Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synti kielletty puheenaihe?

Vierailija
06.06.2025 |

Miksi syntiä käsittelevät aloitukset poistetaan? Synnintuntoko vaivaa? Sitä ei kannata säikähtää ja yrittää vaimentaa, vaan pikemminkin ilahtua, koska se tarkoittaa että sydämesi ei ole vielä täysin paatunut.

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinkäs se ap hävisi, joka halusi synnistä jutella, oliko vaan taas vähän provo aloitus:D?

Taisi olla, kun aloitukseen ei pystynyt käyttämään "lainaa" -nappulaa. 

Kalastellaan uskovia palstalla.

Vierailija
42/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli puhe mädistä hampaista oli pelkkää tyhjää puhetta? Jos aivan yhtä hyvin voi "tulla synnintuntoon" tai olla tulematta, niin mitä syytä meillä on ajatella, että koko synnintunto olisi mitään muuta kuin mielikuvitusta?

No tässähän on koko syntikäsitteen ajattelun ydin. Voi elää koko elämänsä ajattelemalla, että olen hyvä ihminen enkä ole tehnyt mitään pahaa, joten olen synnitön. Toiset tajuavat omat syntinsä, esim. itsekkään ajattelun tai  vaiikka ylpeyden. Ylpeys nostaa ihmisen usein toisten ihmisten yläpuolelle. Varsinkin tänä superihmisten aikakautena, kun pitää olla viisain, kaunein ja nopein.

Sotket käsitteitä. Synti ei ole paha teko, vaan Jumalan lain vastainen teko. Olen ihmisenä enemmän hyvä kuin paha, mutta ilman muuta olen tehnyt pahoja tekoja. Osasta minulla on huono omatunto, osasta ei. Ennen kaikkea olen tehnyt tekoja, joissa ei ole mitään väärää ja omatuntoni on niistä niin sanoakseni aktiivisen puhdas, vaikka ne ovat Raamatun mukaan syntejä. On tekoja, joista omatuntoni painaisi äärettömän raskaana mikäli olisin niitä tehnyt, vaikka Raamatun mukaan ne eivät ole syntiä.

Mikään mitä sanot ei ole ristiriidassa sen kanssa, että synnintunto on pelkkää mielikuvitusta. Tai ehkä pikemminkin eläimellisen omatunnon ja mielikuvituksen yhdistelmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jumala on luonut kaiken, niin on kyllä luonut sen synninkin. Eli synti on ihan OK, ja jumalalle mieleistä toimintaa, siinä kuin mikä tahansa muukin ihmisen ajanviete. 

Tavallaan kyllä hauska, että noinkin vanha kaunokirjallinen ja kuvitteellinen novellikokoelma kuin raamattu on vielä suosiossa.

Synnittömyys (erehtymättömyys) tarkoittaa periaatteessa samaa kuin. Jinin ja jangin tasapaino. Synti taas on ohiampumista, eli tasapainon menettämistä. Vain anteeksianto voi palauttaa tasapainon. Koska ihminen on luotu Jumalan kuvaksi, toteutuu erehtymättömyys vain tasapainon tilassa, kun yö ja päivä ovat tasapainossa. Yön ja päivän erottaminen toisistaan on Jumalan erehdys, synti (Hamartia), jota ihminen Jumalan kuvana toistaa.  Jin ja jang ovat toinen toisistaan riippuvaisia toista ei ole ilman toista. Jiniä ja jangia ei voi erottaa toisistaan. Jin ja jang ylläpitävä

Tasapaino löytyy yön ja päivän välistä. Se on se kapea tie, jonka harvat löytävät. Aamu, ylösnousemus, joka tapahtuu päivittäin.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/tasapaino

"Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat. Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät." 

Jeesusta verrataan Johanneksen ilmestyksessä kointähteen, joka näkyy aamuhämärissä, kun ei vielä ole valoisaa, eikä pimeää, kun yö ja päivä ovat tasapainossa. Meditatiivinen tila ja hetki. 

"Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."

"Ja varhain aamulla hän taas saapui pyhäkköön, ja kaikki kansa tuli hänen luoksensa; ja hän istuutui ja opetti heitä."

"Mutta ylösnousemisensa jälkeen hän varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa."

Vierailija
44/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnon tyrkyttäminen. Jokainen uskoo tai on uskomatta kenenkään saarnaamista. 

Ei taida kukaan pakottaa avaamaan sellaisia ketjuja.

eikä kukaan pakota SPÄMMÄÄMÄÄN niitä tänne. 

tämäkin ilmiannettu. 

Hyvähän se on, että spämmäävät niin pääsee osoittamaan heidän ajattelunsa heikkouksia. 

Kyllä täällä spämmätään paljon enemmän milloin julkkisten haukkumisislla ja muilla uutisilla, useita topsuja samoista aiheista, maailma vaan ei muutu

Vierailija
45/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tämäkin ilmiannettu. 

Ateistille tuli paha mieli

Vierailija
46/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässähän on koko syntikäsitteen ajattelun ydin. Voi elää koko elämänsä ajattelemalla, että olen hyvä ihminen enkä ole tehnyt mitään pahaa, joten olen synnitön. Toiset tajuavat omat syntinsä, esim. itsekkään ajattelun tai  vaiikka ylpeyden. Ylpeys nostaa ihmisen usein toisten ihmisten yläpuolelle. Varsinkin tänä superihmisten aikakautena, kun pitää olla viisain, kaunein ja nopein.

Sotket käsitteitä. Synti ei ole paha teko, vaan Jumalan lain vastainen teko. Olen ihmisenä enemmän hyvä kuin paha, mutta ilman muuta olen tehnyt pahoja tekoja. Osasta minulla on huono omatunto, osasta ei. Ennen kaikkea olen tehnyt tekoja, joissa ei ole mitään väärää ja omatuntoni on niistä niin sanoakseni aktiivisen puhdas, vaikka ne ovat Raamatun mukaan syntejä. On tekoja, joista omatuntoni painaisi äärettömän raskaana mikäli olisin niitä tehnyt, vaikka Raamatun mukaan ne eivät ole syntiä.

Mikään mitä sanot ei ole ristiriidassa sen kanssa, että synnintunto on pelkkää mielikuvitusta. Tai ehkä pikemminkin eläimellisen omatunnon ja mielikuvituksen yhdistelmää.

Alapeukuista päätellen ainakin kahdella henkilöllä olisi tästä jotain kriittistä sanottavaa. Olisi voinut ketjuunkin kirjoittaa, olisin kiinnostunut lukemaan.

Vierailija
47/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyajan ihmiselle saa sanoa, että mikään on väärin. Hei haloo, kaikkea pitää suvaita!

Vielä enemmän väärin on sanoa,  että Jumalan silmissä joku asia on väärin tai Raamattu kieltää jonkin asian. 

Nykyihminen haluaa olla itse oma jumalansa ja palvoa itseään. Se näkyy hyvin vahvasti kaikessa: sosiaalisessa mediassa, muussa mediassa, mielipiteissä, vaikuttajista, politiikassa, taloudessa,  rikollisuudessa jne.

Kaikkia auktoriteetteja vastustetaan. 

Vierailija
48/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just synnistähän kannattais puhua. Ja evankeliumi.

Niin, tämä ilosanoman julistaminen helvetin kautta on todella kiinnostavaa.

Vierailija
49/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä syntinen houkka, miksi kuvittelet olevasi kelvollinen tuomitsemaan vanhurskaita palstalaisia? Etkö tiedä, jotta se joka itsensä ylentää, se alennetaan. Nöyränä sinun pitää pääsi painaman ja omia syntejäsi miettivän. Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?

Älä lyö Raamatulla päähän oikeita Jeesukseen uskovia, äläkä pilkkaa heitä. 

Onko sellaisia? Ap ei ole.

Vierailija
50/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyajan ihmiselle saa sanoa, että mikään on väärin. Hei haloo, kaikkea pitää suvaita!

Vielä enemmän väärin on sanoa,  että Jumalan silmissä joku asia on väärin tai Raamattu kieltää jonkin asian. 

Nykyihminen haluaa olla itse oma jumalansa ja palvoa itseään. Se näkyy hyvin vahvasti kaikessa: sosiaalisessa mediassa, muussa mediassa, mielipiteissä, vaikuttajista, politiikassa, taloudessa,  rikollisuudessa jne.

Itse ajattelisin, että jos halutaan sanoa, että jokin jumaluus haluaa ihmisten toimivan tavalla x, niin pitäisi pystyä todistamaan paitsi että tuo x on kyseisen jumaluuden halu, niin ennen kaikkea että tuo jumaluus on todellinen ja että meidän kannattaa toimia sen halujen mukaan. Muussa tapauksessa meillä on rivissä lukematon määrä ristiriitaisia väitettyjä jumaluuksia ristiriitaisine väitettyine mielihaluineen eikä mitään keinoa päätellä, minkä väitetyn jumaluuden väitettyjen mielihalujen mukaan meidän pitäisi toimia, jos minkään.

Kaikkien auktoriteettien puheet tulee kyseenalaistaa. Siinä on vissi ero.

Tilanne olisi tietenkin eri, jos joku kykenisi yllä mainitun todistuksen tuottamaan, mutta parhaan ymmärrykseni mukaan sellaiseen ei ole kyennyt kukaan koko ihmiskunnan historiassa, joten en jää pidättämään hengitystäni.

Vierailija
51/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnon asettamat rajat ovat ainoa auktoriteetti, jota ihmisen on pakko kunnioittaa. Yhteiskunnan asettamat rajat taas ovat ihmisen itsensä asettamia. Raamatussa on vain näitä ihmisen asettamia rajoja. Nämä ihmisen asettamat rajat on tarkoitettu vastustettaviksi ja rikottaviksi, mutta luonnon asettamat rajat eivät. Rakkaus ei tunne rajoja, mutta luonnossa ei ole rakkautta. "Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman (luonnon) ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman (luonnon) ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen. Ihminen on synnin orja ja se synti on ihmisen säätämät lait (rajat), jotka eivät tunne rakkautta. Raamatun mukaan Jumala on tuo rakkaus, joka loi ihmisen omaksi kuvakseen. Ihminen on kuitenkin hylännyt Jumalan. Laki ilman Jumalaa on ilmestyskirjan peto.

Vierailija
52/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskallakaan kirjoittaa tänne mitä olin kirjoittamassa. Niin, kaipa sille on syynsä miksi ei saa puhua, maailma on pahan vallassa sanoo Raamattu. Itsellä on myös joitain kokemuksia, mutta kun niistä on puhunut, on leimattu hulluksi.

Vierailija
53/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synti on syy kärsimykselle:

Jeesus korostaa, että synti voi aiheuttaa fyysisiä, henkisiä ja sosiaalisia kärsimyksiä.

Vierailija
54/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi"

Ota vuoteesi ja kävele. 

Siis sänky kantoon ja lenkille? Miten se nyt auttaa mihinkään? Hiki siinä vaan tulee ja joutuu raahaamaan punkan takaisin kotiin ties mistä.

Vierailija
55/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskallakaan kirjoittaa tänne mitä olin kirjoittamassa. Niin, kaipa sille on syynsä miksi ei saa puhua, maailma on pahan vallassa sanoo Raamattu. Itsellä on myös joitain kokemuksia, mutta kun niistä on puhunut, on leimattu hulluksi.

Ihan mielenkiinnosta: missä kohtaa raamatussa sanotaan että maailma on pahan vallassa? Sanotaanko siellä mitään aikamääreitä tälle pahan vallassa olemiselle?

Vierailija
56/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: missä kohtaa raamatussa sanotaan että maailma on pahan vallassa? Sanotaanko siellä mitään aikamääreitä tälle pahan vallassa olemiselle?

1. Johanneksen kirje 5:19

Vierailija
57/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovainen ei voinut syödä suklaakakkua kun se oli syntisen hyvää. 

Vierailija
58/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tämäkin ilmiannettu.

Yksi ketju ei ole mitään spämmäämistä.

Vierailija
59/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää, millainen ketju on ennenkuin sen avaa? Ja pommin tuominen yleiseen tilaan on kiellettyä, vaikkei sitä räjäytäkään.

Vakaumukset on samalla viivalla kaikki. Niiden tyrkyttäjät on ääliöitä. Ketään kiinnosta ap:n käsitys synnistä, kun hän itse asettuu muiden yläpuolelle ja esittää olevansa synnitön ja oikeassa. Hän on silloin harhautunut Jeesuksen opetuksesta. Vaikka kuuluu lahkoon, jossa on vähimmäistuntivelvoite käännyttää ja paasata, niin sitä ei tarvitse tulla tekemään tänne.

Helpottiko? 

T. Ap

Vierailija
60/128 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuo on sitä uskovaisen itsepetosta että kaikki nautinnot ovat riippuvuutta. Kuinka harvoin saa käyttää nautintoaineita ilman että se on riippuvuus tai ongelma? Vai saako käyttää ikinä? Entä seksi, minkä verran saa harrastaa ilman että sekin on muka ongelma?"

Sen täytyy jokaisen itsensä tietää missä kulkee raja vaikkapa oluen nauttimiselle. Joku ottaa joskus pari, mutta joku ei ota koskaan yhtään. Ja sitten on aina kiellettyjä asioita, kuten esimerkiksi aviorikos, mitä ei saa tehdä koskaan. Kiteytettynä voisi sanoa, että kaikki mikä tulee ihmisen ja Jumalan väliin on syntiä.