Taloussanomat: Lapsi yksin koko kesän - onko pienituloisille vanhemmille enää sijaa yhteiskunnassa?
Mammat, nyt menee tunteisiin. Tämä artikkeli on kuin isku vatsaan kaikille, jotka ovat joskus tunteneet syyllisyyttä siitä, ettei voi tarjota lapselleen 'normaalia' kesää.
Tässä sanotaan suoraan: kun kouluruoka loppuu, monella perheellä ei ole edes varaa ruokaan. Lapsi viettää kesän yksin, koska vanhempien rahat ei riitä mihinkään. Polkupyörästä tai huvipuistosta voi vaan unelmoida. Yhteiskunnan 'apu' on puistoruoka ja ehkä leiri jos käy tuuri. Moni äiti istuu ahdistuneena, syyllisenä, peläten että lapsi jää taas ulkopuoliseksi. Ja kaiken tämän päälle jotkut kehtaavat sanoa että 'ulkoilkaa metsissä' tai että 'ei lapsi mitään kaipaa'. Tajuatteko te, miten hirveää on selittää lapselle joka kesä miksi kaikki muut menee Särkänniemeen ja me vaan hikoillaan kämpillä?
Tää ei ole mikään lomakausi - tää on köyhyyden korostamisen sesonki. Häpeän ja selittelyn kausi. Ollaanko me tosiaan näin rikki jo?
Kommentit (573)
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna sitten laittavat säästöön 15e/kk. Siitä kertyy kesärahaa 180e.
Puhelinlasku voi olla yli 20 euroa kuukausi per henkilö kuukaudessa.
Miksi se lapsi on yksin? Missä on vanhemmat? Töissäkö?Jos molemmat vanhemmat on töissä niin luulisi nyt varaa olla edes johonkin kesäleiriin tai muuhun? Ja jos vanhemmat kotona niin sitten vietetään aikaan sen lapsen kanssa. Ja monestihan näillä on sisaruksia seurana. Tai asutaan kerrostalossa, jossa pihalta löytyy jo monta kaveria. Sinne vaan sitten leikkipuistoon, pihallle pallon kanssa tai hippaa tms. Ja jos saa jonkun aikuisen mukaan niin uimaan. Kirjastoon voi mennä vaikka pelaamaan jos sadepäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa voi tehdä kivoja kesäjuttuja ihan kotinurkilla tai lähiseudulla ja vanhempien kanssa yhdessä tekemisestä vaikka se olisi vain fillariretki omilla eväillä muutamien kilometrien päähän jää lapsille hyviä muistoja. Ei minulle ainakaan ole jäänyt traumoja siitä, että lapsena ja nuorena kesät vietettiin etupäässä kotinurkilla enkä koskaan päässyt matkustamaan juuri minnekään, Suomen huvipuistoihinkin olen päässyt käymään vasta aikuisiällä.
Entäs jos on itse töissä koko kesän, ja lapsi yksin kotona? Ja ihan oikeasti joku teini-ikäinen ei loputtomiin jaksa pelkästään fillariretkiä vanhempien kanssa. Ymmärrän hyvin harmituksen siitä, että haluaisi lapselle joskus jotain ekstraa, eikä pysty, vaikka viedä lounaalle ravintolaan kerran kesässä, hampurilaisaterialle, johonkin juuri vaikka huvipuistoon tms. tai vaikka Tallinnan päiväristeilylle tai ostaa v
Teineillä luulisi olevan kavereita, joiden kanssa vietetään aikaa. Ei kai kukaan teini-ikäinen odota enää että äiti vie Lintsille tai Mäkkäriin?
Nro 452: Olet ihan oikeassa. Mä vietin 1960-luvun lopulla ja 1970-luvun alussa kesät ensin mummolassa ja sitten mummon kuoleman jälkeen tätini luona maaseudulla. Mutta sen enempää mummoni kuin tätinikään ei millään tavalla viihdyttänyt mua vaan tekivät ihan omia hommiaan. Viihdyttäjinä oli serkut ja hekin vain silloin, kun halusivat ottaa ipanan mukaansa. Mummo ja täti kyllä keksivät mulle tekemistä, ei siellä aika pitkäksi tullut. Kasvimaan kitkemistä, veden kantamista kaivosta, halkojen hakemista liiteristä, perunannostoa, viinimarjojen keräämistä pensaista, mattojen pesua rantalaiturilla jne eli kaikenlaista hommaa sen mukaan, mitä ikänsä puolesta pystyi tekemään. Pääsihän sitä välillä serkkujen kanssa uimaankin tai mato-ongelle, mutta ei mummo tai täti ikinä mukaan lähteneet.
Ajat on muuttuneet ja yhä useamman lapsen mummola on kaupungissa. Mahdollisesti jopa kerrostalossa. Ei niissä ole lapsille oikein mitään tekemistä vaan isovanhempien sitten pitäisi viihdyttäää lapsenlapsiaan. Keksiä niille jotain tekemistä. Ja jos käy vielä niin, että isovanhemmillakin on pienet tulot, niin ei nämä lapset sitten pääse reissuihin, huvipuistoihin yms isovanhempiensakaan kanssa, vaikka sellaiset lapsella olisikin.
On ihan totta, että yhteiskunta on polarisoitunut ja sen vuoksi on lapsia, joilla ei siellä kerrostalolähiössä ole koko kesänä yhtään mitään tekemistä, ja sitten on lapsia, jotka pääsevät vanhempiensa ja isovanhempiensa kanssa vaikka mihin. Joillain on jopa muitakin lähisukulaisia tai muita läheisiä, jotka vievät jonnekin. Mun esikoinen oli aikoinaan lapsettoman kummisetänsä kanssa Linnanmäellä, melomassa kanootilla , leffassa jne. Eikö kummit tee nykyisin kummilastensa kanssa enää mitään? Vai onko usein niin, ettei niillä kummeillakaan ole rahaa mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa voi tehdä kivoja kesäjuttuja ihan kotinurkilla tai lähiseudulla ja vanhempien kanssa yhdessä tekemisestä vaikka se olisi vain fillariretki omilla eväillä muutamien kilometrien päähän jää lapsille hyviä muistoja. Ei minulle ainakaan ole jäänyt traumoja siitä, että lapsena ja nuorena kesät vietettiin etupäässä kotinurkilla enkä koskaan päässyt matkustamaan juuri minnekään, Suomen huvipuistoihinkin olen päässyt käymään vasta aikuisiällä.
Entäs jos on itse töissä koko kesän, ja lapsi yksin kotona? Ja ihan oikeasti joku teini-ikäinen ei loputtomiin jaksa pelkästään fillariretkiä vanhempien kanssa. Ymmärrän hyvin harmituksen siitä, että haluaisi lapselle joskus jotain ekstraa, eikä pysty, vaikka viedä lounaalle ravintolaan kerran kesässä, hampurilaisaterialle, johonkin juuri vaikka huvipuistoon tms.
Osa teineistä on ulkomaanmatkoilla, opettajaperhe voi matkustaa koko kesän.
Tosin nyt kaupungit irtisanovat opettajia ja päiväkodin hoitajia ja työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Kuntaosuuksista leikataan 75 miljoonaa euroa ja lisäksi työttömien sakkomaksut kasvavat, kun työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Lehdessä oli, että kaupungit joutuvat irtisanomaan opettajia ja päiväkodin hoitajia.
Hyvinvointialue ei ole enää kaupungin työpaikka joten sieltä ei voi leikata.
Vierailija kirjoitti:
Kuntaosuuksista leikataan 75 miljoonaa euroa ja lisäksi työttömien sakkomaksut kasvavat, kun työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Lehdessä oli, että kaupungit joutuvat irtisanomaan opettajia ja päiväkodin hoitajia.
Opettajat matkustavat ja kohta on potkut.. Osa ei seuraa hallituksen päätöksiä.
No, työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Niin, suurin osa niistä ihmisistä, jotka voivat tehdä näin, tekevät näin. Niin minäkin eli en tässä puhu nyt omasta tilanteesta. Mutta tätä säästämistä tarjotaan aina kaikkeen ratkaisuksi. Jos on pienet tulot, säästötkin ovat pienet. Kesäloma ei kuitenkaan ole ainoa rahanreikä. Juuri jokin aika sitten täällä oli ketjut sekä kevätjuhlapukeutumisesta että matkailusta, kummassakin kehotettiin säästämään. Matkailusta joku putkiaivo jaksoi jankuttaa, että kaikilla perheillä on mahdollista säästää ulkomaanmatkaan. Myös synttäreihin, jouluun, pesukoneeseen, hautajaisvaatteisiin ym. kehotetaan säästämään yhtä yksinkertaisilla kymppi kuussa -vinkeillä. Haloo, sillä että säästää kympin tai kaksi kuukaudessa, ei pysty kaikkia noita kattamaan.
Täällä jatkuvasti myös syytetään köyhiä huonosta taloudenhallinnasta. Sanonpa vaan, että iso osa köyhistä on todella paljon parempia siinä kuin keskituloiset. On pakko olla, että pärjää.
"Hallitus aikoo leikata valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa. Kuntien valtionosuuksista leikataan 75 miljoonaa euroa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Asuntovelkainen lapsiperhe ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin, koska lainat ei ole asumismenoja toimeentulotuessa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 452: Olet ihan oikeassa. Mä vietin 1960-luvun lopulla ja 1970-luvun alussa kesät ensin mummolassa ja sitten mummon kuoleman jälkeen tätini luona maaseudulla. Mutta sen enempää mummoni kuin tätinikään ei millään tavalla viihdyttänyt mua vaan tekivät ihan omia hommiaan. Viihdyttäjinä oli serkut ja hekin vain silloin, kun halusivat ottaa ipanan mukaansa. Mummo ja täti kyllä keksivät mulle tekemistä, ei siellä aika pitkäksi tullut. Kasvimaan kitkemistä, veden kantamista kaivosta, halkojen hakemista liiteristä, perunannostoa, viinimarjojen keräämistä pensaista, mattojen pesua rantalaiturilla jne eli kaikenlaista hommaa sen mukaan, mitä ikänsä puolesta pystyi tekemään. Pääsihän sitä välillä serkkujen kanssa uimaankin tai mato-ongelle, mutta ei mummo tai täti ikinä mukaan lähteneet.
Ajat on muuttuneet ja yhä useamman lapsen mummola on kaupungissa. Mahdollisesti jopa kerrostalossa. Ei niissä ole lapsille oikein mitään tekemi
Meillä yksi lapsen kummeista tuo kerran vuodessa synttärilahjan ja se on siinä. Ei paljoa kummilapsi kiinnosta.
Olen pienituloinen yh. Teen koko kesän kahta työtä ja lapset ovat yksin tai keskenään. Lasten isä ei ole kuvioissa lainkaan mukana ja on psyykkisesti niin sairas, että pelkäämme hänen yhteydenottojaan silloin, kun hän ei ole hoidossa.
Koska kuitenkin asun omakotitalossa, meillä on lemmikkejä ja olen työelämässä, niin en ole tajunnut lapsieni olevan köyhiä. Mekään ei mennä reissuille ulkomaille eikä kotimaan huvipuistoihin tai kylpylöihin. Listaamme ilmaiset matkakohteet läheltä ja käymme niissä omien eväiden kanssa silloin, kun minulla on vapaapäivä. Laavulla, liikennepuistossa, marjatilalla, rannalla...
Viimevuoden hienoin retki tehtiin lähijunalla naapurikaupunkiin. Eväät lidlin paistopisteeltä, vierailtiin kotieläinpuistossa ja käytiin isossa leikkipuistossa, joka oli tosi hieno. Hintaa neljälle hengelle oli noin 30e tästä koko päivän reissusta.
Nuorimman lapsen pyörä on liian pieni. Teinin puhelin hajosi. Eli ei ole hienoja laitteita heillä. Ei ole tullut edes mieleen hakea näihin jostain tukea. Teini ja nuorin säästävät. Nuorimman pyörästä maksan puolet. Hän on jo melkein säästänyt rahat polkupyöräänsä.
Minulla on yritystoiminnasta jääneitä velkoja joita yhä makselen. Rahaa ei todellakaan ole paljon. Koko perheemme talous lepää vain minun harteillani. Mutta tuo artikkeli antaa kuvan kuin vastaava tilanne olisi jotenkin hirveän kamala ja lapset jää paitsi jostain suuresta. Olen ajatellut, että tämä on vain elämää ja normaalia. Tärkeintä, että meillä on hyvä ja turvallinen koti sekä toisemme. Vastoinkäymiset tulee ja menee, hyviäkin asioita tapahtuu.
Itse elin lapsena melko tavallisessa perheessä ja kesällä kävimme kerran huvipuistossa ja kerran mummon mökillä. Olimme myös serkkujen luona pari viikkoa ja serkut meillä pari viikkoa. Vanhemmat olivat töissä ja viihdytimme itse itseämme suurimman osan ajasta. Milloin tämä lakkasi olemasta normaalia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntovelkainen lapsiperhe ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin, koska lainat ei ole asumismenoja toimeentulotuessa.
Jos rahat ei riitä laskuihin niin ulosottovirasto myy asuntosi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se lapsi on yksin? Missä on vanhemmat? Töissäkö?Jos molemmat vanhemmat on töissä niin luulisi nyt varaa olla edes johonkin kesäleiriin tai muuhun? Ja jos vanhemmat kotona niin sitten vietetään aikaan sen lapsen kanssa. Ja monestihan näillä on sisaruksia seurana. Tai asutaan kerrostalossa, jossa pihalta löytyy jo monta kaveria. Sinne vaan sitten leikkipuistoon, pihallle pallon kanssa tai hippaa tms. Ja jos saa jonkun aikuisen mukaan niin uimaan. Kirjastoon voi mennä vaikka pelaamaan jos sadepäivä.
Työt voi olla kausitöitä ja jos töitä on vain kesällä, ei siinä ole lomaa eikä rahaa. Sinulla on ihmeen rajoittunut käsitys työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen yh. Teen koko kesän kahta työtä ja lapset ovat yksin tai keskenään. Lasten isä ei ole kuvioissa lainkaan mukana ja on psyykkisesti niin sairas, että pelkäämme hänen yhteydenottojaan silloin, kun hän ei ole hoidossa.
Koska kuitenkin asun omakotitalossa, meillä on lemmikkejä ja olen työelämässä, niin en ole tajunnut lapsieni olevan köyhiä. Mekään ei mennä reissuille ulkomaille eikä kotimaan huvipuistoihin tai kylpylöihin. Listaamme ilmaiset matkakohteet läheltä ja käymme niissä omien eväiden kanssa silloin, kun minulla on vapaapäivä. Laavulla, liikennepuistossa, marjatilalla, rannalla...
Viimevuoden hienoin retki tehtiin lähijunalla naapurikaupunkiin. Eväät lidlin paistopisteeltä, vierailtiin kotieläinpuistossa ja käytiin isossa leikkipuistossa, joka oli tosi hieno. Hintaa neljälle hengelle oli noin 30e tästä koko päivän reissusta.
Nuorimman lapsen pyörä on liian pieni. Teinin puhelin hajosi.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Lainat ei ole asumismenoja toimeentulotuessa.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5ed8fe11-59d8-40e1-b3e3-66a15efd5…
Lainat ei ole menoja toimeentulotuessa.
Pienituloisten kuten kaikkien muidenkin kannattaa hankkia sen verran lapsia kuin on varaa ruokkia ja elättää.
Itse olen varakas (miljonääri), silti lasten aktiviteetit lähes ilmaisia: uimaranta (ilmainen), lähimetsä (ilmainen), suomenlinna (lauttalippu, eli lähes ilmainen), leikkipuistot (ilmaisia). Polkupyörät sentään löytyy, mutta niitäkin saa käytettynä halvalla.
Eli peiliinkatsomisen paikka