Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloussanomat: Lapsi yksin koko kesän - onko pienituloisille vanhemmille enää sijaa yhteiskunnassa?

Vierailija
08.06.2025 |

Mammat, nyt menee tunteisiin. Tämä artikkeli on kuin isku vatsaan kaikille, jotka ovat joskus tunteneet syyllisyyttä siitä, ettei voi tarjota lapselleen 'normaalia' kesää.

Tässä sanotaan suoraan: kun kouluruoka loppuu, monella perheellä ei ole edes varaa ruokaan. Lapsi viettää kesän yksin, koska vanhempien rahat ei riitä mihinkään. Polkupyörästä tai huvipuistosta voi vaan unelmoida. Yhteiskunnan 'apu' on puistoruoka ja ehkä leiri jos käy tuuri. Moni äiti istuu ahdistuneena, syyllisenä, peläten että lapsi jää taas ulkopuoliseksi. Ja kaiken tämän päälle jotkut kehtaavat sanoa että 'ulkoilkaa metsissä' tai että 'ei lapsi mitään kaipaa'. Tajuatteko te, miten hirveää on selittää lapselle joka kesä miksi kaikki muut menee Särkänniemeen ja me vaan hikoillaan kämpillä?

Tää ei ole mikään lomakausi - tää on köyhyyden korostamisen sesonki. Häpeän ja selittelyn kausi. Ollaanko me tosiaan näin rikki jo?

Kommentit (573)

Vierailija
441/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Nythän sä vitsin murjaisit. Miten aatteelet että 13 v saa töitä kun sitä ei saa lukiolaisetkaan?

No en mä enää itteeni ota näitä kommentteja työhaluttomuudesta kun tiedän mikä on totuus ja mikä se on monilla suomalaisilla tällä hetkellä."

Jokainen teistä loisista voi mennä mustikkametsään ja tienata verovapaasti käteisellä reilu pari tonnia kuussa. Se on vaihtoehto aivan kaikilla teistä.

Ainiin, mutku ei jaksa. Pitäisi valtion piffata hotellimajoitukset ja rantalomat ja huvipuistorannekkeet.

Joo, voi tienata kunhan on ostaja valmiina, niitä kun ei kovin pitkään voi säilytellä.

Mun poika on jo useamman kesän kerännyt ja sillä on aina se sama vakio-ostaja, joka ostaa niin paljon, kuin jaksaa kerätä. Laittaa vaan viestiä aina kun on marjoja, niin se tulee hakemaan. Nyt hän on jo työelämässä, mutta kuulemma aikoo silti kerätä sen verran kuin ehtii.

Vierailija
442/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokmannilla on halvin makuupussi 16,99 €. Ajattelen, että sen voisi nipistää kun lapsihan syö sitten viikon leirillä? Se olisi lapselle ollut niin iso asia. Voisin itse syödä vaikka viikon kaurapuuroa, että lapsi pääsisi leirille.

Näillä keleillä ei halpismakuupussilla pärjää, eikä Suomen kesässä muutenkaan, ellei ole luvattu takuuvarmaa hellejaksoa. 

Retkeilijä

Ei missään metsässä nuku. Jos ei ole makuupussia, niin peitto ja tyyny yms mukaan. Ai niin, mutta eihän niillä ole kenkiäkään.

Ihme v..tuilija olet. On mun lapsella kengät mutta ei vedenpitäviä varsikenkiä. Onko sinulla? 

Eikö kumisaappaat kelpaa? Kai

Eihän se tiennyt edes että vedenpitävät varsikengät ovat nimeltään saappaat 

Mistä lie kotoisin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla lapsuutta ja esiteiniyttä eläneenä ei voi kuin ihmetellä nykyajan menoa. Ei silloin kukaan ahdistunut siitä ,että kesälle ei ollut "suunnitelmia" tai ei ollut rahaa. Sitä mentiin pihalla kavereiden kanssa aamusta iltaan. Käytiin uimassa, leikittiin pihalla, tehtii pieniä spontaaneja retkiä, ehkä saatiin eväitä mukaan uimrannalle jne. Vanhempien keksimät reissut ja tekemiset olivat lähinnä ikävystyttäviä tai noloja.

Mutta se olikin 80-luvulla, silloin ei ollut somea ja lapsen oli turvallista liikkua pitkin katuja ja kyliä.  

Kyllä mä ainakin ahdistuin. Kesälomat oli tosi ahdistavia, kun yksin olin rannalla, pihalla, pyöräilin kirjastoon jne. Kaikki kaverit menivät lomalla sukulaisille, mummoloihin, sukulaisten mökeille ja matkustivatkin johonkin. Itse olin loman yksin.

Vierailija
444/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kanssa voi tehdä kivoja kesäjuttuja ihan kotinurkilla tai lähiseudulla ja vanhempien kanssa yhdessä tekemisestä vaikka se olisi vain fillariretki omilla eväillä muutamien kilometrien päähän jää lapsille hyviä muistoja. Ei minulle ainakaan ole jäänyt traumoja siitä, että lapsena ja nuorena kesät vietettiin etupäässä kotinurkilla enkä koskaan päässyt matkustamaan juuri minnekään, Suomen huvipuistoihinkin olen päässyt käymään vasta aikuisiällä.

Entäs jos on itse töissä koko kesän, ja lapsi yksin kotona? Ja ihan oikeasti joku teini-ikäinen ei loputtomiin jaksa pelkästään fillariretkiä vanhempien kanssa. Ymmärrän hyvin harmituksen siitä, että haluaisi lapselle joskus jotain ekstraa, eikä pysty, vaikka viedä lounaalle ravintolaan kerran kesässä, hampurilaisaterialle, johonkin juuri vaikka huvipuistoon tms. tai vaikka Tallinnan päiväristeilylle tai ostaa vaikka uuden vaatteen. Siis sellaisiin asioihin, joita lukuisat perheet tekevät jatkuvasti ihan arjessakin, eikä sitä lasketa luksusasioiksi. 

Vierailija
445/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden kesät 80-luvulla. Ei lomareissuja, luuhasin kavereiden luona koko kesän. Jotain perunoita ja kastiketta ruokana aina ja ikuisesti. Rahaa oli koko kesän aikana huvitteluun käytettäväksi ehkä 100 markkaa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän off topic mutta onko nykyään ihan tavatonta, että kaverin perhe tai sukulaiset ottavat huvipuistoon tai lomille mukaan? Pääsin lapsena vaikka minne juuri siksi että oli niin paljon perheitä, jotka itse ehdottivat että minä voisin lähteä mukaan. Eikö tällaista enää ole vai eikö moni koe että on oikein ottaa tarjous vastaan?

En lukenut vielä koko ketjua, mutta ei kai ennenkään ollut tapana, että yksi perhe kustantaa lastensa kavereille jotain?  Kyllä se taisi aiemminkin olla vastavuoroista eli kun mun lapsi pääsi kaverinsa kanssa esim Särkänniemeen, mä sitten vastavuoroisesti vein lapseni kaverinsa kanssa Linnanmäelle tms. Se kuitenkin tuli mieleen, että joskus aikoinaan lapset tottelivat aikuisia, joten kaverin mukaan ottaminen ei ollut niin suuri riski kuin ehkä nykyisin on. Tosin en mäkään aikoinaan ottanut uimarannalle vielä vieraitakin lapsia vahdittavaksi, koska olisi ollut liian suuri turvallisuusriski. Sen sijaan just Linnanmäelle, Korkeasaareen jne pystyi ottamaan, kun niissä paikoissa ei ollut tarkoituskaan mennä veteen. 

Vierailija
447/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä nuorisoasiain jäsenkortilla (eli jässärillä) pääsee ilmaiseksi mm. Uimastadionille ja Kumpulan maauimalaan. Tähän etuun ovat oikeutetut kaikki 7-19-vuotiaat tms. helsinkiläiset. Lisäksi tuolla kortilla, jonka lataaminen ei maksa mitään, pääsee ilmaiseksi moniin konsertteihin ym.

Kirjastot ovat auki koko kesän, ja niistä voi lainata ilmaiseksi urheiluvälineitä. Kirjastokortti ei maksa mitään. Kaupungin kulttuurikeskukset järjestävät maksutonta toimintaa, mm. leffoja (Annatalo, Malmitalo, Stoa jne.)

Uimarannat ovat ilmaisia. Samoin ulkokuntosalit, alle 7-vuotiaat pääsevät uimahalleihin ilmaiseksi. On yleisurheilukenttiä, jalkapallokenttiä, koriskenttiä, tenniskenttiä ym. Näihin kaikkiin ilmainen pääsy ja tosiaan noita urheiluvälineitä voi lainata kirjastosta.

Puistoruokailu on ilmainen lapsille ja nuorille.

Eli ilmaiseksi voisi ainakin urheilla monipuolisesti, käydä uimassa, lukea kirjoja.

Kesällä lasten kaverit ovat tosiaan usein jossain, mutta eivät kaikki. Kesällä voikin ottaa yhteyttä tuttuihin lapsiin ja viettää aikaa sellaisten lasten kanssa, jotka on paikalla. Kesällä voi löytyä uusia kavereita.

Lintsi on tosiaan kallis. Särkänniemi kaikkinensa on erittäin kallis, olemme molemmat vanhemmat töissä, mutta emme tosiaan joka kesä käy siellä. Lintsi on kohtuuden rajoissa, ja siellä on myös niitä maksuttomia laitteita. Eväitä voi ottaa mukaan, ei ole pakko siellä syödä. 

Vierailija
448/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu kun on liian pitkään paapottu ja holhottu. Nyt meillä on satoja tuhansia elämänhallintataidottomia tehneet lapsia ja laskeneet kaiken tukien ja sen varaan, että aina joku muu hoitaa, itse voi tehdä ihan miten huvittaa. Mystisen taikaseinän kasvatteja. Tähän on kannustettu, tätä on saatu. Toivottavasti seuraava sukupolvi on viisaampaa ja lisääntymään ryhtyy vain ne, joilla on jotain tolkkua touhussa. 

Suomalaisten syntyvyys on jo nyt niin reilussa laskussa, että tulevaisuudessa ainoastaan suuri määrä m-muuttajia tulee pelastamaan tämän maan ja yhteiskunnan. Joten oikeastaan ihan se ja sama.

Eipä sitä yhteiskuntaa tarvii pelastaa. Kovimpia kapitalisteja hirvittää mutta planeetta ja Suomineito pärjää myös vähemmällä määrällä suomalaisia.

Vierailija
449/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin. 

Niin? Entä sitten? Sieltä sivuilta sitten valitsemaan sopivaa koulutusta. Turha on nirsoilla. Ei tässä muutkaan unelma-ammateissaan joka aamu töihin raahaudu.

On jo ylioppilas tutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK tutkinto. 

Työkkäri ei antanut lupaa enää opiskeluun. 

Miksi mainita yo? Eihän se työllistä ketään

Vierailija
450/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole varaa edes siihen bussilippuun että pääsisimme johonkin rannalle eikä itselläni ole polkuöyörää. Aika yksinäinen tuo 12 v oli jo viime viikolla. Jos käymme täältä Jakomäestä bussilla vaikka Malmilla menee siihen jo yli 8 e edestakaisiin matkoihin. Ainoa sukulainen asuu Vantaalla pienessä kaksiossa mutta sinne ei ole varaa usein mennä bussilipun hinnan takia. Kaksiossa asumme lapsen kanssa ja vuokrankorotuksrn jälkeen tämäkin on 30 e liian kallis Kelan mukaan. Sen maksan nyt perustoimeentulo tulotuesta.  

Otin yhteyttä Helsingin sos tt jo maaliskuussa ja yhden leirin olisivat voineet lapselle maksaa ( 150 e 5 vrk)  mutta sinne olisi pitänyt hankkia varusteita joten ei voinut lähteä. Meillä ei ole makuupusseja tai ulkoilukenkiä lapsella, kirppareilta ei löydy tik ikäiselle ja Torin kautta ostaessa on ongelma matkat

Etkös aiemmin kertonut että lapsi ei tapaa isäänsä?

Vierailija
451/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten kanssa voi tehdä kivoja kesäjuttuja ihan kotinurkilla tai lähiseudulla ja vanhempien kanssa yhdessä tekemisestä vaikka se olisi vain fillariretki omilla eväillä muutamien kilometrien päähän jää lapsille hyviä muistoja. Ei minulle ainakaan ole jäänyt traumoja siitä, että lapsena ja nuorena kesät vietettiin etupäässä kotinurkilla enkä koskaan päässyt matkustamaan juuri minnekään, Suomen huvipuistoihinkin olen päässyt käymään vasta aikuisiällä.

Entäs jos on itse töissä koko kesän, ja lapsi yksin kotona? Ja ihan oikeasti joku teini-ikäinen ei loputtomiin jaksa pelkästään fillariretkiä vanhempien kanssa. Ymmärrän hyvin harmituksen siitä, että haluaisi lapselle joskus jotain ekstraa, eikä pysty, vaikka viedä lounaalle ravintolaan kerran kesässä, hampurilaisaterialle, johonkin juuri vaikka huvipuistoon tms. tai vaikka Tallinnan päiväristeilylle tai ostaa v

Pitäs suunnitelmallisesti sitte säästää näihin vähän ekstraa. Lapsilisistä tms. hieman sivuun 12kk niin saisi lapsi oman kesäelämyksensä? 

Vierailija
452/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten elämän kaventuminen, älyluurit, kaupungistuminen, sosiaalisten kontaktien ja taitojen puute, ylikaupallistuminen, luovan leikin puute jne. on tehnyt lapsuudesta ja nuoruudesta melko tylsää ja tyhjänpäiväistä suorittamista. 

Se näkyy just kesäisin hyvin, kun passiivisina vaan odotellaan kotona jotain suurta lomaelämystä. 

Toisaalta, myös vanhemmat on laajasti kadottanut energian touhuta sen lapsen kanssa asioita matalalla kynnyksellä ja edullisesti. 

Vierailija
453/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun lapsi oli ala-asteella niin niiden luokalla oli oma WhatsApp ryhmä. 

Vierailija
454/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu ei jaa enää paperitiedotteita, kaikki tulee Wilmaan, myös lapsille. 

Vierailija
455/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mun lapsi oli ala-asteella niin niiden luokalla oli oma WhatsApp ryhmä. 

Ja kavereita pyydettiin ulos viestillä, ei soittamalla ovikelloa niinkuin ennen muinoin. 

Vierailija
456/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pitää ostaa älypuhelin jo ekalle luokalle ala-asteelle. Kaverit on WhatsAppissa. 

Vierailija
457/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pitää ostaa älypuhelin jo ekalle luokalle ala-asteelle. Kaverit on WhatsAppissa. 

WhatsApp viestit ei maksa nääs. 

Vierailija
458/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
459/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on neljä lasta niin joutuu ostamaan neljä älypuhelinta ja kaikista tulee puhelinlasku. 

Vierailija
460/573 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on neljä lasta niin joutuu ostamaan neljä älypuhelinta ja kaikista tulee puhelinlasku. 

1950 -luvulla oli vain korkeintaan yksi lankapuhelin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi