Taloussanomat: Lapsi yksin koko kesän - onko pienituloisille vanhemmille enää sijaa yhteiskunnassa?
Mammat, nyt menee tunteisiin. Tämä artikkeli on kuin isku vatsaan kaikille, jotka ovat joskus tunteneet syyllisyyttä siitä, ettei voi tarjota lapselleen 'normaalia' kesää.
Tässä sanotaan suoraan: kun kouluruoka loppuu, monella perheellä ei ole edes varaa ruokaan. Lapsi viettää kesän yksin, koska vanhempien rahat ei riitä mihinkään. Polkupyörästä tai huvipuistosta voi vaan unelmoida. Yhteiskunnan 'apu' on puistoruoka ja ehkä leiri jos käy tuuri. Moni äiti istuu ahdistuneena, syyllisenä, peläten että lapsi jää taas ulkopuoliseksi. Ja kaiken tämän päälle jotkut kehtaavat sanoa että 'ulkoilkaa metsissä' tai että 'ei lapsi mitään kaipaa'. Tajuatteko te, miten hirveää on selittää lapselle joka kesä miksi kaikki muut menee Särkänniemeen ja me vaan hikoillaan kämpillä?
Tää ei ole mikään lomakausi - tää on köyhyyden korostamisen sesonki. Häpeän ja selittelyn kausi. Ollaanko me tosiaan näin rikki jo?
Kommentit (573)
Saako huvipuistoon viedä omat eväät?
Monissa paikoissa on ihan eväspaikat, missä voi niitä omia eväitä syödä esim Heureka, Korkeasaari, kaikki Suomen huvipuistot, kylpylät jne. eli tietysti voi ja 90-luvulla oli jopa ihan normaalia ottaa kylmälaukkuun eväät mukaan retkelle.
Meillä on aina eväät: ei tarvitse jonottaa meluisaan pikaruokapaikkaan ja maksaa itseään kipeäksi sen takia, että lapset närppii jotain vähän eikä tykkää kuitenkaan, kun yksi ois halunnut pizzaa, toinen kotiruokaa ja kolmas hamppareita.
Kotona teen jokaiselle mieleiset eväät tai vanhimmat lapset tekee. Pakataan isoon kylmälaukkuun nimetyt eväspussukat. Ei tarvitse perillä etsiä ravintoloita ja miettiä niiden aukioloja. Tulee myös paljon halvemmaksi. Aikuisille kahvitermari, niin säästää siinäkin. Suosittelen lämpimästi.
Synnyin 1975 eikä mulla ei lapsena ollut kesäisin mitään tekemistä. Kävin uimassa, leikin, luin ja piirsin, katsoin televisiota, kuljeskelin luonnossa tai muuten vaan uneksin. Joskus kun kolme vuotta vanhempi isosisko viitsi viettää aikaa kanssani esimerkiksi menimme eväsretkelle metsään. Eväinä ei tosin ollut kuin pussi herneitä mutta se ei haitannut.
No, kyllä köyhiä tulee lisää, kun potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
Vierailija kirjoitti:
"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."
Jos on joku sairaus niin enää ei saa alisuoriutua eikä saikutella, kun potkulaki tulee voimaan.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on joku sairaus niin enää ei saa alisuoriutua eikä saikutella, kun potkulaki tulee voimaan.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Kokoomuksen pitkäaikainen tavoite on ollut kurjistaa köyhät, tehdä keskiluokan elämästä epävarmaa ja köyhdyttää keskiluokastakin mahdollisimman iso osa, ja pistää omaisuudet uudelleen jakoon. Kokoomus (ja RKP) ovat aina inhonneet sitä, että keskiluokka on voinut hankkia omistusasunnot, kesämökit, veneet ja mitä kukakin, ja että ihmiset keskittyvät oman omaisuuden kartuttamiseen. Nyt siihen tulee loppu, ja koska omistamisesta tehdään keskiluokalle riskisijoitus, toive onkin, että mahdollisimman moni siirtyy asumaan vuokralla ja omistamisen sijaan keskittyy shoppailemiseen ja muuhun kuluttamiseen. Tämä siksi, että se hyödyttää suuryrityksiä, joiden asialla Kokoomus on - suuryritysten ja kaikkein varakkaimpien, joille on nyt tarkoitus keskittää suomalainen asuntokanta ja muukin omaisuus.
Kokoomuksen tarkoitus on tehdä keskiluokasta nöyrää työvoimaa, jolla ei ole omaisuutta, samaan aikaan kun kaikkein varakkaimmat rikastuvat ja suuryritykset saavat lisää voittoa.
Onkohan ne oikeasti ne lapset, jotka kaipaavat matkailua ja elämyksiä vai niiden vanhemmat?
Itse olen pienituloisesta perheestä, lapsuuteni elin 90- ja 00-lukujen vaihteessa. En kesälomilla harmitellut kertaakaan sitä, että ei päästä perheellä reissuun. Heti kesäloma-aamulla lähdin naapurustossa asuvien ystävieni kanssa ulos leikkimään, rannalle uimaan, pyöräilemään yms. Sen pari kertaa, kun johonkin perhematkalle lähdettiin niin se vain tuntui ikävästi katkaisevan kavereiden kanssa leikkimisen ja pitkään nukkumisen. Me emme odottaneet karkkia ja herkkuja, meillä oli karkkipäivä kerran viikossa ja silloin saatettiin rahatilanteesta riippuen jakaa yksi jaffapullo sisarusten kesken. Se oli meille ihan huippujuttu ja enemmänkin ärsyttää jos ihmiset alkavat tuollaisten itselle lämpimien lapsuusmuistojen takia sääliä minua.
Minä en usko, että ala-asteikäiset ymmärtävät itse haikailla johonkin Teneriffalle. Se on aikuisten haave. Mielestäni on ikävää jos vanhemmat latistavat lasten kesälomanautinnon surkuttelemalla ääneen miten kamalan epäreilua ja p*skaa kesäloma heille on. Olen tyytyväinen, että omat vanhempani pitivät taloudelliset murheet pois meidän lasten korvilta. Se oli varmasti stressaavaa aikaa heille, mutta meille lapsille se ei koskaan näkynyt. Äiti teki ruokapussinkin hakemisesta jännittävän retken.
Jaa-a! Meidän 11v tuossa juuri yhtenä päivänä hehkutti miten ihanaa on, kun me vanhemmat ollaan töissä, ja hänellä on ihan omassa käytössään koti. Hän nauttii juuri siitä, että me EI olla kotona. Kavereita saa pyytää, ja melkein joka päivä meillä onkin joku käynyt. Kun meillä on lomat heinäkuussa, lähdetään mökille, ja tehdään myös viikon matka ulkomaille, mutta nämä ei innosta lasta läheskään yhtä paljon, kun seurana on sitten vaan me vanhemmat. Kaverit on meidän lapselle se juttu! Ei niinkään sitten väliä sillä tekemisellä, kunhan saa tehdä ja olla yhdessä kavereiden kanssa. Ihan varmasti jatkaisi tyytyväisenä tähän malliin vaikka koulun alkuun asti. Yksi lapsen kavereista lähti juuri perheineen kolmeksi viikoksi Kyprokselle, ja oli harmitellut meidän lapselle ja muille yhteisille kavereille ettei haluaisi lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ne oikeasti ne lapset, jotka kaipaavat matkailua ja elämyksiä vai niiden vanhemmat?
Itse olen pienituloisesta perheestä, lapsuuteni elin 90- ja 00-lukujen vaihteessa. En kesälomilla harmitellut kertaakaan sitä, että ei päästä perheellä reissuun. Heti kesäloma-aamulla lähdin naapurustossa asuvien ystävieni kanssa ulos leikkimään, rannalle uimaan, pyöräilemään yms. Sen pari kertaa, kun johonkin perhematkalle lähdettiin niin se vain tuntui ikävästi katkaisevan kavereiden kanssa leikkimisen ja pitkään nukkumisen. Me emme odottaneet karkkia ja herkkuja, meillä oli karkkipäivä kerran viikossa ja silloin saatettiin rahatilanteesta riippuen jakaa yksi jaffapullo sisarusten kesken. Se oli meille ihan huippujuttu ja enemmänkin ärsyttää jos ihmiset alkavat tuollaisten itselle lämpimien lapsuusmuistojen takia sääliä minua.
Minä en usko, että ala-asteikäiset ymmärtävät itse haikailla johonkin Teneriffalle. Se on aikuisten haave
Itse kyllä olisin nimenomaan halunnut ala-asteella rantalomalle. Omat vanhempani veivät kyllä ulkomaille, mutta kaupunkilomille. Että kyllä voi lapsikin haaveilla etelänlomista, vaikka ei varsinaisesti osaisi nimetä lomakohdetta Teneriffaksi tai muuksi - eivät lapset missään umpiossa elä, vaan he näkevät kuvia rannoista, jossa kasvaa palmuja ja kuulevat muiden lasten lomakuulumisia. Jos oma kesäloma on pelkkää kotona olemista, ja samaan aikaan tietää, että toiset käyvät lomilla kotimaassa ja ulkomailla, menevät kesäksi mökille, käyvät huvipuistoissa, jne. niin kyllä aika moni voi kokea osattomuutta, kun itse ei saa ikinä mitään, mikä tuntuisi erityiseltä, ja kun itse ei saa kokea ikinä mitään samoja asioita, mitä muut.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a! Meidän 11v tuossa juuri yhtenä päivänä hehkutti miten ihanaa on, kun me vanhemmat ollaan töissä, ja hänellä on ihan omassa käytössään koti. Hän nauttii juuri siitä, että me EI olla kotona. Kavereita saa pyytää, ja melkein joka päivä meillä onkin joku käynyt. Kun meillä on lomat heinäkuussa, lähdetään mökille, ja tehdään myös viikon matka ulkomaille, mutta nämä ei innosta lasta läheskään yhtä paljon, kun seurana on sitten vaan me vanhemmat. Kaverit on meidän lapselle se juttu! Ei niinkään sitten väliä sillä tekemisellä, kunhan saa tehdä ja olla yhdessä kavereiden kanssa. Ihan varmasti jatkaisi tyytyväisenä tähän malliin vaikka koulun alkuun asti. Yksi lapsen kavereista lähti juuri perheineen kolmeksi viikoksi Kyprokselle, ja oli harmitellut meidän lapselle ja muille yhteisille kavereille ettei haluaisi lähteä.
Esiteinit ovat tuollaisia, nuristaan ja valitetaan joka asiasta ja esitetään, ettei yhtään huvittaisi mennä vanhempien kanssa, kun kaverit jäävät kotipaikkakunnalle. Mutta sitten kuitenkin oikeasti tykätään siitä Kyproksen reissusta kuten mökillä olostakin - ja toisaalta vaikka sielläkin valitettaisiin, niin sama lapsi valittaisi myös, jos ETTE menisi minnekään. Jos hän "saisi" olla kotona koko kesän kavereiden kanssa, hän valittaisi sitä, miksi ei pääse minnekään, kun kaveritkin pääsee vanhempiensa loma-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko, että ala-asteikäiset ymmärtävät itse ha
Kos sun porukat olis vienyt sut hiekkasärkille olisikko ollu tyytyväinen? Rantalomahan sekin.
Itse muistan milleniumin alussa omat kesälomat, särkkis/lintsi myöh. Powerpark. Joka pöivä frendien kans uimassa, vkikonloput kalassa perheen kanssa. 18v tuli kaverin kanssa vietettyä jussi saafessa teltassa mun porukoiden kans. Muurinpohjalätty ja pannukaffee nuotiolla hakkas kaljankittaalun mennen tullen. Vaikka lama rokotti perheen varallisuutta, ei puuttunut rakkautta, vaikka en vieläkään ole lentokoneessa käynyt. Aikahyvin tälliseltä ekoterroristi kokkarilta😉
En kyllä usko että Suomessa on isoin ongelma tuo ettei ole varaa kuskata lasta elämyksiin kesällä. Suurin ongelma on ettei 1-2 luokkalaisille ole kesäkuun alussa kunnollista päivätoimintaa monissa kunnissa kun vanhemmat yleensä on töissä juhannukseen asti.
Muistan kuinka hankalaa, epävarmaa ja pelottavaa oli jättää 7 v vähäksikin aikaa yksin kotiin vaikka yritimme todella kaikkemme että jotain toimintaa järjestyy, muttei ne koskaan olleet koko työpäivän mittaisia. Tämä olisi minusta yhteiskunnalta kädenojennus lapsiperheille, juuri niille joitten vanhemmat ovat työelämässä. Saisihan siihen sitten mukaan myös työttömien lapsia mutta joku maksuhan noista 3 viikosta täytyisi olla ja mielellään suurin osa vanhemmista maksaisikin.
Tai tässä määrin, josta nyt on puhetta, voi muuttua ihan vaan siksi että hinnat ovat nousseet enemmän kuin palkat.