Miksi aina sanotaan että se on oma syy, jos ei ole ystäviä?
Kyllä se voi myös olla että on sellainen ihminen jonka ystävä kukaan ei halua olla eli vastuu on niillä muilla. Syitä voi olla esim. rumuus ja köyhyys, ja että näiden myötä ei pääse elämässä eteenpäin. Niin silloin ei välttämättä kelpaa kaveriksi edes vertaisilleen.
Kommentit (455)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voithan sinä selitellä asiaa ihan miten haluat, mutta edelleen olen sitä mieltä että vailla ystäviä eläminen on tuollaisen ihmisen omalla vastuulla. Kukaan ei voi sitä lapsuutta tai perintötekijöitä jälkikäteen korjata, niiden kanssa joko elää tai sitten ei."
On myöskin ihan yleisinhimillinen moraalinen velvollisuus auttaa huono-osaisempien, heikoilla olevia ihmisiä. Tämä periaate löytyy jopa lakikirjastamme. Ja se on täysin mahdollista ja jopa helppoa. Että sitä suuremmalla syyllä se on koko ihmiskunnan velvollisuus.
Ei mutta periaatteena tuo että heikompaa täytyy auttaa, löytyy yleisestä moraalista, lakikirjasta, Raamatusta ja varmaan kaikista mahdollisista pyhistä kirjoista ja opuksista. Hyvän käytöksen kultaisesta kirjasta. Sinäkin toivot tätä omalle kohdallesi ainakin
Syrjiminen on edelleen eri asia kuin se ettei halua toista ystäväkseen. Olen huomannut että kilttejä ihmisiä juuri syyllistetään tuolla tavalla ottamaan ystäväkseen kaikki.
Terveelle ihmiselle on ilon aihe nostaa syrjittyjä edes millin verran ylöspäin, se ei vaadi kuin hymyn ja pari sanaa. Jos kaikki tekisivät näin he eivät kauaa enää olisi ujoja ja hiljaisia. Eri asia hyvä itsetuntoisten vapaaehtoisesti erakkojen kohdalla.
uupumaan itsensä ainakin tuolla tavalla saa
Vierailija kirjoitti:
Terveelle ihmiselle on ilon aihe nostaa syrjittyjä edes millin verran ylöspäin, se ei vaadi kuin hymyn ja pari sanaa. Jos kaikki tekisivät näin he eivät kauaa enää olisi ujoja ja hiljaisia. Eri asia hyvä itsetuntoisten vapaaehtoisesti erakkojen kohdalla.
Minä olen tuo tyyppi. Ja täysin uupunut. Ei se, että minä autan toisia, tuo minun elämääni yhtään ihmistä, joka vastaisi minun tarpeisiini. Tosi hienoa, että olen voinut auttaa montaa ihmistä, mutta minä tarvitsen myös vastavuoroisuutta!
Vierailija kirjoitti:
😄 No eikä saa! Nimimerkillä kokemusta...
Sitten ollaan yksin, jos ei kukaan halua kaverata sun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hienoa. Se ei tee muista sairaita tai huonoja ihmisiä. Mä en koe, että se jos jatkuvasti asemoi itsensä auttajaksi ystävyyssuhteissa, on kovin hyvä merkki.
Ei kukaan hymystä ja parista sanasta uuvu, päinvastoin paremminkin 😃 Hyvä mieli siitä tulee, minulle ainakin...
Nro 286: "No just siksi koska niitä omia ympyröitä ei aina voi valita, vaan ne määräytyvät myös esim. asuma-alueen ja työpaikan ja lasten päiväkotien ja koulujen mukaan."
Mitä ihmettä? Köyhän ja ruman on pakko asua rikkaiden ja kauniiden asuinlaueella? Tai työpaikkalla on siivojaan ihan pakko koittaa lähentyä firman toimitusjohtajan kanssa? Mä työskentelin vuosikausia sairaanhoitajana eikä tullut mieleenikään koittaa tehdä lähempää tuttavuutta lääkäreiden kanssa. Nehän eli ihan eri maailmassa kuin minä. It-alalle vaihdettuani aloin tienata yhtä hyvin tai jopa enemmän kuin monet lääkärit, mutta en mä silloinkaan hakeutunut niiden ihmisten joukkoon, joka tienaa kuten minäkin. Lasten päiväkodit ja koulut on toki asia, joka voi vaikuttaa. Varsinkin, kun niihin koitetaan sotkea samaan joukkoon niin rikkaiden kuin köyhienkin lapset. Tällä on tosin ollut ihan hyvä tavoite ja aikoinaan se jopa toimikin, mutta ei ehkä enää, kun yhteiskunnassa kaikilta osin muutenkin tavoitellaan polarisaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan hymystä ja parista sanasta uuvu, päinvastoin paremminkin 😃 Hyvä mieli siitä tulee, minulle ainakin...
Nuo ei liity ystävyyteen juurikaan. Eli siis tämän keskustelun aiheeseen.
Autan muita ihmisiä, olen ystävällinen eikä seuraani kartella. Silti minusta on itsestäni hoitotahon ihminen tehnyt yksinäisyyden vuoksi huoli-ilmoituksen sossuun. Että tälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hienoa. Se ei tee muista sairaita tai huonoja ihmisiä. Mä en koe, että se jos jatkuvasti asemoi itsensä auttajaksi ystävyyssuhteissa, on kovin hyvä merkki.
Raskaampaa sillä yksin jäävällä on. Siksi olisikin tarpeen että koko kansana pyrkisimme auttamaan näitä heikkoja kaikki yhdessä, eikä jotkut yksittäiset ihmiset, niin että siihen menee enemmän aikaa. Jos jokainen suomalainen antaisi syrjäytyneille elämästään vuodessa yhden minuutin, niin siitä tulisi vuodessa yhteensä 5 miljoonaa minuuttia, mikä on jo aika pitkä aika.
Vierailija kirjoitti:
Ei uuvukaan, Mutta sitten uupuu, jos se, jolle hymyilit ja sanoit pari ystävällistä sanaa, alkaakin pitää sua ystävänään. Pahimmassa tapauksessa tukena ja apuna omiin lapsuusaikaisiin traumoihinsa. Mulla on ihan peruspokerinaamallakin suupielet ylöspäin, joten "hymyilen" kaikille vastaantulijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaampaa sillä yksin jäävällä on. Siksi olisikin tarpeen että koko kansana pyrkisimme auttamaan näitä heikkoja kaikki yhdessä, eikä jotkut yksittäiset ihmiset, niin että siihen menee enemm
Miten annat kenellekään vain yhden minuutin ja mitä siitä hyötyy? Muutenkaan ei kuulosta hyvältä painostaa ihmisiä tekemään tuollaista. Vapaaehtoistyöstä pitäisi saada itselleenkin jotain, silloin se on kestävällä pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
"Voithan sinä selitellä asiaa ihan miten haluat, mutta edelleen olen sitä mieltä että vailla ystäviä eläminen on tuollaisen ihmisen omalla vastuulla. Kukaan ei voi sitä lapsuutta tai perintötekijöitä jälkikäteen korjata, niiden kanssa joko elää tai sitten ei."
On myöskin ihan yleisinhimillinen moraalinen velvollisuus auttaa huono-osaisempien, heikoilla olevia ihmisiä. Tämä periaate löytyy jopa lakikirjastamme. Ja se on täysin mahdollista ja jopa helppoa. Että sitä suuremmalla syyllä se on koko ihmiskunnan velvollisuus.
Kwrro miten mun pitää sua auttaa?
Vierailija kirjoitti:
"jos joku jyrää sut keskustelussa sun pitää puolustaa puheenvuoroasi vaikka toteamalla anteeksi, oli kylläkin asia minulla kesken yms. Aikuisen luulisi tietävän että kukaan muu ei sua puuolusta kuin sinä itse ja turha olettaa että rajattomat antaisi sen vuoron ilman konfliktia."
Kyllä minä puolustan sellaista jonka päälle koko ajan puhutaan ja ärähdän niille päälle puhujille, ei ole ollenkaan mahdotonta! Ei ole mitään perustetta sanoa että "sinua ei kukaan muu voi auttaa kuin sinä itse", kyllä me kaikki ihmiset voimme auttaa ja puolustaa toinen toisiamme, ja taidamme aika usein odottaakin sitä kyllä omalle kohdallemme!
Ei vaikuttanut siltä. Nyt kerta saat sensuun auki ja muitakin puolustelet niin mitään ongelmaa ei ole. Rajattomat oppii olemaan puhumatta päälle kun tarpeeksi ärjyy.
Kukin täysvaltainen on vastuussa itsestään, ei edelleenkään ole muiden velvoite kantaa ihmisiä läpi elämän. On raskasta puolustaa ihmistä jatkuvasti joka jopa myötäilee alistajaansa mutta mitään ei muuta, odottaa vain että joku muu ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko olla, että se ei ole kenenkään syy? Voisko??
Niin no minähän tässä juuri vastustan sitä syyllistämistä. Eli niiden yksin jääneiden itsensä syyllistämistä omasta yksinäisyydestään. T. ap.
Miksi sitten väität että vastuu yksinäisyydestä olisi niillä muilla? Kun ei ole. Ei sitten missään määrin ole kenenkään vastuulla olla jonkun ystävä, se ei olisi sitten ystävyyttä ollenkaan, jos kyse on velvollisuudesta.
No jos tällaista ajattelua on ihmisillä kuin tässäkin ketjussa on paljon tullut esille, että ei ole mitään väliä millään ja jokainen heikkoosainen on vain yksin vastuussa itsestään ja kenenkään ei tarvi koskaan auttaa ketään tai ottaa ketään huomioon niin kyllä se vastuu alkaa pikkuhiljaa o
Mitä asioita olet tehnyt edistääksesi sitä ettet ole yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko olla, että se ei ole kenenkään syy? Voisko??
Niin no minähän tässä juuri vastustan sitä syyllistämistä. Eli niiden yksin jääneiden itsensä syyllistämistä omasta yksinäisyydestään. T. ap.
Miksi sitten väität että vastuu yksinäisyydestä olisi niillä muilla? Kun ei ole. Ei sitten missään määrin ole kenenkään vastuulla olla jonkun ystävä, se ei olisi sitten ystävyyttä ollenkaan, jos kyse on velvollisuudesta.
No jos tällaista ajattelua on ihmisillä kuin tässäkin ketjussa on paljon tullut esille, että ei ole mitään väliä millään ja jokainen heikkoosainen on vain yksin vastuussa itsestään ja kenenkään ei tarvi koskaan auttaa ketään tai ottaa ketää
Mitä asioita olet tehnyt edistääksesi sitä ettet ole yksin?
Olen eri. Itse näkisin eri tasoja yksinäisyydessä. Seuraa on helppoa saada, mutta ihmistä, joka vastavuoroisesti vastaisi inhimillisiin perustarpeisiisi, on vaikea löytää ja osan vaikea edes hahmottaa, miten sellainen suhde luodaan, kun ei ole sellaista koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Mutta toisaalta sitten se hiljaisuuden ja vaikenemisen kulttuuri ja että ei tarvitse ottaa lämmintä kontaktia toiseen -kulttuuri johtaa myös niiden heikko-osaisimpien kohdalla siihen että heitä oikein luvan kanssa vältellään ja syrjitään mikä taas ei olisi mahdollista näissä lämpimän kulttuurin maissa joissa on pakko edes tervehtiä kaikkia iloisesti. Kyllähän meillä tutkimusten valossa on enemmän myös sitten sitä ihan oikeasti nurjaa suhtautumista toisiin ihmisiin Kuten työpaikkakiusaamista esim. Ja yllättäen meillä on myös hyvin tarkasti jakautunut muihin maihin verrattuna mies- ja naisvaltaiset alat, ilmeisesti koska täällä on jotenkin niin pakko mukautua sääntöihin ettei kukaan ajattelisi minusta pahaa.
TOivottavasti elät niinkuin opetat ja otat kontaktia ihmiseen, ottivat he sen vastaan tai ei. Älä ainakaan oleta että muut tekevät aloitteen puolestasi.
Kyllä muuallakin sukupuolierot näkyvät työmailla, jopa enemmän. Itse tunnut välittävän liikaa muiden ajatuksista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaampaa sillä yksin jäävällä on. Siksi olisikin tarpeen että koko kansana pyrkisimme auttamaan näitä heikkoja kaikki yhdessä, eikä jotkut yksittäiset ihmiset, niin että siihen menee enemm
Mitä sillä minuutilla? Miksi jutella jos ei ole asiaa?
Jos haluaa ystäviä, niin pitää olla itse aktiivinen. Ei kukaan tule kotoa hakemaan.