Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä kuka maksaa värianalyysistä

Vierailija
05.06.2025 |

Kaikella sitä ihmisiä rahastetaankin. Uusia värianalyysin tekijöitä tuntuu sikiävän jatkuvasti jollain parin päivän koulutuksella. Ja kouluttajina toimivat aiheesta hiljattain innostuneet ja itseään asiantuntijoiksi tituleeraavat henkilöt. Some on täynnä tätä höyryämistä ja ihmiset menevät lankaan. Loistava business näille asiantuntijoille. Aina löytyy ihmisiä, jotka sokeasti uskovat tarvitsevansa värianalyysiä. 

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä noissa värianalyysipaleteissa joita netistä katsoo ne ryhmät ovat hyvin selkeitä. Koen ainakin suomalaisena, että kun ihon, hiusten ja silmien perussävyt ovat maanläheiset on arviointi vaikeaa.

Mulla ihosta ei ota kovin hyvin selvää onko se viileän vai kellertävän sävyinen kun en ole niin vaaleakaan. Verisuonet kuultavat ainakin ihon läpi enemmän sinisinä, mutta en ole täysin varma. Hiuksissa on luonnostaan 5-tason kultaan vivahtava sävy ja silmissä on sinistä ja vihreää.

Kerran eräs vaatekaupan myyjä tosin antoi sanallisesti ilmaisen pika-analyysin kun sanoi, että olen hänen mielestään lämmin syksy. Sitten löysinkin yhden sinapinkeltaisen vaatteen myöhemmin ja se sopi todella hyvin.

Samoin sopii hiusvärinä sellainen mango tai oranssi, mutta kaikki kirkkaat pastellit on mulla aivan hirveitä. Luumun ja oliivinvihreän sävyjä tykkään käyttää. En silti näytä mustissakaan vaatteissa ihan hirveältä.

Sellainen tavanomainen syysmuoti syksyn paletteineen sopii mulle kyllä todella hyvin, mutta toisaalta kun on tämä suomalainen hillitty väritys niin se antaa aika paljon anteeksi.

Vierailija
102/108 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ainakaan sovi parhaiten oma hiuksien väri. Erittäin lämpimän värisen ihon kanssa omat aikaisin harmaantuneet hiukset näyttävät aivan kamalilta ja hiirulaismaisilta. Kun hennaan hiuksia, kasvot eivät enää näytä keltatautisilta, ja silmätkin muuttuvat harmaista vihreiksi. Vielä päälle syksyn värit niin a vot.

Mulla on sama ja juurikin kellertävä pohjasävy ihossa. Ole siinä sitten luonnollisesti harmaantuva :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille on syynsä miksi sanotaan ettei suomalaiset osaa pukeutua. Vaatteiden mallin lisäksi värillä on väliä "istuvuuteen". Oma lempiväri ei välttämättä ole sopiva väri itselle. Jos haluaa antaa edustavan kuvan itsestään niin pitää opetella itselleen sopivat värit, jotka korostavat oikeita asioita.

Itselläni on tietty vihreä sävy mikä sopii minulle täydellisesti. Jos laitan senvärisen hatun päähäni niin nuorenen samantien 10 vuotta, kun silmäni pomppaavat esiin kasvojen keskipisteeksi jättäen rypyt ja vastaavat varjoonsa.

Vierailija
104/108 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tekisi mieli käydä joskus tuossa värianalyysissa :) Ilman mitään kummempia odotuksia, mutta ihan vain siksi koska voisi olla hauskaa jos sieltä tulisikin sitten jokin ahaa-elämys, että hei nämä värithän oikeasti sopivat mulle paremmin kuin muut. Omin silmin olen löytänyt sellaiset värit ainoastaan meikkituotteisiin; vaatetuksessa käytän sellaisia värejä ja vaatteita jotka vain tuntuvat juuri sillä hetkellä kivoimmilta.

Silti jatkossakin mulle olisi varmaan tärkeintä, että käyttämieni vaatteiden värit sopivat omaan persoonaan ja fiiliksiin. Jos jokin väri vain tuntuu itselle mielekkäimmältä, niin uskon että sekin luo sellaista positiivista vibaa, vaikka sävy ei välttämättä olisikaan juuri jonkun ammattilaisen suosittelema.

Vierailija
105/108 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain joskus teini-ikäisenä 90-luvun alussa värianalyysikirjan, missä oli vain neljä vuodenaikaa. Tein itselleni värianalyysin lukemalla kirjaa ja vertailemalla sen kuviin. Koska olen hyvin vaalea, niin minulle oli melkein heti selvää, että olen kesä tai kevät. En muista miksi, mutta ensin tulin siihen tulokseen, että olen kevät, ja yritin pukeutua sen mukaan, mutta jossain vaiheessa tajusin, että ne värit eivät sovi minulle. Sitten kokeilin kesän värejä, niin ne tuntuivat ja tuntuvat vieläkin omalta, eikä minun tarvitse minkään värikartan kanssa kulkea kaupassa, kun luonnostaan tykkään lähinnä viileän sävyisistä hillityistä väreistä. 

Kun nykyään puhutaan enemmän niistä värianalyyseistä, missä on 12 eri värikarttaa, niin niistä minulla ei ole hajuakaan, mikä minulle sopisi. 

Vierailija
106/108 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku, joka haluaa maksaa sitä.

Vierailija
107/108 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan oli 80-luvulla liian rikkaiden kotitouvien hömpötys.

Vieläkö joku uskoo tuohon roskaan?

Kyllä me 80-luvulla ihan kaveriporukalla käytiin värianalyysissä ja opiskelijoita oltiin. Silloin oli tarjolla vain neljää vuodenaikaa noudattava analyysi. Minä olin sen mukaan talvi ja kaverini kevät. Kumpikaan ei itseasiassa pidä paikkaansa. 

Vierailija
108/108 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatesuunnittelijat voisivat analysoida värejä piirustuksissaan. Suurin osa suomalaisista on viileänsävyisiä matalan kontrastin tyyppejä. Silti kaupat pursuavat lämpimiä, todella voimakkaita värejä. Esim. itse olen pehmeä kesä, enkä koskaan löydä kaupoista oman värikarttani mukaisia vaatteita.