Taloussanomat: Lapsi yksin koko kesän - onko pienituloisille vanhemmille enää sijaa yhteiskunnassa?
Mammat, nyt menee tunteisiin. Tämä artikkeli on kuin isku vatsaan kaikille, jotka ovat joskus tunteneet syyllisyyttä siitä, ettei voi tarjota lapselleen 'normaalia' kesää.
Tässä sanotaan suoraan: kun kouluruoka loppuu, monella perheellä ei ole edes varaa ruokaan. Lapsi viettää kesän yksin, koska vanhempien rahat ei riitä mihinkään. Polkupyörästä tai huvipuistosta voi vaan unelmoida. Yhteiskunnan 'apu' on puistoruoka ja ehkä leiri jos käy tuuri. Moni äiti istuu ahdistuneena, syyllisenä, peläten että lapsi jää taas ulkopuoliseksi. Ja kaiken tämän päälle jotkut kehtaavat sanoa että 'ulkoilkaa metsissä' tai että 'ei lapsi mitään kaipaa'. Tajuatteko te, miten hirveää on selittää lapselle joka kesä miksi kaikki muut menee Särkänniemeen ja me vaan hikoillaan kämpillä?
Tää ei ole mikään lomakausi - tää on köyhyyden korostamisen sesonki. Häpeän ja selittelyn kausi. Ollaanko me tosiaan näin rikki jo?
Kommentit (573)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 452: Olet ihan oikeassa. Mä vietin 1960-luvun lopulla ja 1970-luvun alussa kesät ensin mummolassa ja sitten mummon kuoleman jälkeen tätini luona maaseudulla. Mutta sen enempää mummoni kuin tätinikään ei millään tavalla viihdyttänyt mua vaan tekivät ihan omia hommiaan. Viihdyttäjinä oli serkut ja hekin vain silloin, kun halusivat ottaa ipanan mukaansa. Mummo ja täti kyllä keksivät mulle tekemistä, ei siellä aika pitkäksi tullut. Kasvimaan kitkemistä, veden kantamista kaivosta, halkojen hakemista liiteristä, perunannostoa, viinimarjojen keräämistä pensaista, mattojen pesua rantalaiturilla jne eli kaikenlaista hommaa sen mukaan, mitä ikänsä puolesta pystyi tekemään. Pääsihän sitä välillä serkkujen kanssa uimaankin tai mato-ongelle, mutta ei mummo tai täti ikinä mukaan lähteneet.
Ajat on muuttuneet ja yhä useamman lapsen mummola on kaupungissa. Mahdollisesti jopa kerrostalossa. Ei niissä ole lapsille oikein mitään tekemi
Kummeilla voi olla omat lapset, joiden kanssa he tekevät omia juttujaan ja joiden lomat he suunnittelevat. Usein kummit ja kummilapset etääntyvät toisistaan pian. En tiedä miksi, mutta niin kävi itsellenikin omien kummieni kanssa. Kummit ovat usein lapsen vanhempien nuoruuden kavereita ja elämä muuttaa ihmisiä eikä vanhempien kaverien kanssa aina synkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Urheiluseurat, partio yms järjestävät kesäleirejä vuosittain.
Voivat olla hyvinkin kalliita.
Nro 482: Tuokin on ihan totta. Yksi esikoiseni kummeista on serkkuni (ei kukaan niistä, joiden kanssa vietin kesät maalla) ja hän oli sitten aikoinaan sopinut mun vanhempieni kanssa, että hänestä tulee mun esikoiseni kummi. En mä ollut tämän serkkuni kanssa yhtään missään tekemisissäkään edesa, mutta hänelle oli jonkinlainen status-juttu saada kummilapsi. Suostuin kuitenkin ottamaan hänet yhdeksi kummeista, mutta pettymyksekseen en sylikummiksi. Sylikummiksi yhden hyvän ystäväni, jonka lapsen kummi minäkin olin, ja kummisedäksi sitten toisen ystäväni, jonka tunsin jo lukioajoilta. Me oltiin paljon tekemisissä muutenkin ja välillä oltiin toisillemme lapsenvahteinakin. Eli myös lapset tutustuivat toisiinsa ja leikkivät yhdessä. Kuopukselle en edes ottanut mitään "statuskummia" vaan sellaiset, joiden kanssa muutenkin ollaan yhteyksissä. Ja hänenkin kummeistaan yksi on sellainen, jonka lapsen kummi minä olen.
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen yh. Teen koko kesän kahta työtä ja lapset ovat yksin tai keskenään. Lasten isä ei ole kuvioissa lainkaan mukana ja on psyykkisesti niin sairas, että pelkäämme hänen yhteydenottojaan silloin, kun hän ei ole hoidossa.
Koska kuitenkin asun omakotitalossa, meillä on lemmikkejä ja olen työelämässä, niin en ole tajunnut lapsieni olevan köyhiä. Mekään ei mennä reissuille ulkomaille eikä kotimaan huvipuistoihin tai kylpylöihin. Listaamme ilmaiset matkakohteet läheltä ja käymme niissä omien eväiden kanssa silloin, kun minulla on vapaapäivä. Laavulla, liikennepuistossa, marjatilalla, rannalla...
Viimevuoden hienoin retki tehtiin lähijunalla naapurikaupunkiin. Eväät lidlin paistopisteeltä, vierailtiin kotieläinpuistossa ja käytiin isossa leikkipuistossa, joka oli tosi hieno. Hintaa neljälle hengelle oli noin 30e tästä koko päivän reissusta.
Nuorimman lapsen pyörä on liian pieni. Teinin puhelin hajosi.
niin nykyään normaali elämä ei kelpaa. Ja toki kaikkeen tuohon on mahdollisuus kaupungissakin: rannat löytyy, pyöräillä voi, retkeillä voi, on enemmänkin ilmaistapahtumia ja konsertteja ja hienot puistot. Kirjastot on ja uimahallit. Enemmän on tekemistä mummon kanssa kaupungissa jos vain viitsii tehdä. Rahaa on jos ei osta aina kalleinta puhelinta, hienoa autoa ja asu liian kallilla.
Tuli vielä mieleen sekin, että kun nykyisin suurin osa kotitalouksista on 1-2 hengen talouksia, niin ihan mahdollistahan se on, ettei lapsen naapurustossa edes asu samaan ikäluokkaan kuuluvia muita lapsia. Koulukavereita lapsella ehkä on, mutta asuvat sen verran kaukana, ettei ainakaan pikkukoululainen voi yksin lähteä kaverilleen. Kun aikoinaan muutin tähän taloyhtiöön, jokaisessa asunnossa asui lapsiperhe. Oli vasta muutama vuosi aiemmin rakennettukin. Kaikki asunnot kun ovat vähintään kolmioita. Osa lapsista oli jo teinejä ja osa vasta vauvoja ja loput kaikkea siltä väliltä. Myös kaikissa naapuritaloissa asui paljon lapsiperheitä. Vaikka täällä nyt asuukin myös niitä, joilla on lapset jo aikuisia ja leskeksi jääneitäkin, niin lähes kaikkiin myytyihin asuntoihin on muuttanut kuitenkin lapsiperhe tai pariskunta, joille pian syntyy lapsi. Sen kuitenkin olen vuosikymmenten aikana huomannut, että lapset mitä ilmeisimmin viettävät vapaa-aikaansa jossain muualla kuin taloyhtiön pihoilla. Todennäköisesti kotona tai harrastuksissa.
Me reissattiin lasten kanssa pienestä pitäen myös ulkomailla. Ei nyt joka vuosi etelässä mutta usein; Kreikassa eri saarilla tai Kanarialla monella saarella, Mallorcalla, Turkissa jne.
Kun jälkikäteen kysyin kerran aikuiselta pojalta mikä reissu on jäänyt kivoimpana mieleen, hän vastasi että se Vaasan reissu. Häh? Oltiin siis autolla Vaasan leirintäalueella meren rannalla (olikohan joku top-camping?), vettä satoi koko ajan. Pojat oli varmaan jotain alle kymmenen ikäisiä. Istuttiin mökissä ja pelattiin korttia pari päivää, sade ropisi kattoon. Sitten kyllästyttiin ja mentiin yhtenä päivänä Umeån edestakaisin, sekin vesisateessa. Siinä se reissu oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on neljä lasta niin joutuu ostamaan neljä älypuhelinta ja kaikista tulee puhelinlasku.
1950 -luvulla oli vain korkeintaan yksi lankapuhelin.
Kyllä se oli vielä 1980 -luvuilakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ne pienituloiset oikeasti edes yrittänyt säästää rahaa johonkin kesäjuttuun?
Tyhmä. Jos tulot on pienet menoihin nähden ei jää säästettäväksi. Jos sulla jää ylimääräistä, ei sulla ole pienet tulot suhteessa menoihin.
Et kovin fiksu ole, kun nimittelet muita.
Monilla "pakollisissa menoissa" on sellaisia juttuja mistä voisi karsia. Monessa köyhistä kertovassa jutussa rahaa menee asioihin mitä en keskituloisena hanki, saati sitten jos joudun työttömäksi
No juuri niissä jutuissa käytetään tuollaisia ihmisiä, että imbesilli kansa kuvittelee, ettei kellään ole hätä päivää. Se on propagandaa typerys!!
Vierailija kirjoitti:
No sitten tulee. Saan muutenkin vain lapsilisät, minimielarit ja yh korotukset kelalta. Niin pienet summat, että en tiedä mitä valtio niitten leikkaamisesta hyötyy. Velkainen omakotitaloasuja ei ole oikeutettu toimeentulotukeenkaan, joten siihen kohdistuvat leikkaukset ei hetkauta myöskään.
Meillä teini hakee kesätöitä ja niillä ostetaan pyörät, kännykät ja liput lintsille, jos siltä tuntuu. Samalla poistuu se tylsyyskin.
Vanhemmat ovat elatusvelvollisia kunnes lapsi täyttää 18 vuotta. Sinusta on ok, että lapset maksavat omat perustarvikkeet itse?No onhan tuokin eräänlainen selvitymiskeino säästää omaa mieltään siitä, että ei pysty lapselleen tarjoamaan edes elatusta. Tuolla tavalla ajattelevat eivät näe sitten varmaankaan mitään ongelmaa lapsityövoimassakaan vaan varmaankin kannatatte sitä? Lapset koulusta pois ja töihin vaan, kun töitä on yllin kyllin myös heille, kun Suomessa on niin huutava työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt totuutta oikestolaisille sano, heidän mielestään Suomessa kaikki on ilmaista ja/tai valtio maksaa kaiken.
Erikoista, että tuo on huono asia. Mä muistan miten rakastin niitä kesiä, jotka sai olla yksin kotona, vanhempien ollessa töissä. Olin ekaluokkalaisesta asti aina siis yksin kesälomapäivät, paitsi heinäkuun jolloin vanhemmilla oli loma, ja nautin siitä ihan valtavasti. Koko talo ja piha yksin minun, täysi rauha tehdä mitä vaan. Siellä minä tyytyväisenä soitin pianoa, pelasin tietokoneella, katselin videoita, otin aurinkoa pihassa, luin kirjoja. Toisia lapsia en kaivannut, olen aina ollut introvertti luonne, joka viihdyn parhaiten yksin. Ja jotkut huvipuistot yms. olisi ollut ihan kauhu, inhoan meteliä ja tungosta yli kaiken, inhosin jo lapsena.
On ja oli ennenkin. Kesä meni kirjastossa, ulkoillessa, kavereiden kanssa, uimassa, kirjoittaessa, pyöräretkillä, seurakunnan ilmaisissa tapahtumissa ja ihan vaan kotona. Joskus harvoin päästiin vaikka kiertävään huvipuistoon, mutta mistään ulkomaanreissuista tai kotimaan matkailusta ei ollut puhettakaan. Lapsen kesä riippuu pitkälti lapsen ja aikuisten mielikuvituksesta ja vaivannäöstä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Tuli vielä mieleen sekin, että kun nykyisin suurin osa kotitalouksista on 1-2 hengen talouksia, niin ihan mahdollistahan se on, ettei lapsen naapurustossa edes asu samaan ikäluokkaan kuuluvia muita lapsia. Koulukavereita lapsella ehkä on, mutta asuvat sen verran kaukana, ettei ainakaan pikkukoululainen voi yksin lähteä kaverilleen. Kun aikoinaan muutin tähän taloyhtiöön, jokaisessa asunnossa asui lapsiperhe. Oli vasta muutama vuosi aiemmin rakennettukin. Kaikki asunnot kun ovat vähintään kolmioita. Osa lapsista oli jo teinejä ja osa vasta vauvoja ja loput kaikkea siltä väliltä. Myös kaikissa naapuritaloissa asui paljon lapsiperheitä. Vaikka täällä nyt asuukin myös niitä, joilla on lapset jo aikuisia ja leskeksi jääneitäkin, niin lähes kaikkiin myytyihin asuntoihin on muuttanut kuitenkin lapsiperhe tai pariskunta, joille pian syntyy lapsi. Sen kuitenkin olen vuosikymmenten aikana huomannut, että lapset mitä ilmeisimmin viettävät vapaa
Työttömänä en mene pihalle ollenkaan, koska työttömiä haukutaan joka paikassa.
Käyn korkeintaan nopeasti kaupassa.
Nykyään puhutaan komero sukupolvesta, joka ei poistu asunnosta ulos.
"Alisuoriutuminen lisättäisiin uudeksi irtisanomisperusteeksi.
Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä että esityksestä että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.
-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
"Potkulaki etenee.
Asiallinen syy riittäisi potkuihin - tätä se tarkoittaa työntekijälle.
Uudessa laissa varoitusta ei tarvitsisi antaa, jos työntekijän olisi pitänyt ilman varoitustakin ymmärtää menettelynsä vakavuus ja moitittavuus.
Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen. "
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Mutta ei hätää.
Meillä on työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen." https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001951186.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa voi tehdä kivoja kesäjuttuja ihan kotinurkilla tai lähiseudulla ja vanhempien kanssa yhdessä tekemisestä vaikka se olisi vain fillariretki omilla eväillä muutamien kilometrien päähän jää lapsille hyviä muistoja. Ei minulle ainakaan ole jäänyt traumoja siitä, että lapsena ja nuorena kesät vietettiin etupäässä kotinurkilla enkä koskaan päässyt matkustamaan juuri minnekään, Suomen huvipuistoihinkin olen päässyt käymään vasta aikuisiällä.
Entäs jos on itse töissä koko kesän, ja lapsi yksin kotona? Ja ihan oikeasti joku teini-ikäinen ei loputtomiin jaksa pelkästään fillariretkiä vanhempien kanssa. Ymmärrän hyvin harmituksen siitä, että haluaisi lapselle joskus jotain ekstraa, eikä pysty, vaikka viedä lounaalle ravintolaan kerran kesässä, hampurila
Heh, vai voi opettajaperhe matkustaa koko kesän. Olen itse opettaja, ja kesän lähes ainoa maksullinen aktiviteetti lapsen kanssa on halvin mahdollinen Tallinnan päiväristeily, jolloin syömme lapsen kanssa paluumatkalla laivan buffetissa. Se on omalla palkalla jo ihan iso rahallinen ponnistus, mihinkään Linnanmäkiin ei enää pysty venymään. Halvemmallakin päiväristeilyllä pääsisi, mutta sen verran koko kesää juhlistamme, että otamme sen buffetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa voi tehdä kivoja kesäjuttuja ihan kotinurkilla tai lähiseudulla ja vanhempien kanssa yhdessä tekemisestä vaikka se olisi vain fillariretki omilla eväillä muutamien kilometrien päähän jää lapsille hyviä muistoja. Ei minulle ainakaan ole jäänyt traumoja siitä, että lapsena ja nuorena kesät vietettiin etupäässä kotinurkilla enkä koskaan päässyt matkustamaan juuri minnekään, Suomen huvipuistoihinkin olen päässyt käymään vasta aikuisiällä.
Entäs jos on itse töissä koko kesän, ja lapsi yksin kotona? Ja ihan oikeasti joku teini-ikäinen ei loputtomiin jaksa pelkästään fillariretkiä vanhempien kanssa. Ymmärrän hyvin harmituksen siitä, että haluaisi lapselle joskus jotain ekstraa, eikä pysty, vaikka vied
Ja paljonko on opettajalla asuntovelkaa?
Kaupungit irtisanovat opettajia ja päiväkodin hoitajia tänä vuonna vielä.
Lainat ei ole menoja toimeentulotuessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt totuutta oikestolaisille sano, heidän mielestään Suomessa kaikki on ilmaista ja/tai valtio maksaa kaiken.
Mä oon aina luullu että se toinen poliittinen airut on se. Joka tykkää jaella rahaa ja nostaa työikäisten verotusta. Näköjään mustasta tulee valkoinen.
No sitten tulee. Saan muutenkin vain lapsilisät, minimielarit ja yh korotukset kelalta. Niin pienet summat, että en tiedä mitä valtio niitten leikkaamisesta hyötyy. Velkainen omakotitaloasuja ei ole oikeutettu toimeentulotukeenkaan, joten siihen kohdistuvat leikkaukset ei hetkauta myöskään.
Meillä teini hakee kesätöitä ja niillä ostetaan pyörät, kännykät ja liput lintsille, jos siltä tuntuu. Samalla poistuu se tylsyyskin.