa jonkin verran kiinnostaa tuo. Mitä jos vain jättäisin työni, myisin nykyisen asuntoni ja ostaisin jonkun pienen tilan jostain Suomen kuolevalta alueelta. Siellä voisin sitten viljellä maata ja elinkustannukset olisi varmaan sen verran matalat (ainakin jos onnistuisin järjestämään jotain aurinkopaneeleja tm) että kuukaudessa ei tarvitsiti maksaa juuri mistään.
Tämä voisi toimia minulle. Yhteiskunnalle se tarkoittaisi mitättömiä -2000EUR/kk menetettyjä tuloja, ja tietysti hyväksikäyttäisin järjestelmää niin että saisin vähintäänkin sen pienimmän toimeentulotuen, mitä se ikinä onkaa. Jos saisin elämiseni järjestettyä mahdollisimman omavaraisest, siitäkin voisi jäädä säästöön satasia kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
Eläkeläiset on tehny työnsä ja ansainnu eläkkeensä, ei sitä niille muuten maksettais.
Työttömät, jotka saavat ansiosidonnaista ovat myös maksaneet työssäollessaan joka palkastaan työttömyyskassalle jäsenmaksun ja lisäksi veroja sekä työttömyysvakuutusmaksua.
Kela maksaa edelleen, miten muuten eräät pystyy asumaan mm. Lumon isoissa asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole halvempia. Kelan rajoissa olevia vuokria on hyvin vähän/ei juuri ollenkaan.
Tämä on täyttä valetta. Kelan rajoissa olevia kämppiä on pilvin pimein. Teillä on vain liikaa muita vaatimuksia niille kämpillenne.
Ei ole ainakaan Helsingissä kaksioita mihin mahtuu sänky olkkariin. Lapsella oltava oma huone. Muualla Suomessa rajat pienemmät esim Keravalla 839 e max kahdelle ä Pieksämäellä 500 e kahdelle max. Asunnon oltava paikassa missä lapsi pääsee kulkemaan itsekseen harrastuksiin ja kouluun.
Tässä taulukko kuntakohtaisista rajoista:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https…
Edellinenhän sanoi että teillä on liikaa muita vaatimuksia. Ei lapsi välttämättä tarvitse omaa huonetta, ihan hyvin se pärjää vaikka nukkuu teidän kanssa samassa huoneessa.
Ei alunperin Helsingissä ollut kalliit vuokrat. Nykyisin kysymys on asuntokeinottelusta. Mitä enemmän ulkkiksia valuu Suomeen. Sen kalliimpaa asuminen on Suomessa. Joku on kekannut ikiliikkujan.
Vierailija kirjoitti:
Olet todella, todella tyhmä, jos et kykene ymmärtämään että ihmisten elämäntilanteet muuttuvat. 🙄🙄🙄
Sitten mukaudutaan uuteen normaaliin, eli vaikkapa muutetaan.
Tarvitaan selkeitä ja tiukkoja sääntöjä, koska muuten Kelan tädit myöntyvät kaikkeen, mitä joku keksii runoilla, ja näitä runoilijoitahan riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen muuttanut vanhempien luota lähdön jälkeen 9 kert
Pahoitteluni, mutta väitän että sinä olet meistä se harvinaisuus. Suurin osa muuttajista on työkunnoltaan normaaleja, vain pieni vähemmistö on liikuntakyvyttömiä. Ehdottomasti olen sitä mieltä että jos tällaisessa asemassa oleva ihminen tarvitsee tukea yhteiskunnan pitäisi pystyä auttamaan. Se nyt vain on niin että jos yhteiskunta auttaa kaikkia hyväkuntoisia ja työkykyisiä heidän muutoissaan, resursseja tulee oleman vähemmän heille jotka sitä apua oikeasti tarvitsevat. Siksi en ole itsekään koskaan edes yrittänyt etsiä voisiko joku muu maksaa minun muutostani - pystyn kyllä hoitamaan ne vaikka sitten yksin jos ei apuja ole saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät, jotka saavat ansiosidonnaista ovat myös maksaneet työssäollessaan joka palkastaan työttömyyskassalle jäsenmaksun ja lisäksi veroja sekä työttömyysvakuutusmaksua.
Totta, työttömyyskassalle pitää maksaa joka vuosi. Ehkä 40? Palkkani on 9.000+ kuussa.
Sinulla ei ole kykyä ymmärtää realiteetteja.
Jos olet pienituloinen ja vaikka avioeron jälkeen jäät yh:na asumaan kotiisi lasten kanssa, siitä kodista tulee yhtäkkiä "se liian kallis asunto" Kelan mielestä. Mutta missäpä ne halvemmat asunnot ovat? Useimmiten kaupungilla, jossa asuntoa pitää jonottaa, esim. Helsingissä hakijoita on yleensä kymmeniä tuhansia. Lisäksi asunnon saamiseen vaikuttaa eniten asunnon tarve. Jos perheellä kerran jo on asunto (se liian kallis), hakija on aina jonon hännillä.
Lisäksi joka paikassa vuokrat ovat nousseet ja edullisista asunnoista kilpailee suuret määrät porukkaa.
Sinun logiikallasi vaikkapa lääkärin rouva, joka on tottunut lääkärin elintasoon erotessaan saisi jäädä lääkärin siihen asti maksamaan isoon perheasuntoon veronmaksajien kusrannuksella. Niinkö? Eikö tämä ole mitä röyhkeintä yhteiskunnallista eriarvoisuutta?
"Tällä hetkellä ja jo aika pitkään olen saanut vain maksaa. Saan maksaa kaikki omat tekemiseni asumisesta ja liikkumisesta lähtien, ja saan maksaa vähän muidenkin sen mitä verojen muodossa heille allokoidaan. Ei ole ollut kotitalousvähennyksiä, energiavähennyksiä tai muitakaan vähennyksiä, jonkunhan se maksaja täytyy lopulta olla. Lopulta toivottavasti 'saan' eläkettä, tosin senkin olen maksanut todennäköisesti moninkertaisesti saamaani summaan nähden. Ja sitten vielä kehtaavat kysyä miksi en halua lapsia tähän maahan."
Kyllä tuo on minun mielestä lapsellista uhriutumista, joten ihan hyvä, ettei tuollaisella mielenlaadulla oleva ihminen ole lapsia tehnyt. Ihan varmasti olisit voinut tehdä (sikäli mikäli luonto olisi niitä sinulle suonut), jos olisit oikeasti halunnut. Olisit sitten itsekin saanut lapsilisiä, eikä tarvitsisi nyt vollottaa, että olet vain maksaja (mitä en edes usko). Kukaan ei myöskään ole estänyt sinua tekemästä remppaa ja saamasta kotitalousvähennystä.
Mutta pillitä vähän lisää kun et muuhun pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi virkailijat ovat hyväksyneet liian kalliit asumismenot? Käsittääksenì siksi, koska on ihmisryhmä, joka esittää nyyhkytarinoita saadakseen itselleen ansaitsematonta etua. Ja sitten on ihmistyhmä, johon nämä nyyhkytarinat uppoavat, ja jotka tekevät päätöksiä tunteella.
Ei, vaan koska halvempia ei ole.
Kouvolassa on maan halvimmat vuokrat. Sinne vaan, niin takuulla löytyy.
Mä käyn töissä Espoossa. Mikä järki olisi lopettaa työt ja muuttaa tuonne halvemman vuokran takia?
Maksetaanko sinulle siis nyt tukia normia kalliimpaan asuntoon? Ja onko kela kehoittanut muuttamaan? Vai miksi olisit muuttamassa?
Vierailija kirjoitti:
Olisi parempi, jos olisi yksi tuki josta maksetaan asuminen, ruoka jne. Eikä kytättäisi, millaisessa kämpässä joku asuu, koska se ei vaikuttaisi tuen suuruuteen. Erillinen asumistuki on turhaa byrokratiaa, jonka pyörittämiseen menee veronmaksajien rahoja.
Samaa mieltä. Ilman muuta sellainen kansalaispalkka olisi hyvä, jossa kansalaispalkka takaisi peruselämisen vaatimattomassa asumuksessa, ruuan ilman alkoholia ja tupakkaa sekä sairauksien hoidon. Muu olisi ylellisyyttä, joka kustannettaisi palkkatyöllä tai yrittämällä.
Sairaseläke ja eläke olisi tietenkin enemmän. Mutta kriteerit sairaseläkkeelle sellaiset, ettei sinne millään tekaistulla mielikuvitussairaudella pääsisi.
Vielä emme ole tässä, joten tällä hetkellä menemme nykyisillä päätöksillä.
Kuka tarvii jonkin erillisen muttosiivouksen?
Oma asuntoni on ihan sisäänmuttokuntoinen jos päättäisin muuttaa.
"Meistä jokainen saa tukia. Niissä ei välttämättä lue sanaa tuki. Niissä voi lukea vähennys. Tai valtion tuki henkilölle, voi tulla työnantajan kautta , niin ettei sitä itse huomaa. Esim työterveyshuollon mukana. Kenenkään on turha selittää ettei saa mitään tukia. Yksi omakotitalon energiamuodon vaihdokseen saatava tuki, voi olla yhtä paljon kuin kolmen perheen vuoden toimeentulotuki.Usein tukea saa vähän. Harva saa mitää täysiä tukia. "
Näinkö on? Minä asun yksin, eli ei ole lapsia jotka kävisivät koulua tai olisivat päiväkodissa. Kyllä, olen työterveydenhuollon piirissä mutta en ole käyttänyt sitä tässä viimeiseen kolmeen vuoteen oltuani tällä työnantajalla. Ja jos käyttäisinkin, eikö tuo ole työnantajan tarjoama etu eikä valtion?
Tällä hetkellä ja jo aika pitkään olen saanut vain maksaa. Saan maksaa kaikki omat tekemiseni asumisesta ja liikkumisesta lähtien, ja saan maksaa vähän muidenkin sen mitä verojen muodossa heille allokoidaan. Ei ole ollut kotitalousvähennyksiä, energiavähennyksiä tai muitakaan vähennyksiä, jonkunhan se maksaja täytyy lopulta olla. Lopulta toivottavasti 'saan' eläkettä, tosin senkin olen maksanut todennäköisesti moninkertaisesti saamaani summaan nähden. Ja sitten vielä kehtaavat kysyä miksi en halua lapsia tähän maahan.