Miksi aina sanotaan että se on oma syy, jos ei ole ystäviä?
Kyllä se voi myös olla että on sellainen ihminen jonka ystävä kukaan ei halua olla eli vastuu on niillä muilla. Syitä voi olla esim. rumuus ja köyhyys, ja että näiden myötä ei pääse elämässä eteenpäin. Niin silloin ei välttämättä kelpaa kaveriksi edes vertaisilleen.
Kommentit (455)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusatuista tulee usein sosiaalisesti kömpelöitä ja eristyneitä, eikä sille oikein mitään voi. Vuosien piina riikkoo lopulta jotain ihmisen psyykkeestä. Kiusaajat itse eivät aiheuttamaansa vahinko edes näe tai ymmärrä.
Voi sille jotain. Tai en kyllä koe olevani mitenkään keskivertoa huonompi siksi että mua kiusattiin peruskoulussa. Mulla on ystäviä, parisuhde ja harrastuksia.
Kiusaamista on erilaista ja eri tasoista vaikka ei se tietenkään mikään kilpailukaan ole ketä on kiusattu eniten "väärin" tai "oikein".
Kuitenkin sellainen satunnainen nälvintä ja nimittely ja ehkä se lumipallo selkään koulumatkalla kun kuitenkin on (koulu)kavereita jättää aika erilaiset jäljet kuin sellainen kiusaaminen missä suljetaan systemaattisesti aivan kaiken sosiaalisen kanssakäymisen ulkopuolelle ja
En ole varsinaisesti kanssasi eri mieltä mistään muusta kuin siitä, ettei asioille mitään voi. Minusta voi, ja on toisin väittäminen on lähinnä valheellinen synninpäästö niille jotka potevat huonoa omaatuntoa tai kipua siitä että toisia on kiusattu. En ole missään vaiheessa väittänyt että kiusattu on syypää kiusaamiseensa tai että kiusaamista ei ole erilaista, mutta sen takana seison että ihminen on joustava ja kykenee ihmeellisiin asioihin, niin hyvässä kuin pahassa.
Ilmeisesti tämä nyt tekee minusta empatiakyvyttömän ihmisen, tai ihmisen jota ei ole oikeasti kiusattu. Olkoon sitten niin. Minusta on väärin ja epäempaattista tuomita ihminen lähtökohtiensa perusteella, se on myös argumentointivirhe.
"Teet tulkintoja täysin tyhjästä. Tämähän ei ole minun kirjoittamaani:
Kiusatuista tulee usein sosiaalisesti kömpelöitä ja eristyneitä, eikä sille oikein mitään voi."
Joo mutta oma reaktiosi ei kerro minkään asteisesta empatiasta tai siitä että olisit kokenut saman. Olen itse seurannut kiusattujen välistä keskustelua Ja tiedän että He puhuvat ihan eri tyylillä kuin sinä.
Jos kiusaaminen esim. johtuu joistain fyysisistä piirteistä jotka eivät ole muutettavissa, niin mitä ihmettä silloin kiusattu voi tehdä kiusaamisen lopettamiseksi???.. jos opettajakin on joku täysin munaton tyyppi jota ei vaan kiinnosta. Joka mieluummin haluaa säilyttää hyvät välit kiusaajien vanhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kiusaaminen esim. johtuu joistain fyysisistä piirteistä jotka eivät ole muutettavissa, niin mitä ihmettä silloin kiusattu voi tehdä kiusaamisen lopettamiseksi???.. jos opettajakin on joku täysin munaton tyyppi jota ei vaan kiinnosta. Joka mieluummin haluaa säilyttää hyvät välit kiusaajien vanhempiin.
Eivät aikuiset enää samalla tavalla kiusaa poikkeavan ulkonäön vuoksi. Tai toki sellaisiakin on, mutta aikuisena voi onneksi valita yleensä. Eli täytyy odottaa aikuiseksi kasvamista, se on todella ankeaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiusatuista tulee usein sosiaalisesti kömpelöitä ja eristyneitä, eikä sille oikein mitään voi."
Joo mutta oma reaktiosi ei kerro minkään asteisesta empatiasta tai siitä että olisit kokenut saman. Olen itse seurannut kiusattujen välistä keskustelua Ja tiedän että He puhuvat ihan eri tyylillä kuin sinä.
No kieltämättä en ole täällä haukkumassa ketään pohjasakaksi, kieltämässä heidän kiusaamiskokemustaan tai väittämässä että he ovat koko loppuikänsä kiusaamiskokemuksensa uhreja. Eli jos se on tapa jolla sinun tuttavasi empatiaa ilmaisevat, niin sitten olet oikeassa.
Lapsella, joka pystytään järjestelmällisesti sulkemaan sosiaalisista ympyröistä, on luultavasti jotain ominaisuuksia, jotka mahdollistavat tilanteen esim. Kotona väkivaltaa, ujo, autistinen tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kieltämättä en ole täällä haukkumassa ketään pohjasakaksi, kieltämässä heidän kiusaamiskokemustaan tai väittämässä että he ovat koko loppuikänsä kiusaamiskokemuksensa uhreja. Eli jos se on tapa jolla sinun tuttavasi empatiaa ilmaisevat, niin sitten olet oikeassa.
Ei ole mikään hyve sanoa mustaa valkoiseksi ja toisin päin, ja vaikkapa Hitleriä hyväksi johtajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella, joka pystytään järjestelmällisesti sulkemaan sosiaalisista ympyröistä, on luultavasti jotain ominaisuuksia, jotka mahdollistavat tilanteen esim. Kotona väkivaltaa, ujo, autistinen tms.
Ei vaadi mitään tuollaista, esim. poikkeava ulkonäkö riittää roskaporukalle syyksi painaa ihmistä alas. Lasten ja aikuisten keskuudessa aivan samalla tavalla. Toki vanhempien rikkaus varmasti auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaadi mitään tuollaista, esim. poikkeava ulkonäkö riittää roskaporukalle syyksi painaa ihmistä alas. Lasten ja aikuisten keskuudessa aivan samalla tavalla. Toki vanhempien rikkaus varmasti auttaa.
Hanki uusia ystäviä jos sinun lähipiirisi keskuudessa yhä toimitaan noin.
Vierailija kirjoitti:
Se on sellaista. Omien vanhempiesi olisi tuo pitänyt aikanaan lopettaa. Nyt et voi mennä kun eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai olet sentään aikuisena oppinut pitämään puoliasi?
Ystävien ja "ystävien" vähyys tai puuttuminen voi olla myös oma valinta. Jos ei ole mitään yhteistä tai jos arvomaailmat ei kohtaa,,eipä siinä oikein ystävyyttä pääse rakentumaan, eikä pidäkään, tai ystävyys on enemmänkin vain haitta ja rasite, kivi kengässä. Mieluummin hyvässä seurassa eli itsekseen, kuin kuorittua jostakusta jonka jonka todellisuudessa kokee vain riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sellaista. Omien vanhempiesi olisi tuo pitänyt aikanaan lopettaa. Nyt et voi mennä kun eteenpäin.
😆 Vauva-foorumin koulukiusaajien kerho alkoi! Voi sitä kuule muutakin koulukiusaamisen kitkemiseksi tehdä ja sitä aika moni täällä Suomessa parhaan kykynsä mukaan yrittää! Toivottavasti saadaan jotain aikaan ja toki jotain on aikaan saatukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki uusia ystäviä jos sinun lähipiirisi keskuudessa yhä toimitaan noin.
Taas nämä vauva-foorumin tyypit jotka eivät osaa puhua mistään muusta kuin itsestään, luulevat että muutkaan eivät pysty, eivätkä edes tunne käsitettä "yleinen keskustelu" 😆 Yritä päästä sisään yliopistoon kriittistä ajattelua oppimaan, on ihan hyvä ja tärkeä taito.
Kiusaamista on erilaista ja eri tasoista vaikka ei se tietenkään mikään kilpailukaan ole ketä on kiusattu eniten "väärin" tai "oikein".
Kuitenkin sellainen satunnainen nälvintä ja nimittely ja ehkä se lumipallo selkään koulumatkalla kun kuitenkin on (koulu)kavereita jättää aika erilaiset jäljet kuin sellainen kiusaaminen missä suljetaan systemaattisesti aivan kaiken sosiaalisen kanssakäymisen ulkopuolelle ja se tehdään hyvin selväksi, että mitään asiaa ei ole edes yrittää olla muiden mukana. Siihenkin toki voi liittyä tuota nälvintää ja nimittelyä vielä lisäksi. Tuollaisella aiheutetaan varsinkin just kasvuvaiheessa sellaista vahinkoa sosiaalisille taidoille, toisiin ihmisiin luottamiselle ja itsevarmuudelle että ne jäljet näkyy ihmisessä lopun ikää. Osalla enemmän, osalla vähemmän.