Olenko minä jotenkin outo, kun en ymmärrä sitä, miksi alunperinkään on asuttu tuilla liian kalliissa asunnoissa?
Miksi se ei ennen toiminut, että asuttiin kelan määrittämän rajan mukaisissa asunnoissa? Miksi sitä rajaa niin hulvattomasti ilmeisesti rikottiin? Minusta ihan järkevää, että nyt sitä sitten noudatetaan. Ei minusta mikään olisi pitänyt tällä muuttua.
Kommentit (559)
Näissä ketjuihin tulee aina joku kehuskelemaan kuinka opiskeluaikana muutti ilman rahaa monestikin. He eivät vaan tajua sitä tosiseikkaa, että nuorena muuttokuorma on minimalistinen, itse on vahva ja terve, omat vanhemmat siinä kunnossa, että pystyvät auttamaan ja kaveritkin asuvat samalla paikkakunnalla.
Aivan eri tilanne on köyhällä ja kipeällä yksinhuoltajalla, jonka vanhemmat on raihnaisia vanhuksia ja ne harvat kaverit asuu ympäri maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse vuokrasin vuosi sitten pk-seudulla 30 neliön yksiötä 600/kk hintaan. Vantaalla, vanhempi talo mutta kunnossa, remppaakin hiljattain tehty. Ainoat kyselyt oli luottotiedottomia, yhtään asiallista hakijaa ei ollut kiinnostuneiden joukossa. Samaan aikaan palstoilla huudetaan, ette pk-seudulla ole alle 800 euron asuntoja ja ihan epistä kun maksimivuokrat on niin matalat. Niinpä, jos pitää olla Kampissa, tältä vuosituhannelta ja vähintään 50 neliöä. Mutta tarvitseeko yhteiskunnan maksaa jokaiselle sellainen? Ei. Joten turha ainakaan tällä seudulla valittaa, ettei halvempi ole. Kyllä on mutta ne ei kelpaa, koska ne ovat pieniä, vanhoja tai yli 5 km ydinkeskustasta.
Paskaa. Noin halpa kämppä menisi hetkessä ellei siinä ole jotain pahasti vialla tai sitä tarjottu vain jossain puskaradiossa.
PS. Ja heh, Vantaa on hieman kauempana kuin 5km ydinkeskustasta :D:D
En elä tuilla, mutta elän liian kalliissa asunnossa. Kun muutin tähän, en ollut varautunut näin suuriin vuokrankorotuksiin, joita nyt on tullut. Halvempia asuntoja olen katsellut, mutta niihin on hirveästi hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi virkailijat ovat hyväksyneet liian kalliit asumismenot? Käsittääksenì siksi, koska on ihmisryhmä, joka esittää nyyhkytarinoita saadakseen itselleen ansaitsematonta etua. Ja sitten on ihmistyhmä, johon nämä nyyhkytarinat uppoavat, ja jotka tekevät päätöksiä tunteella.
Ei, vaan koska halvempia ei ole.
Kouvolassa on maan halvimmat vuokrat. Sinne vaan, niin takuulla löytyy.
Mä käyn töissä Espoossa. Mikä järki olisi lopettaa työt ja muuttaa tuonne halvemman vuokran takia?
Se. Että suu säkkiä myöten.
Ei helposti löydy työpaikkoja sieltä. Eläkeläisten ja tukien varassa asuvien osuus kasvaa. No eihän se pikkukaupunkia haittaa, pääasia että on joitain asukkaita että palvelut pysyy. Nykyään ei ole juuri järkeä pitkiä työmatkoja autolla ajella.
Jotkut saavat perusteettomia etuja nyyhkytarinoita. Joillekin tehdään taas lainvastaisia päätöksiä, mitkä negatiivisia asiakkaalle. Mikä muuten tuollaiseen voisi olla syynä? En keksi muuta kun pienessä kaupungissa joku tahalleen haluaisi aiheuttaa harmia ja järjestää tuollaista?
Monesti varmaan kyseessä tilanne, missä Kela si sossu ns. toivoisi jalvempaan siirtymistä, mutta ei voi tehdä mitään, koska jos jenkilö on laittanut hakemukset halvempaan, eikä sasnut sitä halvempaa, ei voida TT tukea leikata sen johdosta. Näin oli ainskin vuosia sitten. Mitä sanoo laki nyt? Voidaanko TT tuen lakien perusteella leikata tukea usealla satasella perustuen vsin siihen etyä oletetasn saaneen asumtotsrjouksis?
Jos jätetään jenkilön oman etsinnän varaan, voi olla tilanteita, missä henkilöllä olisi mahdollisuus saada halvempi, ja sitten niitä joilla ei ole mahdollisuutta.
Ainakin sinkkujen tsi lapsettomien pariskuntien suhteen voidi Kelalla olla jokin systeemi halvempien asuntojen saamiseen kun seiniä ei voi syödä kuitenkaan. Jos selviä ylilyöntejä tyyliin 2 hlö 4h k tai 1 hlö 3 h k. Toki eikö mykyään vuokra merkkaa, eikä neliöt tai huoneet?
Vika on ollut Kelan asumistukijärjestelmässä, rajat ovat olleet liian löyhät. Ihmiset, jotka asuvat vuokralla ja jotka eivät saa asumistukea eivätkä ole koskaan saaneetkaan ovat valinneet vuokra-asuntonsa sen perusteella mikä sopii heidän kukkarolleen ja ihan hyvä jos jatkossa myös asumistuen saajille asetetaan jotain rajoja millaisen vuokra-asunnon he voivat valita.
Se että henkilö vaatisi, että itselleen jää perustoimeentulotuen perusosan mukainen summa ei ole nyyhkytarinoita, varsinkin jos ylisuuren vuokran takia sitä leikataan reippaasti, muutaman kympin takia, tuskin kukaan yrittää nyyhkytarinoita. Minkälaisista nyyhkytarinoita on kyse?
Et ole outo mutta nyky nuoriso tottui huulipunallituksen raha hanaan..kaikille kivaa ja mitään ei tarvitse tehdä..syödä mussuttaa sipsejä sohvalla ja turvota kun nyky jonne vetää halvinta pirkka kaljaa vieressä ja mikään ei kiinnosta,en ihmettele yhtään kun esim katsoo iltapaska lehtiä niin marit&sarit juuri päässyt vaipoista niin johan taas luvataan käristyskupoleita ja ilmaston muutoksia...sairas on maa ja ei muuksi muutu ja seuraavaksi seuraava hallitus avaa raha hanat ja milläköhän rahalla...ei voi kuin nauraa;)))))
Et ole outo vaan tyhmä.
Kyllä ihmiset aina asuisivat halvemmissa asunnoissa jos vaan pystyvät.
Vierailija kirjoitti:
Se että henkilö vaatisi, että itselleen jää perustoimeentulotuen perusosan mukainen summa ei ole nyyhkytarinoita, varsinkin jos ylisuuren vuokran takia sitä leikataan reippaasti, muutaman kympin takia, tuskin kukaan yrittää nyyhkytarinoita. Minkälaisista nyyhkytarinoita on kyse?
Nyyhkytarinoista puhuminen köyhien kohdalla on synonyymi asenteelle "Empatia ei kuulu politiikkaan." Retoriikka ottaa aina uusia kierroksia. Pääasia että köyhät ja keskiluokka kärsii, ja kaikkein rikkaimmille jää enemmän ja tuloerojen kasvua kiihdytetään, joka on kiihtynyt vuosikymmenien ajan jatkuvasti jo muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Näissä ketjuihin tulee aina joku kehuskelemaan kuinka opiskeluaikana muutti ilman rahaa monestikin. He eivät vaan tajua sitä tosiseikkaa, että nuorena muuttokuorma on minimalistinen, itse on vahva ja terve, omat vanhemmat siinä kunnossa, että pystyvät auttamaan ja kaveritkin asuvat samalla paikkakunnalla.
Aivan eri tilanne on köyhällä ja kipeällä yksinhuoltajalla, jonka vanhemmat on raihnaisia vanhuksia ja ne harvat kaverit asuu ympäri maailmaa.
Näin juuri. Minä olen 45 v yh nykyään ka ennen lapsia olen muuttanut 2x ulkomaille ja takaisin, asunut kimppakämpässä ja 20 neliön yksiössä opiskeluaikana jne.muutot hoituneet näppärästi kun ei ole paljoa tavaraa ollut.
Nyt olen pitkäaikaistyötön yh ilman tukiverkkoja kuin sairas 80v äitini. Muutimme vuosi sitten liian kalliiksi muuttuneesta kolmiosta kaksioon. Kolmio vuokra nousi 7 v asumisen aikana 400 eurolla viimeisin korotus oli 99 e. Muutimme siihen kun olin töissä.
Tähän kaksioon muuttaminen oli elämäni raskaimpia kokemuksia fyysisesti ja psyykkisesti ja olen tehnyt kaikenlaista elämäni aikana. Lasten suru muutosta ja fyysinen rasitus kun kannoin tavaroita pääosin yksin, voitte kuvitella tavaran määrää kahden kouluikäisen perheessä. Saimme 130 e muuttiavusyusra Kelasta enempää ei tippunut edes täydentävästä. Minulla ei ole ajokorttia joten äitini ajoi peräkärryä vetäen autoa ja kannoin tavarat yksin mitkä pystyin ja jouduin palkkaamaan avuksi miehen ja pakon huonekalujen siirtoa varten. Maksan sitä edelleen takaisin kuukausittain, se 130 e meni jo peräkärryn vuokriin, bensoihun ja pahvilaatikoihin, alkuveloitukseen pakukuskilla.
Meillä ei ole ketään kuka olisi voinut auttaa muutossa.
Nyt vuokra kohosi tässäkin kaksiossa taas 40 e ja maksan itse tt tuen perusosasta sen 40 e vuokraa, emme voi jäädä tähän asumaan enää ensi vuonna. En tiedä mistä etsisin asuntoa seuraavaksi.
Vierailija kirjoitti:
En enää asu Suomessa, mutta itsellä ainakin kävi tuossa viimeisinä vuosina niin, että vuokraa korotettiin aina tammikuussa ihan hirveästi.
Kela korvasi 570e/kk asuntoon täydet asumistuet ja loput maksoin itse opintotuesta ja palkasta.
Sitten tuli seuraava tammikuu ja vuokra olikin 640e/kk. Sitten tuli seuraava tammikuu ja vuokra olikin 750e/kk.
Tietty muutin pois tästä asunnosta ja asun nykyään ulkomailla kimppakämpässä 300e/kk. Mutta en alunperin muuttanut mihinkään 750e lukaaliin.
En asu itsekään kun sen verran oli vielä järkeä nähdä mitä tulee tapahtumaan ja seuraava hallitus vielä pahempi..kysyn vaan mistä ne rahat otetaan...
Viidessä vuodessa asunnon vuokra kohosi 20%
Useimmissa tapauksissa asunto ei ole liian kallis kun siihen muutetaan. Asunto voi muuttua liian kalliiksi kun asukkaiden lukumäärä muuttuu vaikka lasten muuton takia mutta ei aina. Monesti pelkkä vuokrankorotus voi, muuttaa asunnon liian kalliiksi.
Esim. meillä vuokra oli 1000€ 6 vuotta sitten. Nyt 1400€ Sherlock, asunto on muuttunut liian kalliiksi siis vuokrankorotusten takia, ei sen takia, että asukasmäärä muuttunut eli sikuiset lapset muuttaneet pois. .
Älkää viittikö. Oliko taas kämäsiä huhuja? Että se kun oli sanonut että jotkut joutuu vaikeuksiin, kun lapset aikuistuu?
Järjestetään sille tulevaisuudessa samoin!
Mönkään meni!
Viimeisetkin ääliöt tulee kuulemaan 400€ vuokrankorotuksesta. Ai ihan tavallista? Kaikille noussut noin paljon viime vuosina?
FY! Paskaaaaaa!
Ei täällä olla ollenkaan niin tyhmiä mitä moni luulee Hehheh!!!
Lapseton voi muuttaa huomattavasti helpommin mihin vaan lasten kanssa pitää huomioida aina koulut jne joten sijainti on tärkeä. Jos on yh on sijainti vielä tärkeämpi kun lapset joutuvat menemään itsekseen harrastuksiin jne jos vanhempi käy töissä js on myöhemmin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi virkailijat ovat hyväksyneet liian kalliit asumismenot? Käsittääksenì siksi, koska on ihmisryhmä, joka esittää nyyhkytarinoita saadakseen itselleen ansaitsematonta etua. Ja sitten on ihmistyhmä, johon nämä nyyhkytarinat uppoavat, ja jotka tekevät päätöksiä tunteella.
Ei, vaan koska halvempia ei ole.
Kouvolassa on maan halvimmat vuokrat. Sinne vaan, niin takuulla löytyy.
Onko Kouvolassa myös kaikille muuttajille työpaikat, tuskinpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutimme tähän, kun olin vielä vakituisessa työssä.
Ja kun ei ole varaa enää asua, niin hyvin luontevaa on muuttaa halvempaan. Niin se pitää mennä.
Vuokra on 50 euroa liian suuri ja pelkät muuttokulut on vähintään 300 euroa ja tuohon päälle vuokravakuudet ja päällekkäiset vuokrat. Köyhällä ei ole varaa muuttaa.
Ja kyseessä on 1970-luvulla rakennettu kerrostalokaksio, jossa ei ole mitään sen kummempia mukavuuksia. Tiedoksi teille, jotka huutelette köyhien asuvan uusissa jättikokoisissa luksuslukaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutimme tähän, kun olin vielä vakituisessa työssä.
Ja kun ei ole varaa enää asua, niin hyvin luontevaa on muuttaa halvempaan. Niin se pitää mennä.
Vuokra on 50 euroa liian suuri ja pelkät muuttokulut on vähintään 300 euroa ja tuohon päälle vuokravakuudet ja päällekkäiset vuokrat. Köyhällä ei ole varaa muuttaa.
Miten kauas muutto kun noin hintava?
No sinne kouvolaanhan tässä ketjussa ehdotettiin muuttamista.
Pieksämäki on halvempi ja hieno, harvaanasuttu ja halpa.
Miksei ulkomaalaisen työvoiman parissa saa asua Helsingissä?
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa tapauksissa asunto ei ole liian kallis kun siihen muutetaan. Asunto voi muuttua liian kalliiksi kun asukkaiden lukumäärä muuttuu vaikka lasten muuton takia mutta ei aina. Monesti pelkkä vuokrankorotus voi, muuttaa asunnon liian kalliiksi.
Esim. meillä vuokra oli 1000€ 6 vuotta sitten. Nyt 1400€ Sherlock, asunto on muuttunut liian kalliiksi siis vuokrankorotusten takia, ei sen takia, että asukasmäärä muuttunut eli sikuiset lapset muuttaneet pois. .
Älkää viittikö. Oliko taas kämäsiä huhuja? Että se kun oli sanonut että jotkut joutuu vaikeuksiin, kun lapset aikuistuu?
Järjestetään sille tulevaisuudessa samoin!Mönkään meni!
Viimeisetkin ääliöt tulee kuulemaan 400€ vuokrankorotuksesta. Ai ihan tavallista? Kaikille noussut noin paljon viime vuosina?
FY! Paskaaaaaa!
Ei täällä olla ollenkaan niin tyhmiä mitä moni luulee
Ilman 400€ vuokrankorotusta ei siis olisi asunto nytkään liian kallis, vaikka 2 asukasta muuttanut pois.
Tarvitaanko Sherlock. Jotain vuokrankorotusta aina on odotettavissa, mutta hei 400€ viidessä vuodessa. Pariin ensimmäiseen vuoteen ei ollut korotuksia ollenkaan.
Anna mä arvaan. Kaikilla tutuillskin noussut noin paljon joo Sherlock taas! Ihsn tavallista !
En enää asu Suomessa, mutta itsellä ainakin kävi tuossa viimeisinä vuosina niin, että vuokraa korotettiin aina tammikuussa ihan hirveästi.
Kela korvasi 570e/kk asuntoon täydet asumistuet ja loput maksoin itse opintotuesta ja palkasta.
Sitten tuli seuraava tammikuu ja vuokra olikin 640e/kk. Sitten tuli seuraava tammikuu ja vuokra olikin 750e/kk.
Tietty muutin pois tästä asunnosta ja asun nykyään ulkomailla kimppakämpässä 300e/kk. Mutta en alunperin muuttanut mihinkään 750e lukaaliin.